Ha a produktivitás kérdése felmerül, az azt jelenti, hogy elértünk egy új szintre. Függetlenül attól, hogy pénzért vagy az önmegvalósítás miatt írunk zenét, a hatékonyság növelése kulcsfontosságú mind a profitábilitás és mind amiatt, hogy a lehető legjobban használjuk ki az időt azzal, ami örömet okoz nekünk. Producer munka része az öröm is.

Nem volt még jobb időszak zenei producernek lenni. A zeneíráshoz szükséges eszközök könnyen elérhetők és megfizethetők. Az alábbiakban csokorba gyűjtve olvashatsz arról, hogy hogyan használd ki a lehető leghatékonyabban a rendelkezésedre álló eszközöket.

Producer tipp: Használj második monitort

Producer dupla képernyő

Producer képernyő

A képernyő a legnagyobb ajándék, amit adhatsz magadnak. A mai DAW-ok rendkívül jól testreszabhatók. A megjelenítést teljesen az általunk használt munkafolyamatokhoz igazíthatjuk és ebben egy új/nagyobb képernyő nagy segítség tud lenni. Minél többet látunk egyszerre, annál gyorsabban tudunk dolgozni. Egy nagy képernyő ma már megfizethető és akár használtan is vehetünk egyet. Ne hátráltassuk magunkat azzal, hogy egy eldugott sávot keresgélünk!

Tudatosítsuk a prioritásainkat

Mindegyikünk csinálta már azt, hogy órákig csiszolta az egy darab filtert, hogy a szintetizátor basszusa tökéletesen szóljon. Ha elkészül a mix, az a kis változtatgatás elveszik, maga alá temeti a produkció többi része. Még rosszabb lehet, ha a határidő miatt már nem marad elegendő idő a vokálra. A producer egyik ismérve, hogy tudasítja magában a prioritásokat.

Tartsuk észben, hogy mik a legfontosabbak a produkció szempontjából! Könnyen elkalandozhatunk egy örökkévalóságig a jobbnál jobb plug-inekkal, eszközökkel, loopokkal és más fülsimogató hangokkal való kísérletezgetéssel. Ezek olyan dolgok, amelyek már sok producert letérítettek a produktivitás útjáról. A fontos az, hogy mindig arra koncentráljunk, ami támogatja a zene megírását!

Frissítsük a szoftvert

Producer frissítés

Producer frisstés

Bár könnyű azt gondolni, hogy a DAW készítők csak azért adnak ki folyamatosan frissítéseket, hogy feltöltsék a nyugdíjalapjukat, valójában történnek fejlesztések. Nem minden frissítés egyforma, de sok változtatás irányul arra, hogy könnyebbé tegye a zenealkotást.

Figyeljük a frissítéseket, de ne érezzük kötelezőnek, hogy minden verzióra rávessük magunkat. Ha olyan javítás érkezik, ami számunk fontos, akkor viszont ne habozzunk frissíteni! Az új vokál képességek például nem sokat jelentenek egy csak hangszerekkel dolgozó művésznek, ilyen esetben nem kell kapkodni. Azokat a frissítéseket érdemes megvenni, amiket használni is tudunk, nem csak egy ki nem használt lehetőséget adnak.

Érdekel, hogyan lehet professzionális zenéket írni? Gyere el az egyik bemutató napunkra!

Gain vezérlés

Az Ableton egymaga hozta létre a megfizethető (és nem annyira megfizethető) alternatív vezérlő felületek piacát. Amióta a klikk-és-húzd csúszkák megjelentek, megjelent az igény is, hogy visszatérjünk a fizikai vezérlőkhöz. Egy számítógépes billentyűzettel és egy egérrel korlátozottan lehet csak kezelni a dolgokat.

A piac ma már tele van olcsó kontrollerekkel, amelyek kiaknázzák a MIDI vezérlési kódokat. Számos típus egyből együttműködik a DAW-ok széles skálájával, de néhány típus esetében kis konfigurációra azért szükség lehet. Az viszont biztos, hogy ezek a kontrollerek felülmúlják a billentyűzet + egér kombináció lehetőségeit.

Talán van már egy rácsos kontrollered, de gondoltál már arra, hogy hozzáadj egy újabbat? Csak be kell dugni az USB-be és már működik is, a határ pedig a csillagos ég. Egyik kontrollerről lehet vezérelni a loopokat, beateket, míg egy másikról jól elkülönülve lehet hangolni a szűrőket. Ha szükség van rá, akkor mindezt akár egy kontrollerrel is kézben lehet tartani.

Ismerjük meg a felszerelésünket

Ha már régebb óta használjuk a DAW-unkat és a kontrollerünket, még akkor is biztosan akad olyan funkció, amit még nem aknáztunk ki. Talán sosem volt rá szükség, vagy csak a tanulási folyamatból kimaradt.

Egy jó zene megírása sok finomságot igényel. Egy kis módosítás is nagyban tudja befolyásolni a zenét, de 100 kicsi változtatás az audió és MIDI trackekben teljesen más világot eredményezhet. Függetlenül attól, hogy FM szintetizátort, komplex reverb plug-int vagy akár auto-tune plug-int használunk, az ezekkel történő kis módosítás is nagy változást tud eredményezni.

Néha érdemes elmélyedni a dokumentációkban. Talán van lehetőség arra, hogy elvágjuk a beatet, manipuláljuk a loopokat olyan módon, amire nem is gondoltunk eddig. Az egyetlen módja, hogy ezt kiderítsük az, ha felderítünk és olvasunk. Kicsit tegyük félre a zenét és induljon a kutatás!

Producer tipp: Új eszköz megfontolt bevonása

Ne legyünk olyan producerek, akik azért nem haladtak még előre egy lépést sem, mert nem tanulták meg az új eszköz használatát. Hiába van csillagászati árú felszerelésünk, ha nem tudunk mit kihozni belőle.

Ez a fajta veszély az árak csökkenésével tovább nő. Könnyen elcsábulhatunk, ha találunk egy megfizethető kütyüt. Mielőtt vásárolnánk, nézzük meg, hogy a meglévő eszközeink mit tudnak, mivel működnek együtt. Mielőtt begyűjtenénk az év legmenőbb cuccait, gondoljuk át, hogy mivel járulnának hozzá a munkafolyamatainkhoz! Ugyancsak nem életszerű elvárás, ha azonnal sikereket akarunk elérni egy-egy új eszközzel. Időt kell szánni az alapos megismerésre, amit lehetőleg ne a szoros határidő elé időzítsünk.

A loopok magunkévá tétele

Ez talán furcsán hangzik, mivel a loopok már több évtizede jelen vannak, azonban még mindig ellenállás tapasztalható a jogdíjmentes loopok használatával kapcsolatban. Az aggály érthető. Két ember készít két hasonló zenét a GarageBanddel. Kisebb különbségeket leszámítva majdnem egyformák. Mindkét dal ABAB struktúrájú. Ha az építőkockák egyformák, nagyobb az esély, hogy az eredmény is nagyon hasonló lesz.

Nem szükséges zenésznek lenni ahhoz, hogy zenét írjunk, de attól még kreativitás és vízió fog kelleni. Egy LEGO készletet bárki össze tud rakni, de képzelőerő szükséges ahhoz, hogy valami eredeti és spontán szülessen.

Ne higgyük azt, hogy a loopok kizárják az eredetiséget. Minden gitárnak ugyanúgy vannak húrjai, de az számít igazán, hogy mit csinálunk velük. A loopok csak az alapot adják a gyors építkezéshez. Az alaptól azonban a saját képzelőerőnkre van szükség, hogy elérjük az egyedi végcélt.

Alakítsuk a szobát

producer basszus csapda

Producer basszus csapda

Nagyon bosszantó tud lenni, amikor kemény munkát teszünk a produkcióba, de nem úgy szól egy másik hangrendszeren, mint ahogy nálunk tette. Ez az úgynevezett átvitel. A jó mixek minden hangrendszeren jól szólnak, jól át lehet őket vinni. A rossz mixek csak az alkotónál szólnak jól.

Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy a házi stúdióját teljesen akusztikusra alakítsa. Általában egy szoba méretű merőleges felülettek kell dolgoznunk, amelyek nem ideális környezetek a felvételekhez és visszajátszásokhoz. A fejhallgatóval történő munkának is megvannak a nehézségei, amelyek ugyanúgy rossz minőségű eredményt adnak.

Szerencsére nem lehetetlen javítani a helyzeten. Több lehetőség van az eszköztárban:

  • Monitor hangfalak izolációja: közelre való monitorokat és izolációs padokat használjunk!
  • Hátsó visszaverődések kezelése: fontos, ha a hangfal közel van a jól visszaverő falakhoz.
  • Oldalsó visszaverődések kezelése: mint a hátsó visszaverődésnél.
  • Basszuscsapdák a sarkokban: számos szobában lehet jó eredmény elérni ék alakú csapdákkal.

Producer tipp: ne legyünk lusták

Patrick lusta

Ha kezd megjelenni a frusztráció, mivel a zene nem akar úgy szólni, ahogyan szeretnénk, akkor gyakran jönnek olyan mondatok, hogy “jó lesz ez így is”. Ez valószínűleg nem igaz.

A lustaság számos módon megmutatkozhat. Testreszabás nélkül egy plug-in preset használata is lustaság. Csak egy gyűjteményből származó loopok használata is lustaság. Egy gate beállítása arra, hogy kiszűrje a légzési hangokat anélkül, hogy az egész zenét végighallgatnánk ugyancsak lustaság. “Majd kijavítom a mixben.” Ezt úgy is lehetne mondani: “Lusta vagyok.”

Minden producer volt már ebben a helyzetben, nincs kivétel. Ami nagy hiba, hogy sokszor tudjuk is, hogy lusták vagyunk, de nem kapjuk össze magunkat. Több munkát javasolni a hatékonyság növelése céljából butaságnak tűnik, de így valójában az idő elvesztegetését akadályozzuk meg.

Producer tipp: Álljunk fel és pihenjünk

Néha a legproduktívabb dolog az, ha felállunk az asztaltól és arra a napra befejezzük. Nem számít, hogy mennyire akarunk dolgozni, egy idő után már nem tudunk érdemben hozzátenni az alkotáshoz. Ha már ezt érezzük, jobb, ha abbahagyjuk, hisz csak rontani tudnánk az eddigi munkánkon. A fülünk, az agyunk elfáradt, ezen az energiaital nem segít. Ezen az alvás fog. A producer mindig kellően kipihent.

Néha nehéz megtalálni a megfelelő dalszöveget, néha a melódia nem illeszkedik az akkordhoz, vagy a befejezés valahogy nem akar alakulni. A legjobb ilyenkor, ha szünetet tartunk.

A másik fontos elem a perspektíva. Mindenki tapasztalhatta már, hogy ha egy ideje dolgozott valamin és kis szünet után újra nekilátott, azt kérdezte magától, hogy vajon ki tehetett drogot a kakaóba, hogy ilyen szörnyűség lett a műből. Ha ilyen esik meg velünk, akkor biztosan túlzásba vittük a munkát, legközelebb viszont már jobban fogjuk tudni, hogy mennyi is az elég.

Bónusz tipp

Sokáig lehetne folytatni a listát, de ami még nagyban befolyásolja a hatékonyságunkat (és itt a szakmától rugaszkodjunk el), az az ergonómia. Egy jó szék és egy jó asztal kincset ér a hatékonyság szempontjából. Az egészségünk szempontjából pedig felbecsülhetetlen.

Forrás: DubSpot

Skeldar