Hogyan készítsünk pergődob (snare) hangot?

snare

A legtöbb producer betölt néhány hangmintát ahhoz, hogy megtalálja a legjobb pergődob alapot. A pergődobokat azonban nem találják, hanem építik. Számos módja létezik egy snare (pergődob) megalkotásának, most egy kezdők számára is megfelelő technikával és munkafolyamattal fogunk megismerkedni.

snare

Ha egy hangmintára vagy egy szintetizátor hangra tekintünk, akkor három dolgot vehetünk észre, ami felépíti a pergődobot:

  • tranziens,
  • test,
  • farok vagy lecsengés.

A tökéletes egység megtalálása helyett érdemesebb a jó alkotóelemekből összerakni a hangot.

 

Snare tranziens

snare

A tranziens a pergődob kezdeti szakasza, ez az ütő/klikkelő hang, amit hallunk. A tranziens akkor jön létre, amikor az ütő hozzáér a dob membránjához, ez az a hang, ami alapjában meghatározza az egészet. Ez a kezdeti hang nagyon sok információval szolgál az agyunk számára azzal kapcsolatban, hogy éppen milyen hangot is hallunk.

 

A tranziens éles karakterisztikája segít megkülönböztetni a pergődobot a többi dobtól. Az éles, klikkelő hangzás a pergődob sajátja, amely kihallatszik a mixből és megragadja a hallgató figyelmét. Ha jó tranziens hangot keresünk, akkor éles attack-kal rendelkező, klikkelős hangra kell gondolnunk.

 

Snare test

A pergődob fizikai méretéből adódik. A megütés után a test egy bizonyos frekvencián kezd el rezonálni, amelyet a dob méretével van összefüggésben. Ez általában a 120 és 220 Hz közötti frekvenciatartomány.

Pergődob hanghullám

A kisebb dobok magasabb pitch-csel rendelkeznek, amely a méret növekedésével elkezd csökkenni. Az akusztikus pergődob 10″ és 16″ közötti széles és 3″ és 10″ közötti mély szokott lenni. Az átlag olyan 14″ környékén van, míg a mélység 5″ körül. A DAW-ok szépsége az, hogy lehetőségünk van masszív pergődobokat készíteni a test túlhangsúlyozásával.

 

Tippek:

  1. Érdemes egy tom dob hangmintát használni a testhez, amelyen a pitch transzpozícióját beállíthatjuk 120-220 Hz közötti értékre.
  2. Használjunk torzítást, kompresszálást és EQ-t ahhoz, hogy kiemeljük a testet!

Snare tail (farok)

Az utolsó rész a farok. Ezt a szakaszt a fémkötegelés határozza meg, amelyet a dobok alján találunk. Ezeket dobsodronyoknak nevezzük. Ha a pergődobot megütik, a vibráció a sodronyokat csörgésre készteti. Az elektronikus zenében ezt a hangot gyakran zaj felhasználásával készítik el.

 

Tippek:

  1. Egy zaj hangminta jó alap.
  2. Reverb-bel a farok mélységét és dimenzióját fokozhatjuk.
  3. Használjunk két különböző zajt a különböző frekvenciákhoz és hosszokhoz!

Rétegezés és elcsúsztatás

Rétegezés

Miután megtaláltad a hangokat, ideje kombinálnod őket, így jobban fognak szólni, mint külön-külön. A minták, elcsúsztatások így nem versenyeznek egymással. Ezek kombinálásával a pergődob szakaszait készítheted el.

 

A rétegezést több módon is csinálhatjuk, de a legtöbben minden elemet a drumrack-be tesznek be a könnyebb kezelhetőség és programozhatóság miatt. Néhány producer önálló track-ként szereti kezelni őket, így külön láthatják a hullámformákat és így könnyebben igazíthatják őket. A rétegezés és elcsúsztatás haszna az, hogy a legjobb részeket használhatjuk a mintákból. Később a jó részeket csak kiegyensúlyozni kell, hogy utána szépen szóljanak együtt.

Rétegezési tippek:

  1. A tranziensminta előzze meg a testmintát!
  2. Használj szintetizátort a farokhoz szükséges zaj előállításához! A szintetizátor lehetőséget ad a finomabb beállításokhoz, release időkhöz és tónushoz.
  3. Használd a Sampler-t az indulás és megállás gyorsaságának beállításához! Az átmenetek az összeállításban ugyancsak hasznosak lehetnek.
  4. A test és a farok esetén érdemes az attack-ot magasabbra venni ahhoz, hogy a tranziens is át tudjon jönni.
  5. A pergődob teljes hosszát állíthatjuk lejátszásnál az elemeinek decay (lecsengés) értékének állításánál.

Feldolgozás

A hangminták elkészültek, ideje feldolgozni őket. Ajánlott egyenként megtenni ezt, majd csoportként behelyezni a teljes mixbe a zene többi részével együtt. Előfordul, hogy van egy ütős snare hangod, de a mixben hallgatva elveszti az erejét. A pergődob feldolgozása számos eszközt és technikát igényel, de az alapvető eljárás a szintezés, EQ-zás, szaturálás, kompresszálás, torzítás, és reverb.

 

Szintezés

Kezdd a pergődob felhasználását a hangerő kiegyensúlyozásával. Meglepő, hogy mennyit tud javítani egy 1-2 dB-es állítás a pergődobon és a mixen.

EQ8

EQ és szűrés

Ez a legfontosabb lépés. El akarjuk különíteni a hangmintákat, hogy külön tudjanak élni a saját frekvenciatartományukban, ne egymással harcoljanak. Vegyünk egy EQ-t és vágjunk ki alsó frekvenciákat a tranziensből és a tailből (farokból). Ezzel helyet csinálunk a testnek, amely úgyis elnyomná ezt a tartományt. Erősítsünk a magasabb frekvenciákon, így a pergődob jobban ki fog tűnni.

Reverb

Adjunk hozzá reverb-öt, ha több helyet, mélységet, és dimenziót szeretnénk. Az 500 ms decay-nél nézelődjünk egy jó reverb-höz. Ha hosszan kitartott reverb-öt szeretnénk, akkor plate vagy hall beállítást érdemes használni hosszú decay időkkel. A három legfontosabb vezérlő a reverb-höz:

  • Reverb Pre-delay: az első dry hang és az első visszaverődés közötti idő.
  • Decay: mennyi idő alatt álljon le a hang.
  • Dry/Wet arány: nem érintett és érintett jelek aránya.

Overdrive
Torzítás

A torzítás remek eszköz arra, hogy kövérebbnek tűnjön a pergődob. Az Overdrive eszközzel remek változtatásokat tudunk véghezvinni. A Dry/Wet határozza meg, hogy mennyi torzítást használunk.

 

Szaturáció 

Ha a snare nem üt eléggé, egy kis szaturáció hozzáadásával segíthetünk ezen. Lekerekíthetjük a hang éleit. Az eszköz lehetőséget ad, hogy életet, vagy extrém csipogást vigyünk a hangba, majd torzítsuk azt szükség szerint. Bánjunk vele óvatosan, mert könnyen kilapíthatjuk, és élettelenné tehetjük vele a hangot, pont az ellenkezőjét elérve a célnak. Használjuk a Dry/Wet vezérlőt, hogy a szaturált és nem szaturált hangok szintjét beállítsuk.

Kompresszálás

Ha kompresszorral visszavesszük a hangerejét a tranziensnek, akkor megváltoztatjuk a kapcsolatát a testtel és a farokkal. A trükk az, hogy kicsit levesszük a hangerőt, így megnövelve a decay szakaszt. Ez azt a hatást idézi elő, hogy a test és a farok hangosabb anélkül, hogy megemeltük volna a hangerőt.

 

Tippek:

  1. Kezdjük a kompresszálást 4:1-10:1 aránytól!
  2. Gyors és közepess attack-kal dolgozzunk (1-10ms)!
  3. Release idő állítással a gain csökkenés visszatér, mielőtt a pergődob ismét ütne.

Csoportos feldolgozás

Miután egyenként feldolgoztad a hangokat, ideje, hogy csoportban is feldolgozd őket ahhoz, hogy egységes egészet alkossanak. Ez drumrack használatával vagy track-csoportosítással érhető el. Hasznos lehet egy kicsi torzítás, kompresszálás, szaturálás és reverb hozzáadása. A csoport feldolgozása után EQ-val finomítsunk, hogy jobban illeszkedjen a dob a zenéhez. Néhány eszköz, amivel érdemes kísérletezni: Redux, Frequency Shifter, Erosion és Gate.

 

Hasznos tippek a halláshoz: ügyeljünk a hangerőre és az időre! A pergődob gyors és hangos, amely káros lehet a fül számára, főleg akkor, ha órákon át dolgozunk vele. Különösen érdemes odafigyelni a torzításos, kompresszálós, szaturációs munkára, mivel ezek a hangot felerősítik, és nagyon fárasztóvá tudják tenni.

 

 

Forrás: DJTechTools
Szerző: Skeldar

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések