Mastering pult

Mastering pult

Számos tévhit kering az audio masteringgel kapcsolatban. Az biztos, hogy egy különösen nehéz, sok odafigyelést és tapasztalatot igénylő területről van szó. A mastering a képességeknek egy olyan csoportját igényli, amelyeknek elég meredek a tanulási görbéje a többi audióval kapcsolatos képességhez képest. Ez az oka annak, hogy sokkal könnyebb információt szerezni a felvételek készítéséről, mixelésről, mint megbízható anyagot találni a masterelésről.

Talán azért bukkantál erre az írásra, mert válaszokat kerestél. Talán azt kérdezted, hogy mi is a masterelés vagy mi a legjobb módja, hogy mastereljünk egy EDM tracket, esetleg hogy minden masterelés egyforma-e. Ezek mint jó kérdések, amiket meg kell válaszolni.

Ebben az írásban kifejtjük a masterelés néhány alapját. A téma nagyon széles, de 5 gyakorlati tipp biztosan segíteni fog az indulásban.

Mi is az a mastering?

A mastering olyasmi, mint egy mix mixelése.

A mixelés azonban nem csak arról szól, hogy a hangerők egy szinten legyenek a zenében, hanem arról, hogy mind a vokált, mind szintetizátort és mind gitárt megfelelő frekvenciatartományokra mixeljük és ezenfelül tisztán kivehetők legyenek. A cél a kreatív kombinálás.

A masterelés célja a mix alapjainak megszilárdítása. A hangmérnök feladata az, hogy igazán összeillessze és véglegesítse a mixet.

Minden hangmérnök különböző folyamatokon megy végig, azonban van egy általános menet, amelynek része a sebészi pontosságú EQ-zás, kompresszió és audió limitálás. Ezek a technikák arra jók, hogy stabilizálják a mixet, illetve hogy megfelelően szóljon minden környezetben.

A jó hangmérnök érti a különböző hallgatási módokat és formátumokat:

  • Wav
  • Mp3
  • Színház/előadóterem
  • Videó
  • iTunes
  • CD
  • Vinyl

A hangmérnök a zenét a formátumtól módokon kezeli. A mastert még nagyban befolyásolja a zene stílusa a célként kitűzött visszajátszási forma (pl.: zenei album, film betétdal stb.).

Mivel az elektronikus zenékre koncentrálunk, ezért a cikk ezt a stílust és a CD-re, MP3-ba történő masterelést fogja jobban górcső alá venni.

Miért nehéz a masterelés?

mastering konzol 2

Mastering konzol 2

Nem szokatlan, hogy az audió világban az alábbi képességekkel találunk embereket: hangmérnök, aki keverésben is járatos; hangmérnök, aki gitározik és emellett felvételeket kever.

Azt vehetjük észre, hogy a keverés és a masterelés két különböző terület, de van kapcsolódási pont. Igaz, hogy néhány keverő mérnök a saját masteringjét csinálja és vannak, akik mindezt egészen kiválóan teszik. A valóság viszont az, hogy az ilyen mérnökökből nincs sok. Kevés keverő mérnök lép be a profi masterelés területére, inkább továbbküldik a mixet egy masteringre specializálódott hangmérnöknek.

Miért? Mert a mastering egy másik állatfaj.

A profi mastering tudás nem gyakori és a mastereléshez használható környezet sem éppen filléres, hogy finoman fogalmazzunk.

A keverő mérnökök több ok miatt küldik tovább masterelésre az anyagot:

  • A mastering stúdiókat masteringre építették. Ezek a termek csillagászati összegbe kerülnek.
  • Más eszközöket igényel a feladat.
  • A keverő mérnök kever, a masteringes a mixeket mixeli.

Ez azt jelenti, hogy nem masterelhetjük a saját trackünket?

mastering konzol

Mastering konzol

Nem erről van szó. Bele lehe fogni a masterelésbe, még az is lehet, hogy tehetségesnek találod magad benne! Azonban észben kell tartani, hogy ez a szakma nem sétagalopp. Az alábbi 5 tippel viszont csiszolhatod a zenéd azelőtt, hogy a legvégső simításokat profira bíznád:

Érdekel, hogy miként lehet jó masteringet csinálni? Gyere el képzésünkre és tanuld meg a legjobbaktól!

1. Ismerd meg a mastering környezeted

Alapvető fontosságú, hogy tudd, milyen környezetben dolgozol.

Ha nincs hozzáférésed egy csillagászati összegekbe kerülő stúdióhoz, akkor a meglévő anyagból kell kihozni valamit. Vannak nehézségek, de megoldások is.

Miért fontos a monitorozó környezet?

A szoba, ahol masterelsz, befolyásolja azt, hogy hogyan hallod a hangot. Például, ha egy visszhangos, zajos szobában keversz, akkor néhány frekvencia össze-vissza fog pattogni, ami túlzott rezonanciát eredményezhet.

Ennek az ellenkezője is igaz. Ha egy nagyon csöndes, majdnem zajtalan környezetben a hangfalból jövő hangoknak nem lesz meg a természetes érzése. A frekvenciák reakciói megmásítják a hallásunkat.

Ha masterelünk, rendkívül kis mértékben, de pontosan állítunk hangokat. A visszahallás a környezet miatt zavaros, a döntéseink eredménye más környezetben máshogy fog hallatszódni. De hogyan védekezzünk ez ellen?

Több visszajátszó eszközön mastereljünk. Függetlenül attól, hogy fejhallgatón, monitor hangfalon vagy akár fülhallgatón mixelsz, mindig legyen másik hangforrásod. Ha például van egy pár monitor hangfalad, referenciaként mindig használj például egy fejhallgatót hogy össze tudd vetni a két hangzást.

2. Precíciós EQ

Ha több mint 3 dB-t kell gyengíteni vagy erősíteni egy adott frekvenciánál, az jó jelzés arra, hogy az anyagot vissza kell küldeni a keverőmérnöknek.

A masterelés a precizitásról szól. Ha gyengítesz 6 dB-lel 250 Hz-en, akkor a 250 Hz-et teljesen kiírtod a zenéből. Minden EQ-zás hatással van a kickre, basszusra, szintetizátorokra és a vokálra. EQ-zásra szükség van masterelésnél, de csak a 2-3 dB-nél kisebb módosítások biztosítják azt, hogy a teljes spektrum harmóniában marad.

3. Tartsd a kompressziót alacsonyan

A kompresszálás a masterelés kulcseleme. A kompresszálás energiát ad, összetartja és stabilizálja a mixet.

Az EQ-hoz hasonlóan azonban ezzel is tönkretehetjük a masterelésünket, ha túl szabadon használjuk.

Ha kompresszálunk, tartsuk az arányt 4:1 alatt. Sok mastering mérnök nem kompresszál többel, mint 2:1. Minél magasabb az arány, annál több hangra lesz hatással a kompresszálás, és ezt el akarjuk kerülni.

Az arány viszonylag alacsonyan tartásával csak annyit adunk a tracknek, amennyi kell anélkül, hogy rombolnánk.

4. Adj limitert a mastering busz végéhez

Egy limiter biztosítja, hogy a track kimeneti hangereje nem lépi túl a megengedett határt. Gondolj úgy a kompresszorra, mint egy ragasztóra és a limiterre, mint egy korlátra, amely az utolsó védelmi vonal a ciripeléssel szemben.

CD-k esetén a limiter lehet -0,1 dB vagy egy kicsit magasabb. MP3 esetén a limitert -1 dB-re érdemes tenni. A MP3 konverzió jobban szól, ha az audió kimenet -1 dB.

5. Használj megfelelő attack-ot és release-t

Számos kompresszor kínál attack és release funkciót. Ha jól használjuk, akkor ezek a beállítások tudják szolgáltatni a mastert, de tönkre is tehetik. Az attack határozza meg, hogy a kompresszor hogyan reagáljon a növekedésre, míg a release meghatározza, hogy a hang mennyi idő után térjen vissza a normál szinre.

A trükk az, hogy ne legyen a kompresszor túlságosan hallható. A kompresszálásnak ki kell egészítenie a tracket, nem pedig maga alá gyűrnie.

“Pumpálósabb” track esetében:

Az attack legyen gyors és a release is legyen viszonylag rövid. A gyors attack jól reagál a gyors tranziensekre (pl.: dob) és a release javítja az ütős jellegű hangzást.

Lágyabb trackek esetén:

Az attackot tartsuk közepesen, míg a release lehet kicsit lassabb. A lassú release a kompresszálás okozta változásokat csillapítja.

Ha ezekre figyelsz az otthoni stúdió környezetedben, akkor máris érezhető javulást tudsz elérni a tracken. Az igazán minőségi master viszont olyan szükségletekkel jár, amelyek csak nagyon keveseknek elérhetők, így a végső simításokat érdemes profira bízni.

Forrás: CatzAudio

Skeldar