Keverés típus beidegződés kezelése

5 rossz keverési beidegződés

keverés

Keverés esetén gyakran túl könnyű újra és újra elakadni bizonyos folyamatokban, amelyek az előző keverésre (mixing) épülnek, esetleg már ismert extrém technikákat használnak. Sajnos könnyedén felvehetjük a rossz szokásokat. Az EQ minden producer számára kötelezően használandó eszköz. A zene minden részénél előfordul, így az egyik legnagyobb veszélyt is jelenti.  A következőkben  5 olyan rossz beidegződést, technikát olvashattok, amelyeket valószínűleg ti is elkövettetek már.

 

1. Túl sok vágás az alsó tartományból

Elterjedt gyakorlat, hogy a zenei elemek többségének alsó tartományát kivágják, mivel a modern DAW-ok ezt nagyon megkönnyítik a vizualizációnak hála. Habár az alacsonyabb frekvenciák kivágása sok esetben jó tipp, nem szabad beleesni abba hibába, hogy túl sokat vágunk, mert rombolja a harmóniát, amelyek a hang testét és tónusát adják. Igen, ki kell vágni a zajos frekvenciákat, de legyünk óvatosak, hogy a vágások ne hagyjanak maguk után ürességet és túl műanyag hangzást.

keverés 2

A felső elemző mutatja a csörgődob hangját EQ-zás előtt, ahol jól láthatók az alacsony zajos frekvenciák. A középső kép egy EQ-t mutat, amelyen egy 900 Hz-re állított highpass filter (magas áteresztő szűrő) van 48 dB/oktávos meredekséggel. A legalsó kép pedig az EQ-zás utáni képet mutatja, ahol a harmonikusok 750 Hz-ig lemennek. Itt is nagy vágás történt, de még nem vágta le teljesen a hangot.

 

2. Erősítés, amikor vágni kellene

Gondoljunk úgy az EQ-ra, mint egy frekvencia-specifikus erősítőre, de ez nem azt jelenti, hogy a jó válasz mindig az erősítés. Keverés esetén próbáljuk meg eltávolítani azokat a frekvenciákat, amelyeket nem akarunk megmutatni, és csak akkor erősítsünk általánosan, ha a hangerőt szeretnénk normál szintre hozni. Ez a megoldás gyakran természetesebb eredményt ad, mint ha csak erősítenénk azt, amely a zajt is felerősítené.

keverés 3

A fent pélaként szolgáló cintányér highpass filter-rel (magas áteresztő) és bell (harang) filter-ekkel történő levágása azonban nagyban javítja a hangot, így jobban is fog illeszkedni a mixbe.

keverés 4

3. Nem megfelelő típusú EQ használata a keverési folyamatban

A legdrágább, analóg emulációs EQ szoftver használata csábító, függetlenül a elvégzendő EQ-zási feladattól, de néhány dologra jobb visszaemlékezni. Néhány EQ-t arra terveztek, hogy színt és harmóniát vigyenek a hangba, míg mások inkább a sebészi pontosságú műveletekre szolgálnak. Az EQ-knak ráadásul vannak olyan típusaik, amelyek fázist adnak a hangba és a jel szintjét is különböző mértékben módosítják.

keverés 5

4. Túl sok magas alkalmazása

Manapság még az olcsóbb eszközök is képesek reprodukálni a magas, sistergős hangokat, így könnyű azt gondolni, hogy a világos és tiszta magas tartomány ettől lesz kész. Kombináljuk ezt azzal, hogy a hallásunk egy hosszabb munka során tompul és máris a kis erősítések 12 kHz fölötti tartományban a fülünk részére fárasztó hatást fognak eredményezni. Ezt a tartományt kiemelt figyelemmel kísérjük, különösen az elektronikus zenénél és a nagy hangrendszereknél, amelyeken le szeretnénk játszani a zenénket. Ne fárasszuk le a hallgatóság fülét egy sistergős zenével!

 

5. Elhangolás az EQ-val

Megesik, hogy néha szeretnénk pár frekvenciát erősíteni, hogy egy kreatívabb EQ ívet kapjunk, de ebben az esetben előfordulhat, hogy rosszul fog hangzani. Ennek oka lehet, hogy olyan frekvenciákat erősítünk, amelyek tónusa elüt a dal kulcsától. Ha kreatívabb EQ ívet szeretnénk, először mérjük fel, hogy milyen kulcsban, skálában dolgozunk, és használjunk egy frekvenciatáblázatot ahhoz, hogy a megfelelő tartományokat erősíthessük. Ez a referenciadokumentum Google keresőben könnyen fellelhető. Az alábbi példában jól látható, hogy egy +/- 10 Hz-es változtatás nagy különbséget tud eredményezni a hangzásban.

keverés 6

A szintetizátor egy c-moll akkordot játszik. A 660 Hz-es frekvencia megfelel a E hangnak, így ha ezt erősítjük, az akkord nagyon disszonáns lesz. Egy 10 dB-es erősítés pedig igazán kiemeli, hogy mi is ezzel a probléma. Egy 520 Hz-es frekvencia azonban nagyon közel van a C hanghoz, amely a C minor alapja. Amennyiben ezt kívánjuk erősíteni, akkor kellemes tónust adhatunk az akkordnak. Itt is egy 10 dB-es erősítés igazán hallhatóvá teszi ezt a hatást.

 

 

Szerző: Skeldar

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések