Szaturációs pluginek vokál mixeléshez (+mix tippek)

Sajnos a legtöbb belépőkategóriás felszerelés a vokál hidegen és élettelenül hagyja, ezért nekünk kell valamit tennünk ez ellen. Egyik módszer a minőség javítására, ha szaturációs és torzító plugin-eket használunk, ha vokált keverünk. Íme néhány remek eszköz:

1. Soundtoys Decapitator

Soundtoys Decapitator

A Decapitator remek plugin, majdnem minden vokál hangon használható, de igazán a vokálnál tündöklik. Az analógos finomság érzésének hozzáadásától a pattogóssá tételig majdnem bármit megtehetünk, a Decapitator szinte biztos képes lesz rá.

Mix tipp:

A Decapitator (és más szaturátorok) elég könnyen érdessé és zajossá tehetik a hangot. A clip gain-t érdemes lejjebb venni, mielőtt elkezdünk a vokállal dolgozni. Ha esetleg ez a technika nem segítene, akkor egy másik megoldás, ha az sz és s magánhangzókat külön sávon proceszáljuk de ez nem túl gyakori megoldás.

2. Avid SansAmp PSA-1 vokál emelésre

Avid SansAmp

Habár a Decapitator ad egy fajta analog hangzást a vokál hanghoz, de néha a hangot mégis olyanná kell tenni, mintha erősítették volna. Erre a feladatra a Decapitator nem igazán alkalmas. Amennyiben vékonyabb, kellemesebb vokál hangot szeretnénk, akkor a SansAmp nekünk való, amely a Pro Tools plugin-ként érkezik.

Mix tipp:

A SansAmp egy kiváló “megafon” helyettesítő. Ha a klasszikus ordítós rock vokált részesítjük előnyben akkor kiválló választás eza plugin. Az ilyen effektus eléréséhez érdemes rövid slap delay-t alkalmaznunk.  További vokál pluginekről, amik nem szaturációk itt olvashattok!

3. UAD Studer A800 vokál torzításra

 

A Studer egy igazi ifjú titán volt, amikor megjelent. A mai napig is sokkal mélyebb, sokkal rugalmasabb és élettel telibb, mint a legtöbb szaturációs plugin, ami azóta megjelent. A belépőszintű kategóriában nagyon jó, hogy ilyen eszköz létezik, így megfizethető áron tudunk korrekt minőségű vokál-t elérni. Az A800 egy több-az-egyben típusú plugin, amely EQ-hoz és kompresszorhoz hasonlóan működik, ha egy bizonyos módon kezeljük. A hangnak kellemes tónust ad, de a vokálnál jól orvosolja a rekedtséget és a nem helyén lévő szakaszokat is.

Mix tipp:

Nagyon sok beállítási lehetőséggel rendelkezik a plugin, ezért nehéz kiválasztani egy-egy technikát, aminek eredménye kitűnik a többi közül. Van amikor a Bias-t érdemes állítani a ropogós, töröttebb hatást keltő vokál hangzásért. Ha pedig esetleg retrós hangzás elérése a cél, akkor tekerjük le az IPS-t. A Studer rendkívül sokoldalú, számos stílushoz használható.

4. FabFilter Saturn vokál torzításra

 

Talán először nem jut az ember eszébe, hogy miért is nevezik Saturn-nak a plugint, de használat közben rádöbbenhetünk, hogy a szaturáció szóból ered. Ez a kimagaslóan jó plugin igazán otthon van a többféle torzító és szaturációs feladatokban. Csöves, szalag, erősítés, ami a klasszikus analog eszközökön elérhető itt is megtalálható és kivállóan illeszkedik bármilyen vokál sávhoz.

Mix tipp:

Ha teljesen meg akarjuk változtatni a vokált, akkor a Saturn számos hasznos eszközt biztosít ehhez. Ezen funkciókat a modulációs szekcióban találjuk. Az űrlény, szörny és más nem emberi hangzást, amiket modern popzenékben néha hallhatunk, itt tudjuk előhozni. Bármilyen extrém ötletünk van, a Saturn tud majd rá megoldást.

5. Waves Kramer Master Tape

 

A Kramer Master Tape a Waves-től az egyszerű megközelítést választja. A leggyorsabban ezzel a plugin-nel tudunk lágy melegséget és analóg érzést adni a vokálhoz. A Wow & Flutter vezérlés pedig ugyancsak nagy segítség, ha ilyen hatásra vágyunk.

Mix tipp:

Bár ez egy lista a szaturátorokról, a delay a Kramer Master Tape-en említést érdemel. A gyors slap-back effektet elég jól csinálja és ugyancsak szórakoztató vele kísérletezni, amikor az ordító visszhangig tekerjük a dolgokat. A plugin-t legtöbben valószínűleg csak szaturátorként fogják használni, de érdemes észben tartani, hogy delay funkciójával is jó effekteket lehet készíteni.

Forrás: TheProAudioFiles

Skeldar

5 tipp EDM mastereléshez

Mastering logó

Számos tévhit kering az audió masteringgel kapcsolatban. A mastering különösen nehéz és sok odafigyelést és tapasztalatot igényel. A mastering a képességeknek egy olyan csoportját igényli, amelyeknek elég meredek a tanulási görbéje a többi audióval kapcsolatos képességhez képest. Ez az oka annak, hogy sokkal könnyebb információt szerezni a felvételek készítéséről, mixelésről, mint megbízható anyagot találni a masterelésről.

Talán azért bukkantál erre az írásra, mert válaszokat kerestél. Talán azt kérdezted, hogy mi is a masterelés vagy mi a legjobb módja, hogy mastereljünk egy EDM track-et vagy hogy minden masterelés egyforma-e. Ezek mint jó kérdések, amiket meg kell válaszolni.

Ebben az írásban kifejtjük a masterelés néhány alapját. A téma nagyon széles, de 5 gyakorlati tipp biztosan segíteni fog az indulásban.

Mi is a masterelés?

A mastering olyasmi, mint egy mix mixelése.

A mixelés azonban nem csak arról szól, hogy a hangerők egy szinten legyenek a zenében, hanem arról, hogy mind a vokált, mind szintetizátort és gitárt megfelelő frekvencia tartományokra mixeljük és ezenfelül tisztán kivehetőek legyenek . A cél a kreatív kombinálás.

A masterelés célja a mix alapjainak megszilárdítása. A hangmérnök feladata az, hogy igazán összeillessze és véglegesítse a mixet.

Minden hangmérnök különböző folyamatokon megy végig, azonban van egy általános menet, amelynek része a sebészi pontosságú EQ-zás, kompresszió és audió limitálás. Ezek a technikák arra jók stabilizálják a mixet és hogy megfelelően szóljon minden környezetben.

A jó hangmérnök érti a különböző hallgatási módokat és formátumokat:

  • Wav
  • Mp3
  • Színház/előadóterem
  • Videó
  • iTunes
  • CD
  • Vinyl

A hangmérnök a zenét a formátumtól módokon kezeli. A mastert még nagyban befolyásolja a zene stílusa a célként kitűzött visszajátszási forma (pl.: zenei album, film betétdal, stb.).

Mivel az elektronikus zenékre koncentrálunk, ezért a cikk ezt a stílust és a CD-re MP3-ba történő masterelést fogja jobban górcső alá venni.

Miért nehéz a masterelés?

Nem szokatlan, hogy az audió világban az alábbi képességekkel találunk embereket: hangmérnök, aki keverésben is járatos; hangmérnök, aki gitározik és emellett felvételeket kever.

Azt vehetjük észre, hogy a keverés és a masterelés két különböző terület, de van kapcsolódási pont. Igaz, hogy néhány keverő mérnök a saját masteringjét csinálja és vannak, akik mindezt egészen kiválóan teszik. A valóság az viszont az ilyen mérnökök száma elég kicsi. Kevés keverő mérnök lép be a profi masterelés területére. A legtöbb keverő mérnök a mixet továbbküldi egy masteringre specializálódott hangmérnöknek.

Miért? Mert a mastering az egy másik állatfaj.

A profi mastering tudás nem gyakori és a mastereléshez használható környezet sem éppen filléres, hogy finoman fogalmazzunk.

A keverő mérnökök néhány ok miatt küldik tovább masterelésre az anyagot:

  • A mastering stúdiókat masteringre építették. Ezek a termek csillagászati összegbe kerülnek
  • Más eszközöket igényel a feladata
  • A keverő mérnök kever, a masteringes a mixeket mixeli

Ez azt jelenti, hogy nem masterelhetjük a saját track-ünket?

Egyáltalán nem. Bele lehe fogni a masterelésbe, még az is lehet, hogy tehetségesnek találod magad benne! Azonban észben kell tartani, hogy ez a szakma nem sétagalopp. Az alábbi 5 tippel viszont csiszolhatod a zenéd azelőtt, hogy a legvégső simításokat profira bíznád:

1. Ismerd meg a környezeted

Alapvető fontosságú, hogy tudjad, hogy milyen környezetben dolgozol.

A nincs hozzáférésed egy csillagászati összegekbe kerülő stúdióhoz, akkor valamit a meglévő anyagból kell kihozni. Vannak nehézségek, de megoldások is.

Miért fontos a monitorozó környezet?

A szoba, ahol masterelsz, befolyásolja azt, hogy hogyan hallod a hangot. Például, ha egy visszhangos, zajos szobában keversz, akkor néhány frekvencia össze-vissza fog pattogni, ami túlzott rezonanciát fog eredményezni.

Ennek az ellenkezője is igaz. Ha egy nagyon csöndes, majdnem zajtalan környezetben a hangfalból jövő hangoknak nem lesz meg az a természetes érzése. A frekvenciák reakciói megmásítják a hallásunkat.

Ha masterelünk, rendkívül kis mértékben, de pontosan állítunk hangokat. A visszahallás a környezet miatt zavaros, a döntéseink eredménye más környezetben máshogy fog hallatszódni. És hogyan védekezzünk ez ellen?

Több visszajátszó eszközön mastereljünk. Függetlenül attól, hogy fejhallgatón, monitor hangfalon vagy akár fülhallgatón mixelsz, mindig legyen másik hangforrásod. Ha például van egy pár monitor hangfalad, referenciaként mindig használj például egy fejhallgatót hogy összevessed a két hangzást.

2. Precíciós EQ

Ha gyengíteni vagy erősíteni kell több, mint 3 dB-t egy adott frekvenciánál, az jó jelzés arra, hogy az anyagot vissza kell küldeni a keverőmérnöknek.

A masterelés a precizitásról szól. Ha gyengítesz 6 dB-lel 250 Hz-en, akkor a 250 Hz-et teljesen kiírtod a zenéből. Minden EQ-zás hatással van a kick-re, basszusra, szintetizátorokra és a vokálra. EQ-zásra szükség van masterelésnél, de csak a 2-3 dB-nél kisebb módosítások biztosítják azt, hogy a teljes spektrum harmóniában marad.

3. Tartsd a kompressziót alacsonyan

A kompresszálás a masterelés kulcseleme. A kompresszálás energiát ad, összetartja és stabilizálja a mixet.

Az EQ-hoz hasonlóan azonban ezzel is tönkretehetjük a masterelésünket, ha túl szabadon használjuk.

Ha kompresszálunk, tartsuk az arányt 4:1 alatt. Sok mastering mérnök nem kompresszál többel, mint 2:1. Minél magasabb az arány, annál több hangra lesz hatással a kompresszálás és ezt el akarjuk kerülni.

Az arány viszonylag alacsonyan tartásával csak annyit adunk a track-nek amennyi kell anélkül, hogy rombolnánk.

4. Adj limitert a mastering busz végéhez

Egy limiter biztosítja, hogy a track kimeneti hangereje nem lépi túl a megengedett határt. Gondolj úgy a kompresszorra, mint egy ragasztóra és a limiterre, mint egy korlátra, amely az utolsó védelmi vonal a ciripeléssel szemben.

CD-k esetén a limiter lehet -0.1 dB vagy egy kicsit magasabb. MP3 esetén a limitert -1.0 dB-re érdemes tenni. A MP3 konverzió jobban szól, ha az audió kimenet -1 dB.

5. Használj megfelelő attack-ot és release-t

Számos kompresszor kínál attack és release funkciót. Ha jól használjuk, akkor ezek a beállítások tudják szolgáltatni a mastert, de tönkre is tehetik. Az attack határozza meg, hogy a kompresszor hogyan reagáljon a növekedésre, míg a release meghatározza, hogy a hang mennyi idő után térjen vissza a normál szinre.

A trükk az, hogy ne legyen a kompresszor túl hallható. A kompresszálásnak ki kell egészítenie a track-et, nem pedig maga alá gyűrni.

“Pumpálósabb” track esetében:

Az attack legyen gyors és a release is legyen viszonylag rövid. A gyors attack jól reagál a gyors tranziensekre (pl.: dob) és a release javítja az ütős jellegű hangzást.

Lágyabb track-ek esetén:

Az attack-ot tartsuk közepesen, míg a release lehet kicsit lassabb. A lassú release a kompresszálás okozta változásokat csillapítja.

Otthoni stúdió környezetben ha ezekre figyelsz, akkor máris érezhető javulást tudsz elérni a track-en. Az igazán minőségi master viszont olyan szükségletekkel jár, amelyek csak nagyon keveseknek elérhetőek, így a végső simításokat érdemes profira bízni.

Forrás: CatzAudio

Skeldar

10 tipp a produceri produktivitás növeléséhez

Ha a produktivitás kérdése felmerül, az azt jelenti, hogy elértünk egy új szintre. Függetlenül attól, hogy pénzért vagy az önmegvalósítás miatt írunk zenét, a hatékonyság növelése kulcsfontosságú mind a profitábilitás és mind amiatt, hogy a lehető legjobban használjuk ki az időt azzal, ami örömet okoz nekünk.

Nem volt még jobb időszak zenei producernek lenni. A zeneíráshoz szükséges eszközök könnyen elérhetőek és ami a legfontosabb, hogy megfizethetőek. Az alábbiakban csokorba gyűjtve olvashatsz arról, hogy hogyan használd ki a lehető leghatékonyabban eme rendelkezésedre álló eszközöket.

Használj második monitort

Dupla képernyő

A képernyő a legnagyobb ajándék, amit adhatsz magadnak. A mai DAW-ok rendkívül jól testreszabhatóak. A megjelenítést teljesen az általunk használt munkafolyamatokhoz igazíthatjuk és ebben egy új/nagyobb képernyő nagy segítség tud lenni. Minél többet látunk egyszerre, annál gyorsabban tudunk dolgozni. Egy nagy képernyő ma már megfizethető és akár használtan is vehetünk egyet. Ne hátráltassuk magunkat azzal, hogy egy eldugott sávot keresgélünk.

Tudatosítsuk a prioritásainkat

Mindegyikünk csinálta már azt, hogy órákig csiszolta az egy darab filtert, hogy a szintetizátor basszusa tökéletesen szóljon. Ha elkészül a mix, az a kis változtatgatás elveszik, maga alá temeti a produkció többi része. Ami még rosszabb lehet, ha a határidő miatt már nem marad elegendő idő a vokálra.

Tartsuk észben, hogy mik a legfontosabbak a produkció szempontjából. Könnyen elkalandozhatunk egy örökkévalóságig a jobbnál jobb plugin-okkal, eszközökkel, loop-okkal és más fülsimogató hangokkal való kísérletezgetéssel. Ezek olyan dolgok, amelyek már sok producert letérítettek a produktivitás útjáról. A fontos az, hogy mindig arra koncentráljunk, ami támogatja a zene megírását.

Frissítsük a szoftvert

Frissítés

Bár könnyű azt gondolni, hogy a DAW készítők csak azért adnak ki folyamatosan frissítéseket, hogy feltöltsék a nyugdíjalapjukat, valójában történnek fejlesztések. Nem minden frissítés egyforma, de sok változtatás irányul arra, hogy könnyebbé tegye a zenealkotást.

Figyeljük a frissítéseket, de ne érezzük kötelezőnek, hogy minden verzióra rávessük magunkat. Ha olyan javítás érkezik, ami számunk fontos, akkor viszont ne habozzunk frissíteni. Új vokál képességek nem sokat jelentenek egy csak hangszerekkel dolgozó művésznek, ilyen esetben nem kell kapkodni. Azokat a frissítéseket érdemes megvenni, amit használni is tudunk és nem csak egy plusz porosodni való lehetőséget adnak.

Gain vezérlés

Az Ableton egymaga hozta létre a megfizethető (és nem annyira megfizethető) alternatív vezérlő felületek piacát. Amióta a klikk-és-húzd csúszkák megjelentek, megjelent az igény is, hogy visszatérjünk a fizikai vezérlőkhöz. Egy QWERTY billentyűzettel és egy egérrel korlátozottan lehet csak kezelni a dolgokat.

A piac ma már tele van olcsó kontrollerekkel, amelyek kiaknázzák a MIDI vezérlési kódokat. Számok típus egyből együttműködik a DAW-ok széles skálájával. Néhány típus esetében kis konfigurációra azért szükség lehet. Minden esetben a kontrollerek azonban felülmúlják a billentyűzet és egér interfész adta vezérlési lehetőségeket.

Talán van már egy rácsos kontrollered, de gondoltál már arra, hogy hozzáadj egy újabbat? Csak be kell dugni az USB-t és már működik is. A határ a csillagos ég. Egyik kontrollerről lehet vezérelni a loop-okat, beat-eket, míg egy másikról jól elkülönülve lehet hangolni a szűrőket. Ha szükség van rá, akkor mindezt akár egy kontrollerrel is kézben lehet tartani.

Ismerjük meg a felszerelésünket

Ha már régebb óta használjuk a DAW-unkat és a kontrollerünket, még akkor is biztosan akad olyan funkció, amit még nem aknáztunk ki. Talán sosem volt rá szükség, vagy csak a tanulási folyamatból egyszerűen kimaradtak.

Egy jó zenei megírása sok finomságot igényel. Egy kis módosítás is nagyban tudja befolyásolni a zenét, de 100 kicsi változtatás az audió és MIDI track-ekben teljesen más világot eredményezhet. Függetlenül attól, hogy FM szintetizátort, komplex reverb plugin-t vagy akár auto-tune plugin-t használunk, ezekkel történő kis módosítás is nagy változást tud eredményezni.

Néha érdemes belemélyedni a dokumentációba. Talán van lehetőség arra, hogy elvágjuk a beat-et, manipuláljuk a loop-okat olyan módon amire nem is gondoltunk eddig. Az egyetlen módja, hogy ezt kiderítsük az, ha felderítünk és olvasunk. Kicsit tegyük félre a zenét és induljon a kutatás!

Új eszköz megfontolt bevonása

Ne legyünk olyan producer, aki azért nem haladt még előre egy lépést sem, mert nem tanulta meg az új eszköz használatát. Lehet nekünk csillagászati árú felszerelésünk, ha nem tudunk mit kihozni belőle.

Ez a fajta veszély az árak csökkenésével tovább nő. Könnyen elcsábulhatunk, ha találunk egy megfizethető új kütyüt. Mielőtt vásárolnánk, nézzük meg, hogy a meglévő eszközeink mit tudnak, mivel működnek együtt. Mielőtt begyűjtenénk az év legmenőbb cuccait, nézzük meg, hogy mivel járulnának hozzá a munkafolyamatainkhoz. Ugyancsak nem életszerű elvárás, ha azonnal sikereket akarunk egy új eszközzel elérni. Időt kell szánni az alapos megismerésre, amit lehetőleg ne a szoros határidő elé időzítsünk.

Loop-ok magunkévá tétele

Ez talán furcsán hangzik, mivel a loop-ok már több évtizede jelen vannak, azonban még mindig ellenállás tapasztalható a jogdíjmentes loop-ok használatával kapcsolatban. Az aggály érthető. Két ember készít két hasonló zenét a GarageBand-el. Kisebb különbségeket leszámítva majdnem egyformák. Mindkét dal ABAB struktúrájú. Ha az építőkockák egyformák, nagyobb az esély, hogy az eredmény is nagyon hasonló lesz.

Nem szükséges zenésznek lenni ahhoz, hogy zenét írjunk, de attól még kreativitás és vízió fog kelleni. Egy Lego készletet bárki össze tud rakni, de képzelőerő szükséges ahhoz, hogy valami eredeti és spontán szülessen.

Ne higgyük azt, hogy a loop-ok kizárják az eredetiséget. Minden gitárnak ugyanúgy vannak húrjai. Az, hogy mit csinálunk velük, ami igazán számít. A loop-ok csak az alapot adják a gyors építkezéshez. Az alaptól azonban a saját képzelőerőnkre van szükség, hogy elérjük az egyedi végcélt.

Alakítsuk a szobát

Basszus csapda

Nagyon bosszantó tud lenni, amikor kemény munkát teszünk a produkcióba és nem úgy szól egy másik hangrendszeren. Ez az úgynevezett átvitel. A jó mixek minden hangrendszeren jól szólnak, jól át lehet őket vinni. A rossz mixek csak az alkotónál szólnak jól.

Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy a házi stúdióját teljesen akusztikusra alakítsa. Általában szoba méretű merőleges felülettek kell dolgoznunk, amelyek nem ideális környezetek a felvételekhez és visszajátszásokhoz. A fejhallgatóval történő munkának is megvannak a nehézségei, amelyek ugyanúgy rossz minőségű eredményt adnak.

Szerencsére nem teljesen lehetetlen javítani a helyzeten. Több lehetőség van az eszköztárban:

  • Monitor hangfalak izolációja: közelre való monitorok és izoláció padokat használjunk
  • Hátsó visszaverődések kezelése: fontos, ha a hangfal közel van a jól visszaverő falakhoz
  • Oldalsó visszaverődések kezelése: mint a hátsó visszaverődésnél
  • Basszuscsapdák a sarkokban: számos szobában lehet jó eredmény elérni ék alakú csapdákkal

Ne legyünk lusták

Patrick lusta

Ha kezd megjelenni a frusztráció, mivel a zene nem akar úgy szólni, ahogyan szeretnénk, akkor gyakran jönnek olyan mondatok, hogy “jó lesz ez így is”. Ez pedig valószínűleg téves.

A lustaság számos módon megmutatkozhat. Testreszabás nélkül egy plugin preset használata is lustaság. Csak egy gyűjteményből származó loop-ok használata is lustaság. Egy gate beállítása arra, hogy kiszűrje a légzési hangokat anélkül, hogy az egész zenét végighallgatnánk ugyancsak lustaság. “Majd kijavítom a mixben.” Ezt úgy is lehetne mondani: “Lusta vagyok.”

Minden producer volt már ebben a helyzetben, nincs kivétel. Ami nagy hiba, hogy sokszor tudjuk is, hogy lusták vagyunk, de nem kapjuk össze magunkat. Több munkát javasolni a hatékonyság növelése céljából butaságnak tűnik, de így valójában az idő elvesztegetését akadályozzuk meg.

Álljunk fel és pihenjünk

Néha a legproduktívabb dolog az, ha felállunk az asztaltól és arra a napra befejezzük. Nem számít, hogy mennyire akarunk dolgozni, egy idő után már nem tudunk érdemben hozzátenni az alkotáshoz. Ha már ezt érezzük, jobb ha abbahagyjuk, hisz csak rontani tudnánk az eddigi munkánkon. A fülünk az agyunk elfáradt, ezen az energiaital nem segít. Ezen az alvás fog.

Néha nehéz megtalálni a megfelelő dalszöveget, néha a melódia nem illeszkedik az akkordhoz vagy a befejezés valahogy nem akar alakulni. A legjobb ilyenkor ha szünetet tartunk.

A másik fontos elem a perspektíva. Mindenki tapasztalhatta már, hogy ha egy ideje már dolgozott valamin és kis szünet után újra nekilátott azt kérdezte magától, hogy vajon ki tehetett drogot a kakaóba, hogy ilyen szörnyűség lett a műből. Ha ilyen esik meg velünk, akkor biztosan túlzásba vittük a munkát. Legközelebb viszont már jobban fogjuk tudni, hogy mennyi is az elég.

Bónusz tipp

Sokáig lehetne folytatni a listát, de ami még nagyban befolyásolja a hatékonyságunkat (és itt a szakmától rugaszkodjunk el) az az ergonómia. Egy jó szék és asztal kincset ér hosszútávon a hatékonyság szempontjából. Az egészségünk szempontjából pedig felbecsülhetetlen…

Forrás: DubSpot

Skeldar

Harmónikus mixelés Pioneer CDJ-n

A Pioneer CDJ-k az egyik legmeghatározóbb hardverek, amelyeket a DJ pultokon találunk, így az ezekkel történő harmónikus mixelés elsajátítása rendkívül fontos ahhoz, hogy remek DJ-vé váljunk. A leírásban olvashatsz arról, hogy hogyan mixeljünk kulcsokban Pioneer CDJ egységeken, megemlítve az újabb CDJ-ken a kevésbé ismert trükköt, amely megmutatja, hogy a soron következő track kompatibilis-e az aktuálissal.

Nem is kérdés, hogy a harmónikus mixelés és a zenei kulcsokat skálákat elemző szoftverek, amelyek segítik a DJ-ket, szerves részévé vált a mainstream szakmának az utóbbi években. Talán tökéletes hallással vagy megáldva vagy jelentősebb zenei képzettséged van, hogy pusztán a füled után meg tudod állapítani a harmónikusokat. Ha így van, az hatalmas segítség. A bakelites időszakban az olyan figurák, mint Sasha, legendás képeségükkel keverték a track-eket, nem csak összeillő tempóban, de egyben teljesen szépen, harmónikusan is. Manapság számos eszköz segíti a lemezlovasokat, így akár egy hangszíneket majdhogynem megkülönböztetni nem tudó DJ is készíthet összeillő mixeket.

Leszámítva a Serato DJ-t, minden főbb szoftver platform tartalmaz kulcselemzőt, de harmadik féltől származó megoldások is elérhetőek, mint például a Mixed In Key vagy a Keyfinder. Minden eddiginél egyszerűbbé vált a DJ számára, hogy használhassák a harmónikusok koncepcióját. A Pioneer Rekordbox (RB) is egy olyan szoftver, amely tartalmazza ezt a funkciót. Azok számára is hasznos, akik esetleg más platformról jöttek vagy nem sajátították el teljesen a megfelelő kulcsjelöléseket és inkább a Camelot vagy az Open Key jelölésekben vannak otthon. Iskolánkban szintén kitérünk ezekre a platformokra!

A Rekordbox-féle út

Rekordbox

A beállításokban a kulcs elemzésének engedélyezése után a Rekordbox képernyőjén láthatod majd a kollekciódban lévő track-ek kulcsát. Amikor ezeket a zenéket játszod le az RB-s Pioneer hardveren, a zenei kulcs megjelenik a szoftveren így könyebben rendszerezheted a Dj szettedet.

A CDJ-2000 és a CDJ-900 továbbviszi a dolgot azzal, hogy egy “jelzőlámpás” rendszert használ, amely rendkívül hatékony, még ha kicsit hibás is ez az elnevezés, mivel a színekkel jelöl és a sárga, piros bizony egyből feltűnik. Ez azt jelenti, hogy ha görgetünk a zenék között, akkor a kompatibilis számokat zöld színnel fogja jelölni a program, amelyek keverhetőek a dekken játszott zenével.

Nagyon egyszerű és jól is néz ki ez a megoldás. Azonban érdemes észben tartani, hogy a legjobb megoldás nem biztos, hogy a valóságban is, hiába egyezik tökéletesen a kulcs. Ahogy a Mixed In Key háza táján is mondták, számos más lehetőség is van, legyen az energetizálás, visszafogás vagy bármi más, ne csak és kizárólag a kulcs alapján válasszunk.

Nem tudom megtanulni, nem is fogom megtanulni

Mixed In Key

Nem szükséges fejből tudni, hogy melyik kulcs harmónikusan kompatibilis az F minor-ral. Számos DJ használ kulcs elemzőt és már nem a fülükre hagyatkoznak, ha az összeillő track-ek kereséséről van szó. Részleteiben nem szükséges minden ismerni, de a Camelot-kerék, amely a Mixed In Key-től ered egy magától értetődő megoldás, ahol nem csak a közvetlenül kompatibilis kulcsokat láthatjuk.

Az új CDJ Camelot jelöléseket használnak, de a jelzőlámpás megoldás is működik. E kettő lehetőség remek új dolgok a DJ számára.

Új lehetőségek nyílnak  ezálltal meg. Használhatjuk a Rekordbox-ot a kulcsok elemzéséhez, majd a jelölést manuálisan átállíthatod a könyvtáradban Camelot jelölésre, de a jelzőlámpás rendszer továbbra is működni fog. Tipp: Rendezzünk kulcsok szerint, majd jelöljünk meg minden track-et a kulcsban, egyszerre egy kulccsal csoportosan jelölhetünk.

Az RB-be épített elemző nagyon jó, a többi elemzőprogram mellett jól megállja a helyét. Bár sok DJ használja a Rekordbox-ot, de mégis nagyon sok időt töltenek más digitális megoldásokkal is. Vajon lehet a legjobb módszer?

A keresztplatformos válasz

Ha Traktor-tt Serato DJ-t, MixVibes-t, VirtualDJ-t vagy bármilyen más szoftvert használsz platformként, akkor célszerű olyan széles körben kompatibilis lehetőségeket használni, amennyire csak lehet.

2014-ben két olyan eszköz volt, amely eleget tett ennek a kívánalomnak. Az egyik a Mixed In Keys, amely egy skála szerinti harmonikus mixelést, elemzését népszerűvé tette. Mai napig egy kiváló eszköz erre a célra, rugalmas és számos formátumot támogat. A mindig online megközelítés azonban kicsit problémás, amit akkor fogsz igazán észrevenni, ha a backstage-ben vagy Wifi nélkül és elemezni próbálnál. Ezt leszámítva remekül működik a program és majdnem minden DJ szoftverrel kompatibilis. A neten is rengeteg leírás érhető el hozzá.

A Keyfinder egy kicsi, egyemberes project és rendkívül alacsony áron juthatunk hozzá, hiszen ingyen van. Hivatalosan nem kompatibilis a MIK Camelot rendszerével, de átválthatod manuálisan az eredményt, ha Rekordbox-ban is szeretnéd használni. Érdemes jó kulcsjelölést vagy Camelot jelölést használni, mert nem minden megoldás működik ilyen jól.

Open Key és a Traktor

a CDJ jelzőlámpás megoldás, a Traktor kulcs elemzése és az Open Key sajnos nem igazán hozza a szintet. A kulcsokat valóban kiírja, de a hasznos zöld jelölés sajnos nem működik.

 

Tetszett a poszt? Érdekel a Dj-ézés? Akkor jelentkezz az iskolánkba!

 

A Traktor kulcs elemzése nem működött mindennel, így ha olyan kell, ami Traktor-ral és Rekordbox-szal is megy, akkor a Mixed In Key-t vagy Keyfinder-t érdemes bevetni Camelot jelöléssel. Jól működő, bizonyított megoldás.

Még egy dolog: Vezető nullák még jobb sorbarendezésért

A Rekordbox vagy maguk a CDJ-k és még pár program gondban van a vezető nullák hiánya miatt a Camelot jelölésnél. Például, ha CDJ-2000 Nexus-ban rendezel, a lista ilyen lesz:

  • 1A
  • 10A
  • 11A
  • 12A
  • 2A
  • 3A

Nem ez a világvége, de kényelmetlen. A vezető nullák hozzáadása után máris komfortosabbá válik a kezelés:

  • 01A
  • 02A
  • 03A
  • 04A
  • 05A

A nullák hozzáadásával a programok már tiszteletben fogják tartani a többjegyű számokat is rendezésnél, ez kis könnyebbséget fog jelenteni használat közben.

Forrás: DJTechTools

Skeldar

FL Studio: Hangok rétegezése

A hangok rétegezése egy remek technika arra, hogy az ütemek vastagabbnak, ütősebbnek tűnjenek. Ebben a leírásban részletesen olvashatsz a rétegezésről, amelyet egy speciális rétegezős csatorna segítségével fogunk megvalósítani. Ezzel a csatornával komplex és gazdag hangokat hozhatunk létre úgy, hogy kombináljuk az önálló generátor csatornákat. Tovább fokozzuk a dolgokat azzal, hogy a crossfade funkciót is bevetjük.

Layer csatorna

Egy réteg elkészítéséhez adjunk hozzá egy Layer csatornát a Step Sequencer-ben:

Az alábbi képek a Step Sequencer-t láthatjuk. Ebben a szakaszban még csak egy Layer csatornánk van:

A Layer csatorna önmagában nem egy generátor. Nyomkodhatjuk napestig a billentyűket, nem fog semmilyen hangot kiadni. A csatorna azonban képes hangokat előidézni a származtatott csatornákban (amelyek generátorok). Ezt kipróbálva adjunk hozzá még pár csatornát:

A csatornák, amelyeket hozzáadtunk megtalálhatóak a Browser-ben a Packs Legacy Strings alatt:

A következő két csatornát származtatni fogjuk a fő Layer csatornánkból. Ezt a Layer csatorna előszöri kiválasztásával, majd a Channel selector-okon való kattintással tehetjük meg. A Channel settings dialógus ablakban a Set children gomb megnyomásával pedig összekapcsolhatjuk a kiválasztott csatornákat:

Ennyi az egész! Elkészült az első rétegünk. Ha kiválasztjuk a Layer csatornát és leütünk pár billentyűt, akkor a másik két csatorna kombinált hangját fogjuk hallani. A Layer csatornában mintákat is készíthetünk:

Ha ezt lejátszod, akkor a kombinált hangot fogod hallani.

Abban az esetben, ha módosítani akarjuk a hangot, akkor önállóan a származtatott csatornák módosításával, amelybe beletartozik a hangerő és a panning, ezt megtehetjük. A fenti képen például láthatjuk, hogy a String patch 1 csatorna hangereje egy kicsivel lejjebb van véve. Ha a módosításokat a Layer csatornán át végezzük el (pl. a hangerő módosítást), akkor az globális beállítás lesz és minden kombinált hangot érinteni fog.

Layer csatorna beállítások

A Layer csatorna beállítási párbeszédablaka elég egyszerű és mégis rendelkezik pár érdekes funkcióval. A Set Children gombbal csatornákat rendelhetünk a Layer csatornához ahogyan a fenti példában láthattuk. Legyünk óvatosak ezzel a gombbal. Bármikor kattintunk erre, az aktuálisan kiválasztott csatorna egy származtatott csatorna lesz. Egyéb más csatorna nem lesz része ennek a rétegnek.

Tetszett a poszt? Érdekel az FL studio? Akkor jelentkezz az iskolánkba!

 

 

A Show Children gomb segítségével láthatjuk, hogy megy csatornák vannak hozzárendelve a Layer csatornához, ha esetleg elfelejtenénk.

Ha Random kapcsolót bekapcsoljuk, akkor csak egy származtatott csatorna lesz véletlenszerűen aktiválva. Ez különösen akkor hasznos, többrétegű ütemeid vannak amelyeknél még dinamikusabb hangzást akarsz elérni.

A Crossfade gomb lehetővé teszi, hogy átmenet legyen a csatornák között, amelyet a Fade potméterrel tudsz használni.

Ezt kipróbálva adjunk öt csatornát hozzá az alábbi sample-ek használatával (Browser-ben a Packs Drumit 3 alatt találhatóak) a Step Sequencer-hez. Valami ilyesmi képet kell, hogy kapjunk:

Most válasszuk ki a Crossfade opciót:

Ha most elforgatjuk a Fade potmétert az egyik származtatott csatornánál, akkor az át fog menni a másikba. A potmétert balról jobbra forgatva a csatornák föntről lefelé mennek át. A kiválasztott sample-eknek köszönhetően a hang zártabb cintányér hangból egy nyitottabb felé fog elmenni. Próbáljuk ki ezt úgy, hogy forgatjuk a potmétert és közben pár billentyűt le is nyomunk.

Hasznos lehetőség, hogy automatizálhatjuk a potmétert forgását, amelyet az alábbi képen is megtekinthetünk:

Crossfade

Layer preset

Az FL Studio számos layer preset-tel érkezik, amelyeket csak be kell húzni a projectbe. A Browser-ben a Channel preset-eket a Layers menüben találhatjuk meg:

Csak rá kell őket húzni a Step Sequencer-re és már használhatjuk is őket.

Extra réteg funckiók

Néhány egyéb opció is elérhető az Extra layer options menüben:

A Split children funkció segítségével a származtatott csatornákhoz különböző kulcsokat (keys) rendelhetünk a billentyűzeten a Layer csatorna fő kulcsától kiindulva. Ezt azt jelenti, hogy a kiválasztott kulcstól függően egy adott származtatott csatorna fog megszólalni. Ez különösen akkor hasznos, amikor drum kit-et vagy más hangszert készítünk, ahol különböző hangmintákat kell rendelni minden kulcshoz.

A Group Children funkcióval csoporthoz rendelhetjük hozzá a csatornát. Praktikus opció, mivel a csoportok akkor is maradnak, ha már mindent összekuszáltunk a rétegekben. A Step Sequencer-rel gyorsan tudjuk szúrni a csatornákat és csak azokat tudjuk megjeleníteni, amelyek egy bizonyos csoporthoz tartoznak.

A Delete Children pedig nem csinál mást, mint hogy kitörli a csatornát.

A rétegezéssel és a csatornákkal pluszt vihetünk a zenébe, érdemes kísérletezni vele.

Forrás: Forbidden Fruity Blog

Skeldar

5 hiba, amit az új klub DJ-k elkövetnek!

Azok a DJ-k, akiknek még új élmény a klub DJ-zés, azok számos nehézséggel találhatják szembe magukat indulásnál. Az alábbi összefoglalóban olvashatsz a leggyakoribb hibákról, amelyeket a klubokban kezdők szoktak elkövetni, továbbá tanácsokat is találsz arról, hogy hogyan kerülheted el ezeket.

A tapasztalat a legjobb tanár. Ha tinédzserként kezd valaki egy klub DJ pultjánál és ott is tölti sok hétvégéjét, akkor bőven lesz ideje hibákat elkövetni és tanulni belőlük. Azonban nem mindenki indul ugyanonnan, ezért érdemes mások tapasztalatából is tanulni.

1. Túl kevés klasszikus vagy visszatérő zene

Zenei stílusok

Sok új DJ helytelenül úgy gondolja, hogy kiemelkedően fontos, hogy folyamatosan tonnaszám játsza a legújabb zenéket. Bár jó dolog megismertetni az újdonságokat és friss zenéket vinni a klubba, de legyünk realisztikusak a reakciókkal kapcsolatban. A tánctéren lévő emberek többsége nem annyira van benne a zenei életben mint mi.

A mai zenék többsége sajnos “eldobható”. A legtöbb klub DJ jobban jár, ha olyan zenékre épít, amik kiállták az idők próbáját és stabil alapot biztosítanak a hangulatnak. Csak stabil alapra lehet újdonságokkal tovább építeni.

A legtöbb underground zenei kör kivétel ezen szabály alól. De még egy kisebb zenei ágazatban sem lehet teljesen letagadni a bejáratott klasszikusok erejét, amelyeket biztosan beviszik az embereket a tánctérre.

A megoldás: Mindig legyen kéznél egy könyvtár a klasszikus, bejáratott zenékkel. Az Interneten számos listát találunk különböző műfajban, amelyeket a legnagyobb slágereket tartalmazzák, így bármely stílusban (akár számunkra kevésbé ismert) is játszunk, mindig kéznél lesznek az alapok.

2. A tömeg figyelmen kívül hagyása

Vannak DJ-k, akik annak idején úgy gondolták, hogy “ők túl menőek az iskolához.” Érdemesebb a bevált slágereket játszani a legutóbbi héten bemutatott friss zenékkel való kísérletezés helyett. Ha új zenét mutatunk az embereknek, akkor különösen fontos, hogy figyeljük a reakcióikat.

Nem lehet egy kalap alá venni mindent, de a legtöbb klub a mainstream zenék felé hajlik, az újdonságaid felett valószínűleg el fog siklani a tömeg. Egy csoport nyoszolyólány, akik épp most, szombat este rendeltek italt, valószínűleg nem lesznek túl érdeklődőek a legújabb, legexklúzívabb ritmusok iránt. Leginkább csak Ja Rule-t vagy valami hasonlót szeretnének hallgatni és ezzel nincs is semmi probléma, hisz szórakozni mentek. Meghúzni a határt a jó ízlés és a tényleges érdeklődés között nehéz. Tartsuk tiszteletben a vendég ízlését.

Ami igazi képesség, hogy érezzük és lássuk azt, hogy egy ritmusra miként reagál a tömeg és e szerint válasszuk a zenét. Képzeld magad a vendég helyébe. 40 órát dolgozol a héten és lazítani akarsz a klubban. A legtöbb klubban a DJ van a vendégért és nem pedig fordítva.

3. Meggondolatlan felhajtás és nem megfelelő közösségi háló használat

Nem feltétlenül hasznos egy kezdő DJ számára, ha minden apró részletet publikál az utazásairól online. Kétségtelenül izgalmas DJ-s beszélgetéseket folytatni a Facebook-on, de mindent csak mértékkel.

Az üzleted mindent részletét felrakni a netre nem túl professzionális, ez nem jó képet sugall magadról. A közösségi hálók használatáról az oldalon részletesebben is olvashatsz. A közösségi háló jó lehetőség kitárgyalni, hogy mi legyen a következő menő dolog vagy ötlet, amit majd játszol. Legyél azonban óvatos a túlzott felhajtással, mert könnyen a visszájára fordulhat. Ne tegyél úgy, mint aki az EDC címlapján lesz, miközben csak egy havi partit csinálsz. A rajongóid és barátaid egyszer belefáradnak az agyonsztárolásba.

Egy másik gyakori probléma a közösségia hálók használatával kapcsolatban pont maga a túlzott használat. A tömeges, nem releváns tartalmak áradata csak ártalmas. Természetesen egy-egy DJ/producer vonallal szorosan nem összefüggő dolgot fel lehet rakni érdekességképp, de maradjunk azért a témánál. Ne váljunk azzá a DJ-vé, aki több időt tölt a fotózkodással, mint a zenével.

A megoldás: Építs brand-et valódi, releváns tartalommal. Használd a közösségi hálót ennek reklámozására.

4. A zeneipari “szabvány” felszerelés nem ismerete

Ez egy súlyos hiba, amit meglepően sok DJ elkövet. Egy olyan hiba, amely sajnos kezdő DJ-ként nehezen védhető, hiszen a költségvetés mindig szoros, főleg a szárnybontogatás idejében. Egy klub DJ-nek komolyan számításba kell vennie, hogy a felszerelésválasztása mennyire fogja befolyásolni abban, hogy más helyeken milyen jól játszani. Érdemes olyan képzést választani, ahol professzionális technika áll a rendelkezésedre. A mi iskolánkba is kiprobálhatod a legjobb Pioneer és Denon termékeket. Nem minden helyszínen van lehetőség külső eszközt vagy akár egy nagyobb kontrollert vinni. Nagyobb klubokban a hangtechnikusok joggal óvatosak, nem szeretnék egy DJ jön-megy és újrarendezi a DJ pultot.

Általánosan elmondható, hogy az egyes klubokban, stílusokban vannak “szabványos” felszerelések. Számos DJ au USA-ban és Európában Serato mixert használ két tárcsával. A house-ra és techno-ra fokuszáló klubokban pedig megfigyelhető egy erős Pioneer vonal.

A megoldás: Derítsed ki, hogy milyen felszerelés a népszerű környékeden és próbálj megismerkedni vele. Ne kérjed, hogy kivételezzenek veled, ha a DJ setup-odról van szó. Szükségtelenül ne komplikáld a dolgokat.

5. A kapzsi klubtulajdonosok és a kihasználás

Jó néha jótékonysági rendezvényen játszani, így jó karmát és adózási lehetőséget építhetsz. Sajnos sok új DJ azonban kész rendszeresen ingyen játszani. Alap szabály soha semmilyen körülmények között nem megyünk el ingyen fellépni!

Számos klubtulajdonos következetesen keresi az új, befolyásolható DJ-ket fellépési lehetőségekkel, ha hajlandóak ingyen játszani. Néha megpróbálják úgy behálózni őket, hogy először játszanak ingyen, majd a későbbiekben messze a piaci ár alatti ajánlattal próbálják meg megtartani őket. Amit ezek a DJ-k nem látnak az az, hogy tulajdonos kihasználja őket és ezzel a már bizonyított és befutott DJ-knek is alávágnak. Az új DJ pedig ezt lehetőségnek látva, a naivitásukat pedig végül ellenük fogják használni.

Ne dőlj be ennek a trükknek! Értékeld magad! Azzal, ha ingyen játszol, magadnak is ártasz és egyben a DJ szakmának is ártasz. Emlékezz arra, hogy csak ismertséggel nem lehet fizetni a számlákat, ahhoz ténylegesen ki kell hogy fizessenek.

Ez nem azt jelenti, hogy már az első munkádnál masszív gázsit kérhetsz. Különböző szinti klubok vannak a városokban, amelyek különböző fejlődési pontokon álló DJ-ket vonzanak. Semmi rossz nincs abban, ha egy kevésbé menő helyen kell debütálnod.

A megoldás: Légy tisztában a képességeiddel és kérj korrekt összeget a munkádért. Egy mentor nagyon sokat segíthet abban, hogy megismedkedj a piaccal, árakkal, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy már az elején tudd, hogy a képességeiddel mennyi az annyi. Soha ne fogadj el olyan ajánlatot, ahol neked kell fizetni, hogy fellépj (ebbe beletartozik az általad előre megvásárolt X db jegy, amelyet majd neked kell eladni).

A hozzáadott érték

Minden sikeres üzleti tranzakció mögött az áll, hogy a felek valamilyen értéket adnak egymásnak. Egy klub többféle értéket is ad a DJ-nek, egyrészt pénzügyit másrészt ismertséget és kapcsolatokat.

A másik oldalról nézve a DJ-nek fel kell tennie magának a kérdést: “Mit teszek le én az asztalra? Mit tudok csinálni, amit más DJ nem? Mi tesz engem különlegessé?”

A profivá válás, DJ-ként való kenyérkeresés nem egy könnyű út. Teljesen természetes, hogy az ember hibákat követ el út közben. A zeneiparban profiként tartozunk magunknak és a tömegnek annyival, hogy folyamatosan fejlesztjük magunkat és őszintén megbeszéljük magunkkal a sikereinket és a kudarcainkat egyaránt. Csak így léphetünk előre önálló DJ-ként és léptethetjük előre a DJ kultúrát.

Forrás: DJTechTools

Skeldar

8 master-elési hiba és megoldásai


Mastering

 

A legtöbb zenész, hangmérnök és producer jól tudja, hogy egy Master mekkora különbséget tud okozni. A master-elés önmagában egy művészet. Azonban nem ért tudni, hogy masterelés önmagában csak 10%-ot ad a végső prodoktumhoz. Ezért nem szabad csodát várni ettől sem.

Még a legnagyobb tudású hangmérnökök is csak annyira tudnak jók lenni, amilyen jó a hozott anyag. Mielőtt még master-elésre vinnénk a művünket, mindig győződjünk meg róla, hogy valóban kész, minden a helyén van benne és már csak az utolsó simítások hiányoznak. A tippjeit Pete Doell, az Universal Mastering Studios West veterán hangmérnöke osztja meg, hogy hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a master-ből.

1. Túl sok mély

A túlzott mély használata a leggyakoribb hiba, amit el szoktak követni és ez leginkább a project stúdióknál jelentkezik. Ez általában közvetlenül függ össze a mixelési környezettel. Az átlagos otthoni stúdió vagy project szoba nem rendelkezik túl sok akusztikus elemmel és sok visszaverő felület, valamint basszus csapda található bennük. Az eredménye ennek a kiegyensúlyozatlan visszaverődés a spektrumok között, így néhány hang túlságosan is kitűnik, míg néhány csaknem teljesen elveszik. A végén egy szintén kiegyensúlyozatlan alsó-mély spektrum lesz. A helyiség akusztikájának javítására találhatsz írást az oldalunkon.

Pete Doell egy fontos dologra felhívja a figyelmet: A legszembetűnőbb hiba, hogy az emberek monitor hangfalai nincsenek megfelelően elhelyezve. A hangfalaknak olyan távol kell lenniük egymástól, amilyen távól vannak a hallgatótól. Tehát ha a hallgató 1 méterre van a hangfalaktól, akkor a hangfalaknak is 1 méterre kell lenniük egymástól. Továbbá, ha a hangfalak túl közel vagy túl távol vannak a faltól, akkor a basszus visszaverődés nem lesz a helyén.

 

Tetszett a poszt érdekel a masterelés? Akkor jelentkezz bemutató napunkra!

 

2. Borzasztó fúvósok

A spektrum másik vége, a legmagasabb tartomány is okozhat problémákat. Bár nem lehe tolyan erősen hallani őket egy project stúdió környezetben, ezek a frekvenciák máshogy tudnak megjelenni a master-elési fázisban.

“A legtöbb mixnek csak egy kis csiszolás és fényesítés kell a master-elésnél.” – mondja Doell. “Ha a jó cuccokat rátesszük, akkor a sziszegősség eléggé kijöhet. Tégy magadnak egy szívességet a vokált de-esseld, esetleg még a cintányérokat akkor is, ha esetleg nem hallanál túl sok ilyen hangot. A hangmérnököd meg fogja köszönni.”

Összefoglalásként: az EQ-t bölcsen és óvatosan kell használni és nem megerőszakolni.

3. Dinamikus tartomány hiánya

Ez a leggyakrabban tárgyalt téma a modern zenei mixelési köröben. Az elmúlt évtizedben a rádiós sugárzás utáni hajsza egy csatát hozott létre, amely a figyelemért irányult és ez hangosságban manifesztálódott – abban a felfogásban, hogy ha hangosabb egy track, akkor jobban megragadja a hallgatót. Ez a mentalitás a TV-s és rádiós reklámozókkal indult (figyeld meg, hogy egy hangos reklám mennyire megragadja a figyelmed) és ez egy közvetlen következménye volt a kompresszoros technológia fejlődésének, amely lehetővé tette “radio mix”-ek elkészítését, ahol minden hangos és az ember arcába mászik.

A probléma a mix látszólagos hangerejének emelésével az, hogy ez összetömöríti a track dinamikus tartományait is. A dinamikus tartomány definiálja a leghangosabb és a leghallkabb hangjait a track-nek. Optimális esetben egy track -3 dB-es csúccsal a leghangosabb elemnél (pl. egy pergődob megütése), míg a track többi részének -6 és -8 dB közötti tartományban kéne lennie. Ez 3 és 5 dB közötti dinamikus tartománybeli csúcsokat eredményezne.

A dinamikus tartomány kompresszálása (vagy hasonlóan káros hangerő normalizálás) eszközöket vesz el a hangmérnöktől, megnehezíti azt, hogy csinálja a munkáját. Egy master-eléssel foglalkozó mérnök aprólékos és többlépcsős kompresszálást használ, ütősebbé és kiemelkedőbbé téve a basszust, tisztaságot adva a magas hangoknak és csillogást a legmagasabbaknak, mindezt különböző kompresszálási algoritmusokkal az egyes frekvenciák esetén.

Számos tapasztalatlan mixer egy “mastering compressor” plugin-t használ, egy preset-tel amely hangos és zavaros alsó tartományt, világos és agresszív felső tartományt eredményez. Nem marad hely a master-elésre. Nincs lehetőség kiemelni vagy háttérbe szorítani zenei elemeket.

EQ Mastering

Néha az ügyfél egy hangos mixet szeretne, de nem tesz sokat azért, hogy kezelje a dinamikát a mixében. “Szeretem a kocsifestés analógiáját. Ha megkéred a mastering mérnököt, hogy az egészet egy réteg festékkel csinálja, az nem a legokosabb lépés. A limitálás rétegezése (pl. kompresszálva a vokált, basszust, pergődobot) sokkal szebb részleteket, csillogást enged kihozni a kész terméken.”

Ugyancsak érdemes elkerülni a túlkompresszálás ugyanezen ok miatt. A mastering mérnök a track-et úgy kapja meg, hogy az jóval a dinamikus tartományon belül van, de a vokál a torzítás határáig van normalizálva. Ismételten, ez megint nagyon kevés helyet a master-elésre, hogy ki lehessen hozni finom részleteket a vokálból. Jellemzően a master csatornának -4, -6 decibelen kell master előtt szólnia különben nem lesz masterelhető a zene.

4. Tervezés hiánya

Fontos, hogy a mixünknek dimenziót adjunk azzal, hogy kiegyensúlyozzuk az elemeket egy szép, széles sztereó térben. Gyakori eset, hogy mindent középtárja tesznek, így nagyon tömött, zavaros mix alakul ki, ami nem tud formát ölteni. Bár vannak olyan tipikus elemek, amiknek középen a helyük (pergődob, basszusdob, vokál), a szeparálás a gitár, a háttérvokál és más elemek esetén jó ötlet.

“Mindig jó ötlet pár elemet kicsit oldalra tenni a mixben.” – mondja Doell. “Ha gitárok, dudák, hátsó vokálok stb. keverékje van, a közepet kevésbé zsúfoltnak megőrizve a fülünk különállóbnak fogja hallani a produkciót, amin dolgoztál. Ugyancsak kevesebb EQ-ra és effektre lesz szükség ahhoz, hogy kiemeld ezeket a mixből.”

5. Fázis problémákat

Miután a legtöbb DAW felső korlát nélküli trackszámot tesz lehetővé, a kísértés ott van, hogy minden sztereóban rögzítsünk és az olyan elemek, mint egy akusztikus gitár, sztereóban mélységet és karaktert tud adni a track-nek. Legyünk azonban óvatosak, ellenőrizzük a mixet monóban, hogy elkerüljük a fáziskioltást a rosszul elhelyezett mikrofonok miatt. Csak a sávok szólózásával lehet észrevenni, hogy vajon bizonyos frekvenciák eltűnnek-e, amikor két csatorna összeolvad monóban.

Nem csak a sztereó hangszerek fázisai tudják kioltani egymást. Doell szerint a hiper-széles elemek a “hangfalon kívüli” hatást érnek azzal, hogy az egyik oldalt kioltják. Csak nyomjuk meg a monó gombot és figyeljük a billentyűket, string padokat, háttérvokált, amik eltűnnek. Akkor is, ha még nem érezted szükségét a monónak, ezzel a trükkel láthatod, hogy az egyensúly nem olyan, amilyennek mindig hiszed.

Ugyanez aszabályszerűség érvényes a reverb-re is. Nagyon gyakori, hogy egy nagy teremet használva a vokál egyszerűen eltűnik.

6. Rossz vokál pozícionálás

Nehéz objektívnek maradni, ha a vokál elhelyezéséről van szó a mixben, főleg akkor, ha az a te dalod. Te ismered a dalszöveget, így könnyű elfelejtkezni arról, hogy más ember viszont nem. Bizonyos esetekben ugyanolyan “helyesen” szól, ha a vokál kicsit előbbről vagy kicsit hátrébb szól. Számos profi két vagy három alternatív mixet készít, egy kicsit előbb lévő vezető vokállal, aztán egy kicsit hátrébb elhelyezett vokállal, valamint egy középtájon lévővel. Ez egy igazi luxus, ha a mastert készítő választhat.

7. Nem jól igazított sávok

Itt nem kell gondolkodni. Ha külön küldöd a sávokat (dobcsoportok, gitár, háttérvokál stb.), akkor ügyelni kell arra, hogy minden ugyanonnan induljon. Ha egy vokál nem jön be az első 30 másodpercben, akkor a sáv első 30 másodpercében teljes csendnek kell lennie.

8. A szoba nem ismerete

“Mindig azzal kezdem a mixelős napom, hogy meghallagatok néhány zenét, amit szeretek, ideális esetben abban a stílusban, amiben éppen dolgozok.” – magyarázza Doell. “Innentől sokkal könnyebb almát az almával összehasonlítani. Szerencsés vagyok, hogy egy ZR Acoustics-kal dolgozhatok a Universal Mastering-nél. De ha máshol dolgozom, akkor fontos, hogy ismerjem azt a szobát, amiben épp dolgozom, hogy hogyan járul hozzá ahhoz, amit hallok még az előtt, hogy bármilyen döntést meghoznék.”

Ahogy azt sejteni lehetett, megszámlálhatatlan buktató van, ami belerondíthat a mixedbe és kihívás elé állíthat, mint master-elési mérnök. Sokkal több, mint amit fel lehetne sorolni… De mint mindig, hallgassunk a fülünkre, odafigyelve hallgassuk a zenét és tanuljuk meg a szabályokat mielőtt megszegjük őket. Ha ezek a módszerek nem működnének, akkor a fentebb említett leggyakoribb hibákat tartsuk észben, ezzel máris jó úton leszünk a jobb eredmények felé.

Forrás: UAudio

Skeldar

 

Hogyan készítsünk pergődob (snare) hangot?

Pergődob logó

A pergődob és a lábdob között gyakran vita van arról, hogy melyikük is fontosabb eleme egy dalnak. Amit biztosan tudunk az az, hogy mindkettőre elengedhetetlenül szükség van ahhoz, hogy az emberek táncra perdüljenek. Számos dobtípus létezik, mindegyikről találhatsz leírást az oldalunkon, de most a pergődobokba (snare) vetjük bele magunkat.

A legtöbb producer betölt néhány hangmintát ahhoz, hogy megtalálja a legjobb pergődob alapot. A valójában a pergődobokat nem találják, hanem építik. Számos módja létezik egy pergődob megalkotásának, de most egy kezdők számára is megfelelő technikával és munkafolyamattal fogunk megismerkedni.

Dob anatómia

Ha egy hangmintára vagy egy szintetizátor hangra tekintünk, akkor három dolgot vehetünk észre, ami felépíti a pergődobot:

  • tranziens
  • test
  • farok vagy lecsengés

Egy tökéletes egység megtalálása helyett érdemesebb a jó alkotóelemekből összerakni a hangot.

A tranziens

Tranziens

A tranziens a pergődob kezdeti szakasza, ez az ütő/klikkelő hang, amit hallunk. A tranziens akkor jön létre, amikor az ütő hozzáér a dob membránjához és ez a hang, ami alapjában meghatározza a hangot. Ez a kezdeti hang nagyon sok információval szolgál az agyunk számára, hogy éppen milyen hangot is hallunk.

A tranziens éles karakterisztikája segít megkülönböztetni a pergődobot a többi dobtól. Az éles klikkelő hangzás a pergődob sajátja, amely kihallatszik a mixből és megragadja a hallgató figyelmét. Ha jó tranziens hangot keresünk, akkor éles attack-kal rendelkező, klikkelős hangra kell gondolnunk.

A test

A pergődob fizikai méretéből adódik. A megütés után a test egy bizonyos frekvencián kezd el rezonálni, amelyet a dob méretével van összefüggésben. Ez általában a 120 és 220 Hz közötti frekvenciatartomány.

Pergődob hanghullám

A kisebb dobok magasabb pitch-el rendelkeznek, amely a méret növekedésével elkezd csökkeni. Az akusztikus pergődob 10″ és 16″ közötti széles és 3″ és 10″ közötti mély szokott lenni. Az átlag olyan 14″ környékén van, míg a mélység 5″ körül. A DAW-ok szépsége az, hogy lehetőségünk van masszív pergődobokat készíteni a test túlhangsúlyozásával.

Tippek:

  1. Érdemes egy tom dob hangmintát használni a testhez, amelyen a pitch transzpozíciót beállíthatjuk 120-220 Hz közötti értékre.
  2. Használjunk torzítást, kompresszálást és EQ-t ahhoz, hogy kiemeljük a testet

A farok

Az utolsó rész a farok. Ezt a szakaszt a fémkötegelés határozza meg, amelyet a dobok alján találunk. Ezeket dobsodronyoknak nevezzük. Ha a pergődobot megütik, a vibráció a sodronyokat csörgésre készteti. Az elektronikus zenében ezt a hangot gyakran zaj felhasználásával készítik el.

Tippek:

  1. Egy zaj hangminta jó alap
  2. Reverb-bel a farok mélységét és dimenzióját fokozhatjuk
  3. Használjunk két különböző zajt a különböző frekvenciákhoz és hosszokhoz

Rétegezés és elcsúsztatás

Rétegezés

Miután megtaláltad a hangokat, ideje kombinálni őket, így jobban fognak szólni, mint külön-külön. A minták elcsúsztatások, így nem versenyeznek egymással, ezek kombinálásával a pergődob szakaszait készítheted el.

A rétegezést több módon is csinálhatjuk, de a legtöbben minden elemet a drumrack-be tesznek be a könnyebb kezelhetőség és programozhatóság miatt. Néhány producer önálló track-ként szereti kezelni őket, így külön láthatják a hullámformákat és így könnyebben igazíthatják őket. A rétegezés és elcsúsztatás haszna az, hogy a legjobb részeket használhatjuk a mintákból. Később a jó részeket csak kiegyensúlyozni kell, hogy utána szépen szóljanak együtt.

Rétegezési tippek:

  1. Tranziens minta előzze meg a test mintát.
  2. Használj szintetizátort a zaj előállításához a farokhoz. A szintetizátor lehetőséget ad a finomabb beállításokhoz, release időkhöz és tónushoz.
  3. Használd a Sampler-t az indulás és megállás gyorsaságának beállításához. Az átmenetek az összeállításban ugyancsak hasznos lehet.
  4. A test és a farok esetén érdemes az attack-ot magasabbra venni ahhoz, hogy a tranziens is át tudjon jönni.
  5. A pergődob teljes hosszát állíthatjuk lejátszásnál az elemeinek decay(lecsengés) értékének állításánál.

Feldolgozás

A hangminták elkészültek, ideje feldolgozni őket. Ajánlott egyenként feldolgozni őket, majd csoportként, végülis a teljes mixben a zene többi részével együtt. Talán van egy remekül szóló pergődobod, de a mixben berakva érezni, hogy további finomításra van szükség. A pergődob feldolgozása számos eszközt és technikát igényel, de az alapvető részek a kiegyensúlyozás, EQ-zás, szaturálás, kompresszálás, torzítás és reverb.

Szintek: Kezdjed a pergődob felhasználását a hangerő kiegyensúlyozásával. Meglepő, hogy mennyit tud javítani 1-2 dB-es állítás a pergődobon és a mixen.

EQ8

EQ és szűrés: Ez a legfontosabb lépés. El akarjuk különíteni a hangmintákat, hogy külön tudjanak élni a saját frekvenciatartományukban és így ne egymással harcoljanak.

Vegyünk egy EQ-t és vágjunk ki alsó frekvenciákat a tranziensből és farokból. Ezzel helyet csinálunk a testnek, amely úgyis elnyomná ezt a tartományt. Erősítsünk a magasabb frekvenciákon, így a pergődob jobban ki fog tűnni.

Reverb: Adjunk hozzá reverb-et, ha több helyet, mélységet és dimenziót szeretnénk. Az 500 ms decay-nél nézelődjünk egy jó reverb-hez. Ha hosszan kitartott reverb-et szeretnénk, akkor plate vagy hall reverb-et érdemes használni hosszú decay időkkel. A három legfontosabb vezérlő a reverb-hez:

  • Reverb Pre-delay: az első dry hang és az első visszaverődés közötti idő
  • Decay: mennyi idő alatt álljon le a hang
  • Dry/Wet arány: nem érintett és érintett jelek arány

OverdriveTorzítás: A torzítás remek eszköz arra, hogy kövérebbnek tűnjön a pergődob. A Overdrive eszközzel remek változtatásokat tudunk véghezvinni. A Dry/Wet határozza meg, hogy mennyi torzítást használunk.

Szaturáció: A  hang nem üt eléggé, egy kis szaturáció hozzáadásával ezen segíthetünk, lekerekíthetjünk a hang éleit. Az eszköz lehetőséget ad életet vagy extrém csipogást vigyünk a hangba, majd torzítsuk azt szükség szerint. Bánjunk vele óvatosan, mert könnyen kilapíthatjuk és élettelenné tehetjük vele a hangot, pont az ellenkezőjét elérve a célnak. Használjunk a Dry/Wet vezérlőt hogy a szaturált és nem szaturált hangok szintjét beállítsuk.

Kompresszálás: Ha visszavesszük a hangerejét a tranziensnek a kompresszorral, akkor a kapcsolatát a testtel és a farokkal megváltoztatjuk. A trükk az, hogy kicsit levesszük a hangerőt így megnövelve a decay szakaszt. Ez azt a hatást idézi elő, hogy a test és a farok hangosabb anélkül, hogy megemeltük volna a hangerőt.

Tippek:

  1. Kezdjük a kompresszálást 4:1-10:1 aránytól
  2. Gyors és közepess attack-kal dolgozzunk (1-10ms)
  3. Release idő állítással a gain csökkenés visszatér mielőtt a pergődob ismét ütne

Csoportos feldolgozás

Miután egyenként feldolgoztad a hangokat ideje, hogy csoportban is feldolgozzad őket ahhoz, hogy egységes egészet alkossanak. Ezt drum rack használatával vagy track-csoportosítással érhetjük el. Hasznos lehet egy kicsi torzítás, kompresszálás, szaturálás és reverb hozzáadása. A csoport feldolgozása után EQ-val finomítsunk, hogy jobban illeszkedjen a dob a zenéhez.

Néhány eszköz amivel érdemes kísérletezni: Redux, Frequency Shifter, Erosion és Gate

Hasznos tippek a halláshoz: Ügyeljünk a hangerőre és az időre. A pergődob gyors és hangos, amely káros lehet a fül számára, különösen akkor, ha órákon át dolgozunk vele. Különösen érdemes odafigyelni a torzításos, kompresszálós, szaturációs munkára, mivel ezek a hangot felerősítik és nagy fárasztóvá tudják tenni.

Forrás: DJTechTools

Skeldar