5+1 tipp kezdő producereknek

A sample packokról presetekről!

A sample packok vagy magyarul hangminta packok remek lehetőségeket adnak a kezdő producereknek, ahhoz, hogy inspirálódjanak és könynedén elekezdhessenek egy tracket. Nem ritka, hogy profi producerek is minőségi sample packból kiválogatott loopokból kezdik el producer munkájukat felépíteni. Azonban sokan beleesnek abba a hibába, hogy szinte csak össze ollózzák a trackeket emiatt tucat számokat hoznak létre, ami karrierjük szempontjából nem túl előnyős. Ezért a Sonic Schoolba egyik legfontosabb feladatunknak tartjuk a szintetizátorok olyan szintű megimsertetését, amivel könnyedén személyre szabhatjátok a meglévő vagy vasárolt presetjeiteket. Az egyediség egyik legfőbb ismérve, hogy tudjuk használni eszközeinket és meglévő hangokból valami újat tudjunk alkotni.

seven-deadly-sample-packs

Dinamika és hangerő

Az egyik legtöbbet vitatott téma a hangerő nagyság és dinamikai kompresszió. A dinamika lényegében egy zenei mű leghalkabb és leghangosabb hangja közötti távolságot jelenti. A mai zenei kultúra a hangos zenéket részesíti előnyben. Ennek senki nem tudja a pontos okát de minnél tisztább és hangosabb egy zene annál kelendőbb. Manapság a kompresszió extrém mértékeket öltött az újabb és újabb kompresszorok maximazerek szinte 0-ra redukálják a dinamikáját a mai zenéknek. Ettől függetlenül a kezdők egyik legnagyobb problémája, hogy rosszul állítják és használják a kompresszorokat ezért vagy egyáltalán nem kompresszálnak vagy túlzott kompressziót hoznak létre. Az egyik leggyakoribb hiba, hogy ahova kellene kompresszió ott nem használnak ahova pedig nem kellene rögtön három kompresszort is raknak. A legfontosabb kérdés amit fel kell kompresszor használtakor tenned, hogy szűkséges-e a kompresszió? Vajon a hangerő növekedés és dinamika csökkenés kedvezően befolyásolja-e a produkciónkat vagy csak temészetellenesen szétlapítja azt. Nagyon fontos, hogy a kompresszor használat megtanulása éveket vesz igénybe. A Sonic Schoolban megtanítjuk a kompresszor megfelelő használatát, de pontos használatához a hallásodnak el kell érnie azt a küszöböt, amivel már könnyedén megállapítod mi a jó és rossz kompresszió közötti különbség.

A limiterek

A kompresszorokkal ellentétben a limiterek lényege, hogy a küszöbérték felett (treshold) nem engedi át a hangerőt. Másképpen az úgynevezett 0 decibel felé sosem engedi a szignált. Így folyamatosan tudjuk erősíteni egy szignál hangerejét anélkül, hogy digitális clippelés jönne létre. Azonban, egy bizonyos szint után elmosodnak tranziensek az egész track csak egy torzított massza lesz. Ezért érdemes nagyobb figyelmet fordítania különböző limiter típusok irányába. Próbáljatok ki több gyártó álltal kínált limitert. Észre fogjátok venni mennyire megváltozik egy-egy zene dinamikája és hangereje bizonyos limiterek hatására.

limiter

Hangolás/tuning

Egyik fontos dolog a mai zeneírásban a megfelelő harmónia menet. Ugyan vannak stílusok amik ettől elrugaszkodnak és direkt diszonáns hangokat hoznak létre pl Future bass, Bass House. Azonban a jóminőségű zene ismérve megfelelő harmónia menet. Ne legyél lusta a doboknál cineknél tapsoknál ugyanúgy fontos a megfelelő hangmagasság(pitch) mint az összes többi hangszernél.

Ha lábdobod(kick) rossz hangmagasságod van EQ-uzhatod nap estig sosem fog összepasszolni basszus meneteddel. A megfelelő harmónia menet kialakítása a lekeverést is nagyban megkönyíti. Ha nem tudod éppen milyen hangmagasságon szólal meg egy adott hangszer akkor használj spektrum analizereket vagy Tuner pluginokat ezekkel játszva megállapíthatod, hogy milyen hangamgasságon van egy adott hangszer és könnyen korrigálhatod azt.

Tudatos választás

Manapság annyi elérhető profi eszköz fellehető a piacon, hogy bőség zavara igenis valós probléma. Az egyik legtipikusabb hiba amit egy kezdő producer elkövethet, hogy megvesz minden eszközt ami elsőre megtetszik neki. Ez azért probléma mert sok eszközben sokkal több lakozik, mint, amit gyártók beletápláltak.  A kevesebb néha több ebbe szakmában fokozottan megállja a helyét. 3-4 szintetizátor bőven elég egy egész életre. Ez nem azt jelenti, hogy ne probálj ki többet viszont érdemes egy két szintetizátort mélységeiben megismerni. Amit viszont tanácsolni tudok, hogy ha nagyon elakadtok egy számmal, akkor érdemes egy új szintetizátort vagy hangminta vagy preset packot kipróbáni sokszor átud lendítni bárki egy új hangzás kipróbálása.

ableton-main

Az analizis paradoxon!

Ez a jelenség nálam is előszokott fordulni. A lényege az hogy elkészítesz egy témát vagy egy menetet és oda vissza játszod (loopolod), majd várod a csodát. Elemezgeted vizsgálgatod és arra vársz, hogy történjen valami, jöjjön egy impulzos ami beindítja a kreatív folyamatot. Viszont pont ez a túlzott elemzés gátol majd téged abba, hogy folytasd a trackedet. Egyetlen megoldás van erre a problémára, probálkozz, de ne elemezgess túl sokágig egy dolgot, mert könnyen leragadhatsz egy öteletnél. Ha viszont végképp nem jön az ihlet, akkor ne örlődj a dolgon, kezdj új projektet. Félreértés ne essék, nem mindenki tudja előre mit szeretne létrehozni. Nem mindenkinek jelenik meg  a fejében a következő projekt refrénje. Én sem ezek közé a producerek közé tartozom. Nálam az ihlet általában ,akkor jön, amikor elkezdek össze-vissza tekergetni vagy véletlenszerűen hangjegyeket leütni. Szerencsés esetben a fülem elkap egy-egy menetet onnatól már tudom mit szeretnék csinálni. Szóval ne add fel ne hidd, hogy tehetségtelen vagy lehet te is pont ilyen producer vagy.

 

Inbetween

Tetszett a poszt érdekel a zeneszerkesztés? Akkor jelentkezz iskolánkba!

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.