5 tipp EDM mastereléshez

Mastering logó

Számos tévhit kering az audió masteringgel kapcsolatban. A mastering különösen nehéz és sok odafigyelést és tapasztalatot igényel. A mastering a képességeknek egy olyan csoportját igényli, amelyeknek elég meredek a tanulási görbéje a többi audióval kapcsolatos képességhez képest. Ez az oka annak, hogy sokkal könnyebb információt szerezni a felvételek készítéséről, mixelésről, mint megbízható anyagot találni a masterelésről.

Talán azért bukkantál erre az írásra, mert válaszokat kerestél. Talán azt kérdezted, hogy mi is a masterelés vagy mi a legjobb módja, hogy mastereljünk egy EDM track-et vagy hogy minden masterelés egyforma-e. Ezek mint jó kérdések, amiket meg kell válaszolni.

Ebben az írásban kifejtjük a masterelés néhány alapját. A téma nagyon széles, de 5 gyakorlati tipp biztosan segíteni fog az indulásban.

Mi is a masterelés?

A mastering olyasmi, mint egy mix mixelése.

A mixelés azonban nem csak arról szól, hogy a hangerők egy szinten legyenek a zenében, hanem arról, hogy mind a vokált, mind szintetizátort és gitárt megfelelő frekvencia tartományokra mixeljük és ezenfelül tisztán kivehetőek legyenek . A cél a kreatív kombinálás.

A masterelés célja a mix alapjainak megszilárdítása. A hangmérnök feladata az, hogy igazán összeillessze és véglegesítse a mixet.

Minden hangmérnök különböző folyamatokon megy végig, azonban van egy általános menet, amelynek része a sebészi pontosságú EQ-zás, kompresszió és audió limitálás. Ezek a technikák arra jók stabilizálják a mixet és hogy megfelelően szóljon minden környezetben.

A jó hangmérnök érti a különböző hallgatási módokat és formátumokat:

  • Wav
  • Mp3
  • Színház/előadóterem
  • Videó
  • iTunes
  • CD
  • Vinyl

A hangmérnök a zenét a formátumtól módokon kezeli. A mastert még nagyban befolyásolja a zene stílusa a célként kitűzött visszajátszási forma (pl.: zenei album, film betétdal, stb.).

Mivel az elektronikus zenékre koncentrálunk, ezért a cikk ezt a stílust és a CD-re MP3-ba történő masterelést fogja jobban górcső alá venni.

Miért nehéz a masterelés?

Nem szokatlan, hogy az audió világban az alábbi képességekkel találunk embereket: hangmérnök, aki keverésben is járatos; hangmérnök, aki gitározik és emellett felvételeket kever.

Azt vehetjük észre, hogy a keverés és a masterelés két különböző terület, de van kapcsolódási pont. Igaz, hogy néhány keverő mérnök a saját masteringjét csinálja és vannak, akik mindezt egészen kiválóan teszik. A valóság az viszont az ilyen mérnökök száma elég kicsi. Kevés keverő mérnök lép be a profi masterelés területére. A legtöbb keverő mérnök a mixet továbbküldi egy masteringre specializálódott hangmérnöknek.

Miért? Mert a mastering az egy másik állatfaj.

A profi mastering tudás nem gyakori és a mastereléshez használható környezet sem éppen filléres, hogy finoman fogalmazzunk.

A keverő mérnökök néhány ok miatt küldik tovább masterelésre az anyagot:

  • A mastering stúdiókat masteringre építették. Ezek a termek csillagászati összegbe kerülnek
  • Más eszközöket igényel a feladata
  • A keverő mérnök kever, a masteringes a mixeket mixeli

Ez azt jelenti, hogy nem masterelhetjük a saját track-ünket?

Egyáltalán nem. Bele lehe fogni a masterelésbe, még az is lehet, hogy tehetségesnek találod magad benne! Azonban észben kell tartani, hogy ez a szakma nem sétagalopp. Az alábbi 5 tippel viszont csiszolhatod a zenéd azelőtt, hogy a legvégső simításokat profira bíznád:

1. Ismerd meg a környezeted

Alapvető fontosságú, hogy tudjad, hogy milyen környezetben dolgozol.

A nincs hozzáférésed egy csillagászati összegekbe kerülő stúdióhoz, akkor valamit a meglévő anyagból kell kihozni. Vannak nehézségek, de megoldások is.

Miért fontos a monitorozó környezet?

A szoba, ahol masterelsz, befolyásolja azt, hogy hogyan hallod a hangot. Például, ha egy visszhangos, zajos szobában keversz, akkor néhány frekvencia össze-vissza fog pattogni, ami túlzott rezonanciát fog eredményezni.

Ennek az ellenkezője is igaz. Ha egy nagyon csöndes, majdnem zajtalan környezetben a hangfalból jövő hangoknak nem lesz meg az a természetes érzése. A frekvenciák reakciói megmásítják a hallásunkat.

Ha masterelünk, rendkívül kis mértékben, de pontosan állítunk hangokat. A visszahallás a környezet miatt zavaros, a döntéseink eredménye más környezetben máshogy fog hallatszódni. És hogyan védekezzünk ez ellen?

Több visszajátszó eszközön mastereljünk. Függetlenül attól, hogy fejhallgatón, monitor hangfalon vagy akár fülhallgatón mixelsz, mindig legyen másik hangforrásod. Ha például van egy pár monitor hangfalad, referenciaként mindig használj például egy fejhallgatót hogy összevessed a két hangzást.

2. Precíciós EQ

Ha gyengíteni vagy erősíteni kell több, mint 3 dB-t egy adott frekvenciánál, az jó jelzés arra, hogy az anyagot vissza kell küldeni a keverőmérnöknek.

A masterelés a precizitásról szól. Ha gyengítesz 6 dB-lel 250 Hz-en, akkor a 250 Hz-et teljesen kiírtod a zenéből. Minden EQ-zás hatással van a kick-re, basszusra, szintetizátorokra és a vokálra. EQ-zásra szükség van masterelésnél, de csak a 2-3 dB-nél kisebb módosítások biztosítják azt, hogy a teljes spektrum harmóniában marad.

3. Tartsd a kompressziót alacsonyan

A kompresszálás a masterelés kulcseleme. A kompresszálás energiát ad, összetartja és stabilizálja a mixet.

Az EQ-hoz hasonlóan azonban ezzel is tönkretehetjük a masterelésünket, ha túl szabadon használjuk.

Ha kompresszálunk, tartsuk az arányt 4:1 alatt. Sok mastering mérnök nem kompresszál többel, mint 2:1. Minél magasabb az arány, annál több hangra lesz hatással a kompresszálás és ezt el akarjuk kerülni.

Az arány viszonylag alacsonyan tartásával csak annyit adunk a track-nek amennyi kell anélkül, hogy rombolnánk.

4. Adj limitert a mastering busz végéhez

Egy limiter biztosítja, hogy a track kimeneti hangereje nem lépi túl a megengedett határt. Gondolj úgy a kompresszorra, mint egy ragasztóra és a limiterre, mint egy korlátra, amely az utolsó védelmi vonal a ciripeléssel szemben.

CD-k esetén a limiter lehet -0.1 dB vagy egy kicsit magasabb. MP3 esetén a limitert -1.0 dB-re érdemes tenni. A MP3 konverzió jobban szól, ha az audió kimenet -1 dB.

5. Használj megfelelő attack-ot és release-t

Számos kompresszor kínál attack és release funkciót. Ha jól használjuk, akkor ezek a beállítások tudják szolgáltatni a mastert, de tönkre is tehetik. Az attack határozza meg, hogy a kompresszor hogyan reagáljon a növekedésre, míg a release meghatározza, hogy a hang mennyi idő után térjen vissza a normál szinre.

A trükk az, hogy ne legyen a kompresszor túl hallható. A kompresszálásnak ki kell egészítenie a track-et, nem pedig maga alá gyűrni.

“Pumpálósabb” track esetében:

Az attack legyen gyors és a release is legyen viszonylag rövid. A gyors attack jól reagál a gyors tranziensekre (pl.: dob) és a release javítja az ütős jellegű hangzást.

Lágyabb track-ek esetén:

Az attack-ot tartsuk közepesen, míg a release lehet kicsit lassabb. A lassú release a kompresszálás okozta változásokat csillapítja.

Otthoni stúdió környezetben ha ezekre figyelsz, akkor máris érezhető javulást tudsz elérni a track-en. Az igazán minőségi master viszont olyan szükségletekkel jár, amelyek csak nagyon keveseknek elérhetőek, így a végső simításokat érdemes profira bízni.

Forrás: CatzAudio

Skeldar

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.