TRAP STÍLUS, ZENEALKOTÁS ABLETON SEGÍTSÉGÉVEL – 2. RÉSZ
8. Referencia track használata
A trap stílus kezdetben nehéz lehet, különösen akkor, ha még csak hasonló műfajban sem dolgoztunk. Kezdésként érdemes egy referenciát alkalmazni, hogy simábban menjen az indulás. A referencia track olyan, mintha csak rajzolnánk. Áttetsző módon láthatjuk a kész mű vonalait, elosztását, így segít nekünk majd a sávok szervezésénél. A cél azonban az, hogy ne másoljunk, hanem mint útmutatás használjuk ezt a track-et. Válasszuk ki a kedvenc trap zenénket és jelöljük be a elemeit!
Miután minden fontos főelemet (bevezetés, refrén, build, drop stb.) megjelöltünk, kezdhetjük tovább bontani a zenét. Milyen hosszú egy szekció? Az ismétlődő szekciók teljesen egyformák? Milyen változások állnak be a zenében? Milyen elemek jelennek meg és milyenek tűnnek el? Szekcióváltásnál milyen átmenet történik?
A nagy figyelemmel történő meghallgatás sokat segít egy zene kivesézésében. Fejlődik a hallásunk, észrevesszük a részleteket is, ezt pedig a saját zenénkhez is felhasználhatjuk. Amikor zenét írunk, az, hogy hogyan rendezzük el az elemeket, pont olyan fontos, mint az, hogy hogyan szól. Egy jó felépítés megfogja a hallgatót és arra ösztönzi, hogy végighallgassa a számot. Szánjunk időt a referencia megismerésére és tanuljunk belőle!
A szokásos módon nekikezdve a zenének, néhol akadályokba ütközhetünk, ilyenkor mindig forduljunk a referenciához, és nézzük meg a zene folyamát, vagy figyeljük meg a szekciókat felépítő elemeket. Ügyeljünk arra, hogy ne akarjunk mindig úgy hangzani, mint a referencia. Ezek a számok már masterelve vannak, míg mi az alapoktól indulunk el. Ezek a lépések majd csak azután jönnek, hogy a fő ötlet formát ölt, így ne akadjunk le azon, hogy nem egészen úgy szól, csak fejezzük be a számot!
Az alábbiakban láthatod az egyik leggyakoribb trap stílusban jellemző elrendezést, mint kiindulási alap:
Bevezetés: 4 bar
Refrén: 8 bar
Build: 4-8 bar
Drop: 16 bar
Breakdown / Refrén 2: 8 bar
Build 2: 4-8 bar
Drop 2: 16-32 bar
Lezárás: 8 bar
Akár a fenti leírást, akár a referencia track-et is használod, egy jó útmutató lesz a kezedben, hogy kialakíthasd a saját zenéd felépítését.
9. Saját ötletek alkalmazása sablon segítségével
A referencia track abban is segít, hogy ne ragadjunk benne a rossz hírű, 16 bar-os loop-okban. Lehetővé teszi a másolás/beillesztést. Hozzáadhatjuk és elvehetjük az elemeket, majd ebből elkészíthetjük a vázként szolgáló teljes zenét, amely ugyanolyan felépítésű lesz, mint az eredeti zene. Használjuk ezt, hogy tisztán lássuk, hogy mit kell hozzáadni és eltávolítani. Referenciát használni hasznos, amíg a saját, egyedi hangzásunk elkészítésére vetjük be.
10. Melodikus elemek hozzáadása
A melodikus elemek igazán fel tudják tüzelni a zenét. Egy arpeggiator vagy egy egyedi szintetizátor, esetleg stab igazán meg tudja indítani a zene menetét, így ragadva magával a hallgatót. Vegyük például azt, hogy a basszus elemeket gyakran használják a trap stíluson belül a drop-oknál, amellyel súlyt adnak a zenéhez, mint alap.
A NGHTMRE – Street című számában az alkotó egy kürtöt használ, hogy a melódiát továbblendítse a drop-ban. A már említett Mi Gente remix ugyancsak kürt hangszerekkel oldja meg továbbhaladást. A Flosstradamus & Dillon Francis – Tern It Up-ban a szerző egy arpeggiator-t használt a letörésnél, hogy a track-et a következő felépüléshez és letöréshez vezesse.
Ott használjunk melodikus elemeket, ahol szükséges, ne csak dobáljuk őket befelé a zenébe. Kerüljük el, hogy a szám túlzsúfolt legyen. A kevesebb néha több. A drop-okat azonban a dobokkal való kitöltés vagy egyéb ütős hangszerek is továbbvihetik.
11. Dobkitöltés vagy más ütös hangszerek használata
Egy öblös sub, egy erős lead hang és egy megragadó dob legyen a legmagasabb prioritású feladat, ha trap drop-ot készítünk. A tam kitölt, egy ütemtől eltérő dob pedig igazán üt, míg egy érdekes perka hang egy jó dropot tud csinálni vagy megtörni. Hallgassuk meg a Finding Hope – Let Go (Castor Troy Remix)–et!
Figyeljük meg, hogy a piszkos hangzású lead-del, törésekkel és a gyors, reverb-ös ütősökkel milyen jól juttatja el a hallgatót a feszültség állapotába. Egyszer csak megkezdődik az átmenet a tam kitöltésbe, miután a lead megint üt egyet, hogy végül így befejezze a fordulatot. A dobkitöltések olyanok, hogy könnyen össze tudják hozni a dropot, miközben továbblendítik a számot, így fenntartva a hallgató figyelmét. Ismerjünk meg több trap producert és észrevehetjük, hogy majdnem mindegyikük valamilyen dobot használ kitöltésre, amellyel továbbviszi a zenéjét.
A Conro – On My Way Up egy olyan példa, ahol a művész egy nem szokványos hangot használ, hogy karaktert és egyediséget adjon a zenéjéhez. Ha a drop-unk üresnek tűnik, akkor adjunk ezeknek a tippeknek egy esélyt és derítsük ki, hogy mennyi dinamikát tudunk ezzel a zenéhez adni. Ez pedig elvezet minket ahhoz, amit minden producernek alkalmaznia kell, ha egy új stílusban alkot: a kísérletezést!
12. Kísérletezés
Attól, hogy egyre több és több track-et készítünk, ne felejtsünk el kipróbálni új dolgokat. Szerezzünk inspirációt abból a stílusból, amit szeretünk és próbáljuk meg vegyíteni az aktuális zenénkkel. Sosem tudhatjuk, hogy milyen kombinációból születik valami nagyszerű. A trap stílus EDM oldala nem is igazán kezdődött el, amíg az alkotók nem kezdték el vegyíteni az EDM track-ek jellemző struktúráját a tradicionális hip-hop hangszerekkel. Ma pedig a trap stílus mindenütt jelen van. A lényeg, hogy sose veszítsük el a kíváncsiságunkat! Nem kell minden szabályt szentírásként követni. Vajon a pergődob jól fog szólni a lábdobbal? Próbáljuk ki! Bármikor kincsre bukkanhatunk. A trap stílusnál is igaz, hogy ez a mentalitás hosszútávon segíteni fog. A felfedezéseket több számodban is alkalmazhatod majd.
13. Mix & Master
Ez a produkciókészítés utolsó fázisa, amikor már csak a végső simításokat kell elvégezni a stream-elés, a letöltés vagy a klubokban történő bevetés előtt. Trap stílus esetén a dalt nagynak, tisztának és hangosnak szeretnénk hallatni. Mielőtt ennek nekilátnánk, van egy fontos dolog, amit meg kell jegyezni: a master-elés nem azért van, hogy a fülbeötlő problémákat orvosolja. A master-elés nem egy mindent helyrehozó varázslat. Ha valami nem jó a mixben, akkor azt előbb magában a mixben kell helyrehozni, még azelőtt, hogy egyáltalán a master-elésre kerülne a sor. Ez egy fontos szabály, amit a master-elés közben sosem szabad elfelejteni. Ezt a folyamatot sokáig tart megtanulni, ezért ne legyünk frusztráltak, ha először a track nem szól úgy, mint a kedvenc művészünké. Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás! Illetve pár tipp:
Monó subfrekvenciák
Minden nehéz subfrekvencia a mix közepéről jöjjön! Ha nagyobb hangrendszeren is szeretnénk játszani a zenét, akkor biztosra kell mennünk, hogy a különböző helyekről érkező hangok nem fognak összeakadni. Nem szeretné senki, hogy egy amúgy nagyszerű track ezért hangozzon borzasztóan, így használjunk gyári plugin-t vagy olyan harmadik féltől származót, mint például az iZotope Ozone.
Ne kompresszáljunk túl
Nem szükséges összenyomni azért a zenét, hogy olyan hangosan szóljon, amennyire csak lehet. A legtöbb streaming szolgáltatás, mint például a Spotify, csökkenti a hangerőt, hogy a track-ek az érzékelt hangerőn szóljanak. Nem kell azon görcsölni, hogy a zenéd hangosabban szóljon, mint a versenytársaké, mivel mindenkié egyformán fog szólni. A túlkompresszálás elkerülésével pedig megőrizheted a track összes dinamikáját, amelybe minden bizonnyal sok óra munkát tettél. A túlkompresszálás legyen az ellenségünk! Itt egy példa arra, hogy mi a különbség egy normál és egy túlkompresszált zene között.
Hangosítás többszörös limitálással
Ez a stílus arról ismert, hogy a zene az ember arcában van. De hogyan is érhetjük el ezt a lehető legkevésbé feltűnően anélkül, hogy tönkretennénk a dalt? Az egyik válasz erre a többszörös limitálás. Ez egyszerűen arról szól, hogy több limitert teszünk egymás után, majd lassan kezdjük növelni a hangerőt, ahogy haladunk előre. Ezzel a technikával a munkát szétosztjuk több limiter között. Például egy limiter 10 dB-lel növelheti a hangerőt.
Lehetséges, hogy egy limitert használva maradványok képződnek a digitális vágás miatt, amikor a hangos részeket lehalkítjuk, vagy amikor a halk részeket felhangosítjuk. Alternatívaként használhatunk 5 limitert, mindegyik csak 2 dB-lel hangosít, így kerülve el az esetleges maradványokat. Érdemes próbálkozni, ez csak egy biztosíték, hogy ne tegyük tönkre a kemény munkánkat.
Összefoglaló
Számos hasznos írásunk van a témáról, amelyeket érdemes elolvasni, ha ebben a fázisban ténykedünk. Kezdőknek javasoljuk a zeneelméleti és mastering képzéseket! A trap zene az EDM-en belül sokat fejlődött az elmúlt néhány évben. A kemény basszusaival és dobjaival ez a stílus még sokáig ismert maradhat. Minden lépést átnézve, a zeneszervezéstől, a 808-ason át, minél jobb, dinamikusabb drop-ot készítéséig, már nincs más hátra, mint hogy belevessük magunkat a zeneszerkesztésbe.
Forrás: Cymatics.fm
Szerző: Skeldar