Reverb technikák

A reverb az egyik legalapvetőbb hatás zenei produkciód eszköztárában. Helyet, levegőt és életet ad az amúgy szűkös, tömötten álló hangok világába. Amilyen hasznos, olyan sokszor elsiklanak eme nagyszerű lehetőség felett. A stúdió mélyén Mad Zach segítségével bemutatunk három hangtervezési technikát, amelyek jól jönnek a reverb-ekkel való munkánál.

Ring Mod Reverb:

Az első technikában LFO-val moduláljuk a reverb jel hangerejét. Ezzel a trükkel hasonló hangot hozhatunk létre, mint amikor Optimus Prime átalakul a csatához. Ezt a típusú hangot számos alkalommal lehetett hallani a mozifilmekben és D&B produkciókban, mint például amilyenek a Noisia művei.

Ableton-ban könnyen készíthetünk ilyen hatást, úgy hogy a reverb-et egy audió rack-be csoportosítjuk és készítünk egy chain-t a száraz és a nedves jelnek majd alkalmazzuk az autopan-t a reverb jelre. Az autopan, amelyet tipikusan az ilyen ide-oda mozgó hangokhoz szoktak használni, de mi a fázist 0-ra mozgatjuk, így kapunk egy lassú tremolo tipusú modulációt.

Definíció: A tremolo moduláció egy olyan hangeffekt, amely a hang amplitúdióját modulálja, amellyel tremolo hatást hoz létre. Ez a hang lágyítható extrém eredményekig azáltal, hogy az LFO-t hogy moduláljuk. Nagy sebességnél futurisztikus robothangokat, gyomorhangokat és agybizsergető hangokat kapunk, míg alacsony sebességnél dobanást, pulzálást hallhatunk. Utóbbira remek példa Nancy Sinatra “Bang Bang” című száma.

Tömörített reverb:

Ring mod helyett kompresszorral is játszhatunk a reverb dinamikájával. Ez a trükk jól összehozza a jeleket és egy kontrollált helyet ad a hangoknak. Jól működik beszéden, rövid hangoknál, mint például taps, cintányér és dobbantás.

Az elmélet e mögött az, hogy lassú attack-ot használunk a kompresszoron, így lesz átmenete a hangnak mielőtt kompresszálod, hogy dinamikusan változtassad a reverb-et. Az eredménye ennek az, hogy a reverb vége összeragad a hang dinamikájával, így a hang feszesebb és élettel telibb lesz.

 

Tetszik a poszt érdekel  a zeneírás világa? Akkor gyere el bemutató napunkra!

 

Ennek a technikának a használatához a reverb jelet a száraz jelen alkalmazzuk és a dry/wet-et 20-30%-ra húzzuk. Adjuk hozzá a kompresszort, de a makeup-ot kapcsoljuk ki. Az attack-pt 30ms körülire a release-t pedig 500ms-től 1.5s-ig állíthatjuk. Fontos, hogy az arányt magasra tegyük, de ne túl magasra, 3/1 vagy 4/1-re. Innentől már csak ízlés szerint kell változtatni a threshold-ot, amíg nem találunk egy jól szóló eredményt.

Reverb resampling:

A resample alkalmazása egy klasszikus reverb technika, amely segít olyan atmoszférát teremteni, amely egyezik a dal túnusával. Ez az atmoszféra kontrollt biztosít a dinamika felett és nagyszerű a buildup-ok sweep-ek és lead-inekhez is.

A technika használatához egy kis előkészület szükséges:

  1. Készíts egy track-et, hogy tartsad a zümmögést, majd tedd a hangot resampling-re.
  2. Töltsed be a reverb-et abba a track-be, amelyiket forrástként használnád a zümmögéshez, majd adj hozzá dry/wet-et 100%-on 15s decay-jel.
  3. Legyen a reverb-es track szóló, majd élesítsed a resample track-et.
  4. Válassz ki egy helyet, amelyikkel össze akarod hozni a zümmögést, például az első énekszó vagy az első átmenet a közepes/magas szintetzátor vonalon. Mozgassad az egered a reverb freeze gombra.
  5. Ha kész vagy, kezdjed el a lejátszást majd freeze-elj egy pillanattal később. Lefagyasztottad a reverb-et és itt az idő a resampling-hez.
  6. Menj egy szabad helyre a projectben és nyomd meg a felvételt. Mivel a lefagyasztott reverb szóló volt, így fel tudod venni csak azt az egy hangot. Általában 8 bar elég.

Miután végeztél a felvétellel, töröld vagy kapcsold ki a reverb-et, kapcsold le a szóló üzemmódot a forrásról és így már használhatod a fade-eket, automatizációs íveket, stb. hogy az új audió klippeden alkalmazhassad őket.

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj egyedi kedvezményeket kurzusainkból!

Skeldar

Forrás: DJTechTools

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.