Az elektronikus zenei producer 5 szakasza

Amikor elkezdtem ezt az egészet akkor fogalmam sem volt, hogy mit kéne csinálni. Nem tudtam, mit kell megtanulni, és mire kellene időt fordítani. Bárcsak lett volna akkor egy útmutatóm, amely segített volna kezdőből képesített művésszé válni.

Ha követed az ajánlásokat és a videókat, amiket ezen az oldalon találsz, hidd el nekem, hogy jó pár hónapot, évet spórolsz meg, míg kezdőből profivá válsz.

Producer életünk során 5 szakaszt tapasztalunk:

  1. Kezdet
  2. Exponenciális tanulás
  3. Alámerülés
  4. Jártasság
  5. Kiválóság

Néhányatok talán az 1. szakaszban van – még új számodra a producerkedés, fogalmad sincs, hogy mit is kéne csinálni. De lehet, hogy a 3. szakaszban vagy, és kreatív problémákkal küszködsz. Bármelyik szakasznál jársz, mindig vannak kulcsfontosságú dolgok, amikre figyelned kell.

Ha az iskolánkat el kellene helyezni, akkor azt mondanám leginkább az első szakasz, ami ránk jellemző, mert sokan a teljesen 0-ról indulnak neki a zenélésnek viszont a 2-es 3-as szakaszban lévők is sokat tanulhatnak az iskolánkból, főleg akik 3. szakaszban úgy érzik, már nem tudják, mivel motiválni magukat. Itt mi nagyon be tudunk segíteni  folyamatba. A haladó képzésünk kifejezetten a 3.-4. szakaszban lévőket érinti.

Első  Szakasz: kezdet

Idő: 2-4 hónap

Ez a legtöbb ember számára kifejezetten izgalmas. Rájöttél (remélhetőleg) hogy nincsen szükség fél millió dollárt érő eszközökre ahhoz, hogy elektronikus zenét készíts, és mohón nekiállj összerakni egy zenét.

 

Az izgalmak közepette kétségbeesetten vágyakozol válaszokért, hogy minek kéne lennie az alapvető kérdésnek. Milyen szoftvert kéne használnom? Szükségem van-e speciális felszerelésekre? Mit kéne elsőként megtanulnom?

Az első pár hónapban négy dologra kéne fókuszálni.

Válaszd ki és tanuld meg használni a DAW-odat

A legfontosabb dolog, ha elektronikus zenét szeretnénk készíteni, hogy válasszunk egy DAW-ot.
Ha ebben a stádiumban vagy, akkor bizonyára hallottad már néhány DAW nevét, csak hogy néhány ismertebbet említsek: Ableton Live, Fl Studio, Cubase és Logic Pro.

A kérdés, hogy melyiket válasszuk?

Van néhány dolog, amit realizálni kell ebben a pozícióban:

  • Az időt, amit annak szentelsz, hogy melyik DAW-ot is kéne választanod, fordíthatnád inkább tanulásra is.
  • Nincs olyan, hogy legjobb DAW, mindegyik arra lett kitalálva, hogy jó zenét készítsenek vele.
  • Később is nyugodtan válthatsz DAW-ot, ha szükségesnek érzed

music-producer

Annak ellenére, hogy nem ajánlott sokat gondolkozni a választáson, azért van néhány dolog, amit érdemes számításba venni:

  • Mit használnak a barátaid?
  • Mennyi pénzed van?
  • Melyik programra van képzés vagy bővebb tanulásra alkalmas ismeret
  • Egyéb befolyásoló tényezők.

A legjobb tanács, amit adhatok, hogy válassz egyet és kezdj el dolgozni még ma. Ennek a döntésnek nem kéne egy napnál tovább húzódnia.

A két legnépszerűbb DAW-nak, az FL Studio-nak és az Ableton Live-nak is van próbaverziója, amit bármikor ingyenesen le is tölthetsz. Ha nem tervezel még egy zsák pénzt elkölteni, töltsd le valamelyiket és próbáld ki.

Tehát ne vesztegessük el az időnket a DAW választással, csak töltsük le valamelyiket és álljunk neki. Később még meg fogod köszönni magadnak.

Szükségem van bármi féle felszerelésre?

Ezt a kérdést sok ember felteszi magának a kezdeti fázisban, hogy van-e szükség bármiféle felszerelésre a DAW-on kívül.

Két válasz van erre a kérdésre, egy teljesen igaz és egy általános válasz.

A teljesen igaz válasz, hogy ha van egy fejhallgatód vagy egy hangszóród (kivétel a laptop beépített hangszórója), akkor nincs is szükséged semmi másra. Meg lehet tanulni, hogy hogyan készítsünk zenét laptopon/asztali számítógépen egy Apple fülhallgatóval. Ez valóban így van, én is egy 3000 Ft-os asztali hangszóróval kezdtem.

Az általános válasz az, hogy egy komolyabb fejhallgatóra is szükség lesz és talán egy MIDI billentyűzetre. Az elsődleges dolog a listán egy komolyabb fejhallgató vásárlása legyen, ha jobban bele szeretnénk merülni a témába. Egy eőrsebb gépre is lehet szűkség de ez a témát már egy másik cikkben kitárgyaltuk, amit itt olvashatsz

 

DAW használatának elsajátítása

Miután letöltöttük a DAW-ot csábító lehet, hogy egyenesen beleugorjunk a zeneírásba.
De azzal csak a zavarodottságot és a frusztrációt éred el, ha nem vagy elég elővigyázatos, esetleg úgy döntesz, hogy abbahagyod az egészet, mert túl bonyolultnak tűnik és feladod.

A prioritás a DAW letöltése után az legyen, hogy tanuljuk meg használni. A legjobb módja ennek, ha elolvassuk a DAW használati útmutatóját. Ha nem tudsz jól angolul akkor például Magyarországon már kapható az Ableton 9-hez ismertető könyv amiből könnyedén megtanulhatod magának a szoftvernek a használatát. Et nálunk is beszerezheted mivel mivel iskolán alapítója Németh Balázs írta a könyvet.

Kísérletezés (játék)

Miután megismerkedtél a DAW-oddal a következő lépés a kísérletezés legyen.

Az egyetlen célja ennek, hogy érezzük jól magunkat. Persze megnézhetsz néhány tutorialt, megtanulhatsz pár dolgot, de mindenekfelett kísérletezz. Tanuld meg, hogy hogyan is tudsz elkészíteni egy egyszerű Beat-et. Próbáld meg lemásolni a zenék melódiáját.

Csináld ezt pár hétig.

Az első dal elkészítése

Az utolsó lépés a kezdeti szakaszban, hogy készíts egy komplett zenét az elejétől a végéig. Ne izgulj amiatt, hogy a zenének hogyan is kéne elkészülnie, akkor se, ha van szabály vagy nincs. Egyszerűen készíts valamit, ami legalább két perc vagy több, és mondjuk azt, hogy kész.

Ez egy alapvető lépés. Muszáj, hogy elsajátítsuk ezt a szokást, hogy a lehető legrövidebb időn belül befejezzük a dalunkat. Ha nem így teszünk, akkor annak az esélyét növeljük, hogy a későbbiekben sem leszünk képesek semmit befejezni.

Vonzó lehet a gondolat, hogy másokkal megosszuk a művünket, esetleg készítsünk egy SoundCloud fiókot, vagy posztoljuk a zenénket Youtube-ra. Kárt nem teszünk ezzel, de én nem ajánlom. Ez csak eltereli a figyelmünket, főleg a kezdeti fázisban

Második szakasz: Exponenciális tanulás

Idő: 6-24 hónap

A második szakasz az, ahol ez az egész folyamat igazán elkezdődik.  Elkezdesz rájönni a dolgok nyitjára és minden egyes zenéd jobban szól, mint az előző.

Ez a szakasz elég sokáig tart, általában 1-2 év, mire átvergődünk rajta. Egyeseknek lehet, hogy kevesebb lesz, főleg ha rengeteg időt tudunk ráfordítani. Másoknak lehet még tovább is, mint két év.

A második szakasznak azért exponenciális tanulás a neve, mert itt pontosan ez történik. A produceri képességeid exponenciális sebességgel fejlődnek. Itt egy illusztráció (igen ez nem exponenciális görbe, de a lényeget jól szemlélteti):

 

Ez egy izgalmas szakasz több okból is. Felnyitja a tekintetünket, és az elektronikus zene készítés végtelen tárháza nyílik meg számunkra. Ha meghallgatunk egy zenét, amit akár csak két héttel azelőtt készítettünk, egyből észre fogjuk venni, hogy mennyit fejlődtünk.

Ebben a szakaszban, vagy legalábbis az első pár hónapban, hétről hétre fogsz fejlődni, ha elég energiát fektetsz bele, és követed a 4 kulcsfontosságú pontot, amit alul felsoroltam:

Az alapok elsajátítása

Az első szakaszban már bizonyára megnéztél néhány tutorialt és elolvastál pár cikket. Valószínűleg a zeneelméletről is tudsz egy-két dolgot, és van már valami fogalmad arról is, hogy mit csinál az EQ.

Itt az ideje, hogy leüljünk és tovább fejlesszük az alapvető tudásunkat

  • Zeneelmélet
  • Felépítés & elrendezés
  • Mixing
  • Sound design

Fontossági sorrendben írtam le az imént a dolgokat, mert fontos, hogy megértsük, hogy ez egy igen mély és szerteágazó téma. Csak akkor érdemes elmerülni valamelyikbe igazán, ha nagyon jó okunk van rá. Komplex jazz elméletre valószínűleg nem lesz szükséged ahhoz, hogy ha csak néhány techno zenét szeretnél összedobni.

Zeneelmélet

A zeneelmélet ismerete elengedhetetlen annak ellenére, hogy van néhány producer, akinek fogalma sincs az egészről. Az elektronikus zenekészítés eltér a hagyományos zeneírástól, de attól még mindig zene, és az alapvető zenei koncepcióra épül. A zeneelmélet megtanulásának kihagyása talán az egyik legnagyobb probléma.

Általunk készített pár tutorial nagyon jól elmagyarázza az alapokat:


Felépítés & elrendezés

A felépítés és az elrendezés a másodlagos. Nincs értelme tudni, hogy hogyan rendezd el a zenei ötleteid, ha azt sem tudod, miként fektesd le őket.

Szerencsére az elektronikus zene egy kiszámítható és szabványrendszert követ. Erre példákat nem nagyon tudunk mutatni mivel ez a leghosszabb folyamat. Lehet gyakorolni még pedig úgy, hogy behúzunk kész zenéket a DAW-unkba és kielemezzük, vagy csak egyszerűen lopjuk ki és használjuk sajátunkként.

Mixing

Senki nem fog meghallgatni egy jól elkészített dalt, ami rosszul szól. Ezért fontos elsajátítani a mixelés alapjait.

Itt van néhány dolog, amit kezdésképpen ajánlanék:

Ha megtekinted ezeket, vagy csak néhányat közülük, akkor már elsajátíthatsz néhány értékes technikát, amit hasznosíthatsz is a munkafolyamatodban. Fontos, hogy a tanulás soha nem helyettesíti a gyakorlást, találjuk meg az aranyközép utat.

Fejezzük be gyorsan és gyakran

“Ahogyan Ira Glass mondta, a legjobb módja, hogy tökéletesítsük mesterségünk az az, hogy készítsünk sokat, és ne a legtökéletesebbre törekedjünk, hanem inkább sok kisebb darabra.”
Herbert Lui 

Egy csapda, amibe nagyon sok producer belesétál a második szakaszban a “tökéletes vagy mestermunka csapda”. Azt hiszik, hogy tökéleteset kell alkotniuk és arra kell fókuszálni, hogy mestermunkát végezniük.

A perfekcionista felfogás a második szakaszban nem csak gátolja a tanulási folyamatot, de az önbecsülésünket is lerombolja. Miért? Mert, ha túl magas elvárásokat állítasz fel magad elé a munkádban, és ha sikerül is elérned (ami nem valószínű), akkor is olyan tempóban fejlődsz, hogy két hét múlva már csalódást fog okozni a mesterműved.

Amire fókuszálni kéne, az inkább a befejezés. Nem csak egyet, hanem annyit, amennyit csak tudsz és lehetőleg minél gyakrabban.

Amikor a második szakaszban jártam, minden nap befejeztem egy zenét. Nem hangzottak jól, de minden nap, minden projekttel tanultam valami újat. A mennyiségre kell ebben a szakaszban fókuszálni, mert ha így teszel, akkor sokkal gyorsabban fogsz fejlődni.

Változatosság & további kísérletezés

A második szakaszban csábító lehet, hogy egy adott stílus mellett elköteleződjünk. Ez nem kifejezetten rossz dolog, de amit én ajánlok, hogy próbálj ki inkább minél többet.

Miért?

Mert sokkal gyorsabban fejlődsz. Például én dupsteppel kezdtem, és sokat tanultam a sound designról és a dob programozásról, amikor csináltam. Amikor Drum & Bass-t készítettem, akkor tovább fejlesztettem a dob programozást. Egy darabig techno-t és house-t készítettem, amik megtanítottak a groovera. Manapság a trance és a progressive house műfajban evezek, de hasznomra vált a többi stílusból szerzett tudás is.

Szóval, ha azt érzed, hogy stílust váltanál, akkor tedd meg és válts! Ne tartson vissza semmi!

Sound design

Ez szinte külőnálló műfaj a zeneíráson belül. Nagyon izgalma tud lenni, de teljesen el is lehet benne veszni. A különböző sávok bass, lead, pluck chord, hangok kikeverése külön tudomány. Ennek elsajátítása is egy hoszabb folyamat. Az alábbi videók segíthetnek nektek ebben!

Visszajelzés és kapcsolatgyűjtés

Ebben a szakaszban sok producer kezd el azon gondolkodni, hogy hogyan is kéne brandet építeni, és eladni magukat, valamint hogy miként szerezhetnének több követőt a SoundCloudon és így tovább.

Ez egyszerűen csak figyelemelterelés, és ha a második szakaszban ragadtál, akkor reménytelen próbálkozás is.

Annak ellenére, hogy nem kéne fórumokon spamelni a komment szekciót, Youtube-on a videók azt mondják, hogy te vagy a következő Martin Garrix, van néhány dolog, amit érdemes tenni a DAW-on kívül, ami előkészíti a jövőbeli sikereidet és gyorsítja a tanulásod, fejlődésed.

Az első, ha van néhány kész zenéd, akkor gyűjts be néhány visszajelzést az emberektől. Fontos, hogy más is hallja a munkád, mert ők esetleg rávilágíthatnak a gyengeségeidre. Például ha a mélytartományod minden zenédben túl hangos.

A második, amire fókuszálni kéne, hogy ismerkedj meg emberekkel a szakmában. Erre attól függetlenül is építeni kell, hogy mit csinálsz, mert a legjobb lehetőségek mindig a kapcsolatokból adódnak.

Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy hogyan kapj visszajelzés arról, hogy milyen is a zenéd és hogyan építs ki kapcsolatokat, akkor ajánlom ezt az interjút.

Levi Whalen’s The Dance Music Maker’s Podcast (ugorj 48:00-ra, ha csak azt szeretnéd hallani, hogy mit mondtunk a kapcsolatokról és a visszajelzésekről)

Harmadik Szakasz: Alámerülés

Idő: 6-18 hónap

A harmadik szakasz a legnehezebb az elektronikus zenei producerek számára. Ha a szerencsés 1%-ba tartozol, akkor talán nem mész keresztül a harmadik szakaszon.

De valószínűleg át fogsz rajta esni. A legtöbb ember átesik.

A szomorú valóság az, hogy a legtöbb ember feladja, amikor eléri a harmadik szakaszt. A munka kezd egyre nehezebbé válni, és egyre több időt emészt fel. Leülsz dolgozni, hogy készíts valamit és halogatásba fullad az egész, vagy elkezdesz valami könnyebb, szórakoztatóbb dolgot csinálni.

Szerencsére a harmadik szakasz se tart örökké, és vannak technikák, hogy lerövidítsük a benne eltöltött időt.

Megbirkózás a túlterheltséggel

Az első dolog, amit muszáj megtenned, ha a harmadik szakaszba érkeztél, hogy megbirkózz a túlterheltség érzésével.

Garantálom, hogy túlterheltnek érzed magad, ha elakadtál a harmadik szakaszban. Már a gondolatától is túlterheltnek érzed magad, hogy nem dolgozol annyit, amennyit régen, vagy attól amennyi munkát bele kell fektetni egy komoly zene befejezésébe.

Bármikor, ha ezt érzed meg kell fordítani az érzéseidet és felül kell kerekedni rajta. Van egy ezer éves produktivitási technika, ami segít, hogy ezt kivitelezd. Ezt úgy hívják, hogy a nagy projekt kis feladatokra történő bontása.

Például, ha túlterhelt vagy a sok munkától, amit a zenére fordítottál, akkor bontsd kisebb elemekre az adott részt. Elsőként fókuszálj a melódiára. Ha ezzel kész vagy lépj a következő feladatra. Ez segít, hogy legyőzd a túlterheltség érzését.

 

Találj ki valami célt/motivációt

A legfőbb indok, amiért az emberek feladják ebben a szakaszban az az, hogy elveszítik a szenvedélyt, ami az elején megvolt.

Pedig a szenvedély az egyetlen mozgatórugója. Ez tagadhatatlan. De vannak időszakok, amikor ezt nehéz érezni, észrevenni. Ezért érdemes két dolgot kitalálni: a következő célt és egy mindent átölelő motivációt, hogy miért is írunk zenét.

A következő cél lehet az is, hogy kiadunk egy EP-t. Ez a következő „nagy” dolog a listádon, és ezért dolgozol tovább aktívan. De egy cél önmagában még nem elég, ezért van szükség egy másodlagos okra is.

Az én két okom, hogy azért írok zenét, mert szeretem, a második pedig az, hogy ez segít abban, hogy embereknek megtanítsam hogyan is tudnak zenét írni. A nehéz időkben, amikor frusztráltnak érzem magam, és nem érzem annyira, hogy szeretek zenét írni, akkor mindig belekapaszkodok a második indokba, és emlékeztet arra, hogy több okom is van rá, hogy folytassam a zenélést.

Tanuld meg, miként tudod átvészelni a kreatív problémákat!

A harmadik dolog, amit muszáj megtanulni ebben a szakaszban, az a kreatív problémák leküzdése. Meg fogod tapasztalni őket, mindenki megtapasztalja.

Legyél következetes és türelmes!

Hiába teszünk meg mindent, a harmadik szakasz így is-úgyis sokáig fog tartani.

Ez egy természetes szakasza a művészek útjának, egyszerűen nem lehet elkerülni. Meg kell tanulni ezzel az érzéssel együtt élni, mielőtt beléphetsz a negyedik szakaszba.

Nincs semmi varázslat, amivel a harmadik szakasz kényelmesebbé tehető. Ez eredendően kényelmetlen és a természetéből adódóan-folyamatos gyötrődés. Ez azt jelenti, hogy következetesnek és legfőképpen türelmesnek kell lenned.

A következetesség számít, mert nélküle soha nem jutsz túl a harmadik szakaszon. A következetesség azt jelenti, hogy szokásokat kell kialakítani. Ezek a szokások fognak átsegíteni azokon az időkön, amikor az inspiráció kámforrá válik. A harmadik szakaszban érdemes lefektetni egy alapvető beosztást. Például „minden nap leülök 30 percre zenét írni történjék bármi”, vagy „30 naponta legalább egy zenét befejezek és megjelentetek”.

A türelem is nagyon fontos. Muszáj megérteni, hogy a harmadik szakasz nem tart örökké, de nem rövid. Még akkor sem, ha nem látod a fényt az alagút végén. El kell hinni, hogy ott van és kész, várni kell (és dolgozni-dolgozni, minél többet, mert magától nem fog soha semmi bekövetkezni).


tumblr_static_kevin_at_work

Negyedik szakasz : Jártasság

Idő: 2-5 év

Nehéz kijelölni, hogy hol ér véget a harmadik szakasz, és hol kezdődik a negyedik, mert elég nagy az átfedés. Azt viszont tudni fogod, hogy mikor vagy túl a nehezén. A negyedik szakasz az utolsó szakasz az ötödik előtt, ami azt jelenti, hogy még itt is aktívan kell tanulni, fejlődni és javítani a munka minőségén.

A negyedik szakasz tipikusan éveket ölel fel. Fontos megérteni, hogy arról az időről beszélek, amikor jártasból kiválóvá válunk a szakmánkban. A legtöbb ember elismeri, hogy körülbelül 10 évre van szükség, hogy profivá váljunk bármilyen téren, “világ klasszis” szintet érjünk el.

Az hogy a negyedik szakasz 2-5 évig tart nem jelenti azt, hogy ebben a 2-5 évben ne válhatnánk akár jó, vagy remek producerré. Simán lehet karriert építeni a negyedik szakaszban is.

  1. Haladó tanulás és remake-elés

Ebben a szakaszban még jobban el kéne sajátítani az alap koncepciót, és egy képet kell alkotni, hogy a különböző ágak milyen kapcsolatban állnak egymással.

De itt az ideje mélyebbre menni. Ennél a pontnál már aktuálisabb a komplex jazz elmélettel foglalkozni, mint a másodikban.

 

Ha jobban érdekel a sound design, akkor érdemes a téma fizikai oldalát behatóbban tanulmányozni, hogy az adott hangformák miért szólnak úgy, ahogy. Ha a mixing részét szereted, akkor érdemes elmenni egy stúdióba gyakornoknak, vagy olvass el a témában pár könyvet.

Remake-elés (egy kész zene lemásolása)

Eljön az a pont, ahol már a szükséges könyveken és videókon átrágtad magad, és túl kell lépned az általános válaszokon, hogy árnyaltabb praktikákat és trükköket sajátíts el.

A legjobb módja ennek, hogy olyan művészektől tanulj, akik jobbak nálad.  Mindenkinek páratlan és egyedi gondolataik vannak, ebből következik, hogy mindenki zenéje másképp lesz egyedi.

Hogyan tudunk másoktól tanulni? Elemezzük ki a zenéjüket. A legjobb, ha remake-et készítünk. A remake készítés rákényszerít arra, hogy aktívan hallgassuk a zenét. Arra kényszerít, hogy új ötleteket próbálj ki és problémákat oldj meg. Arra ösztökél, hogy gondolkodj és gondolkodj arról, hogy mit hallasz, és hogy csinálták.

Kollaboráció

Előnyös lehet ebben a szakaszban a kollaborációra is fókuszálni. Dolgozhatunk egy másik producerrel, vokalistával vagy zenésszel. Több okból is hasznos lehet együttműködni:

  • tippeket, trükköket sajátíthatunk el más művészektől, producerektől
  • megtanulhatunk másokkal együtt dolgozni és ötleteket közvetíteni
  • megtanulhatunk kompromisszumokat kötni
  • hasonló gondolkodású emberekkel ismerkedünk meg
  • a másik előadó hallgatósága is megismerkedik a nevünkkel

Nincs arra kifogás, hogy ne működj együtt másokkal. Ha olyan helyen élsz, ahol senki nem készít zenét, akkor is összedolgozhatsz mással az interneten keresztül. Ha az interneten sincs ismerősöd, aki zenét készítene, akkor ne lustálkodj és csatlakozz  ((EDMProd Artist Community)) és kérdezd meg hogy nincs e kedve valakinek társulni hozzád.

Karrier utak

Ez opcionális, mert nem mindenki akar karriert építeni producerként. Lehet, hogy szereted a munkádat és csak hobbiból készítesz zenét.

De merem állítani, hogy sokatok azért olvassa ezt, mert zenész karriert szeretne építeni. Annak ellenére, amit az emberek mondanak, rengeteg karrier lehetőség áll fenn a képzett zenei producereknek. Lehetnek:

  • Zenészek
  • Végezhetnek szabadúszó munkát
  • Audió editálás
  • Sound design
  • Ghostolás
  • Filmes és kereskedelmi munka
  • Oktatás
  • Sample pack és egyéb produktum gyártás

Egyértelműen vannak még egyéb munkák is. Én csak arra szeretnék rávilágítani, hogy nem az Ultra Mainstage az egyetlen lehetőség.

Fontos megjegyezni, hogy azok, akik elérik az utolsó szintet, azért teszik, mert teljes időben azon dolgoznak, hogy tökéletesítsék a képességeiket. Ha a 10,000 órás szabályt vesszük alapul (nem érdekel, hogy mennyire tudományos), akkor 10 éveken keresztül legalább napi 3 órát kell dolgozni.

Napi 3 órában foglalkozni egy 9-5-ös állásban nem egyszerű. Elérheted az ötödik szintet, de ez természetesen nem egyszerű.

Ötödik szint: Kiválóság

Az utolsó szintet csak kevesen érik el. A kiválóságot úgy definiáljuk általánosságban, hogy amikor valamit már olyan sokáig gyakoroltál akkor tudatalattivá válik a cselekvés. Erőfeszítés nélkül tudunk zenét írni.

Ilyen elektronikus zenei mesterek szerintem: BT, Above & Beyond, Mat Zo, Koan Sound és így tovább.

Fontos megjegyezni, hogy én sem értem el még ezt a szintet, szóval minden, amit ezután ajánlok az tisztán csak megfigyelésen alapul, és azon, hogy én mit tennék ebben a szakaszban.

Mély kísérletezés

Miután mesteri szintre fejlesztetted magad és minden, amit készítesz, az minőséget képvisel, akkor jön el az innováció ideje.

A mély kísérletezés arról szól, hogy felrúgjuk az eddig kialakított szabályokat, és változtassunk a munkamenetünkön. Mesterként meg kell kérdőjelezni a feltételezéseinket és a produkciós folyamatunkat. Ez a legjobb módja a kivitelezésnek? Mi lesz, ha ezt így csinálom?

A profik kísérleteznek, mert már tudják, hogy mi fog történni, ha változtatnak. Ebből adódóan a kísérleteik jó eséllyel sikeresebbek lesznek, mint egy második szintbéli társaiké.

Gyakran ezek áttörésekhez is vezetnek. Talán egy új mixelési technika vagy komponálási metódus. Talán egy új típusú zenei struktúra. A zene folyamatosan fejlődik és a mesterek ennek a mozgatórugói.

Elágazás

Ha ezt a szintet elérjük, valószínűleg új kihívásokat fogunk keresni. Például elkezdünk akusztikát tanulni, vagy komoly zenét.  Több irányba elágazunk, és nem csak azért, mert ez segíti a produceri munkánkat, hanem mert érdekel is minket.

Vezetővé válás

Mesterként vezetővé válhatsz, ha csak nem vagy remete. Talán azért mert úttörő vagy, talán azért mert kitaláltál egy új stílust, ami híres lesz. Ki tudja?

Még a mestereknek is folyamatosan tanulnia kell.

Konklúzió

Hogy végigjárjuk az összes szakaszt sok időbe kerül. De megéri? Keresztülmenni a harmadik szakaszon megtapasztalva a sok kreatív gyötrődést? Megéri órákat belefektetni a tanulásba?

Csak te tudsz erre válaszolni. Én tudom a saját válaszom.

Ranek

Forrás http://edmprod.com/5-stages/

 

 

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.