Sub-bass készítés és mixelés FL Studio-val

Sub-bass hármas oszcillátor használatával

Az első, amire szükség lesz az az, hogy egy csatornát adj hozzá a Channel ablakban, valamint egy step sequencer-t. Minden csatornát vehetünk egy hangszernek vagy sample-nek. Ahhoz, hogy ezt megcsináljuk, kattints az Add new-ra és válaszd ki a 3xOSC-t. Miután hozzáadtad, meg fog jelenni a Channel ablakban és a csatorna beállításai pedig a jobb oldalon lesznek elérhetőek.

3xOSC beállítások

A Channel settings rész az a terület, ahol a csatornát állíthatjuk, hogy a megfelelő basszus tónust elérjük. A beállítási ablakban van az OSC2 és OSC3 szekció. Az OSC2-höz és OSC3-hoz tekerjed a hangerőt teljesen balra (0 hangerő). Ha MIDI bllentyűzettel rendelkezel, akkor a C2 környékén egy sub-bass hangot hallhatsz. Ha nincsen MIDI billentyűd, akkor is játszhatsz hangokat a csatorna ablakban vagy a piano roll ablakban. A beállításokat ehhez a lépéshez az alábbi képen találod meg. Következő lépésként keressed meg a Course Tuning (CRS) knob-ot az első oszcillátornál és tekerjed teljesen balra, amely csökkenteni fogja a pitch-et 24 félhanggal vagy két oktávval.

Sub-bass mixelése

Fontos, hogy tudjunk sub-bass mixelésben alkotni, mivel ez elengedhetetlen a beat-ek készítéséhez. Ez az elem meghatározó a legtöbb hip-hop és R&B számban. Sajnálatosan ez a zenei elem, amit a producerek nehezen szoktak jól elhelyezni a track-ekben.

A legtöbb sub-bass egy szintetizátor szinusz hullámából készül. A másik népszerű módszer, hogy egy 808 sample-ból készítik el. Az emberek többsége megszenved azzal, hogy jó basszust készítsen, mivel vagy sub-bass szintetizátort használnak, amely nem szerepel jól egy mixben. Vagy egy 808-as hang, amely ugyancsak nem illik a zenébe. Kezdőként elsőnek analizálni kell a hang forrását. Lehet használni sample-t vagy szintetizátor hangot, amely túl sok és túl erős.

Sub-bass kompresszálása

A sub-bass hangást nagyban segíti a kompresszálás. Ha nagyon figyelsz, amikor szól egy sub-bass, gyakran észre lehet venni, hogy néhány hang hangos, míg más hangok eléggé halkak. Kompresszálással beállíthatod, hogy a hangerők egyensúlyban legyenek és konzisztens hangzást adjanak.

Basszus 3xOSC használatával

Mielőtt effekteket adhatnánk a basszushoz előtte hozzá kell rendelnünk a saját track-jéhez a mixerben. Ezt úgy tehetjük meg, hogy kiválasztjuk a track-et és megnyomjuk a Ctrl+L gombokat. Az első lépés, hogy csökkentsük az átlag rms-t olyan -18 db körüli értékre. Ennek a célja az, hogy a hangszer optimális értéken legyen az effekthez, amit majd a basszuson fogunk alkalmazni. Ha ki szeretnéd hagyni ezt a lépést, akkor arra figyelj, hogy a sub-bass csúcspontja -6 db körül legyen a mixernél.

EQ Sub-bass

Az EQ-zás nagyszerű módszer arra , hogy megakadályozzuk azt, hogy a sub-bass elnyomja a többi hangszert. Jó kezdés lehet az EQ plugin egy analizálóval, mint például az EQ 2 az FL Studio-ban. Az analizáló segítségével láthatod a domináns frekvenciákat, amikor lejátszod a zenét. Általában nem szeretnénk, hogy a sub-bass 60 Hz fölé menjen, de a basszus frekvenciák lehetnek ennél sokkal magasabbak is, akár 85-90 Hz is. Ha igazán arra összpontosítasz, hogy mély basszust készíts, akkor érdemes a 60 Hz feletti hangokat teljesen kiszűrni. Alkalmazhatsz még HPF néhány kisebb frekvencián is 20 Hz körül, így a tartomány alja tisztábban fog hangzani.

Ez az a területe, ahol nincsen teljes egyetértés. Néhányan szeretik bent hagyni ezeket a frekvenciákat, mivel hallani nem lehet őket, de érezni lehet. Használd a saját füled és dönts te magad, hogy neked melyik megoldás tetszik jobban. A példában HPF és LPF is jelen van meredek ívekkel.

Ezek a látszólag kis finomítások hatalmas hatást tudnak gyakorolni és meghatározzák, hogy milyen jól szól majd a basszus. Sokan félreértik a lényegét a sub-bass hangoknak és emelik a frekvenciát és a végeredmény csúnya lesz, hisz a basszus kezd összeolvadni más hangszerekkel.

Itt is érvényes az a szabály, hogy a kevesebb sokszor több. Ha találsz egy jó hangot, tisztítsad, EQ-zd és kompresszáld, hogy része legyen a zenének az eredmény és ne pedig elnyomja.

Effektek alkalmazása a basszuson

Az FL Bass plugin használatával felturbózhatjuk a basszusunkat. Ez kicsi erősítést ad a hangnak, de az eredmény annál jobb lesz. Ha a sub-bassnak nagyobb mélységet szeretnél adni, akkor a “stereo widener” effektet érdemes használni. Az effekt láncolatba az Izotope Ozone 4-et betéve pedig a hangot izgalmasabbá lehet tenni.

Miután minden kívánt effektet alkalmaztunk, egy trim plugin használatával állítsuk be, hogy a hang olyan -18 db körüli rms értéket üssön meg. Előfordulhat, hogy nincsen ilyen plugin-od, ebben az esetben csak ügyelj arra, hogy a csúcs a sub-bass csatornán -6 db körül legyen.

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!

Skeldar

Forrás: FL Beat Tutorials

1 válasz
  1. Márta Norbert
    Márta Norbert says:

    Sziasztok
    Köszönöm szèpen a videokat, igazán hasznosak.
    Nem tudom, lehet e arra mód,h pl foglalkozzatok video formájában egy másik app al, a caustic3 al. Magam azzal dolgozom, de jol jönne egy kis segítsèg.

    Elore is köszönöm válaszotokat, szia,sziasztok

    Válasz

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.