Szaturációs pluginek vokál mixeléshez (+mix tippek)

Sajnos a legtöbb belépőkategóriás felszerelés a vokál hidegen és élettelenül hagyja, ezért nekünk kell valamit tennünk ez ellen. Egyik módszer a minőség javítására, ha szaturációs és torzító plugin-eket használunk, ha vokált keverünk. Íme néhány remek eszköz:

1. Soundtoys Decapitator

Soundtoys Decapitator

A Decapitator remek plugin, majdnem minden vokál hangon használható, de igazán a vokálnál tündöklik. Az analógos finomság érzésének hozzáadásától a pattogóssá tételig majdnem bármit megtehetünk, a Decapitator szinte biztos képes lesz rá.

Mix tipp:

A Decapitator (és más szaturátorok) elég könnyen érdessé és zajossá tehetik a hangot. A clip gain-t érdemes lejjebb venni, mielőtt elkezdünk a vokállal dolgozni. Ha esetleg ez a technika nem segítene, akkor egy másik megoldás, ha az sz és s magánhangzókat külön sávon proceszáljuk de ez nem túl gyakori megoldás.

2. Avid SansAmp PSA-1 vokál emelésre

Avid SansAmp

Habár a Decapitator ad egy fajta analog hangzást a vokál hanghoz, de néha a hangot mégis olyanná kell tenni, mintha erősítették volna. Erre a feladatra a Decapitator nem igazán alkalmas. Amennyiben vékonyabb, kellemesebb vokál hangot szeretnénk, akkor a SansAmp nekünk való, amely a Pro Tools plugin-ként érkezik.

Mix tipp:

A SansAmp egy kiváló “megafon” helyettesítő. Ha a klasszikus ordítós rock vokált részesítjük előnyben akkor kiválló választás eza plugin. Az ilyen effektus eléréséhez érdemes rövid slap delay-t alkalmaznunk.  További vokál pluginekről, amik nem szaturációk itt olvashattok!

3. UAD Studer A800 vokál torzításra

 

A Studer egy igazi ifjú titán volt, amikor megjelent. A mai napig is sokkal mélyebb, sokkal rugalmasabb és élettel telibb, mint a legtöbb szaturációs plugin, ami azóta megjelent. A belépőszintű kategóriában nagyon jó, hogy ilyen eszköz létezik, így megfizethető áron tudunk korrekt minőségű vokál-t elérni. Az A800 egy több-az-egyben típusú plugin, amely EQ-hoz és kompresszorhoz hasonlóan működik, ha egy bizonyos módon kezeljük. A hangnak kellemes tónust ad, de a vokálnál jól orvosolja a rekedtséget és a nem helyén lévő szakaszokat is.

Mix tipp:

Nagyon sok beállítási lehetőséggel rendelkezik a plugin, ezért nehéz kiválasztani egy-egy technikát, aminek eredménye kitűnik a többi közül. Van amikor a Bias-t érdemes állítani a ropogós, töröttebb hatást keltő vokál hangzásért. Ha pedig esetleg retrós hangzás elérése a cél, akkor tekerjük le az IPS-t. A Studer rendkívül sokoldalú, számos stílushoz használható.

4. FabFilter Saturn vokál torzításra

 

Talán először nem jut az ember eszébe, hogy miért is nevezik Saturn-nak a plugint, de használat közben rádöbbenhetünk, hogy a szaturáció szóból ered. Ez a kimagaslóan jó plugin igazán otthon van a többféle torzító és szaturációs feladatokban. Csöves, szalag, erősítés, ami a klasszikus analog eszközökön elérhető itt is megtalálható és kivállóan illeszkedik bármilyen vokál sávhoz.

Mix tipp:

Ha teljesen meg akarjuk változtatni a vokált, akkor a Saturn számos hasznos eszközt biztosít ehhez. Ezen funkciókat a modulációs szekcióban találjuk. Az űrlény, szörny és más nem emberi hangzást, amiket modern popzenékben néha hallhatunk, itt tudjuk előhozni. Bármilyen extrém ötletünk van, a Saturn tud majd rá megoldást.

5. Waves Kramer Master Tape

 

A Kramer Master Tape a Waves-től az egyszerű megközelítést választja. A leggyorsabban ezzel a plugin-nel tudunk lágy melegséget és analóg érzést adni a vokálhoz. A Wow & Flutter vezérlés pedig ugyancsak nagy segítség, ha ilyen hatásra vágyunk.

Mix tipp:

Bár ez egy lista a szaturátorokról, a delay a Kramer Master Tape-en említést érdemel. A gyors slap-back effektet elég jól csinálja és ugyancsak szórakoztató vele kísérletezni, amikor az ordító visszhangig tekerjük a dolgokat. A plugin-t legtöbben valószínűleg csak szaturátorként fogják használni, de érdemes észben tartani, hogy delay funkciójával is jó effekteket lehet készíteni.

Forrás: TheProAudioFiles

Skeldar

5 tipp EDM mastereléshez

Mastering logó

Számos tévhit kering az audió masteringgel kapcsolatban. A mastering különösen nehéz és sok odafigyelést és tapasztalatot igényel. A mastering a képességeknek egy olyan csoportját igényli, amelyeknek elég meredek a tanulási görbéje a többi audióval kapcsolatos képességhez képest. Ez az oka annak, hogy sokkal könnyebb információt szerezni a felvételek készítéséről, mixelésről, mint megbízható anyagot találni a masterelésről.

Talán azért bukkantál erre az írásra, mert válaszokat kerestél. Talán azt kérdezted, hogy mi is a masterelés vagy mi a legjobb módja, hogy mastereljünk egy EDM track-et vagy hogy minden masterelés egyforma-e. Ezek mint jó kérdések, amiket meg kell válaszolni.

Ebben az írásban kifejtjük a masterelés néhány alapját. A téma nagyon széles, de 5 gyakorlati tipp biztosan segíteni fog az indulásban.

Mi is a masterelés?

A mastering olyasmi, mint egy mix mixelése.

A mixelés azonban nem csak arról szól, hogy a hangerők egy szinten legyenek a zenében, hanem arról, hogy mind a vokált, mind szintetizátort és gitárt megfelelő frekvencia tartományokra mixeljük és ezenfelül tisztán kivehetőek legyenek . A cél a kreatív kombinálás.

A masterelés célja a mix alapjainak megszilárdítása. A hangmérnök feladata az, hogy igazán összeillessze és véglegesítse a mixet.

Minden hangmérnök különböző folyamatokon megy végig, azonban van egy általános menet, amelynek része a sebészi pontosságú EQ-zás, kompresszió és audió limitálás. Ezek a technikák arra jók stabilizálják a mixet és hogy megfelelően szóljon minden környezetben.

A jó hangmérnök érti a különböző hallgatási módokat és formátumokat:

  • Wav
  • Mp3
  • Színház/előadóterem
  • Videó
  • iTunes
  • CD
  • Vinyl

A hangmérnök a zenét a formátumtól módokon kezeli. A mastert még nagyban befolyásolja a zene stílusa a célként kitűzött visszajátszási forma (pl.: zenei album, film betétdal, stb.).

Mivel az elektronikus zenékre koncentrálunk, ezért a cikk ezt a stílust és a CD-re MP3-ba történő masterelést fogja jobban górcső alá venni.

Miért nehéz a masterelés?

Nem szokatlan, hogy az audió világban az alábbi képességekkel találunk embereket: hangmérnök, aki keverésben is járatos; hangmérnök, aki gitározik és emellett felvételeket kever.

Azt vehetjük észre, hogy a keverés és a masterelés két különböző terület, de van kapcsolódási pont. Igaz, hogy néhány keverő mérnök a saját masteringjét csinálja és vannak, akik mindezt egészen kiválóan teszik. A valóság az viszont az ilyen mérnökök száma elég kicsi. Kevés keverő mérnök lép be a profi masterelés területére. A legtöbb keverő mérnök a mixet továbbküldi egy masteringre specializálódott hangmérnöknek.

Miért? Mert a mastering az egy másik állatfaj.

A profi mastering tudás nem gyakori és a mastereléshez használható környezet sem éppen filléres, hogy finoman fogalmazzunk.

A keverő mérnökök néhány ok miatt küldik tovább masterelésre az anyagot:

  • A mastering stúdiókat masteringre építették. Ezek a termek csillagászati összegbe kerülnek
  • Más eszközöket igényel a feladata
  • A keverő mérnök kever, a masteringes a mixeket mixeli

Ez azt jelenti, hogy nem masterelhetjük a saját track-ünket?

Egyáltalán nem. Bele lehe fogni a masterelésbe, még az is lehet, hogy tehetségesnek találod magad benne! Azonban észben kell tartani, hogy ez a szakma nem sétagalopp. Az alábbi 5 tippel viszont csiszolhatod a zenéd azelőtt, hogy a legvégső simításokat profira bíznád:

1. Ismerd meg a környezeted

Alapvető fontosságú, hogy tudjad, hogy milyen környezetben dolgozol.

A nincs hozzáférésed egy csillagászati összegekbe kerülő stúdióhoz, akkor valamit a meglévő anyagból kell kihozni. Vannak nehézségek, de megoldások is.

Miért fontos a monitorozó környezet?

A szoba, ahol masterelsz, befolyásolja azt, hogy hogyan hallod a hangot. Például, ha egy visszhangos, zajos szobában keversz, akkor néhány frekvencia össze-vissza fog pattogni, ami túlzott rezonanciát fog eredményezni.

Ennek az ellenkezője is igaz. Ha egy nagyon csöndes, majdnem zajtalan környezetben a hangfalból jövő hangoknak nem lesz meg az a természetes érzése. A frekvenciák reakciói megmásítják a hallásunkat.

Ha masterelünk, rendkívül kis mértékben, de pontosan állítunk hangokat. A visszahallás a környezet miatt zavaros, a döntéseink eredménye más környezetben máshogy fog hallatszódni. És hogyan védekezzünk ez ellen?

Több visszajátszó eszközön mastereljünk. Függetlenül attól, hogy fejhallgatón, monitor hangfalon vagy akár fülhallgatón mixelsz, mindig legyen másik hangforrásod. Ha például van egy pár monitor hangfalad, referenciaként mindig használj például egy fejhallgatót hogy összevessed a két hangzást.

2. Precíciós EQ

Ha gyengíteni vagy erősíteni kell több, mint 3 dB-t egy adott frekvenciánál, az jó jelzés arra, hogy az anyagot vissza kell küldeni a keverőmérnöknek.

A masterelés a precizitásról szól. Ha gyengítesz 6 dB-lel 250 Hz-en, akkor a 250 Hz-et teljesen kiírtod a zenéből. Minden EQ-zás hatással van a kick-re, basszusra, szintetizátorokra és a vokálra. EQ-zásra szükség van masterelésnél, de csak a 2-3 dB-nél kisebb módosítások biztosítják azt, hogy a teljes spektrum harmóniában marad.

3. Tartsd a kompressziót alacsonyan

A kompresszálás a masterelés kulcseleme. A kompresszálás energiát ad, összetartja és stabilizálja a mixet.

Az EQ-hoz hasonlóan azonban ezzel is tönkretehetjük a masterelésünket, ha túl szabadon használjuk.

Ha kompresszálunk, tartsuk az arányt 4:1 alatt. Sok mastering mérnök nem kompresszál többel, mint 2:1. Minél magasabb az arány, annál több hangra lesz hatással a kompresszálás és ezt el akarjuk kerülni.

Az arány viszonylag alacsonyan tartásával csak annyit adunk a track-nek amennyi kell anélkül, hogy rombolnánk.

4. Adj limitert a mastering busz végéhez

Egy limiter biztosítja, hogy a track kimeneti hangereje nem lépi túl a megengedett határt. Gondolj úgy a kompresszorra, mint egy ragasztóra és a limiterre, mint egy korlátra, amely az utolsó védelmi vonal a ciripeléssel szemben.

CD-k esetén a limiter lehet -0.1 dB vagy egy kicsit magasabb. MP3 esetén a limitert -1.0 dB-re érdemes tenni. A MP3 konverzió jobban szól, ha az audió kimenet -1 dB.

5. Használj megfelelő attack-ot és release-t

Számos kompresszor kínál attack és release funkciót. Ha jól használjuk, akkor ezek a beállítások tudják szolgáltatni a mastert, de tönkre is tehetik. Az attack határozza meg, hogy a kompresszor hogyan reagáljon a növekedésre, míg a release meghatározza, hogy a hang mennyi idő után térjen vissza a normál szinre.

A trükk az, hogy ne legyen a kompresszor túl hallható. A kompresszálásnak ki kell egészítenie a track-et, nem pedig maga alá gyűrni.

“Pumpálósabb” track esetében:

Az attack legyen gyors és a release is legyen viszonylag rövid. A gyors attack jól reagál a gyors tranziensekre (pl.: dob) és a release javítja az ütős jellegű hangzást.

Lágyabb track-ek esetén:

Az attack-ot tartsuk közepesen, míg a release lehet kicsit lassabb. A lassú release a kompresszálás okozta változásokat csillapítja.

Otthoni stúdió környezetben ha ezekre figyelsz, akkor máris érezhető javulást tudsz elérni a track-en. Az igazán minőségi master viszont olyan szükségletekkel jár, amelyek csak nagyon keveseknek elérhetőek, így a végső simításokat érdemes profira bízni.

Forrás: CatzAudio

Skeldar

10 tipp a produceri produktivitás növeléséhez

Ha a produktivitás kérdése felmerül, az azt jelenti, hogy elértünk egy új szintre. Függetlenül attól, hogy pénzért vagy az önmegvalósítás miatt írunk zenét, a hatékonyság növelése kulcsfontosságú mind a profitábilitás és mind amiatt, hogy a lehető legjobban használjuk ki az időt azzal, ami örömet okoz nekünk.

Nem volt még jobb időszak zenei producernek lenni. A zeneíráshoz szükséges eszközök könnyen elérhetőek és ami a legfontosabb, hogy megfizethetőek. Az alábbiakban csokorba gyűjtve olvashatsz arról, hogy hogyan használd ki a lehető leghatékonyabban eme rendelkezésedre álló eszközöket.

Használj második monitort

Dupla képernyő

A képernyő a legnagyobb ajándék, amit adhatsz magadnak. A mai DAW-ok rendkívül jól testreszabhatóak. A megjelenítést teljesen az általunk használt munkafolyamatokhoz igazíthatjuk és ebben egy új/nagyobb képernyő nagy segítség tud lenni. Minél többet látunk egyszerre, annál gyorsabban tudunk dolgozni. Egy nagy képernyő ma már megfizethető és akár használtan is vehetünk egyet. Ne hátráltassuk magunkat azzal, hogy egy eldugott sávot keresgélünk.

Tudatosítsuk a prioritásainkat

Mindegyikünk csinálta már azt, hogy órákig csiszolta az egy darab filtert, hogy a szintetizátor basszusa tökéletesen szóljon. Ha elkészül a mix, az a kis változtatgatás elveszik, maga alá temeti a produkció többi része. Ami még rosszabb lehet, ha a határidő miatt már nem marad elegendő idő a vokálra.

Tartsuk észben, hogy mik a legfontosabbak a produkció szempontjából. Könnyen elkalandozhatunk egy örökkévalóságig a jobbnál jobb plugin-okkal, eszközökkel, loop-okkal és más fülsimogató hangokkal való kísérletezgetéssel. Ezek olyan dolgok, amelyek már sok producert letérítettek a produktivitás útjáról. A fontos az, hogy mindig arra koncentráljunk, ami támogatja a zene megírását.

Frissítsük a szoftvert

Frissítés

Bár könnyű azt gondolni, hogy a DAW készítők csak azért adnak ki folyamatosan frissítéseket, hogy feltöltsék a nyugdíjalapjukat, valójában történnek fejlesztések. Nem minden frissítés egyforma, de sok változtatás irányul arra, hogy könnyebbé tegye a zenealkotást.

Figyeljük a frissítéseket, de ne érezzük kötelezőnek, hogy minden verzióra rávessük magunkat. Ha olyan javítás érkezik, ami számunk fontos, akkor viszont ne habozzunk frissíteni. Új vokál képességek nem sokat jelentenek egy csak hangszerekkel dolgozó művésznek, ilyen esetben nem kell kapkodni. Azokat a frissítéseket érdemes megvenni, amit használni is tudunk és nem csak egy plusz porosodni való lehetőséget adnak.

Gain vezérlés

Az Ableton egymaga hozta létre a megfizethető (és nem annyira megfizethető) alternatív vezérlő felületek piacát. Amióta a klikk-és-húzd csúszkák megjelentek, megjelent az igény is, hogy visszatérjünk a fizikai vezérlőkhöz. Egy QWERTY billentyűzettel és egy egérrel korlátozottan lehet csak kezelni a dolgokat.

A piac ma már tele van olcsó kontrollerekkel, amelyek kiaknázzák a MIDI vezérlési kódokat. Számok típus egyből együttműködik a DAW-ok széles skálájával. Néhány típus esetében kis konfigurációra azért szükség lehet. Minden esetben a kontrollerek azonban felülmúlják a billentyűzet és egér interfész adta vezérlési lehetőségeket.

Talán van már egy rácsos kontrollered, de gondoltál már arra, hogy hozzáadj egy újabbat? Csak be kell dugni az USB-t és már működik is. A határ a csillagos ég. Egyik kontrollerről lehet vezérelni a loop-okat, beat-eket, míg egy másikról jól elkülönülve lehet hangolni a szűrőket. Ha szükség van rá, akkor mindezt akár egy kontrollerrel is kézben lehet tartani.

Ismerjük meg a felszerelésünket

Ha már régebb óta használjuk a DAW-unkat és a kontrollerünket, még akkor is biztosan akad olyan funkció, amit még nem aknáztunk ki. Talán sosem volt rá szükség, vagy csak a tanulási folyamatból egyszerűen kimaradtak.

Egy jó zenei megírása sok finomságot igényel. Egy kis módosítás is nagyban tudja befolyásolni a zenét, de 100 kicsi változtatás az audió és MIDI track-ekben teljesen más világot eredményezhet. Függetlenül attól, hogy FM szintetizátort, komplex reverb plugin-t vagy akár auto-tune plugin-t használunk, ezekkel történő kis módosítás is nagy változást tud eredményezni.

Néha érdemes belemélyedni a dokumentációba. Talán van lehetőség arra, hogy elvágjuk a beat-et, manipuláljuk a loop-okat olyan módon amire nem is gondoltunk eddig. Az egyetlen módja, hogy ezt kiderítsük az, ha felderítünk és olvasunk. Kicsit tegyük félre a zenét és induljon a kutatás!

Új eszköz megfontolt bevonása

Ne legyünk olyan producer, aki azért nem haladt még előre egy lépést sem, mert nem tanulta meg az új eszköz használatát. Lehet nekünk csillagászati árú felszerelésünk, ha nem tudunk mit kihozni belőle.

Ez a fajta veszély az árak csökkenésével tovább nő. Könnyen elcsábulhatunk, ha találunk egy megfizethető új kütyüt. Mielőtt vásárolnánk, nézzük meg, hogy a meglévő eszközeink mit tudnak, mivel működnek együtt. Mielőtt begyűjtenénk az év legmenőbb cuccait, nézzük meg, hogy mivel járulnának hozzá a munkafolyamatainkhoz. Ugyancsak nem életszerű elvárás, ha azonnal sikereket akarunk egy új eszközzel elérni. Időt kell szánni az alapos megismerésre, amit lehetőleg ne a szoros határidő elé időzítsünk.

Loop-ok magunkévá tétele

Ez talán furcsán hangzik, mivel a loop-ok már több évtizede jelen vannak, azonban még mindig ellenállás tapasztalható a jogdíjmentes loop-ok használatával kapcsolatban. Az aggály érthető. Két ember készít két hasonló zenét a GarageBand-el. Kisebb különbségeket leszámítva majdnem egyformák. Mindkét dal ABAB struktúrájú. Ha az építőkockák egyformák, nagyobb az esély, hogy az eredmény is nagyon hasonló lesz.

Nem szükséges zenésznek lenni ahhoz, hogy zenét írjunk, de attól még kreativitás és vízió fog kelleni. Egy Lego készletet bárki össze tud rakni, de képzelőerő szükséges ahhoz, hogy valami eredeti és spontán szülessen.

Ne higgyük azt, hogy a loop-ok kizárják az eredetiséget. Minden gitárnak ugyanúgy vannak húrjai. Az, hogy mit csinálunk velük, ami igazán számít. A loop-ok csak az alapot adják a gyors építkezéshez. Az alaptól azonban a saját képzelőerőnkre van szükség, hogy elérjük az egyedi végcélt.

Alakítsuk a szobát

Basszus csapda

Nagyon bosszantó tud lenni, amikor kemény munkát teszünk a produkcióba és nem úgy szól egy másik hangrendszeren. Ez az úgynevezett átvitel. A jó mixek minden hangrendszeren jól szólnak, jól át lehet őket vinni. A rossz mixek csak az alkotónál szólnak jól.

Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy a házi stúdióját teljesen akusztikusra alakítsa. Általában szoba méretű merőleges felülettek kell dolgoznunk, amelyek nem ideális környezetek a felvételekhez és visszajátszásokhoz. A fejhallgatóval történő munkának is megvannak a nehézségei, amelyek ugyanúgy rossz minőségű eredményt adnak.

Szerencsére nem teljesen lehetetlen javítani a helyzeten. Több lehetőség van az eszköztárban:

  • Monitor hangfalak izolációja: közelre való monitorok és izoláció padokat használjunk
  • Hátsó visszaverődések kezelése: fontos, ha a hangfal közel van a jól visszaverő falakhoz
  • Oldalsó visszaverődések kezelése: mint a hátsó visszaverődésnél
  • Basszuscsapdák a sarkokban: számos szobában lehet jó eredmény elérni ék alakú csapdákkal

Ne legyünk lusták

Patrick lusta

Ha kezd megjelenni a frusztráció, mivel a zene nem akar úgy szólni, ahogyan szeretnénk, akkor gyakran jönnek olyan mondatok, hogy “jó lesz ez így is”. Ez pedig valószínűleg téves.

A lustaság számos módon megmutatkozhat. Testreszabás nélkül egy plugin preset használata is lustaság. Csak egy gyűjteményből származó loop-ok használata is lustaság. Egy gate beállítása arra, hogy kiszűrje a légzési hangokat anélkül, hogy az egész zenét végighallgatnánk ugyancsak lustaság. “Majd kijavítom a mixben.” Ezt úgy is lehetne mondani: “Lusta vagyok.”

Minden producer volt már ebben a helyzetben, nincs kivétel. Ami nagy hiba, hogy sokszor tudjuk is, hogy lusták vagyunk, de nem kapjuk össze magunkat. Több munkát javasolni a hatékonyság növelése céljából butaságnak tűnik, de így valójában az idő elvesztegetését akadályozzuk meg.

Álljunk fel és pihenjünk

Néha a legproduktívabb dolog az, ha felállunk az asztaltól és arra a napra befejezzük. Nem számít, hogy mennyire akarunk dolgozni, egy idő után már nem tudunk érdemben hozzátenni az alkotáshoz. Ha már ezt érezzük, jobb ha abbahagyjuk, hisz csak rontani tudnánk az eddigi munkánkon. A fülünk az agyunk elfáradt, ezen az energiaital nem segít. Ezen az alvás fog.

Néha nehéz megtalálni a megfelelő dalszöveget, néha a melódia nem illeszkedik az akkordhoz vagy a befejezés valahogy nem akar alakulni. A legjobb ilyenkor ha szünetet tartunk.

A másik fontos elem a perspektíva. Mindenki tapasztalhatta már, hogy ha egy ideje már dolgozott valamin és kis szünet után újra nekilátott azt kérdezte magától, hogy vajon ki tehetett drogot a kakaóba, hogy ilyen szörnyűség lett a műből. Ha ilyen esik meg velünk, akkor biztosan túlzásba vittük a munkát. Legközelebb viszont már jobban fogjuk tudni, hogy mennyi is az elég.

Bónusz tipp

Sokáig lehetne folytatni a listát, de ami még nagyban befolyásolja a hatékonyságunkat (és itt a szakmától rugaszkodjunk el) az az ergonómia. Egy jó szék és asztal kincset ér hosszútávon a hatékonyság szempontjából. Az egészségünk szempontjából pedig felbecsülhetetlen…

Forrás: DubSpot

Skeldar

Harmónikus mixelés Pioneer CDJ-n

A Pioneer CDJ-k az egyik legmeghatározóbb hardverek, amelyeket a DJ pultokon találunk, így az ezekkel történő harmónikus mixelés elsajátítása rendkívül fontos ahhoz, hogy remek DJ-vé váljunk. A leírásban olvashatsz arról, hogy hogyan mixeljünk kulcsokban Pioneer CDJ egységeken, megemlítve az újabb CDJ-ken a kevésbé ismert trükköt, amely megmutatja, hogy a soron következő track kompatibilis-e az aktuálissal.

Nem is kérdés, hogy a harmónikus mixelés és a zenei kulcsokat skálákat elemző szoftverek, amelyek segítik a DJ-ket, szerves részévé vált a mainstream szakmának az utóbbi években. Talán tökéletes hallással vagy megáldva vagy jelentősebb zenei képzettséged van, hogy pusztán a füled után meg tudod állapítani a harmónikusokat. Ha így van, az hatalmas segítség. A bakelites időszakban az olyan figurák, mint Sasha, legendás képeségükkel keverték a track-eket, nem csak összeillő tempóban, de egyben teljesen szépen, harmónikusan is. Manapság számos eszköz segíti a lemezlovasokat, így akár egy hangszíneket majdhogynem megkülönböztetni nem tudó DJ is készíthet összeillő mixeket.

Leszámítva a Serato DJ-t, minden főbb szoftver platform tartalmaz kulcselemzőt, de harmadik féltől származó megoldások is elérhetőek, mint például a Mixed In Key vagy a Keyfinder. Minden eddiginél egyszerűbbé vált a DJ számára, hogy használhassák a harmónikusok koncepcióját. A Pioneer Rekordbox (RB) is egy olyan szoftver, amely tartalmazza ezt a funkciót. Azok számára is hasznos, akik esetleg más platformról jöttek vagy nem sajátították el teljesen a megfelelő kulcsjelöléseket és inkább a Camelot vagy az Open Key jelölésekben vannak otthon. Iskolánkban szintén kitérünk ezekre a platformokra!

A Rekordbox-féle út

Rekordbox

A beállításokban a kulcs elemzésének engedélyezése után a Rekordbox képernyőjén láthatod majd a kollekciódban lévő track-ek kulcsát. Amikor ezeket a zenéket játszod le az RB-s Pioneer hardveren, a zenei kulcs megjelenik a szoftveren így könyebben rendszerezheted a Dj szettedet.

A CDJ-2000 és a CDJ-900 továbbviszi a dolgot azzal, hogy egy “jelzőlámpás” rendszert használ, amely rendkívül hatékony, még ha kicsit hibás is ez az elnevezés, mivel a színekkel jelöl és a sárga, piros bizony egyből feltűnik. Ez azt jelenti, hogy ha görgetünk a zenék között, akkor a kompatibilis számokat zöld színnel fogja jelölni a program, amelyek keverhetőek a dekken játszott zenével.

Nagyon egyszerű és jól is néz ki ez a megoldás. Azonban érdemes észben tartani, hogy a legjobb megoldás nem biztos, hogy a valóságban is, hiába egyezik tökéletesen a kulcs. Ahogy a Mixed In Key háza táján is mondták, számos más lehetőség is van, legyen az energetizálás, visszafogás vagy bármi más, ne csak és kizárólag a kulcs alapján válasszunk.

Nem tudom megtanulni, nem is fogom megtanulni

Mixed In Key

Nem szükséges fejből tudni, hogy melyik kulcs harmónikusan kompatibilis az F minor-ral. Számos DJ használ kulcs elemzőt és már nem a fülükre hagyatkoznak, ha az összeillő track-ek kereséséről van szó. Részleteiben nem szükséges minden ismerni, de a Camelot-kerék, amely a Mixed In Key-től ered egy magától értetődő megoldás, ahol nem csak a közvetlenül kompatibilis kulcsokat láthatjuk.

Az új CDJ Camelot jelöléseket használnak, de a jelzőlámpás megoldás is működik. E kettő lehetőség remek új dolgok a DJ számára.

Új lehetőségek nyílnak  ezálltal meg. Használhatjuk a Rekordbox-ot a kulcsok elemzéséhez, majd a jelölést manuálisan átállíthatod a könyvtáradban Camelot jelölésre, de a jelzőlámpás rendszer továbbra is működni fog. Tipp: Rendezzünk kulcsok szerint, majd jelöljünk meg minden track-et a kulcsban, egyszerre egy kulccsal csoportosan jelölhetünk.

Az RB-be épített elemző nagyon jó, a többi elemzőprogram mellett jól megállja a helyét. Bár sok DJ használja a Rekordbox-ot, de mégis nagyon sok időt töltenek más digitális megoldásokkal is. Vajon lehet a legjobb módszer?

A keresztplatformos válasz

Ha Traktor-tt Serato DJ-t, MixVibes-t, VirtualDJ-t vagy bármilyen más szoftvert használsz platformként, akkor célszerű olyan széles körben kompatibilis lehetőségeket használni, amennyire csak lehet.

2014-ben két olyan eszköz volt, amely eleget tett ennek a kívánalomnak. Az egyik a Mixed In Keys, amely egy skála szerinti harmonikus mixelést, elemzését népszerűvé tette. Mai napig egy kiváló eszköz erre a célra, rugalmas és számos formátumot támogat. A mindig online megközelítés azonban kicsit problémás, amit akkor fogsz igazán észrevenni, ha a backstage-ben vagy Wifi nélkül és elemezni próbálnál. Ezt leszámítva remekül működik a program és majdnem minden DJ szoftverrel kompatibilis. A neten is rengeteg leírás érhető el hozzá.

A Keyfinder egy kicsi, egyemberes project és rendkívül alacsony áron juthatunk hozzá, hiszen ingyen van. Hivatalosan nem kompatibilis a MIK Camelot rendszerével, de átválthatod manuálisan az eredményt, ha Rekordbox-ban is szeretnéd használni. Érdemes jó kulcsjelölést vagy Camelot jelölést használni, mert nem minden megoldás működik ilyen jól.

Open Key és a Traktor

a CDJ jelzőlámpás megoldás, a Traktor kulcs elemzése és az Open Key sajnos nem igazán hozza a szintet. A kulcsokat valóban kiírja, de a hasznos zöld jelölés sajnos nem működik.

 

Tetszett a poszt? Érdekel a Dj-ézés? Akkor jelentkezz az iskolánkba!

 

A Traktor kulcs elemzése nem működött mindennel, így ha olyan kell, ami Traktor-ral és Rekordbox-szal is megy, akkor a Mixed In Key-t vagy Keyfinder-t érdemes bevetni Camelot jelöléssel. Jól működő, bizonyított megoldás.

Még egy dolog: Vezető nullák még jobb sorbarendezésért

A Rekordbox vagy maguk a CDJ-k és még pár program gondban van a vezető nullák hiánya miatt a Camelot jelölésnél. Például, ha CDJ-2000 Nexus-ban rendezel, a lista ilyen lesz:

  • 1A
  • 10A
  • 11A
  • 12A
  • 2A
  • 3A

Nem ez a világvége, de kényelmetlen. A vezető nullák hozzáadása után máris komfortosabbá válik a kezelés:

  • 01A
  • 02A
  • 03A
  • 04A
  • 05A

A nullák hozzáadásával a programok már tiszteletben fogják tartani a többjegyű számokat is rendezésnél, ez kis könnyebbséget fog jelenteni használat közben.

Forrás: DJTechTools

Skeldar