Diplo tippek a jellegzetes hangzásvilágának eléréséhez

Habár a Thomas Wesley Pentz néven született amerikai DJ, dalszerző és producer, Diplo karrierje során már több álnév alatt és változatos stílusokban alkotott, mégis vannak olyan egyedi jellemzők, amelyek mindig is meghatározták produkcióit. Következzen a Diplo tippek.

A souds.com oldalon megtalálható legújabb Diplo Drops csomagja alapján a Native Instruments-es Paul Nolan elemzi a zenész munkáját.

Diplo tippek

Diplo tippek 1. Játék a vokállal

Diplo produkcióinak egyedülálló aspektusa többek között a vokál „adagolásában” rejlik. Ez egyszerű, de hatékony technika a hook-onként duplázódó ritmikus sorozatok létrehozására. Ennek révén sokkal „emlékezetesebb” hangzás érhető el.

Ha te is szeretnéd kihasználni a módszerben rejlő előnyöket, használj olyan sampler-t – például az Ableton Simpler-t –, amelyben elérhető a ’Slice’ funkció. Ezzel a kitűzött célnak megfelelően tudod szétdarabolni a vokált, a részeket pedig igény szerint a meghatározott sorrendben játszhatod le egy MIDI billentyűzeten. Ez történhet ritmikusan és/vagy eltérő hangmagasságokban is. Ezzel olyan egyedi szólamokat és szakaszokat hozhatsz létre, amellyel az éneket szó szerint és átvitt értelemben is új magasságokba emelheted.

Diplo tippek 2. Réteges hangfeldolgozás – ügyesen irányított harmóniák

Az énekhanghoz való ragaszkodás egy másik, Diplo által alkalmazott módszere a vokál újrahangolása a mesterséges, zenei harmóniák létrehozásához. Ehhez egyszerűen önmagukra kell rétegezni az eredeti énekhangokat. Ezt követően az egyes rétegek hangmagasságát igény szerint áthelyezheted és a megfelelő szintre keverheted a zenei szempontból releváns időközönkénti, harmonikus hangzás létrehozásához. Ezt elérheted +5 vagy +7 félhanggal, de akár egy egész oktávot is ugorhatsz fel- és le.

A „szétdarabolási” technika és a mintaáthelyezés kombinációja révén az ének hihetetlenül hatásos és figyelemfelkeltő lehet, ugyanakkor megmarad a dallam egységessége.

3. Instrumentális anarchia

Diplo méltán híres arról, hogy a különféle hangokat, műfajokat, hangszereket és a vokált is át meri vinni teljesen ismeretlen területekre. Ezzel az „anarchikus” megközelítéssel egészen ikonikus hangokat képes létrehozni. Ilyenkor vesz egy hangszert, amit valami új, szinte felismerhetetlen formátummá alakít, majd az így létrejövő hangot teljesen új kontextusba helyezi.

A vokált például olyan szintetizált hangok létrehozásához használja, amelyek szinte torz fuvolaként szólalnak meg néhány legnépszerűbb dalában. Mindezt te is elérheted, ha a vokál egy-egy mondatát vagy akár szakaszát extrém hangmagasságba ülteted át vagy újra lejátszod azt magasabb szegmensekben. A különféle paraméterek – beleértve a hangmagasságot is – integrálása révén egészen érdekes valós idejű mozgásokat lehet kialakítani, amikkel egyedi dallamvilág alakítható ki.

Az eredetihez képest érdemes legalább 12 félhanggal feljebb menni, majd az ének áramlása közben játszani a hanggal mindkét irányban.

diplo tippek studio

Diplo tippek 4. Extrém reverse

A dallam határainak áthelyezése mindig is kulcsfontosságú tényező volt Diplo esetében. A hangok visszafejtésével egészen drámai hangzás érhető el. Amikor pedig úgy tűnik, hogy a következő pillanatban minden szétesik, akkor – és pont akkor – kell bevetni a dropot, teljesen feloldva ezzel a feszültséget.

Ne félj „lecsippenteni” az énekes részek végéből, visszafejteni és 2-4 sávval magasabban használni azokat. Tompítással pedig ilyenkor is a saját kezedben tarthatod az irányítást.

Diplo tippek 5. Meghökkentő váltások

Diplo egyik „legütősebb” módszere a 2 az 1-ben megközelítés, amikor két, látszólag szinte teljesen összeegyeztethetetlen elrendezés áll össze egy „epikusan fülbemászó” egésszé. Ez jelentheti a tempó és az ütemek váltogatását, de akár a műfajok keveredését is.

Szintén jól használható ez a módszer a drop-oknál és az intrók végén. Ha pedig még több „kakaóra” van szükség, duplázd meg a dobokat. Ilyenkor maga a zene változatlan marad, de a tempó és az energiaszint változásába valósággal „beleremeg a ház” – ezt pedig bizonyára a közönség is értékelni fogja.

A drop esetében próbálkozz 70 BPM-es sebességgel, 140 BPM-nél pedig válts át a „B szakaszra”. Ezzel akár műfajt is válthatsz egy számon belül. Ez a technika figyelhető meg Diplo ’Get it right’ című számában.

6. Resampling

Ez tulajdonképpen a hangzás létrehozásának művészete – függetlenül attól, hogy MIDI-t használsz vagy a hangzáson változtatsz, esetleg új hangfájlt hozol létre további feldolgozás céljából. A legtöbb DAW programban már megtalálható a ’Bounce In Place’ funkció, vagy ha mégsem, akkor is könnyedén megoldható a hangok új fájlba történő rendezése, amely készen áll az elrendezésbe történő beépítésre.

Próbálkozz a vokál vagy a dobok rétegzésével. Az összes réteget egyetlen hangfájlba mentsd le, majd módosíts rajta: adj hozzá torzítást, változtass a hangmagasságon, készíts új mintákat és hasonlók. Tedd ezt mindaddig, amíg a hangok teljesen felismerhetetlenek és egyediek nem lesznek.

Egészen meghökkentő hangzást érhetsz el így még akkor is, ha látszólag mindez a minőség rontására megy, mint ahogyan az a ’Get it right’-ban hallható.

7. Hip-hop hatások

Az már eddig is kiderült, hogy Diplo bátran kísérletezik a különféle műfajokkal. Ami viszont biztos, hogy a hip-hop valamilyen formában egész eddigi munkásságában jelen volt. Különösen a hi-hat használata jellemző, ami azért is érdekes, mert a techno „aranykorában” gyakorlatilag csak Roland TR-808-as és 909-es dobgépek voltak elérhetők. A 909-es stílusú hangok és a hi-hat minták kombinálása révén viszont egészen modern hip-hop hangzás alakítható ki, amely ugyanakkor elég rugalmas a 4/4-es szakaszokhoz történő ugráshoz is.

Ha ez a célod, akkor először minden 8. hangnál vesd be a hi-hat-et. Ezt követően törölj néhány hangjegyet, majd változtasd meg a grid-et úgy, hogy minden 16. hangnál legyen hi-hat. De használhatsz hármasokat is a hi-hat-ek felpörgetéséhez. Diplo már említett ’Welcome to the party’ című nótája jól illusztrálja mindezt.

8. Extrém műfaji keveredés

A hangszerek állítólagos „megfelelő” használatának szélsőséges és mégis kreatív figyelmen kívül hagyása mellett Diplo minden esetben él a tempó és az ütem változásában rejlő lehetőségekkel. Ez magában foglalja a különféle műfajok extrém módon történő vegyítését is addig a pontig, amíg már úgy tűnik, mintha egy zeneszámon belül két különböző dal szólna.

Diplo munkássága jól mutatja, hogy igenis megfér egymás mellett a hip-hop (85 BPM) és a drum & bass (170 BPM) és nem baj az sem, ha éles, hirtelen változások történnek. A dalszerkezet egysége akkor is megőrizhető, ha menet közben „ugrálsz” egyik műfajról a másikra.

Jó példa erre a Silk City-vel, Dua Pipával és Mark Ronsonnal közösen készült ’ Electricity’, ahol a dal végén a disco house zenéből teljes mértékben funk & soulba „megyünk át”.

9. Off-kilter ritmusok

Diplo egy másik módszere az egészen különös, off-kilter ritmusok – például pontozott vagy triola hangok – használata. Ezek a meglehetősen érdekes módszerek szétválasztják a sávokat és a ritmusokat, sajátos hangzást adva azoknak. A dallamok így a grid körül „tekeregnek” és a dob megjelenésekor teljesen egyedivé válnak.

Ha ezt szeretnéd elérni, állíts össze egy vezető sort a DAW-ban 1/8-as pontozott grid (1/8dD) használatával. Ezzel a dallam és a ritmus teljesen új dimenziója nyílhat meg előtted.

https://blog.native-instruments.com/9-steps-to-deconstructing-a-diplo-track/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük