Snare

Snare

A snare (pergődob) és a kick lábdob kapcsán gyakran vita van arról, hogy melyikük a fontosabb eleme egy dalnak. Amit biztosan tudunk, az az, hogy mindkettőre szükség van ahhoz, hogy az emberek táncra perdüljenek. Számos dobtípus létezik, mindegyikről találhatsz leírást az oldalunkon, de most a pergődobokba (snare) vetjük bele magunkat.

A legtöbb producer betölt néhány hangmintát ahhoz, hogy megtalálja a legjobb pergődob alapot. A pergődobokat azonban nem találják, hanem építik. Számos módja létezik egy snare (pergődob) megalkotásának, most egy kezdők számára is megfelelő technikával és munkafolyamattal fogunk megismerkedni.

Snare anatómia

Snare anatómia

Ha egy hangmintára vagy egy szintetizátor hangra tekintünk, akkor három dolgot vehetünk észre, ami felépíti a pergődobot:

  • tranziens,
  • test,
  • farok vagy lecsengés.

A tökéletes egység megtalálása helyett érdemesebb a jó alkotóelemekből összerakni a hangot.

Snare tranziens

Snare tranziens

Snare tranziens

A tranziens a pergődob kezdeti szakasza, ez az ütő/klikkelő hang, amit hallunk. A tranziens akkor jön létre, amikor az ütő hozzáér a dob membránjához, ez az a hang, ami alapjában meghatározza az egészet. Ez a kezdeti hang nagyon sok információval szolgál az agyunk számára azzal kapcsolatban, hogy éppen milyen hangot is hallunk.

A tranziens éles karakterisztikája segít megkülönböztetni a pergődobot a többi dobtól. Az éles, klikkelő hangzás a pergődob sajátja, amely kihallatszik a mixből és megragadja a hallgató figyelmét. Ha jó tranziens hangot keresünk, akkor éles attackkel rendelkező, klikkelős hangra kell gondolnunk.

Szeretnél saját hangokat készíteni? Látogass el iskolánkba, találkozz oktatóinkkal!

Snare test

Snare 2

Snare 2

A pergődob fizikai méretéből adódik. A megütés után a test egy bizonyos frekvencián kezd el rezonálni, amelyet a dob méretével van összefüggésben. Ez általában a 120 és 220 Hz közötti frekvenciatartomány.

Sanre EQ

Snare Eq

A kisebb dobok magasabb pitch-csel rendelkeznek, amely a méret növekedésével elkezd csökkenni. Az akusztikus pergődob 10″ és 16″ közötti széles és 3″ és 10″ közötti mély szokott lenni. Az átlag olyan 14″ környékén van, míg a mélység 5″ alakul. A DAW-ok szépsége az, hogy lehetőségünk van masszív pergődobokat készíteni a test túlhangsúlyozásával.

Tippek:

  1. Érdemes egy tom dob hangmintát használni a testhez, amelyen a pitch transzpozíciót beállíthatjuk 120-220 Hz közötti értékre.
  2. Használjunk torzítást, kompresszálást és EQ-t ahhoz, hogy kiemeljük a testet.

Snare tail (farok)

Snare tető

Snare tető

Az utolsó rész a farok. Ezt a szakaszt a fémkötegelés határozza meg, amelyet a dobok alján találunk. Ezeket dobsodronyoknak nevezzük. Ha a pergődobot megütik, a vibráció a sodronyokat csörgésre készteti. Az elektronikus zenében ezt a hangot gyakran zaj felhasználásával készítik el.

Tippek:

  1. Egy zaj hangminta jó alap.
  2. Reverbbel a farok mélységét és dimenzióját fokozhatjuk.
  3. Használjunk két különböző zajt a különböző frekvenciákhoz és hosszokhoz!

Rétegezés és elcsúsztatás

Rétegezés

Rétegezés

Miután megtaláltad a hangokat, ideje kombinálnod őket, így jobban fognak szólni, mint külön-külön. A minták elcsúsztatások, így nem versenyeznek egymással, ezek kombinálásával a pergődob szakaszait készítheted el.

A rétegezést több módon is csinálhatjuk, de a legtöbben minden elemet a drumrackbe tesznek be a könnyebb kezelhetőség és programozhatóság miatt. Néhány producer önálló trackként szereti kezelni őket, így külön láthatják a hullámformákat és így könnyebben igazíthatják őket. A rétegezés és elcsúsztatás haszna az, hogy a legjobb részeket használhatjuk a mintákból. Később a jó részeket csak kiegyensúlyozni kell, hogy utána szépen szóljanak együtt.

Snare sampler

Snare sampler

Rétegezési tippek:

  1. A tranziens minta előzze meg a test mintát.
  2. Használj szintetizátort a zaj előállításához a farokhoz. A szintetizátor lehetőséget ad a finomabb beállításokhoz, release időkhöz és tónushoz.
  3. Használd a Samplert az indulás és megállás gyorsaságának beállításához. Az átmenetek az összeállításban ugyancsak hasznosak lehetnek.
  4. A test és a farok esetén érdemes az attackot magasabbra venni ahhoz, hogy a tranziens is át tudjon jönni.
  5. A pergődob teljes hosszát állíthatjuk lejátszásnál az elemeinek decay (lecsengés) értékének állításánál.

Feldolgozás

A hangminták elkészültek, ideje feldolgozni őket. Ajánlott egyenként megtenni ezt, majd csoportként behelyezni a teljes mixben a zene többi részével együtt. Előfordul, hogy van egy ütős snare hangod, de a mixben hallgatva elveszti az erejét. A pergődob feldolgozása számos eszközt és technikát igényel, de az alapvető eljárás a szintezés, EQ-zás, szaturálás, kompresszálás, torzítás és reverb.

Szintezés

Kezdd a pergődob felhasználását a hangerő kiegyensúlyozásával. Meglepő, hogy mennyit tud javítani egy 1-2 dB-es állítás a pergődobon és a mixen.

EQ8

EQ és szűrés

Ez a legfontosabb lépés. El akarjuk különíteni a hangmintákat, hogy külön tudjanak élni a saját frekvenciatartományukban, ne egymással harcoljanak.

Vegyünk egy EQ-t és vágjunk ki alsó frekvenciákat a tranziensből és tailből (farokból). Ezzel helyet csinálunk a testnek, amely úgyis elnyomná ezt a tartományt. Erősítsünk a magasabb frekvenciákon, így a pergődob jobban ki fog tűnni.

Reverb

Adjunk hozzá reverböt, ha több helyet, mélységet és dimenziót szeretnénk. Az 500 ms decay-nél nézelődjünk egy jó reverbhöz. Ha hosszan kitartott reverböt szeretnénk, akkor plate vagy hall reverböt érdemes használni hosszú decay időkkel. A három legfontosabb vezérlő a reverbhöz:

  • Reverb Pre-delay: az első dry hang és az első visszaverődés közötti idő.
  • Decay: mennyi idő alatt álljon le a hang.
  • Dry/Wet arány: nem érintett és érintett jelek arány.

OverdriveTorzítás

A torzítás remek eszköz arra, hogy kövérebbnek tűnjön a pergődob. A Overdrive eszközzel remek változtatásokat tudunk véghezvinni. A Dry/Wet határozza meg, hogy mennyi torzítást használunk.

Szaturáció 

Ha a snare nem üt eléggé, egy kis szaturáció hozzáadásával ezen segíthetünk, lekerekíthetjük a hang éleit. Az eszköz lehetőséget ad, hogy életet vagy extrém csipogást vigyünk a hangba, majd torzítsuk azt szükség szerint. Bánjunk vele óvatosan, mert könnyen kilapíthatjuk és élettelenné tehetjük vele a hangot, pont az ellenkezőjét elérve a célnak. Használjunk a Dry/Wet vezérlőt, hogy a szaturált és nem szaturált hangok szintjét beállítsuk.

Kompresszálás

Ha visszavesszük a hangerejét a tranziensnek a kompresszorral, akkor a kapcsolatát a testtel és a farokkal megváltoztatjuk. A trükk az, hogy kicsit levesszük a hangerőt, így megnövelve a decay szakaszt. Ez azt a hatást idézi elő, hogy a test és a farok hangosabb anélkül, hogy megemeltük volna a hangerőt.

Tippek:

  1. Kezdjük a kompresszálást 4:1-10:1 aránytól!
  2. Gyors és közepess attack-kal dolgozzunk (1-10ms)!
  3. Release idő állítással a gain csökkenés visszatér, mielőtt a pergődob ismét ütne.

Csoportos feldolgozás

Miután egyenként feldolgoztad a hangokat, ideje, hogy csoportban is feldolgozd őket ahhoz, hogy egységes egészet alkossanak. Ezt drum rack használatával vagy track-csoportosítással érhető el. Hasznos lehet egy kicsi torzítás, kompresszálás, szaturálás és reverb hozzáadása. A csoport feldolgozása után EQ-val finomítsunk, hogy jobban illeszkedjen a dob a zenéhez.

Néhány eszköz, amivel érdemes kísérletezni: Redux, Frequency Shifter, Erosion és Gate.

Hasznos tippek a halláshoz: ügyeljünk a hangerőre és az időre! A pergődob gyors és hangos, amely káros lehet a fül számára, különösen akkor, ha órákon át dolgozunk vele. Különösen érdemes odafigyelni a torzításos, kompresszálós, szaturációs munkára, mivel ezek a hangot felerősítik és nagy fárasztóvá tudják tenni.

Forrás: DJTechTools

Skeldar