Swedish House Mafia tippek/trükkök zeneíráshoz

A Swedish House Mafia példája a legjobb bizonyíték, hogy tudatos munkával igenis ki lehet tűnni a tömegből. Az ismeretlenségből való kitöréshez azonban nem árt szem előtt tartani néhány dolgot. Íme, 26 tipp a zenekartól, hogy a zenekészítésbe fektetett energiád valóban megtérülhessen.

swedish house mafia studio 21. Mentsd el!

Gyakran előfordul, hogy zenekészítés közben olyan hangokkal találkozol, amelyeket ugyan szeretsz, de nem feltétlenül illeszkednek az aktuális projektedhez. Nagyon fontos, hogy  – a megfelelő előzetes beállítások alapján – minden egyes értéket tárolj el a szintetizátorodon, méghozzá hangtípusonként elnevezve. A kapcsolódó fájlmappát pedig érdemes a lista elejére mentened, hogy bármikor könnyen hozzáférhess az éppen szükséges dallamokhoz.

Szabd testre!

Semmiképpen se ess abba a hibába, hogy a kompresszorokat, a limtereket és más plugin-okat csak vakon másolgatod egyik csatornáról a másikra anélkül, hogy megváltoztatnád a beállításokat.

Szintén fontos, hogy ne mindig ugyanazokat a plugineket használd ugyanabban a sorrendben. Lehet, hogy az egyik beállítás fantasztikusan szól az egyik basszuson, a másikat viszont akár teljesen tönkre is teheti.

Az tehát önmagában véve még nem baj, ha egy kompresszort, limitert vagy más plugin-t másolsz az egyik sávról a másikra, viszont mindig ügyelj arra, hogy az adott hangeffekt beállításait az új anyaghoz igazítsd.

3. Csak akkor változtass, ha muszáj!

Az egyszerűbb, funkcionális pluginok – például torzítókat, filterek – több esetben sokkal gyorsabban alkalmazhatók másolással. Győzd le magadban a késztetést, hogy „belepiszkálj” ezekbe!

Ha tehát rendszeresen ugyanazokat a pluginokat használod, akkor mindenképpen ügyelj arra, hogy ezekhez hozzájuk férhess.

4. Az ellentétek vonzzák egymást

A mix változatossá tételének jó módja, ha különféle, de hasonló csatornákon – mondjuk két pad-en – ugyanazokat a hangokat játszod le.

Érdemes szembeállítani egymással a különféle kiindulópontokat (például a balt és a jobbat) két, egyébként azonos módon beállított táblán (panneren). A dry/wet hatást pedig érdemes utóbbi irányba eltolni, ellenkező esetben ugyanis a zene kiegyensúlyozatlanná válhat.

5. A kevesebb több!

Általában nem jó ötlet túl sok limiter, kompresszor vagy más mastering effektet használni, mivel ez negatívan hathat az egyes önálló csatornákról alkotott elképzeléseidre.

House típusú zene írásánál és készítésénél érdemes tehát finoman, de határozottan korlátozni a futtatást, majd a mixelésnél le is venni ezeket.

6. Ducking és pumpálás

Ha sidechain kompressziót használsz a duckinghoz és a pumpáló érzet eléréséhez, akkor érdemes további sidechain technikákat is alkalmaznod az extra „vezérléshez”. Így anélkül szivattyúzhatod a basszust, hogy az elnyomna más hangokat vagy szivattyúzás nélkül duckingolhatod az adott pad-et.

7. Ellenőrizd a visszhangot!

Habár elsőre jó ötletnek tűnhet különféle visszhangokat használni az eltérő effektekhez, valójában azonban ezek megtörhetik a zenei harmóniát.

Ilyenkor érdemes megpróbálkozni a master kimenet korlátozásának felerősítésével. Így azonnal látható, hogy mindezzel megszüntethető-e a fenti probléma a mastering fázis végrehajtása után vagy más megoldásra van szükség.

 

8. Erősítés csak finoman!

Általában nagyon sok sztereó erősítőt használunk a különféle zeneszámokban. Azonban ebben sem szabad túlzásba esni, mivel a túlzott erősítés kiegyensúlyozatlanságot eredményezhet a dallamban és a fülünket is bánthatja. Esetenként megoldást jelenthet, ha csak egy-egy jelet erősítünk fel.

9. Rés a pajzson

A sztereó erősítő effektek használata kitöltendő „réseket” eredményezhet, ugyanakkor el is terelhetik a figyelmet egy-egy önálló dallamról. Jó módszer lehet az űr kitöltésére egy sztereo reverb beillesztése. Így egyrészt nem romlik a hangminőség, másrészt ezt követően már bátran alkalmazható az erősítés a dry hatás helyett.

10. Minden együtt

A koherens, professzionális hangzású mix létrehozásának egyik legjobb módja a hasonló hangok csoportosítása például az adott csatornán. Megoldás lehet a tömörítés, a korlátozás és/vagy a telített hangzás létrehozása az adott csoportra vonatkozóan.

A dobok, a magasabb hangok és a basszusok ilyen módon történő csoportosításával harmonikusabb hangzás érhető el.

11. Tedd „monokompatibilissá”!

Fontos, hogy mindig ellenőrizd a mixet az esetleges sztereo szakasznál fellépő problémák szempontjából. Ez különösen elengedhetetlen a house műfajának esetében, mivel sok bárban és klubban van monorendszer. Márpedig ha a basszus hirtelen eltűnik a dallam adott szakaszából, azzal a teljes zene is tönkretehető.

Tehát használj analizátort a track ellenőrzéséhez. Példának okáért a Vengeance-Sound VMS Analyser világosan képes „megmondani”, hogy az adott zene monokompatibilis-e vagy sem. Nincs rosszabb mint egy Swedih House Mafia számot lejátszol sé hiányzik a bass.

12. Csak lazán!

Mindig tartsd szem előtt, hogy a különféle hanghosszok eltérők lehetnek bizonyos szintetizátor típusok esetén. A Swedish House Mafia zenekar tagjaival is előfordul, hogy MIDI-ben teljesen máshogyan szól az általuk írt dallam.

A kiterjesztés ilyenkor is kulcskérdés. Ugyanazon riff (dallamrészlet) más-más rétegének összefüggésében ezek az észlelt hiányosságok valójában akár nagyszerűen is hangozhatnak.

13. Segítő kéz

Ha nem érzed magad komfortosan a gyorsan lejátszott riffek esetén, használj arpeggiátort vagy MIDI plugint, esetleg a szintetizátorba már eleve beépített modult. Építsd be az alapvető MIDI sorozatodat a megfelelő dallamba. Kísérletezz bártan, amíg meg nem kapod a megfelelő végeredményt, ami kiegészíti a fő dallamot vagy basszusgitárt.

Ha még izgalmasabb végkimentre vágysz, told el az egyes riffeket egy-egy oktávval feljebb vagy lejjebb.

14. Helyezd át a mintát!

Ha ki akarod próbálni az arpeggiátor mintáját egy másik szintetizátoron, több lehetőség közül is választhatsz. Manuálisan belenyúlhatsz a hangjegyekbe, ezzel alkotva újra azokat. Elkészítheted a riffet hangonként is, majd egy hangmagasság-korrekciós plugin segítségével azonosíthatod a hangjegyeket. De használhatsz a Waves Tune-hoz hasonló eszközöket is, melyek segítségével MIDI fájlt készíthetsz az audio bemenetből.

15. A piros esetenként tilos!

Amikor effekteket használsz bemenetként, mindig figyelj a beépülő modulokon áthaladó jelszintekre. Túl könnyű hagyni, hogy a jelszint felkússzon a pirosig a kimenetnél, főleg, ha nincs mindenhol szintmérő. Mi a Swedish House Mafia kiemelten figyelünk erre.

Ha ez megtörténik, a lánc végére a jel elvékonyodik, mivel ezeket menet közben elvágják, majd gyengítik.

16. A minőség legyen az első!

Napjainkban néhány zenei plugin magában foglal egy úgynevezett „kiváló minőség” módot. Ez rendszerint előtekintést igénylő, lineáris leképezésű műveleteket és/vagy más DSP „varázslatokat” foglal magában.

Fontos azonban, hogy zeneírás és rendezés közben mindig maradj a „normál” módnál – a késleltetés minimalizálása és a CPU megkímélése érdekében. Amikor pedig a mix elkészítésére kerül sor, akkor lehet “átugrani” a lehető legmagasabb minőségre.

swedish house maffia studio 3

17. Ésszel limitálj!

Ha a teljes mix alatt használsz limitert, tartsd a redukciós mérőt maximum 3-4 decibelnél. Ennél magasabb mérték ugyanis veszélyeztetheti a zenei dinamikát és a jel hallható károsodását eredményezheti. Az egyes önálló összetevőket azonban jobban „megnyomhatod”.

18. Erősítsd a reverb-et!

„Hizlald fel” a reverb-et úgy, hogy egy kompresszort vagy limitert helyezel el az effektláncban. Itt sem szabad azonban átesni a ló túloldalára, ez drámai hatást válthat ki, különösen a limiter esetén.

Az is előfordulhat, hogy mindezek után még EQ-t is be kell vetned, méghozzá fentről lefelé haladva. Így mindkét hatás erőteljesebb lesz, de egyik sem teremt a mid-ekhez hasonló hangulatot, tehát csak helyet foglalnak el a mixben.

19. Örömteli késleltetés

A Swedish House Mafia szerint a valódi partihangulat létrehozásának kulcsa a késleltetés gondos megtervezésében rejlik. Ezt egyébként eredetileg a MIDI szekvenciák javító elemének szánták, amely kompenzálja a MIDI eszközök vezetékes láncai által okozott késést.

Ugyanakkor a modern produkciókban ez önálló életre kelt ahol az elemeket időben „húzzák-vonják”, így teremtve más-más hangulatot. Már csupán 1-10 ezredmásodperc elegendő mindehhez.

20. LFO a győzelemért

A „finomabb” hangzás érdekében érdemes időnként módosítani egy adott hangot a zeneszám bizonyos pontjain – esetleg a breakdown-nál, amikor a különféle hangszerek önállóan is szólnak. Ennek egyik módja az LFO moduláció alkalmazása a szűrő határfrekvenciájára.

A legtöbb szintetizátor beépített LFO-val tartalmaz, de használhatsz külső plugineket is – például az Xfer LFO Toolt – bármilyen hangforráshoz.

21. LFO/késleltetési kérdések

Az LFO modulációs effektjei ugyan fantasztikusak, de ha ezek közül olyat használsz, amely szinkronizálva van a tempó fogadására az adott zeneszám késleltetett részén, akkor a ritmikus effekt „odavághatja” a gondosan beállított késleltetést. Így az olyan részeket, mint például az audio, érdemes előre beállítani, majd ezt követően alkalmazni a késleltetést.

22. Minden az időzítéstől függ

Alapvető fontosságú, hogy az LFO-k a dallam megfelelő pontján legyenek aktiválva. Az Xfer LFO eszköze lehetővé teszi a moduláció fázisának (valójában a kezdőpontnak) az eltolását. A Swedis House Mafia is ezt használja.

Ha ez mégsem történik meg, de az LFO a tempóhoz van igazítva, akkor érdemes manuálisan megváltoztatni az adott részt a hangzás elmozdításával (előre vagy hátra). Ezt követően pedig megtörténhet a „visszaállás”.

23. Szűrő-őrület (filter)

A szűrőmodul (filter) ma már mindenütt jelen van aez EDM zenében. Mindig tartsd viszont szem előtt, hogy ez nagyban befolyásolja a zene dinamikáját. Ezt szem előtt tartva kifejezetten szórakoztató lehet az egyébként meglehetősen nehéznek számító tömörítés vagy limitálás, ami valójában akár ki is hangsúlyozhatja a modulációs effektet.

Swedish house mafia studio

24. A minőségnek ára van

Tetszik vagy sem, de a house műfaja valójában nagyon magas színvonalú plugineket igényel. A DAW-csomagban található mastering eszközök azonban valójában nem igazán felelnek meg a dedikált harmadik fél által kínált szolgáltatásoknak.

Ha már a költségvetésnél tartunk, olcsóbb beszerezni egy önálló mastering plugint, amelyben az összes szükséges eszköz megtalálható, mint egy önálló mastering kompresszort, EQ-t, limitert stb. Ebben a kategóriában egyébként meglehetősen nehéz legyőzni az iZotope Ozon termékcsaládot.

25. Mérd magad másokhoz!

A mixing és a mastering mindig hasonlítsa össze zenéidet a műfaj legjobb példáival. Használj inkább WAV/AIF fájlokat az MP3 helyett. Utóbbiak ugyanis alacsonyabb hangminőségűek, így összehasonlításra sem igen alkalmasak.

26. Ne feledkezz meg a sidechan-ről!

Légy óvatos, ha a DAW fagyasztó funkcióját használod, vagy a stem-eket exportálod keverésre, mivel sok DAW nem foglal magában semmiféle sidechain-t. (Ableton 10-es verziójában már megoldódott ez a probléma)

El tudod ezt kerülni, ha bármelyik részt egyenként emeled ki a sidechain segítségével (0 decibelre állítva, elkerülve minden beépített modult). Le kell tehát némítanod a sidechain forráscsatornáinak kimenetét, miközben azok jelei változatlanul továbbításra kerülnek. Reméljük tetszett ez a kis tipp gyűjteménytől egyenese a Swedish House Mafia-tól.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük