Stúdió fejhallgató, keverési technikák

Előszó

Eléggé megoszlanak a vélemények ezen a téren. Sokan azt mondják, hogy stúdió fejhallgató használata esetén nem lehet jó mixet készíteni, és legalább annyian állítják az ellentettjét. Ugyanakkor, ha egy kicsit jobban megvizsgáljuk a témát, hamar rá fogunk jönni, hogy az igazság valahol félúton van. A stúdió fejhallgató javára írható, hogy használatával kiküszöbölhető a szoba rossz akusztikai tulajdonsága, és ezen túl, sokkal tisztább képet kaphatunk arról, hogy hogyan is szól valójában a zenénk izolált térben, ettől természetellenes érzetet keltve. A stúdió monitor sokkal inkább arra az összképre világít rá, hogy a zenénk egy klubban vagy egy kocsi hifijén lehallgatva milyen érzetet adna. Keverés közben pedig a mélytartományok érezhetővé, és nem csak hallhatóvá vállnak. Valamint a sztereo teret is jobban halljuk a fejhalgatókkal ellentétben.

Az ideális akusztika

Nem szabad figyelmen kívül hagyni az ideális akusztikát sem. Egy stúdió hangzása nagyban függ annak akusztikai tulajdonságaitól és ennek tökéletesítése érdekében a szobát már a hang terjedésének fizikai szabályai alapján építik fel. Ezek után következik a diffúziós panelek és a hangszigetelő szivacsok felhelyezése, amikkel a káros visszaverődések elnyelhetőek, illetve szétoszlathatóak. Otthoni körülmények között ez nehezen megvalósítható, főleg akkor, ha még éppen a szüleinkkel élünk és egy tetőtéri szobában dolgozunk, aminek a kialakítása rosszabb esetben akár teljesen amorf is lehet. Egy pár hangcsapda felhelyezése a hangszórók mögé, a sarkokba és hátunk mögött lévő falra sokat segíthet a helyzeten, főleg ha megfelelően pozícionáltuk az asztalunkat és rajta a hangszórókat.

studio-lehallgatas

Felmerülő problémák

Abban az esetben, ha a drágább árkategóriából választunk lehallgató berendezést, akkor is felmerülhetnek kisebb nagyobb problémák, amiknek kiküszöbölése okozhat némi fejfájást. Ha minket nem is, de a családot vagy a szomszédokat kifejezetten zavarhatja a magas hangerő, főleg ha szeretünk az éjszaka közepén dolgozni.  Ilyenkor nagy segítség lehet, ha van kéznél egy profi stúdió fejhallgató. Nem fogok most hosszas bemutatót tartani, hogy melyiket érdemes választani, illetve mikre képesek az adott fejhallgatók, de lábjegyzetbe mellékellek pár linket, amik közül, ha választunk, nem nagyon nyúlhatunk mellé. Bár érdemes vásárlás előtt legalább a boltban meghallgatni a választott darabot, hogy ne otthon szembesüljünk a hiányosságokkal.

AIAIAI TMA-1 és AKG k271 MK stúdió fejhallgató

Én személy szerint egy AIAIAI TMA-1 és egy AKG k271 MK II-vel Studio-val dolgozom. A hangjával elégedett voltam már a megvételétől kezdve, de a gyárilag hozzá járó szivacsok kifejezetten kényelmetlenek voltak. Szerencsére a TMA-2 megjelenésével orvosolták ezt a problémát, ugyanis egy-két alkatrésze kompatibilis a régebbi szériával és így le is tudtam cserélni a kifogásolható alkatrészt. A fejhallgatóban az a legérdekesebb, hogy ami az előnye az sokszor számunkra hátrányként érezhető.

Érzékelhetőség stúdió fejhallgató esetén

Az emberi fül egymáshoz képest pár milliszekundumos késéssel érzékeli a hangot és ehhez még hozzáadódik a tér adta visszhang. Fejhallgatóban teljesen izoláltan hallunk, megszűnik a szoba akusztikai tényezője, és ettől természetellenesnek érzékeljük a hallottakat. Ezt még tetőzi, hogy olyan részletességgel tudjuk lehallgatni a hangmintáinkat, hogy több óra után és száz meg száz gigabájtnyi hangminta átpörgetése után se találunk egy használható lábdobot.

