Hogyan csinálj sikeres online mix show-t!

Amikor bárki tud mixet csinálni egy DJ szoftver segítségével, akkor van a legjobb ideje annak, hogy készítsünk egy mix show-t. Egyre többen stream-elnek, így egy mix show hídként szolgál a klasszikus mix lemez és a modern podcast-ok között, amely kombinálja azok elemeit. De mi is az igazi különbség a mix lemez és a mix show között?

A mix lemez több zene összefűzése, ami megmutatja a DJ a keverési, beatmatch és zeneválasztó képességeit. A mix show ugyanakkor a személyiséget jobban felfedi. A DJ mikrofont ragad és van, amikor a zenék keverése sem szükséges show elem. Ez egyfajta prezentáció arról, hogy ki is vagy a zenék kiválasztásán át és hogy hogyan rendezed őket egy komplett programba. A show-nak egységes egészet kell alkotnia, míg egy mix lemeznél ez nem elsődleges szempont.

A zene őszinte imádata

Ha ez nincs meg, akkor nem is érdemes nekikezdeni. A igazán jó show-nak, szívből-lélekből kell jönnie. Ha nincs meg belül az érzés, azt mechanikus, tanult módszerekkel nem lehet elfedni. A magával ragadó show kifejezi a DJ zene iránt szenvedélyét. Higgyél a zenében, amit játszol és akkor ösztönösen úgy fogsz beszélni, cselekedni, hogy ez kifejeződjön. Nem lehet több órás műsort csinálni úgy, hogy nem ismered a zenéket és nem élvezed a folyamatot. Érződik a mixen, ha nem a te személyiségedből jön, a közönséged is hamar észreveszi ezt.

Kommunikációs képesség

Néhány DJ-nek magától jönnek meg a megfelelő szavak, de ha nem, ezen lehet segíteni. Ha van szenvedély és érzed, mit kellene mondani, kis gyakorlással szavakba is tudod majd önteni. Ezért sem kell aggódnod, ha esetleg nem ez a legerősebb oldalad, hiszen ez egy fejleszthető képesség.

A beszédnél talán a legfontosabb, hogy közepes sebességgel, érthetően beszélj minimális szleng használatával. Az Internet világában a hallgatóság nemzetközi, így nem anyanyelvűekhez is el kell jutnia az üzenetnek. Kerüljed a barokkos körmondatokat, amik még anyanyelvű hallgatók számára is kicsit nehezen érthetőek. Kerek, egész mondatokat alkoss amennyire csak lehetséges, helyi akcentus nélkül. Nem egyszerű így kommunikálni, de ha egyszer ráérzel, külön odafigyelés nélkül is fog menni.

Alap hangszerkesztési ismeretek

Nélkülözhetetlen egy bizonyos DAW kezelési ismeret, e nélkül szinte lehetetlen boldogulni. Az egyik legelterjedtebb szoftver a DJ-k körében az Ableton Live, amelyet a rádió show-k, keverések elkészítésére is lehet használni, nem csak zeneíráshoz.

Nem szükséges kívül-belül ismerned a programot ahhoz, hogy keverd és szerkesszed a műsorodat. Az Ableton Live egy professzionális eszköz, amely számos zenei feladatra alkalmas, de ha egyszerűbb programmal szeretnél dolgozni, van egyéb lehetőség is. Az Audacity vagy a Reaper ugyancsak megfelelő a munkára, de akár mix lemezekre specializált programmal is lehet próbálkozni, mint pl. a Mixmeister

Az összeválogatás

A zene a lelke a show-nak, de önmagában nem lehet csak zenére alapozni. A zenék külön-külön lehetnek nagyon jók, de egymás mellett már lehet inkább csak rontanák az egymás által nyújtott élményt. A kiválasztásnál és összerendezésnél ügyelni kell, hogy túlságosan eltérő hatást nyújtó zenéket ne tegyünk egymás mellé vagy csak nagyon indokolt esetben. Itt is különösen fontos az úgynevezett szinergia. A számoknak egymást kell erősíteniük.

A lejátszásnál nem kell feltétlenül elejétől a végéig lejátszani egy számot. A kezdők gyakran elfelejtik, hogy nem a zenéket fűzöd láncba, hanem a zene által nyújtott hatást. Ha úgy érzed, hogy egy zene elért egy pontra, ahonnan tovább lehet vinni egy másik számra, akkor érdemes is továbbvinni. A show nem csak egy folyamatos felépülés, hanem akár több csúcspontból álló mű is lehet. Az első zene azonban nagyon fontos. Ragadja meg a hallgatót és mutassa meg milyen show-ra számíthat!

Előkészület és minőségellenőrzés

Elő-és utómunkálatot nem érdemes megspórolni. Nem kell a napközbeni munkádat otthagyni, de időt kell szánni erre a folyamatra, hisz nagyban befolyásolja az alkotás sikerét. A hangfelvételek minőségén, érthetőségén túl, egyéb tartalmi értéket is bele kell tenni a show-ba. A hallgatók szívesen hallanak információt a művészekről, a lejátszott számokról vagy akár a közeljövő zenei eseményeiről. Ezen információknk utána kell nézni és bele kell illeszteni a műsorba.

Megingathatatlanság

Abszolút semmi jövedelem vagy jogdíj nem származik egy mix show-ból. Az egész két dologra épül. A zene szeretete és egy befektetésre. Minnél több emberhez eljut a show, annál nagyobb az esélye a kitörésnek. Nagyon ritka, de akár szponzoráció is kilátásba kerülhet. A valóság azonban az, hogy egy mix show nem az a műfaj, hogy egyik héten elkészíted és a következő héten már jönnek a munkák. Ez egy hosszútávú befektetés.

A show nem más, mint a nemzetközi hallgatóság elérése. Amennyiben fellépéseid is vannak más országokban, könnyen belefuthatsz az elégedett hallgatóidba. Az effajta ismertség pedig mindig kifizetődik.

Armin van Buuren show-ja, a State of Trance hatalmas ismertségnek örvend, nagy marketingértékkel bír. Nem volt ez azonban mindig így. A State of Trance kinőtte magát, de volt is rá ideje, hiszen 2001-ben indult, de ez mind nem lett volna lehetséges Armin kitartása és szorgalma nélkül. A műsorokat végighallgatva megfigyelhetjük a zenei fejlődést is. Már ezért érdemes időt szánni egy mix show elkészítésére, hogy a képességeinket csiszoljuk.

Indulásnál ne foglalkozz a hallgatók számával két okból is. Ahogy fejlődsz, a műsor minősége is egyre jobb lesz, ami majd vonzza a hallgatókat. A műsort figyeli embereknek nem a számuk az igazán lényeges, hanem a minőségük. Egy visszatérő hallgató többet jelent, mint egy ember, aki csak belehallgat a műsorba. Visszatérő hallgatók esetén tudhatod, hogy valamit jól csinálsz! A többi már a kitartásod kérdése…

Ha kiváncsi vagy, hogy lehet Ableton Live-al podcastot készíteni akkor ajánljuk következő videónkat!

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.