Ezúttal a trap stílus, illetve a vonatkozó zenealkotás további lépéseivel ismerkedünk meg. Ha esetleg még nem olvastad a sorozat első részt, ezen a linken megteheted.

8. Referencia track használata

Referencia track

A trap stílus kezdetben nehéz lehet, különösen akkor, ha még csak hasonló műfajban sem dolgoztunk. Kezdésként érdemes egy referenciát alkalmazni, hogy simábban menjenek a kezdetek.

A referencia track olyan, mintha csak rajzolnánk. Áttetsző módon láthatjuk a kész mű vonalait, elosztását, így segít nekünk majd a sávok szervezésénél. A cél azonban az, hogy ne másoljunk, hanem mint útmutatás használjuk ezt a tracket. Válasszuk ki a kedvenc trap zenénket és jelöljük be a elemeit.

Miután minden fontos főelemet (bevezetés, refrén, build, drop stb.) megjelöltünk, kezdhetjük tovább bontani a zenét. Milyen hosszú egy szekció? Az ismétlődő szekciók teljesen egyformák? Milyen változások állnak be a zenében? Milyen elemek jelennek meg és milyenek tűnnek el? Szekcióváltásnál milyen átmenet történik?

Referencia track

A nagy figyelemmel történő meghallgatás sokat segít egy zene kivesézésében. Fejlődik a hallásunk, észrevesszük a részleteket is, ezt pedig a saját zenénkhez is felhasználhatjuk.

Amikor zenét írunk, az, hogy hogyan rendezzük el az elemeket, pont olyan fontos, mint az, hogy hogyan szól. Egy jó felépítés megfogja a hallgatót és arra ösztönzi, hogy végighallgassa a számot. Szánjunk időt a referencia megismerésére és tanuljunk belőle!

A szokásos módon nekikezdve a zenének néhol akadályokba ütközhetünk, ilyenkor mindig forduljunk a referenciához és nézzük meg a zene folyamát, vagy az figyeljük meg a szekciókat felépítő elemeket.

Ügyeljünk arra, hogy ne akarjunk mindig úgy hangzani, mint a referencia. Ezeket a számok már masterelve vannak, míg mi az alapoktól indulunk el. Ezek a lépések majd csak azután jönnek, hogy a fő ötlet formát ölt, így ne akadjunk le azon, hogy nem egészen úgy szól. Csak fejezzük be a számot.

Érdekel a zeneírás és a zeneszerkesztés? Látogass el az iskolánkba!

A trap stílusú zene elrendezése

Az alábbiakban láthatod az egyik leggyakoribb trap stílusban jellemző elrendezést, mint kiindulási alap:

Bevezetés: 4 bar
Refrén: 8 bar
Build: 4-8 bar
Drop: 16 bar
Breakdown / Refrén 2: 8 bar
Build 2: 4-8 bar
Drop 2: 16-32 bar
Lezárás: 8 bars

Akár a fenti leírást, akár a referencia tracket is használod, egy jó útmutató lesz a kezedben, hogy kialakíthassad a saját zenéd felépítését.

Saját ötletek alkalmazása sablon segítségével

A referencia track abban is segít, hogy ne ragadjunk benne a rossz hírű, 16 baros loopokban.

Lehetővé teszi a másolás-beillesztést, hozzáadhatjuk és elvehetjük az elemeket, majd ebből elkészíthetjük a vázként szolgáló teljes zenét, amely ugyanolyan felépítésű lesz, mint az eredeti zene. Használjuk ezt, hogy tisztán lássuk, hogy mit kell hozzáadni és eltávolítani. Referenciát használni hasznos, amíg a saját, egyedi hangzásunk elkészítésére vetjük be.

9. Melodikus elemek hozzáadása

A melodikus elemek igazán fel tudják tüzelni a zenét. Egy arpeggiator vagy egy egyedi szintetizátor, esetleg stab igazán meg tudja indítani a zene menetét, így ragadva magával a hallgatót.

Vegyük például azt, hogy a basszus elemeket gyakran használják a trap stíluson belül a dropoknál, amellyel súlyt adnak a zenéhez, mint alap.

A NGHTMRE – Street című számban az alkotó egy kürtöt használ, hogy a melódiát továbblendítse a dropban. A már említett Mi Gente remix ugyancsak kürt hangszerekkel oldja meg továbbhaladást.

A Flosstradamus & Dillon Francis – Tern It Up-ban a szerző egy arpeggiatort használt a letörésnél, hogy a tracket a következő felépüléshez és letöréshez vezesse.

Ott használjunk melodikus elemeket, ahol szükséges, ne csak dobáljuk őket befelé a zenébe. Kerüljük el, hogy a szám túlzsúfolt legyen. A kevesebb néha több.

A dropokat azonban a dobokkal való kitöltés vagy egyéb ütős hangszerek is továbbvihetik.

10. Dobkitöltés vagy más ütös hangszerek használata

Egy öblös sub, egy erős lead hang és egy megragadó dob legyen a legmagasabb prioritású feladat, ha trap dropot készítünk.

A tam kitölt, egy ütemtől eltérő dob pedig igazán üt, míg egy érdekes perka hang egy jó dropot tud csinálni vagy megtörni. Hallgassuk meg a Finding Hope – Let Go Castor Troy-féle remixét.

Figyeljük meg, hogy a piszkos hangzású leaddel, törésekkel és a gyors, reverbes ütősökkel milyen jól juttatja el a hallgatót a feszültség állapotába. Egyszer csak megkezdődik az átmenet a tam kitöltésbe, miután a lead megint üt egyet, hogy végül így befejezze a fordulatot.

A dobkitöltések olyanok, hogy könnyen össze tudják hozni a dropot, miközben továbblendítik a számot, így fenntartva a hallgató figyelmét. Ismerjünk meg több trap producert és észrevehetjük, hogy majdnem mindegyikük valamilyen dobot használ kitöltésre, amellyel továbbviszi a zenéjét.

A Conro – On My Way Up egy olyan példa, ahol a művész egy nem szokványos hangot használ, hogy karaktert és egyediséget adjon a zenéjéhez.

Ha a dropunk üresnek tűnik, akkor adjunk ezeknek a tippeknek egy esélyt és derítsük ki, hogy mennyi dinamikát tudunk ezzel a zenéhez adni. Ez pedig elvezet minket ahhoz, amit minden producernek alkalmaznia kell, ha egy új stílusban alkot: a kísérletezést!

11. Kísérletezés

Attól, hogy egyre több és több tracket készítünk, ne felejtsünk el kipróbálni új dolgokat. Szerezzünk inspirációt abból a stílusból, amit szeretünk és próbáljuk meg vegyíteni az aktuális zenénkkel. Sosem tudhatjuk, hogy milyen kombinációból születik valami nagyszerű.

A trap stílus EDM oldala nem is igazán kezdődött el, amíg az alkotók nem kezdték el vegyíteni az EDM trackek jellemző struktúráját a tradicionális hip-hop hangszerekkel. Ma pedig a trap stílus mindenütt jelen van.

A lényeg, hogy sose veszítsük el a kíváncsiságunkat! Nem kell minden szabályt szentíráskánt követni. Vajon a pergődob jól fog szólni a lábdobbal? Próbáljuk ki! Bármikor kincsre bukkanhatunk.

A trap stílusnál is igaz, hogy ez a mentalitás hosszútávon segíteni fog, a felfedezéseket több számodban is alkalmazhatod majd.

12. Mix & Master

Ez a produkciókészítés utolsó fázisa, amikor már csak a végső simításokat kell elvégezni streamelés, letöltés vagy klubokban történő bevetés előtt.

Trap stílus esetén a dalt nagynak, tisztának és hangosnak szeretnénk hallatni. Mielőtt ennek nekilátnánk, van egy fontos dolog, amit meg kell jegyezni: a masterelés nem azért van, hogy a fülbeötlő problémákat orvosolja.

A masterelés nem egy mindent helyrehozó varázslat. Ha valami nem jó a mixben, akkor azt előbb magában a mixben kell helyrehozni, még azelőtt, hogy egyáltalán a masterelésre kerülne a sor. Ez egy fontos szabály, amit a masterelés közben sosem szabad elfelejteni.

Ezt a folyamatot sokáig tart megtanulni, ezért ne legyünk frusztráltak, ha először a track nem szól úgy, mint a kedvenc művészedé. Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás! Illetve pár tipp:

Monó subfrekvenciák

iZotope Ozone

Minden nehéz subfrekvencia a mix közepéről jöjjön. Ha nagyobb hangrendszeren is szeretnénk játszani a zenét, akkor biztosra kell mennünk, hogy a különböző helyről érkező hangok nem fognak összeakadni.

Nem szeretné senki, hogy egy amúgy nagyszerű track ezért hangozzon borzasztóan, így használjunk gyári plug-int vagy olyan harmadik féltől származót, mint például az iZotope Ozone.

Ne kompresszáljunk túl

Kompresszálás

Nem szükséges összenyomni azért a zenét, hogy olyan hangosan szóljon, amennyire csak lehet. A legtöbb streaming szolgáltatás, mint például a Spotify, csökkenti a hangerőt, hogy a trackek az érzékelt hangerőn szóljanak.

Nem kell azon görcsölni, hogy a zenéd hangosabban szóljon, mint a versenytársaké, mivel mindenkié egyformán fog szólni. A túlkompresszálás elkerülésével pedig megőrizheted a track összes dinamikáját, amelybe minden bizonnyal sok óra munkát tettél. A túlkompresszálás legyen az ellenségünk! Itt egy példa arra, hogy mi a különbség egy normál és egy túlkompresszált zene között.

Hangosítás többszörös limitálással

Ez a stílus arról ismert, hogy a zene az ember arcában van, de hogyan is érhetjük el ezt a lehető legkevésbé feltűnően anélkül, hogy tönkretennénk a dalt?

Az egyik válasz erre a többszörös limitálás. Ez egyszerűen arról szól, hogy több limitert teszünk egymás után, majd lassan kezdjük növelni a hangerőt, ahogy haladunk előre. Ezzel a technikával a munkát szétosztjuk több limiter között. Például egy limiter 10 dB-lel növelheti a hangerőt.

Limiter

Lehetséges, hogy egy limitert használva maradványok képződnek a digitális vágás miatt, amikor a hangos részeket lehalkítjuk, vagy amikor a halk részeket felhangosítjuk. Alternatívaként használhatunk 5 limitert, mindegyik csak 2 dB-lel hangosít, így kerülve el az esetleges maradványokat. Érdemes próbálkozni, ez csak egy biztosíték, hogy ne tegyük tönkre a kemény munkánkat.

Összefoglaló

Számos hasznos írásunk van a témáról, amelyeket érdemes elolvasni, ha ebben a produkciós fázisban ténykedünk. Kezdőknek javasoljuk a zeneelméleti és mastering képzéseket.

A trap zene az EDM-en belül sokat fejlődött az elmúlt néhány évben. A kemény basszusaival és dobjaival ez a stílus még sokáig ismert maradhat. Minden lépést átnézve zeneszervezéstől, a 808-ason át, minél jobb, dinamikusabb dropot készítéséig már nincs más hátra, mint hogy belevessük magunkat a zeneszerkesztésbe.

Forrás: Cymatics.fm

Skeldar