Vocal tippek/trükkök elsajátítása Abletonban

Ebben a segédletben betekintést nyerhetsz abba, hogy egy teljes accapellából hogyan szedj ki szavakat, szótagokat és hangokat, illetve ezeket hogyan rakd bele a zenédbe. Persze arról is szó esik, hogy hogyan effektezd kreatívan az egyes vocal-ok szólamát.

Vocal processzing

Manapság az egyik legnagyobb fejtörést a vocal, zeneszámokba való beillesztése okozza. A legtöbb stílusban a legfontosabb elem természetesen a vokál, különösen a modern pop szakmában. Többfajta módszer van, amivel különösen jól hangzó vokálokat tudunk összerakni. Párat most felsorolunk itt.

1. Top-end boostolása (erősítése)

Ez talán a legegyszerűbb és leggyorsabb módja, hogy igényes vokálunk legyen. A legtöbb olcsóbb mikrofonban hiányzik az igai magas tartomány. Ezt egy EQ-val tudjuk orvosolni a felvétel után. A legkézenfekvőbb módja ennek ha a 10khz-es tartományt, valamilyen analog modellezésű EQ-val (UAD kártya) 2 db-el megnöveljük. Természetesen érdemes kísérletezni más tartományokban is. 6 kHz környékén is érdemes nézelődni. Itt emelhetünk picit többet is, akár 5 db-elt, viszont figyeljünk rá, hogy ne legyen túl harapós és érces a teteje.

2. Használjunk vocal de-essert

Amint az előbbiekben felvázolva elkezdjük erősíteni a top-end tartományt, egyből előjön az úgynevezett Sibiliant effekt. Ennek lényege, hogy az „S” hangok nagyon felerősödnek, és ezt kompenzálnunk kell. Ennek egyik megoldása a De-esser pluginek használata. Használata roppant egyszerű. A mixelési fázisban 80%.ban használni is kell. Az effektlánc elején vagy végén érdemes használni.

3. Tűntessük el a magas hangok rezonanciáját

Ez akkor lehet szempont, ha nem ideális a lehallgató szoba, amiben vagyunk. Egy eq segítségével végigtudjuk sweepelni a frekvenciatartományt, és a különösen hangos kiugrásokat egy szűk bell eq-val kiiktathatjuk a vokál felvételből.

4. Vocal dinamika kontrolálása automatizációkkal.

A mai modern hangzás elérése érdekében a vokálfelvételek dinamikáját érdemes super egységessé tenni. Szinte az összes szótagot érdemes azonos hangerőn tartani. Ehhez a kompresszor önmagában sokszor már kevés. Ehhez úgynevezett automatizációkat érdemes készíteni a DAW szoftveren belül. Érdemes ezt megtenni még mielőtt kompresszálnánk a szignált.

5. Limiter segítségével elimináljuk a peak kilengéseit

Kompresszálás után használni a limitálást, egy másik igen kiváló módszer arra, hogy kontroláljuk a dinamikát. Nem szükséges agresszíven limitálni (kivéve ha nagyon kompresszált szignált szeretnénk létrehozni). Célunk a 2db-es gainredukció.

6. Próbáld ki a multiband kompressziót

A vokalista különböző regiszterek között képes énekelni. Különböző módon tud változni hangszíne is. Például képes mélyebb tartományokat is kiénekelni, de előfordulhat, hogy itt már „koszos” lesz a hangja a mixben.

Viszont ahelyett, hogy megpróbálnánk ezeket a frekvenciákat eltűntetni, próbáljuk meg egy multiband kompresszor segítségével kontrolálni az adott frekvenciát. Bármilyen frekvencia kilengés tapasztalható a vokál részek közt inkább multiband kompresszor segítségével próbáljuk megoldani, ahelyett hogy EQ-t használnánk.

7. Szaturáció segítségével próbáljuk kiemelni a vocal hangokat

Manapság az EQ már nem elég ahhoz, hogy megfelelően kielemjük a vokálunkat a mixből. A különböző szarurációs pluginek nagyban tudják segíteni munkánkat azzal , hogy több felharmonikust beleraknak a mixbe. Ilyen például a Fabfilter Saturn plugin.

8. Használj delayt reverb helyett.

A modern hangzású zeneszámokban a vokálhangok az arcodba kell hogy szóljanak. A Reverb használata pont az ellenkezőjét hivatott előidézni. Ehelyett használjuk úgynevezett stereo slapback delay effektek, ami kellő mennyiségű sztereóképet ad.

Használjunk (0-10%)-os feedback-et és picit eltérő időket a jobb és bal hangszórón. A legjobban az 50-200ms a legjobb ilyen célokra, de ez a bpm mértékétől is függ.

9. Adjunk plate reverb-öt a vokálszignálunkhoz.

Nagyobb sztereószélesség és mélység elérése érdekében adjunk egy kis stereo plate reverb-öt a vokálra, viszont fontos, hogy ne legyen drasztikus, csak éppen észrevehető az előző tippunkhöz igazodva. Induljunk ki a legkisebb decay time-ból ami csak lehetséges, és használjunk 60 ms-os pre-delay time-ot! Így még több karaktert kap a tranziensünk.

10. Adjunk chorus effektet a vokálfelvételünkhöz

Másik kiváló módja annak, hogy egy kicsit megfényesítsük és mélységet adjunk a vokálunknak az, ha használjuk a chorus effektek. Megint csak nemtanácsos, hogy nagyon észrevehető legyen.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések