Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Calvin Harris This is what You Came For zeneelemzés

Érdemes közelebbről megvizsgálni, hogyan is dolgozik minden idők egyik legsikeresebb lemezlovasa, énekese, dalszövegírója és zenei producere Calvin Harris. A legnagyobb videomegosztón közel 2,3 milliárdos megtekintésnél járó, Rihanna közreműködésével készült „This is What You Came For” igazi zenei csemegének számít. Lássuk, hogyan is épül fel ez a nagyszerű dal.

 

Tempó: 124 BPM

Zenei kulcs: A-moll

Akkordok:  1: A-moll, F-dúr, G-dúr, C-dúr
                   2: F-dúr, F-dúr, G-dúr, A-moll

 

Calvin Harris a rá olyan jellemző hangzásvilág megteremtéséhez olyan akusztikus és elektronikus eszközöket használ, melyekkel egyfajta extra mélységet és textúrát ad az egyébként szokásosnak mondható EDM (electronic dance music) műfajú zenéhez.  A refrének jellemzően a szünetekben hangzanak fel, az instrumentális részeket pedig drop-ok és hook-ok alkotják. Habár Calvin Harris csupán négy akkordot használ, viszont olyan ügyesen variálja azokat, hogy a végeredmény rendkívül változatosnak hat. 

calvin harris

Intro

1-17. oszlop (intro) / 1. akkord

A folyamatos beat-ek, azaz a dobolás révén ezt a szakaszt az utolsó részbe is be lehet építeni a különféle hangok és akkordok „összeütközése” nélkül. A dal rádióban játszott változatában ez nem jelenik meg, ott szünettel indul a zene (ez egyébként ennél a műfajnál igencsak jellemző). A nagydob (kick drum) a basszushoz igazodik. Érdekes csavar, hogy a szerző a hi-hat ritmust használja az „érdeklődés” fenntartására, viszont a ritmus nem változik, a fő hook és a riff valójában csak később következik. További „csel” Calvin halk éneke és egy „dub-snare” visszhang. A cintányér csak az intro felénél, az első szünetre épülve érkezik meg.

Calvin rihanna

Break

17-37. oszlop (1. szünet) / 1. akkord

Az első szünetben gitár pengetős riff és magasabb hangú loop hallható. Ezek tehát akusztikus hangszerek és nem tökéletesen kvantitatívak (legalábbis időben). Ettől az ember még jobban odafigyel a dalra, holott mindez éles ellentétben áll a szintetizátorok adta hangzással – az EDM esetében minden a kontrasztokról szól. Ezt követi Rihanna első rövid verzéje, majd a fő hook (egy oktávval lejjebb). Itt szinkópás szintifúvós hangszínek és finom 4/4-es vonóshangok növelik az energiaszintet. Habár ez korainak tűnhet a hook-hoz, megakadályozza, hogy a hallgatók esetleg unatkozni kezdjenek.

 

37-45. oszlop (1. felépítmény) / 2. akkord (egy oktávval feljebb)

 

Az első Rihanna-féle refrén 4/4-es tapsokkal és snare-ekkel tarkított, amelyek a vonóshangokat követik, ezzel is ráerősítve a ritmusra és egy finom emelkedő hangra.

 

Drop

45-53. oszlop (1. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A drop a dal fő hook-ja. Calvin az egyik interjújában elmondta, ezt szánta a dal fő „ütőkártyájának” – azaz, hogy a dal monumentalitását hirtelen, egy szempillantás alatt megsemmisítse. Ebben a részben csak dobolás és tapsolás hallható. A szándékosan torz basszus ugyanazt a ritmust követi, mint amit a szintetizátorok az első szünetben. Ugyanakkor megjelenik egy finom basszushang is, amely „egységes egésszé” teszi ezt a részt. A marimba a basszusnak megfelelő tempót követ, akárcsak Rihanna éneke.

 

53-61. oszlop (1. drop)

Az előző rész egy új szólammal egészül ki.

 

Verse

61-69. oszlop (2. verze) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

A basszus változatlan marad, de a gitár pengetős riff és magasabb hangú loop is „bejön” a képbe. A dobolás elhalkul, hogy átadja helyét a pengetésnek és a tapsnak. Minden 16. ütemet követően egy sonar hang jelenik meg, Rihanna pedig tovább folytatja a 2. verzét.

calvin harris

69-77. oszlop (a 2. verze végéig)

 

A dalban egyedül itt hallható a TR-808 hangja. A sonar note gyakrabban fordul elő, a riff egyszerűbbnek mondható. Az utolsó sáv végén a szintetizátorokat szűrni kell, hogy zökkenőmentesen  át lehessen állni a második szünetre/refrénre.

Calvin harris

77-85. oszlop (szünet / felépítmény) / 2. akkord (egy oktávval feljebb)

 

A dalnak talán ez a „legütősebb” része még hangsúlyosabb szintetizátoros stab-ekkel és Rihanna legerőteljesebb második refrénjével, valamint az ütős/taps/riser felépítménnyel.

 

Drop 2

85-93. oszlop (2. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A szintetizátoros stab-eket leszámítva megegyezik az első résszel. Mivel ezek nagyon finoman egészítik ki a dallamát, így ez a rész az első drop-nál egységesebbnek hat.

 

93-101. oszlop (2. drop végéig)

Ugyanaz, mint az első, de az kissé erőteljesebb szintetizátoros stab-ekkel.

 

101-109. oszlop (fő szünet) / 1. akkord

Megegyezik az első szünettel, de gyorsabban építkezik és Rihanna egyedül itt rögtönöz a dalban.

 

109-117. oszlop (felépítmény, 3. refrén) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

Ez a rész eltér a korábbi felépítményektől, mivel az első szünet nélküli akkordra épül, nem pedig a másodikra, mint a többi. Ez egyfajta „extra feszültséget” visz a dalba az utolsó drop előtt. Ezen felül újraindul a 69-77. oszlopban látható sonar riff.

 

117-125. oszlop (3. drop) / 2. akkord (egy oktávval lejjebb)

 

A cintányér és a 909 itt szól együtt először, nincs dobolás és taps.

 

125-133. sor (3. drop végéig)

 

Az építkezés alapját a gitárpengetés adja (mivel a dobolás már a drop óta jelen van).

 

Outro

133-149. oszlop (outro) / 1. akkord (szünet nélkül)

 

Itt visszatérünk az eredeti akkordhoz (ahol a dob megjelenik) és csak dobolást hallhatunk. Újra megjelenik az intróban hallható csavar és a hi-hat ritmus. Calvin egyesével veszi vissza az elemeket, hogy a DJ belemixelhesse azokat a következő számba (ez egyébként jellemző erre a műfajra).

 

A fentiek alapján tehát az alábbiakat érdemes megfogadnod.

 

  1. Mindig egy hook-ra és refrénre alapozz! Ne próbálj meg túl sok ötletet belezsúfolni egyetlen zeneszámba. Elképzeléseidet még számtalan dalban valósíthatod meg külön-külön.

  2. Alaposan gondold át az akusztikus hangszerek használatát! A cél, hogy extra mélységet és textúrát adj alkotásodnak. Az sem baj, ha az időzítés nem mindig tökéletes, sőt.

  3. Próbálj ki egyszerű hook-ot is! Az ilyen fülbemászó dallamokat a hallgatók is könnyebben megjegyzik, így együtt dúdolhatnak, énekelhetnek az előadóval – ez pedig a rádióban játszott számok esetén különösen fontos.

  4. A kevesebb több! Ne fáraszd le a hallgatókat – különösen a szünetekben – túlzottan erőteljes drop-okkal. Még akkor sem, ha ez egyébként jellemző az EDM műfajára.

  5. Csak okosan a dobokkal! Az érdeklődés növelése érdekében az intro/outro dobok nyugodtan különbözhetnek a fő doboktól.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések