Calvin Harris This is what You Came For zeneelemzés

Érdemes közelebbről megvizsgálni, hogyan is dolgozik minden idők egyik legsikeresebb lemezlovasa, énekese, dalszövegírója és zenei producere Calvin Harris. A legnagyobb videomegosztón közel 2,3 milliárdos megtekintésnél járó, Rihanna közreműködésével készült „This is What You Came For” igazi zenei csemegének számít. Lássuk, hogyan is épül fel ez a nagyszerű dal.

 

Tempó: 124 BPM

Zenei kulcs: A-moll

Akkordok:  1: A-moll, F-dúr, G-dúr, C-dúr
                   2: F-dúr, F-dúr, G-dúr, A-moll

 

Calvin Harris a rá olyan jellemző hangzásvilág megteremtéséhez olyan akusztikus és elektronikus eszközöket használ, melyekkel egyfajta extra mélységet és textúrát ad az egyébként szokásosnak mondható EDM (electronic dance music) műfajú zenéhez.  A refrének jellemzően a szünetekben hangzanak fel, az instrumentális részeket pedig drop-ok és hook-ok alkotják. Habár Calvin Harris csupán négy akkordot használ, viszont olyan ügyesen variálja azokat, hogy a végeredmény rendkívül változatosnak hat. 

calvin harris

Intro

1-17. oszlop (intro) / 1. akkord

A folyamatos beat-ek, azaz a dobolás révén ezt a szakaszt az utolsó részbe is be lehet építeni a különféle hangok és akkordok „összeütközése” nélkül. A dal rádióban játszott változatában ez nem jelenik meg, ott szünettel indul a zene (ez egyébként ennél a műfajnál igencsak jellemző). A nagydob (kick drum) a basszushoz igazodik. Érdekes csavar, hogy a szerző a hi-hat ritmust használja az „érdeklődés” fenntartására, viszont a ritmus nem változik, a fő hook és a riff valójában csak később következik. További „csel” Calvin halk éneke és egy „dub-snare” visszhang. A cintányér csak az intro felénél, az első szünetre épülve érkezik meg.

Calvin rihanna

Break

17-37. oszlop (1. szünet) / 1. akkord

Az első szünetben gitár pengetős riff és magasabb hangú loop hallható. Ezek tehát akusztikus hangszerek és nem tökéletesen kvantitatívak (legalábbis időben). Ettől az ember még jobban odafigyel a dalra, holott mindez éles ellentétben áll a szintetizátorok adta hangzással – az EDM esetében minden a kontrasztokról szól. Ezt követi Rihanna első rövid verzéje, majd a fő hook (egy oktávval lejjebb). Itt szinkópás szintifúvós hangszínek és finom 4/4-es vonóshangok növelik az energiaszintet. Habár ez korainak tűnhet a hook-hoz, megakadályozza, hogy a hallgatók esetleg unatkozni kezdjenek.

 

37-45. oszlop (1. felépítmény) / 2. akkord (egy oktávval feljebb)

 

Az első Rihanna-féle refrén 4/4-es tapsokkal és snare-ekkel tarkított, amelyek a vonóshangokat követik, ezzel is ráerősítve a ritmusra és egy finom emelkedő hangra.

 

Drop

45-53. oszlop (1. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A drop a dal fő hook-ja. Calvin az egyik interjújában elmondta, ezt szánta a dal fő „ütőkártyájának” – azaz, hogy a dal monumentalitását hirtelen, egy szempillantás alatt megsemmisítse. Ebben a részben csak dobolás és tapsolás hallható. A szándékosan torz basszus ugyanazt a ritmust követi, mint amit a szintetizátorok az első szünetben. Ugyanakkor megjelenik egy finom basszushang is, amely „egységes egésszé” teszi ezt a részt. A marimba a basszusnak megfelelő tempót követ, akárcsak Rihanna éneke.

 

53-61. oszlop (1. drop)

Az előző rész egy új szólammal egészül ki.

 

Verse

61-69. oszlop (2. verze) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

A basszus változatlan marad, de a gitár pengetős riff és magasabb hangú loop is „bejön” a képbe. A dobolás elhalkul, hogy átadja helyét a pengetésnek és a tapsnak. Minden 16. ütemet követően egy sonar hang jelenik meg, Rihanna pedig tovább folytatja a 2. verzét.

calvin harris

69-77. oszlop (a 2. verze végéig)

 

A dalban egyedül itt hallható a TR-808 hangja. A sonar note gyakrabban fordul elő, a riff egyszerűbbnek mondható. Az utolsó sáv végén a szintetizátorokat szűrni kell, hogy zökkenőmentesen  át lehessen állni a második szünetre/refrénre.

Calvin harris

77-85. oszlop (szünet / felépítmény) / 2. akkord (egy oktávval feljebb)

 

A dalnak talán ez a „legütősebb” része még hangsúlyosabb szintetizátoros stab-ekkel és Rihanna legerőteljesebb második refrénjével, valamint az ütős/taps/riser felépítménnyel.

 

Drop 2

85-93. oszlop (2. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A szintetizátoros stab-eket leszámítva megegyezik az első résszel. Mivel ezek nagyon finoman egészítik ki a dallamát, így ez a rész az első drop-nál egységesebbnek hat.

 

93-101. oszlop (2. drop végéig)

Ugyanaz, mint az első, de az kissé erőteljesebb szintetizátoros stab-ekkel.

 

101-109. oszlop (fő szünet) / 1. akkord

Megegyezik az első szünettel, de gyorsabban építkezik és Rihanna egyedül itt rögtönöz a dalban.

 

109-117. oszlop (felépítmény, 3. refrén) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

Ez a rész eltér a korábbi felépítményektől, mivel az első szünet nélküli akkordra épül, nem pedig a másodikra, mint a többi. Ez egyfajta „extra feszültséget” visz a dalba az utolsó drop előtt. Ezen felül újraindul a 69-77. oszlopban látható sonar riff.

 

117-125. oszlop (3. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A cintányér és a 909 itt szól együtt először, nincs dobolás és taps.

 

125-133. sor (3. drop végéig)

 

Az építkezés alapját a gitárpengetés adja (mivel a dobolás már a drop óta jelen van).

 

Outro

133-149. oszlop (outro) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

Itt visszatérünk az eredeti akkordhoz (ahol a dob megjelenik) és csak dobolást hallhatunk. Újra megjelenik az intróban hallható csavar és a hi-hat ritmus. Calvin egyesével veszi vissza az elemeket, hogy a DJ belemixelhesse azokat a következő számba (ez egyébként jellemző erre a műfajra).

 

A fentiek alapján tehát az alábbiakat érdemes megfogadnod.

 

  1. Mindig egy hook-ra és refrénre alapozz! Ne próbálj meg túl sok ötletet belezsúfolni egyetlen zeneszámba. Elképzeléseidet még számtalan dalban valósíthatod meg külön-külön.

  2. Alaposan gondold át az akusztikus hangszerek használatát! A cél, hogy extra mélységet és textúrát adj alkotásodnak. Az sem baj, ha az időzítés nem mindig tökéletes, sőt.

  3. Próbálj ki egyszerű hook-ot is! Az ilyen fülbemászó dallamokat a hallgatók is könnyebben megjegyzik, így együtt dúdolhatnak, énekelhetnek az előadóval – ez pedig a rádióban játszott számok esetén különösen fontos.

  4. A kevesebb több! Ne fáraszd le a hallgatókat – különösen a szünetekben – túlzottan erőteljes drop-okkal. Még akkor sem, ha ez egyébként jellemző az EDM műfajára.

  5. Csak okosan a dobokkal! Az érdeklődés növelése érdekében az intro/outro dobok nyugodtan különbözhetnek a fő doboktól.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések