A lekeverés vagy (mixelés) egyik fontos eszköze az Equalizer. Talán az egyik legtöbbet használt plugin manapság. A jól felépített zenék elvileg nagyon kevés EQ-zást igényelnek. Viszont nem csak lekeverés esetén használható az EQ, hanem sound design feladatokat is elláthat.
Az EQ beállítások mindenhol megtalálhatóak, a telefonoktól kezdve a hangszórókon át, egészen a streamer szolgáltatókig (például Spotify). Megérteni pontosan hogyan működik az EQ, lényegében megfoghatatlan, de sokkal összettettebb mint állítgatni a hangerőszabályzón az gyári stílus beállításokat.
Az EQ felhasználása a lekeverés során
Alapvetően arra használjuk, hogy az egyes hangszerek elférjenek egymás mellett a frekvenciaspektrumon, és a lehető legjobban szóljanak. Például, ami nem basszus hangszer, annak élből érdemes 150 hz-ig levágni a mélytartományát egy Low pass filterrel.
Ezen felül még használható a különböző zavaró hangtartományok levágására. Gondolok itt bizonyos hangszerekre, ahol a 6-8 khz-es tartományban éles zavaró hangok alakulhatnak ki a felharmónikusok miatt. Ezt könnyedén megszűrhetjük egy EQ segítségével.
Használhatjuk a sztereo tér szűkítésére és növelésére. Próbáljuk ki, hogy felosztjuk az EQ-nkat a sztereo térben (mid/side beállítás), és növeljük a magas tartomány side EQ-ját!
Monosításra is használhatjuk ugyanezen érv mentén. Egyszerűen az összes side információt vágjuk le az EQ-val. Természetesen lehet, csak egy bizonyos tartományt monosítani. Ezt gyakran használják komplex hangoknál, ahol a frekvenciaspektrum egy nagyobb része le van fedve.
EQ a gyakorlatban
Az EQ a lekeverés szempontjából nagyon fontos. Manapság minden szintetizátornak olyan presetjei vannak, amik a lehető legvastagabban szólnak. Ezzel csak az a probléma, hogy a frekvenciaspektrum véges. A kezdők biztosan tapasztalták már, hogy beraknak pár szintetizátort, és egy nagy massza lesz az egészből. Minekután egy tompa összevisszaságon kívül semmit sem hallanak. Nos, ez azért van, mert az egyes hangszerek maszkolják egymást, és élet-halál harcot vívnak azért, hogy előtérbe kerüljenek. Equalizer nélkül nem igazán lehet jó zenét írni manapság. Vannak ritka kivételek, például a Korg Electribe, ami egy zeneíró groovebox (amit nemrég teszteltünk), és nem igazán van benne használható EQ, mégis jól szól.