Zenealkotás Trap stílusban Vol 1.

A trap zenei stílus az utóbbi pár évben fejlődött ki. A legismertebb jellegzetessége az öblösebb basszus. A fejbólintásra késztető rap-szerű ütem és a kemény lead, mint amilyen a Flosstradamus-ban is van, a stílust az EDM világ egyik legnépszerűbb stílusává tették.

A 808-as szintetizátor jellegzetes hangjával és az erőteljes dobjaival a trap stílus számos EDM lejátszási listáján megvetette a lábát. Nagy a változatosság a stíluson belül, de az alapvető elemek minden számba megtalálhatóak.

A cikkben bemutatjuk a trap zenék kulcsfontosságú elemeit, amelyeket ajánlott minél jobban megismerni, ha trap-ben szeretnénk alkotni:

  • 808-as szintetizátor
  • Basszus- és pergődob kiválasztása
  • Sidechain
  • Dobfeldolgozás
  • Erőteljes lead
  • Feszültség felépítése
  • Drop készítés
  • Referencia track használata
  • Melódikus elemek hozzáadása
  • Dobkitöltés és más ütősök
  • Kísérletezés
  • Mix & Master

1. Roland TR-808

Az erős basszus megkerülhetetlen eleme a trap zenének. Egy jó 808-as hangminta kiválasztásával, amely kitűnik a zenéből, már nagy lépést tettünk előre. A 808-as dobokat importálva bármelyik DAW-ba egy remek kiindulási pont. Mindehhez vezérlést, esetleg kis túlvezérlést, szaturációt kell csak hozzáadni, hogy harmónikusan erős eredményt kapjunk.

Ügyeljünk arra, hogy a sub hallatszódjon hangfalon, laptopon, de kis túlzássak még telefonon is. Ne féljünk EQ-t használni, hogy az ízlésünkhöz igazítsuk a hangokat, csak arra ügyeljünk, hogy a sub frekvenciákat ne erősítsük, mert ez ronthatja a hangok szinkronját.

A szaturáció használata

Egy egyedi módja, hogy feldolgozzuk a basszust ha send/returnt állítunk be oda, ahova az EQ frekvencia-szétválasztást tettük a szaturátorral együtt, hogy magasabb haromónikusokat is hozzáadjunk.

Az alábbi képeken láthatjuk az effekt rack-et Ableton-ban. A chain highpass-t (magasvágó szűrőt) tartalmaz, hogy 100 Hz alatti frekvenciákat kivágjuk, valamint egy lowpass-t is, amely ugyanezt teszi a 100 Hz fölöttiekkel.

HighpassLowpass

Egyszerűen némítsuk le az alacsonyabb frekvenciákat azzal, hogy a kis szürke hangszóró szimbólumot szürkévé tesszük.  A highpass-ra (mély vágó szűrő) már csak rá kell tennünk a kedvenc szaturátorunkat és meg is vagyunk. Küldjük a sub-ot ehhez a visszatéréshez és kísérletezzük, hogy mekkora szaturáció és gain hangzik jól.

Ezek a lépések segítenek, hogy a sub hallható legyen és még kisebb hangszórókon is kijöjjön a öblösség, amit így a hallgató érzékelhet akkor is, ha a hangszóró nem egészen szól ennyire mély tartományokban.

2. Láb és pergődob kiválasztása

Nem sok olyan hangszer van, ami annyira kitűnik a zenékből mint a láb vagy a pergődob. Mindkét dobféle kemény ütős hangot ad, ezért különösen érdemes rájuk odafigyelni, legfőképpen a trap stílusban.

A lábdob

A kiválasztáskor ügyeljünk arra, hogy ugyanaz legyen a zenei kulcs, mint amilyenben a zene íródik. A legegyszerűbb és leggyorsabb módja, hogy ez kiderítsük, ha a lábdob(kick) track-jére tuner-t vagy EQ-t teszünk és megnézzük hol van a legnagyobb csúcs lejátszásnál. Ez lesz az alapvető hangjegy a dobnál. Az általános szabály, hogy a lábdobot a zene kulcsához igazítjuk.

Ugyancsak fontos a jó középső frekvenciák megtalálása, így a 808-as öblös hangján át is hallható lesz a dob. E két tényezőt mindenképpen jól össze kell hozni, hogy a zene alapja jó legyen. A lábdob és a 808-as kombinációja a trap stílus egyik kulcseleme, bánjunk vele kiemelt figyelemmel.

A pergődob

A pergődob ugyanolyan fontos mint a lábdob. A pergődob az, ami egyszercsak megszólal és megragadja a hallgatót.

A dobra jellemző, hogy erős ütős hangja van, kitűnik a tömegből, de paradox módon mégis jól illeszkedik hozzá. Ahhoz hogy ezt elérjük több pergődob hanggal kell dolgoznunk. Mivel azt szeretnénk, hogy kitűnjön, ezért legalább kettő réteg kell, egy a frekvenciatartomány alsó és egy a felső felén.

Ügyeljünk arra, hogy a pergődob illeszkedjen a lábdobhoz. Válasszunk összepasszoló hangokat. Bár csak elsőre tűnik könnyőnek, de kis gyakorlással a fülünkkel gyorsan meg fogjuk találni az összeillő párosokat. A párok megtalálása azonban csak a kezdet, ezeket össze is kell illeszteni.

3. Sidechain

A trap zenékben a sidechain kompresszió az ember legjobb barátja, amely egyszerűen csak lenyomja a hangerőt, így a frekvenciák ütközését orvosolja. A kompresszor mellett egy szellem-dobot is szokás használni.

A trap stílusban a 808-at sidechain kompresszáljuk, hogy a sub-ot visszaszorítsuk, így az alsó frekvenciatartomány nem lesz túl zavaros az ütközések és erősítések miatt.

Amennyiben Ableton Live-ot használunk, akkor a Lookahead beállítással érdemes kísérletezni. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a kompresszor előrébb lásson és így jobban tömörítsen. A nagy előrelátás azonban kiöli az életet a hangból, ezért csak óvatosan bánjunk vele.

Sidechain lookahead

Most, hogy a dobok már jól illeszkednek, már csak be kell dolgozni őket a zenébe. Ezt többféleképp tehetjük meg.

4. Munka a dobokkal

A legnagyobb hiba, amit a producerek el szoktak követni, hogy túlságosan is vagy éppen túl kevéssé dolgozzák be a dobokat. A dobok – különösképpen a basszusos zenékben – jól ki tudnak emelkedni, ezért fontos, hogy jól megcsináljuk őket.

Az alábbiakban olvashatsz néhány tanácsot, hogy hogyan tegyed kiemelkedővé a dobokat. Ne felejtsük el, hogy a 808-as mellett a dob a másik kulcseleme a trap stílusnak, így erre bőven szánjunk időt.

Alkossunk, mint egy dobos

A dob programozásakor vagy a hangjegyek elhelyezésekor mindig tegyük fel a kérdést: ezt egy valódi dobos le tudná játszani? A dobosnak csak két karja és két lába van, amivel zenélhet. A legkönyebb módja, hogy a zenénket zsufoltá tegyük ha túl sok dobot rakunk bele.

Dobok

Ez nagyon igaz a trap stílusnál is. Drop esetén több fő hangszer lép akcióba: láb- és pergődob, cintányér, sub és lead szintetizátor. Ha túl sok dob hangot adunk hozzá, akkor nagyon zűrzavarosnak fog tűnni a zene és csak elvonja a hallgató figyelmét arról, amit hallani akar: basszust és a lead-et.

Glue kompresszió használata

A Glue kompresszor tökéletes módszer arra, hogy a dob elemeit egységbe fogjuk vagyis összeragasztjuk őket. A dobcsoportnál (drumbus) kisebb attack-ot és gyorsabb release-t használjunk, mivel így nem öljük ki a dinamikát a hangból.

Ez a módszer jól összedolgozza a dobokat, de ennél többet igazából nem tesz a zenéhez.

Parallel kompresszió használata

A parallel kompresszió alapvetően return/send, ahol összenyomjuk a dobokat, hogy nagynak ütősebbnek, élettelinek tűnjenek. Ez a fajta kompresszió nagy eredményeket tud produkálni.

Párhuzamos kompresszálás

Ezt úgy érhetjük el, hogy létrehozunk egy dob buszt vagy egy return csatornát, az 50 Hz alatti frekvenciákat kiszedjük EQ-val, majd az egészre ráteszünk egy kompresszort. Kísérletezzünk a beállításokkal miközben a dobot visszaküljük a buszhoz. A Glue kompresszor lehetőséget biztosít a paralel kompressziora. Az egyetlen dolog amit állítani kell ezesetben a Dry/Wet paraméter.

Minden kompresszornak saját beállítása van, hogy ezt a hangzást elérjük vele, de vannak általános beállítások is.

Ratio: Legalább 3:1 vagy ennél magasabb, hogy igazán összepréseljük a hangokat.
Threshold: Amennyire csak le lehet venni. Figyeljük a kompresszor release-ét a leütések végén.
Attack: Gyors (2 ms vagy gyorsabb), ha vastagabb hangzást akarunk elérni. Lassabb (10 ms vagy több) beállítást alkalmazzunk az ütősebb hangért.
Release: Automatikus vagy lassú (100 ms vagy több)
Gain: Vagy a group hangerejét vezérli vagy azt szabályozza, hogy a csoportból mennyi jusson el a grouphoz. Ügyeljünk arra, hogy az általános hangerő ne változzon, miután a kompresszált hangot hozzáadtuk a track-hez.

A pergődob szaturációja

Egy nagyon jó lehetőség arra, hogy többet hozzunk ki a pergődobokból, ha szaturáljuk őket. Tegyünkegy szaturátort a csatornára és emeljünk néhány dB-t.

Szaturátor

Az Output potméteren csökkentsük annyival a jelet, amennyivel felpumpáltuk. Hasonlítsuk össze a dB értékeket úgy is hogy ki majd be van kapcsolva a szaturátor. Figyeljük meg a különbséget.

5. Az erőteljes lead

A hangtervezés vitathatatlanul a legfontosabb eleme egy produkció elkészítésének. A lead, amely kiemelkedik az öblösebb sub-ból a drop idején egy meghatározó eleme a trap stílusnak. Ebből kifolyólag hangtervezés (Sound Design) teszi lehetővé, hogy a track kitűnjön a tömegből. Egy jó lead elválaszt a versenytársak tömegétől.

A hangtervezés (Sound Design) nem olyan valami, amit egy éjszaka alatt meg lehet tanulni. Bár könnyű a rajt, mivel számos lead preset közül választhatunk a legkülönbözőbb hangkönyvtárakat felkutatva, de az igazán jó lead-hez ennél több kell.

Lead

Fentebb az effektek láncolatát láthatjuk Serum-ban. Nagy reverb, multiband kompresszor és a torzítás gyakori effektek a lead-eknél ennél a stílusnál. Bátran kísérletezzük a kedvenc szintetizátorjainkkal és preset-jeinkkel.

Minél erőteljesebb a lead, annál nagyobb lesz a drop. A NGHTMRE & Dillon Francis – Another Dimension mindezt remekül bemutatja. Figyeljünk a lead-re.

Vegyük észre a hangokat, a basszus- és pergődobot, sub-ot és az erőteljes lead-et. Mindössze néhány zenei elem elég ahhoz, hogy jó legyen a drop. Használjuk a reverb-et, delay-t és más effekteket ahhoz, hogy helyet csináljunk a hangoknak, amit utána kitölthetnek.

A “Mono” engedélyezésével a szintetizátorban a “Glide”-dal egyetemben lehetővé teszi, hogy a hangjegyek átfedjék egymást, ezzel a pitch(hangmagasság) hatása növelhető vagy csökkenthető.

Amennyiben a Sound Design nem az erősségünk, a képzéseink között megtalálod az alapokat is bemutató kurzust.

Minden nagy trap zene fokozatosan építi fel a feszültséget, ahogyan halad előre, egészen addig, amíg a lead és a kemény basszus be nem jön a képbe. Egy igazán jó belépőhöz viszont a feszültséget is jól kell felépíteni.

6. A feszültség felépítése

Ha a hallgató már várja, hogy mikor jön a drop, az azt jelenti, hogy jól megragadtuk a figyelmét egy jól felépülő feszültséggel. Ahhoz hogy mindezt elérjük, több lehetőségünk is van.

Új elemek hozzáadása

Remek módja, hogy felépítsünk egy feszültséget, ha a zene előrehaladtával újabb és újabb elemeket adunk a zenéhez. A RL Grime – Stay For It remix nagyon jól példázza ezt a fajta módszert. Ha figyelmesen hallgatunk, észrevehetjük ahogyan megjelennek az újabb zenei elemek (basszusdob, cintányér stb.), ezzel generálva feszültséget. Lassan adagolva az új darabokat fokozatosan felépíthetjük a feszültséget, hogy végül a drop zárását már várja a hallgató.

Az egyik ok, amiért ez működik az a feszültséges és kioldás elmélete. Számos elemet adunk a zenéhez, majd hirtelen eltüntetjük őket, de csak azért, hogy valami mással pótoljuk, ez a drop.

A növekvő Pitch Band

Egy másik zenei megoldás a feszültség növelésére a hangjegyek pitch emelése, amikor a elérjük a drop-ot. A Dillon Francis Mi Gente remixét meghallgatva megérhetjük miről is van szó.

Emelkedő hangjegyet használva úgy nevezet Pitch Band-et használva nyugtalanságot és feszültséget idézhetünk elő a hallgatóban. Klasszikus lépés az EDM világában a dobpergés használata, amely a trap stílusban sincs másképp.

A klasszikus dobpergés

Általában ezt 1/8-os ütéssel majd 1/16-os ütéssel és végül 1/32-es pergéssel érik ezt el a producerek. Itt is érdemes kísérletezni, mert a dobpergésnél számos variációból választhatunk.

Zedd dobpergése az Adrenaline című számban kiváló példája ennek a technikának.

A feszültséggel teli zene önmagában nem ér sokat, ha nem oldjuk ki az összpontosult erőt. Ahhoz, hogy a drop tényleg üssön, ahhoz a vezető hangnak kell igazán kitűnnie.

7. A drop elkészítése

Egy jó lead az egyenletnek csak az egyik fele, amikor drop-ról beszélünk. A jó dobminta kiválasztása, a stílus, a zene folyása, egyedi fordulópontok megalkotása az, amire még oda kell figyelnünk.

Basszus drop

Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás

Ezt talán nem is kell magyarázni. Ha úgy érezzük, hogy a drop nem sikerült olyanra, mint amilyeneket hallani lehet, nem kell csüggedni. Egy jó drop elkészítése nem fog menni gyakorlás nélkül.

Nyissuk meg a DAW-ot és állítsuk be a BPM-et valahova 140 és 170 közé, majd helyezzünk el egy sima dob loop-ot. Kezdjünk 8 bar-ral, majd menjünk fel 16-ra. Készítsünk drop-ot drop után egy azon project-en belül. Miután úgy érezzük, hogy kész egy drop, nem tudunk rajta már mit javítani, akkor kezdjünk egy másik drop-ot ugyanitt.

Használjunk referencia track-et, hogy mutassa az utat az elemek elhelyezésénél, hogy melyik dob és melyik szintetizátor hova kerüljön. Minél több ilyet megcsinálunk, annál könnyebben fog menni.

Módosítsunk a szakaszvégeken

A legtöbb trap drop 16 bar hosszúságú, aminek az eredménye az, hogy a hallgató füle belefáradhat abba, amit hall. A legkönnyebben ezt úgy tudjuk elkerülni, ha a drop első fele után változtatásokat eszközlünk.

Ha megfigyeljük a RL Grime – Core című számot, akkor észrevehetjük, hogy a drop második felében nem csak a lead pitch-et csökkenti egy oktávval, de cintányérokat is hozzáad, ezzel pedig hallgató érdeklődését fenntartja. Eg új elem hozzáadása vagy egy már meglévő megváltoztatása hosszabb távon is érdekessé teszi a drop-ot.

Egy Arpeggiator-t is használhatunk, hogy a drop-ot átvezessük a második felébe. A lehetőségek száma végtelen, így van bőven helye a kísérletezésnek.

Fordulópont elhelyezése

A fordulópont csupán egy zenei átmenet. Általában a második félbe való átmenetnél szokták használni vagy a drop utáni letörésnél. A Zeds Dead and Diplo – Blame jól bemutatja, hogy miről is van szó. Egy dobot használnak, valamint egy futurisztikus hangzást, amely a szám kivezető szakaszába visz át minket.

A fordulópontok jól használhatóak az drop intenzitás fenntartására és ezt számtalan módon érhetjük el. Akár csöndet is használhatunk ezeken a helyeken, hogy mélységet és kreativitást adjunk a drop-hoz.

A sok lehetőség közül nehéz választani, hogy melyik illik igazán a zenéhez, de ez gyakori. Egy referencia track mindig sokat segít, ha holtpontra jutunk.

 

Folytatatása következik…..

Forrás:https://cymatics.fm/

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.