8 tipp a sikeres zenei együttműködéshez

Jimmy Edgar és a Machinedrum JETS duós tapasztalatain alapuló útmutatóról olvashattok, amely a többi művésszel folytatott kollaborációt segíti. A duónak első kézből származó tapasztalata van, hogyan kell együttműködni a többi művésszel, hiszen ők maguk is csak úgy tudnak összedolgozni, ha bizonyos dolgokra ügyelnek.

1. Építs bizalmat!

 

Mindennek az alapja a bizalom és ez különösen igaz, amikor közös munkáról van szó. Könnyű szokásokhoz kötni magad, ha egyedül dolgozol, ezért fontos, hogy megbízz bennük, ha kreatív döntést kell hozni. Ez minden bizonnyal nem lesz könnyű az elején, azonban nagyszerű dolgok születhetnek, ha hagyod a másikat tenni a dolgát. A bizalom nem jön könnyen, dolgozni kell érte.

– Mi évek óta ismerjük egymást. Egy éjszaka találkoztunk 2001-ben egy klubon kívül, ahol két közös barátunk játszott. Azon az estén, amikor még csak 17 és 18 évesek voltunk, megerősítettük barátságunkat “wet dreams in Tokyo during our first trip abroad”. Ez a bizalomépítés hosszú folyamatának kezdete volt barátokként, ami oda vezetett, hogy kényelmesen éreztük magunkat, amikor együtt kezdtünk el dolgozni. Úgy gondoljuk, hogy fontos, hogy barátok legyünk egy zenei projektben, mert hogy dolgoztunk emberekkel, akik nem feltétlenül voltak barátok és általában nem működött jól az egész munkafolyamat. Elsősorban kedveld a másikat és e felett gyakran elsiklanak, mert amikor a pénzkeresés bejön a képbe, a barátság nem mindig prioritás.

2. Kommunikáció!

 

Az együttműködés alapjában véve a kommunikáció egy formája ah ez megakad, akkor nagyban befolyásolja a munkát. Mindig személyesen kezdünk el és fejezünk be egy projektet. Ha egy ideig magunk vagyunk, anélkül, hogy azonos helyen dolgoznánk vagy beszélnénk egymással telefonon az ötleteinkről, akkor hajlamosak vagyunk drasztikusan más irányokba elmenni és a legjobb ilyenkor felhívni a másikat és kitalálni, hogy mit is kell végülis csinálni. Sok pszichés dolog jelentkezik, amikor a kreatív zónánkban vagyunk. Vannak pillanatok a stúdióban, amikor mindkettőnknek ugyanaz az ötlete van vagy észrevesszük, hogy valamait változtatni kell és csak megcsináljuk. A telepátia ugyancsak bejön a képbe, ha megértéssel és bizalommal teli atmoszférát hozol létre, így mindketten kimondjuk, amit érzünk. Valamilyen mágia által vagyunk vezetve és ha egyikünk ki akar javítani valamit, a másikunk már dolgozik rajta .Ez olyan, mintha a zenészek megnyílnának az emberek felé, és vibrációt adnak ki magukból.

3. Tiszteljétek egymást!

 

Egy dolog, amiről sokat beszélünk, az a másik tisztelete, mint zenész és művész. Egymás zenéinek a rajongói vagyunk, ezért igazán kiteszünk magunkért, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból a közös munka során. Mindketten megpróbálunk hatást gyakorolni a másikra, amikor együtt dolgozunk. A kölcsönös tisztelet segít nagyszerűséget elérni az együttműködésben, mert többé-kevésbé nem akarod cserben hagyni a másikat. Gyakran játszuk egymást új zenéjét a szóló projektjeinkben, ami mindig hat ránk. A felvételeink szemléjénél az emberek gyakran tévednek abban, hogy ki mivel járult hozzá a track-hez, ami azért érdekes, mert észrevettük, hogy egymást közvetítjük , amikor zenét készítünk. Más szavakkal, nem lépünk be a stúdióba, hogy a saját dolgunkat csináljuk, hanem gyakran a másik stílusát csináljuk! Nem teljesen természetesen, de a lényeg, hogy a tisztelettel lépve a stúdióba nagy dolgokhoz vezet el minket.

4. Érezd jól magad!

Legyen minden szórakoztató, mert különben nincs értelme. Nem lennénk a stúdióban, ha nem éreznénk jól magunkat 24/7 és nem töltenénk annyi időt túrnézással, ha nem mindig szórakoznánk. Ha erőlködsz, hogy megtaláld a mókát, talán vissza kell inkább menned a tervezőasztalhoz. Mi mindig viccelődünk és néha még a zenét is humoros irányba visszük el. Sokszor meg is tartjuk, mert megnevettet és mosolyra késztet minket, akkor azt sikernek értékeljük. Van amikor a legjobb dallamok akkor születnek, amikor vesszük túl komolyan magunkat és vidámságot és mosolyt viszünk bele. Szerencsések vagyunk, hogy meg tudjuk egymást nevettetni és a dolgokat jókedvűnek megőrizni, még akkor is amikor őrült határidőink és korlátozott stúdióidőink vannak. Jó szüneteket tartani és vicces videóakt nézni a Youtube-on, vagy bármit, ami kapcsolódik Timhez és Erichez, akiket mi komédiaisteneknek tartunk. Ez megerősít minket és lazább hangulatot teremt a stúdióban, főleg szoros határidők idején.

5. Teremts jó környezetet!

A környezet fontos,de legyél óvatos, hogy ne fojtsa el az alkotó folyamatot. Mi mindig törekszünk fejleszteni a környezetünket, de mégis mindig hotelszobákban fejezzük be a track-jeinket. Nincs problémánk azzal, hogy AUX bemenetet használjunk a TV-n vagy laptopon. Habár sokkal produktívabbak vagyunk stúdió környezetben, hisz tudjuk változtatni a szerepeket, így a dolgok nem lesznek monotonak és kimerítőek.. Például, 30 percig egyikünk a számítógépen programmal szerkeszt és bámulja a képernyőt, a másikunk pedig billentyűkön játszik egy modulár patchen dolgozva vagy csak erősen figyel. Majd egyikünk közbeszól és szerepet cserélünk. Ez frissen tartja a dolgokat és így szuperhosszú stúdiómunkákat tudunk csinálni.

6. Alkalmazkodj!

 

Az együttműködés alkalmazkodásért kiált. Légy folyadék, ami kitölti a projekt “tárolód”. Mindig szeretjük ellenőrizni egymást és nem hagyni, hogy az egó közbeszóljon és gyakran cserélünk, hogy hagyjuk a másik felet azt csinálni, amit akar, de közben mi tartjuk az ötletünket a vízióval párhuzamosan. Voltak periódusok, amikor ugyanabban a városban éltünk és évek, amikor kontinenssel elválasztva éltünk. Mindkettőnk élete nagyon sűrű a szóló karrierünk miatt és ennek eredményeképpen fontos, hogy alkalmazkodjunk a változásokhoz és akarjunk időt szakítani arra, hogy átnézzük a projekteket.

7. Legyen víziód!

Legyen víziód, még ha az nagyon egyszerű is. Segíthet kitalálni, hogy mit is akarsz igazából csinálni, és ez sokkal egyszerűbb, mint ahogyan hangzik. A legtöbb ember ezt csinálja, de jó dolog, ha ez tudatosul. Néha szeretjük leírni a zenét más érzékekkel, hogy belekerüljünk abba hangulatba. Alternatívaként elképzelünk egy mozgó képet vagy videót, hogy elinduljunk. Az alapötlet, hogy hozzunk létre egy világot, amibe teljesen bele tudunk lépni. A vízió jöhet inspirációból, így mi mindig kitesszük magunkat új zenék, művészet és filmek hatásainak. Más időkben pedig a vízió közvetítési folyamat során jön. Megnyitjuk magunkat a kollektív tudatnak és hagyjuk magunkat, hogy az univerzális ötleteket összekössük a sajátunkkal.

8. Fejlessz ki egy élő koncepciót!

Folyamatosan gondolkodunk azon, hogy a zenénket különböző módokon mutassuk be. Van, amikor egy olyannal jövünk elő, hogy egy élő fellépésen mutatjuk be képességeinket hangszereken és élőben alkotjuk újra zenéinket. Máskor pedig úgy gondoljuk, hogy alkalmasabb, erősebb és szórakoztatóbb egy back-to-back DJ szettet csinálni, mert a hallgatóságnak és egymásnak fogunk játszani. Amikor mixekre kerül a sor, szeretünk a dobozon kívül gondolkozni. Ahelyett, hogy összedobnánk egy gyors mixet azokból a zenékből, amiken éppen dolgozunk, szeretnénk inkább mélyebbre menni. A nagy mennyiségű megjelent és nem megjelent anyagaink miatt azt vettünk észre, hogy nagyon ütős, ha csak ezeket a zenéket tesszük be. Szeretünk a mixekre egy mix kazin vagy a beat tape stílusra gondolni. Talán lesz még idő addig, míg a világ láthatja egy JETS album elkészültét, így az lesz a legközelebbi, amennyire csak közel kerülhetsz hozzá.

Skeldar

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!

0 hozzászólás

Hozzászólás írása

Csatlakozz a beszélgetéshez!
Írd meg a véleményedet a témával kapcsolatban!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.