Tudtad?

A hibás sidechain kompresszálás és a durva panorámázás sokkal zavaróbbá válik fejhallgatóban, izolált térben a hallgató számára.

Ennek elkerülése érdekében a kiexportálás előtt mindenképpen hallgassuk meg egy drágább stúdió fejhallgatóban vagy akár egy Apple Earpod-ban a zenénket, és ha kell, akkor ezen információk alapján alkalmazzuk a végső simításokat.

Mit lehet akkor tenni stúdió fejhallgató esetén?

Személyes tapasztalatok alapján…

Én javarészt hangfalon kezdek el zenét írni és zeneírás közben csak ellenőrzésképpen használom a fejhallgatót, de vannak, akik pont ennek az ellentettjét preferálják. A zene elkészültével minden csatornát lehalkítok és egy 8/16 ütemes loopot hallgatva fejhallgatóban kezdem el újra beállítani az arányokat, effekteket. Egyetlen hátrány, hogy fizikálisan nem érzem a zene mélytartományát, de minden más problémát pontosabban és precízebben tudok orvosolni, így  nem fedik el a káros visszaverődések azokat a nüanszokat, amiket egyébként figyelmen kívül hagynék vagy nem is hallanék.
Ha nincs lehetőséged meghallgatni egy profi fejhallgatóban a végeredméyt, ne keseredj el, van megoldás.

Tudtad?

Késő este az idegrendszerünk már fáradtabb és az agyunk rosszul ítél meg bizonyos dolgokat. Ebből adódik, hogy éjjel sokkal kreatívabbnak érezzük magunkat és egy éjszaka folyamán képesek vagyunk egy komplett zenét befejezni és lekeverni. Ám másnap a visszahallgatott eredmény közel sem azonos az előző napi tökéletesnek vélttel. Rosszabb esetben az egész éjjeli munkánk a kukában végzi, de ez ne tántorítson el senkit, mert mindig vannak kivételek. Nekem is már volt nem egyszer olyan munkám aminek az alapötleteit éjszaka fektettük le.  Másnap is legalább annyira elégedettek voltunk a hallottakkal.

Crossfeed stúdió fejhallgató esetén

A Crossfeed egy olyan megoldás, amely különböző szobák akusztikai tulajdonságait modellezi, hogy fejhallgatóban tisztább képet kaphassunk zenénk viselkedéséről. Ezek a programok egyszerű stereo imager plugin-ek, amelyeket a master sávra kell elhelyezni, így „torzítják” el a zenénket. Alapvetően a plugin összekeveri a bal és a jobb oldalra menő jelet, ezzel is lecsökkentve az izoláltság érzetét. Ezek után a kiválasztott szoba hangi visszaverődéseit és zöngését is hozzá adja. Praktikus megoldás és mindenképpen érdemes kipróbálni már csak érdekességképpen is. Fontos, hogy a fejhallgató levétele után a plugin-t is kapcsoljuk ki, illetve a zene kiexportálása előtt töröljük a master sávról.

stúdió fejhallgató crossfade

 Végszó

A legfőbb szempont, hogy bármivel is dolgozzunk, ismerjük meg a rendelkezésre álló eszközeink erősségeit és hátrányait egyaránt. Mindemellett használjuk ki a lehetőségeket és hallgassuk meg minél több helyen, hogy hogyan is szól a zenénk, ezzel is minimalizálva az esélyét egy kisebb szívrohamnak, ha esetleg egy klubban lejátszanánk és a basszus teljes hiányát tapasztalnánk. Rengeteg profi zene és mix készült már fejhallgatóban, úgyhogy ez ne tántorítson el senkit, csak legyünk kitartóak és élvezzük, amit csinálunk!

Top 10 fejhallgató zenéléshez és audió editáláshoz:

https://ehomerecordingstudio.com/best-recording-studio-headphones/

https://www.wirerealm.com/guides/top-10-best-studio-headphones

https://www.attackmagazine.com/reviews/the-best/ten-of-the-best-headphones-for-music-production/

 

Ranek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések