Oliver Heldens így írok zenét! Interjú

Ki ne ismerné a feltörekvő alázatos Holland csoda gyereket Oliver Heldens-t? Egy külföldi honlapnak adott interjúját fogjuk nektek közkincsé tenni, amiben többek között  alig felszerelt stúdiójáról és feltörekvő zenei karrierjéről beszélt.
oliver-heldens-main

 

Az interjú az idei Creamfields fesztivál előtt készült. Creamfiled Láthatólag a legnagyobb nevek gyűjtőhelye, mint pl Fatboy Slim, Tiesto és Calvin Harris illetve Dimitri Vegas és nem utolsó sorban a Knife Party. Nem csoda, hogy itt futottunk össze a már 3. éve lemezeket pörgető tehetséges 21 éves Oliver Heldens-el.

 

Oliver Heldens: Nagyjából 200 showt vezényellek le minden évben az egész világon. Körülbelül most kezdtem el megérteni, hogyan viselkednek az egyes tömegek a fesztiválokon. Az amerikaiak örült egy tömeg, viszont kanadaiak egy fokkal értelmesebb megfontoltabb közönség. A Hollandoknak nagy a történelmi múltuk a zenei underground szcéna felé ezért sokkal szenvedélyesebbek az átlag tömegeknél. Az angoloknak szintén nagy a történelmi múltuk van, viszont nagy különbséget véltem felfedezni az északi és déli angol közönségében. A déli erősen viszont az északi teljesen örült közönség. Valaki azt mondta nekem Creamfield is északi beállítottságú. Ez sok mindent megmagyaráz. Amint fellépsz, a színpadra a tömeg teljesen megörül és olyan erőteljes energiát sugároz feléd, mint egy emberi lábdob.

 

Az Oliver Heldens féle hangzás nehezen behatárolható deep house, electro progressive és disco elemeket is tartalmaz.

 

Oliver Heldens: Nem számít, hol játszom, egyáltalán nem tetszik, hogy csak egyfajta stílust játszhatok! Ha egy zene jó, kit érdekel a zenei ritmika a stílus stb. Büszke vagyok arra, hogy zenei és produceri ízlésemet nem befolyásolják a nagy kiadók és fellépők. Az ilyen nagy fesztiválokban az a legjobb, hogy mindent egy helyen megtalálsz. És minden az elektronikus zenéről szól.

 

Megnéznél valaki mást is?

 

Oliver Heldens: Nagyszerű lenne megnézni Pryda színpadot Adam Beyert. Láttam a Prydzot amint Cirez D-t játszik egy másik napon. Személy szerint én sokkal jobban szeretem a Cirez D-t nagyszerű lenne azt is megnézni a fesztivál alatt.

 

Az utóbbi évek meglehetősen siker teljeseknek mondhatóak. 2013-ban leszerződtél a Spinin Recordssal kiadtad a Geckot és az év végén itt állsz harmaddikként a South színpadon vállvetve Calvin Harrisel és Pete Tonggal.

Oliver Heldens: Nehéz elmagyarázni mi történt az elmúlt években mivel, hogy igazából fogalmam sincs. Én csak éltem az életem hallgattam a zenéket. Az életem egyik pontján azt mondtam gyerünk “Oliver csináld ezt és az emberek majd észrevesznek!” Csinálj ilyesfajta zenét és majd leszerződtetnek. Volt néhány ötlet a fejembe és megpróbáltam a lehető legtöbbet kihozni belőlük. Sosem volt tervem. Ha megnézzük igazából elég hosszú ideig tartott mivel 12 éves korom óta írok zenéket.

 

Valóban?

Oliver Heldens: Igen egy demo verzióju FruityLoops-om (mai FL Studio)volt, amivel 7 másodpercnyi ütemeket lehetett készíteni. Arra használtam, hogy  loopokat készítsek majd az Apple Movie Makerrel különböző számokhoz illesszem az egyes sávokat. Most így visszagondolva nem semmi egy 12 évestől elég jó képzelőerőm lehetett.

Szinte biztos vagyok benne, hogy én voltam az egyetlen 12 éves, aki LTJ Bukem-et hallgatott az ebédlőasztalnál még anno az általánosban.

Szerintem ezt apukámtól örököltem, ő szerette a zenét és technológiákat. A legnagyobb szerelme a Jazz volt és azon a böhömnagy Steinway zongorán játszott állandóan, viszont vett szintetizátorokat is Minimogot például. Gitárok és effekt pedálok hevertek szerte szét az egész házban. Zeneileg ő mindig is az a kísérletezgető fajta volt. Hozzám hasonlóan apu sem rajongott, ha beskatujázták zeneileg. Sosem mondta, hogy ez egy jó fajta disco vagy drum and bass mindig azt mondta nah ez egy kiváló nóta.

 

Ő is írt zenéket?

 

Oliver Heldens: Valójában ő sosem volt az a jellemzően komponáló típus. De sok időt töltött azzal, hogy más zenékre improzzon. Amikor Jazzt hallgatott akkor igen ijesztően komponált, azonban más stílusoknál igen letisztult könnyen fogyasztható melódiákat talált ki. Miközben ezeket hallgattam én is kitaláltam a saját kis melódiáimat. A top 40-es top listákat is rendszeresen hallgattam és megpróbáltam visszajátszani őket, apu szintetizátorain. Általában kudarccal zárultak eme próbálkozásaim, de kísérletezgetés közben a saját hangzásom, dallam meneteimet is megtaláltam. Ez vett rá arra, hogy magam írjak zenét!

 

Szóval alapjába véve apukád szintetizátorain tanultál meg zenét írni vagy már alapból a digitális zeneírással kezdtél?

oliver-heldens-right

 

Apukámnak volt egy számítógépe, de semmi olyasmi nem volt, rajta ami kicsit hasonlított volna a mai Cubase Logic zeneszerkesztő szoftverekre.

Szerencsére a barátomnak volt egy idősebb testvére, aki éppen csak elkezdett dolgozni a FruittyLoops-on, így találtam rá a demo verzióra is. Először nem igazán volt tudomásom arról, hogy hogyan is kezdjek neki egy számnak. Zeneórákra jártam és melódiákat kezdtem rakosgatni  a 7 másodperces loopjaimra.  Igen erőteljesek voltak mivel, akkor igen sok elektronikus zenét hallgattam a top 40-ből. Az iskolánkban disco partyk-at rendeztek és észrevettem, hogy a diákok előszeretettel táncolnak elektronikus zenékre. Ekkor mondtam azt magamnak igen producer leszek. Zenét fogok írni.

 

 

Olyan egyszerűnek hangzik!

 

Oliver Heldens: Nem volt egyszerű. Elküldtem jó pár zenémet a kiadóknak, de senkit sem érdekelt, mert szörnyen szóltak! Aztán egy darabig elkeseredésembe úgy döntöttem abba hagyom egy darabig és videó játékokkal kezdtem játszani. Körülbelül 15 éves koromba jött elő megint a zeneírás iránti kedv. Akkor úgy gondoltam, ha nem is tudok, jó zenét csinálnia attól még másoknak játszhatok jó minőségű dalokat, szetteket. Szóval elkezdtem DJ-ézni és megint beleszerettem a zenélésbe. Szerencsére már idősebb voltam és bölcsebb ezért csatlakoztam pár online fórumra illetve a youtube videókat kezdtem nézegetni. Összeismerkedtem pár emberrel akik Massive-ról az EQ-ról a lekeverésről beszélgettek és rájöttem el kell kezdenem pénzt spórolni. Suli bulikon dolgoztam ás vállaltam pár diákmelót is. Minden pénzemet a zenélésbe öltem. Néhány év elteltével vettem egy pár Genelec hangfalat megvettem a Massivot a FruityLoopsot és Sylenthet.

 

A zenei karrierem kezdetét egyértelműen az elektronikus zenei közösségnek köszönhetem. Egyedül 15-16 évesen fogalmam sem lett volna, hogyan kell egy szintit megtekerni vagy egy normális lekeverést végrehajtani. Nagyon sokat segítettek a közösség tagjai. Fontos dolog hogy sok mindent meg kell tanulni a kiváló zeneíráshoz, és egyedül nagyon nehézkesen megy. Az internet szerencsére nagy segítség volt a tanulási folyamatban.

party

Mit gondolsz a producer iskolákról?

 

Oliver Heldens: Úgy gondolom hasznos a működésük nagyban lerövidíti a tanulás folyamatát, anno amikor én kezdtem ez még nagyon kezdetleges és kiforratlan volt a producer oktatás a mai iskolákhoz képest.

 

Visszatérve az előbbi kérdéshez. Miután idővel kitapasztaltam a Sylenth és Massive képességeit elkezdtem figyelgetni, hogy top producerek hogyan csinálnak hangokat és elkezdtem utánozni őket, de egy picit azért a saját ízlésemhez igazítottam a hangzás világukat. Nem sokára egy egész kis adatbázist építettem fel a saját hangjaimból. Mivel része voltam az online zenekészítő közösségnek szinte azonnal tudtam mit kell csinálnom ahhoz, hogy következő szintre lépjek – visszajelzés, promóció, kollaboráció. Néhány weboldal azonnal visszajelzést küldött a számaimról nem mindig jókat, de amikor jót kaptam akkor az azonnal megnövelte az önbizalmamat. Néha jól ismert DJ-ék is visszaírtak, hogy figyelj, tetszik az elképzelésed csak így tovább. Ez szintén nagy lökést adott. A közösség fiatal tagjai is gyakran megkerestek együttműködés tekintetében. Ezzel párhuzamosan elkezdtem küldözgetni/posztolgatni a zenéimet azoknak a DJ-éknek akiket kedvelek. Sosem gondoltam, hogy csak egy magányos hálószobás DJ lennék mivel gyakran kapcsolatba kerültem ezekkel a DJ-ékkel személyesen is. Így történhetett, hogy Spinin-hez kerültem anélkül, hogy kiadtam volna zenét. Még saját hangzásomat sem találtam ki. Akkoriban azt mondták tetszenek, az elképzeléseid nézzük, meg mi fogtörténi.

 

Egy tonna számot kiadtál 2013-ban!

 

Oliver Heldens: Hollandiából UK-ból és Amerikái stílusokból inspirálódtam. Ezért valószínű, hogy nehéz beskatulyázni a számaim. Nem csak deep house-t és UK houset hallgattam igazából minden fajta zenén inspirálódtam. Tisztán emlékszem, hogy volt egy időszak, amikor sok UK zenét hallgattam, mint például a Shadow Child-et. Nagyon úgy tűnt, hogy visszarepülök az időbe 2005 2006-ba de saját elképzeléseim szerint próbáltam UK Deep Houset csinálni ez alapján készült el a Gecko.

 

Emlészel arra mit használtál, amikor összeraktad a számot?

 

Oliver Heldens: Nagyjából igen! A fő téma a Massiveból jött. Nagyjából találtam egy hangot, ami illet az elképzeléseimhez majd pár layert ráraktam nagyjából ugyanazon hangokból, amit megtorzítottam egy kicsit és egy kvinttel (+7 st) eltoltam az utolsó szintit a többihez képest. A torzítás valószínűleg a Guitar Rig-gel csináltam, ami idővel az egyik kedvenc pluginom lett. A subot Sylenthel csináltam. A dobokat nos úgy emlékszem a lábdob egy Swedish house maffia számból jött pár más kickkel layerelve és egy kis Reverbel megfűszerezve hogy nagyobbnak hasson. A tapsra illetve a cinekre annyira nem emlékszem, de úgy rémlik Vengeance vagy Sample Magic hangokpakkokból jött. A Drum layerelés egy olyan dolog, ami minden számnál más és más kell, hogy legyen, minden számnak külön szabályai vannak. Nem mondhatód azt, hogy rakjál bele egy kicsit ebből ezt rakd a tetejére és végén kapsz egy jó kicket. Ez nem ilyen egyszerű, ha így volna, akkor minden producer sokkal boldogabb lenne.

Szóval eddig beszéltünk egy kicsit a FruityLoops-ról, Synlenth-ről Massiv-ról de vannak más pluginjeid is nem igaz? Vagy ilyen egyszerű a studiód?

 

Egy kicsivel több de nem sokkal. Sokkal több plugint megvizsgálnék meg kipróbálnék, ha lenne rá időm. Az utazás az élő show rengeteg időmet elveszik. Egy új szintetizátor kipróbálása megtanulása rengeteg időt felemészt.  A fő szoftver szintetizátoraim a Massive, Sylenth és a Nexus. Guitart Rig a fő effekt pluginom. A reverb (zengető) amit használók pedig Valhalla. Alapos megfontolás után valószínűleg a Serum-ot fogom legközelebb megvásárolni. És persze ott van a Kontakt. Az utóbbi években sokkal jobban érdekelgetek az organikus hangok például a hegedűk (strings) zongorák, amik nem szintetizáltak. A fő hegedű dallam a Melodyban (2015) a Kontatktból szólt. Viszont később egy élőzenei kvartettnek adtam. Az érzés az érzet annyira erőteljes biztos vagyok benne, hogy magamtól sosem tudtam volna ilyenre csiszolni.

Mostanában észrevehető, hogy zeneszámaid sokkal összetettebbek. Ez annak köszönhető, hogy magabiztosabb lettél?

 

Valószínűleg de például ott van az Ooh La La, ami még mindig elég egyszerű és üres. Amikor valakivel együtt dolgozok akkor szoktak bonyolultabbá válni a számok mivel több hozzávalóból dolgozunk. Mint például a Space Ship amit együtt csináltunk a Chocolate Puma-val.

 

Ezt a te stúdiódban készítettétek?

 

Oliver Heldens: Haha, nem az én öreg stúdióm még mindig a hálószobám. Mindent úgy hagytam, ahogy régen volt nem éppen a nagy kollaborációkhoz lett kitalálva.

 

Azért most már rengeteg pénzed van a bankban nem érezted úgy, hogy megteheted, hogy jobb stúdió berendezéseket vegyél?

 

Oliver Heldens: Mi értelme lenne? Már 2-3 éve csinálom és még mindig a régi Macbookomon készülnek a számaim. Az én stúdióm nagyon alapszintű nem kell bele semmi drága cucc. Elég hely a régi gépemnek és két Genelecnek.

Amire sokat költöttem az a szoba akusztika. Sok pénz felemésztett, hogy tökéletesítsem szobám hangzását.

A szomszédok nem panaszkodnak?

Oliver Heldens : Amikor feltekerem, a hangerőt egy szomszédtól kell tartanom. Emlékszel, amikor azt mondtam az egyik haverom bátyja adta oda nekem a Fruitty Loopsot! Na, ő szomszédom viszont ő is nagyban üvöltteti a zenét és csinálja a trackeket. Annyi zajt csinál, mint én. Ez így tökéletes!

 

Inbetween

Forrás: Music Radar.com

Tetszett a poszt érdekelnek a pluginok, amivel Oliver Heldens is dolgozik? Akkor jelentkezz iskolánkba!

 

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!

 

 

 

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.