KICK (LÁBDOB) KÉSZÍTÉS, TIPPEK ÉS TRÜKKÖK ABLETON KÖRNYEZETBEN
Ebben a leírásban bemutatjuk, hogy hogyan kell kick-et készíteni sampling és szintetizátor használatával.
Előszó
Néhány hónapja kerestünk egy jó, ingyenes lábdob szintetizátor plugin-t 64 bit-es VST formátumban, de nem találtunk semmi használhatót. Ekkor határoztuk el, hogy megcsináljuk a sajátunkat. Elkezdtünk kick-eket készíteni sampling és szintézis használatával.
A koncepció
Az alapötlet, amit más lábdob plugin-ekben is láthatunk, hogy sampler-t használunk az attack-hoz és szintetizálást a basszusdob testéhez. Ez egy működő módszer és könnyen használható, nagyszerű eredmények érhetők el vele.
Projekt beállítások
A projekthez a következő beállításokat használjuk:
- Tempo: 120 BPM,
- Time Signature 4/4,
- G0 minden lábdob hangjegyhez.
Alapvető plugin-ekben
A következő hangszereket és effekteket fogom használni az Ableton Suite-ból az egyedi lábdobokhoz:
- Instrument rack
- Simpler
- Analog
- Operator
- Compressor
- Limiter
- Amp
- Saturator
- Reverb
- EQ Eight
Kick és 2x Simpler
A kick-hez kiválasztunk egy attack és egy body sample-t, amit a Simpler-be töltünk be és szűrjük 600 Hz-en HPF-el és LPF-el.
Hangszerek:
- Simpler: Attack, szűrő HP24 600 Hz-en,
- Simpler: Body, szűrő LP12 600 Hz-en.
Effektek:
- Compressor: 7:1 ratio, 4 ms attack, 30 ms release,
- EQ Eight: low shelf cut, 60 Hz, -4,5 dB.
Lábdob, Simpler és Operator
A második kick-et Simpler-rel és Operator-ral készítjük el. A szintetizátor részt az Operator kezeli, így biztosítva a kick testét. A szinusz hullámokat mindkét művelethez használjuk. A test rész rövid decay-t és pitch modulációt használ.
Hangszerek:
- Simpler: Attack, szűrő HP24 600 Hz-en,
- Operator: Body, szűrő LP24 670 Hz-en, attack 0, decay 600ms, pitch env +12st 100%, Op A szinusz 0 dB, Op B szinusz -30 dB.
Effektek:
- Compressor: 2:1 ratio, 6 ms attack, 50 ms release,
- Limiter: alapbeállítás.
Lábdob, Simpler, Operator és Amp
Ez hasonló az előző példához, de más effekteket is használunk majd. Az Amp a hang karakterisztikáját változtatja meg, hogy könnyedebb legyen.
Effektek:
- Compressor: ugyanaz, mint az előzőnél,
- Amp: Clean beállítás, 3-as Gain, 10-es Bass, 2.9 Middle, 5.2 Treble, 3-as Presence, 49%-os dry wet,
- Limiter: ugyanaz, mint az előzőnél.
Kick, Simpler, Operator és Amp torzítással
Nagyon hasonló ez is, mint az előző példa, de az Amp agresszívabb beállításával torzítást idézünk elő, majd EQ-val kiegyenlítjük a hang kis energiáját.
Effektek:
- Compressor: ugyanaz, mint az előzőnél,
- Amp: Heavy beállítás, 3-as Gain, 8,8 Bass, 9-es Middle, 4,6 Treble, 3-as Presence, 23%-os dry wet,
- Limiter: ugyanaz, mint az előzőnél.
Kick, Simpler és Analog
Nagyon szintetikus és robotszerű lábdob hangot állítunk elő, mivel négyzetes hullámot használunk az Analog-ban. Pitch envelope-ot nem állítunk be, de így is beleillik a koncepcióba.
Hangszerek:
- Simpler: attack, szűrő HP24 600 Hz-en,
- Analog: body, szűrő LP12 189 Hz-en, attack 0, decay 626 ms, négyzetes hullám.
Effektek:
- Compressor: 2:1 ratio, 5,4 ms attack, 36 ms release,
- Limiter: alapbeállítás.
Kick, Simpler, Analog és Saturator
Ez is hasonlít az előző példához, de a Saturator segítségével egy más vibrációt adunk a hangnak.
Effektek:
- Compressor: 1.6:1, 5.4 ms attack, 36 ms release,
- Saturator: Analog clip, +16 dB, output -7 dB, 50%-os dry wet,
- Limiter: alapbeállítás.
Kick, Simpler, Operator, Amp és Reverb
Az érdekesség az, hogy használhatunk Reverb-öt, hogy valószerűbb hangzást adjunk a kick-nek. Nagyon óvatosan kell használni a Reverb-öt, mivel az effektet könnyen túl lehet tolni. Állítsuk be monóra nagyon rövid decay-jel és predelay-jel.
Effektek:
- Compressor: ugyanaz, mint az előzőnél,
- Amp: Lead type, 3-as Gain, 4-es Bass, 7-es Middle, 5-ös Treble, 3-as Presence, 10%-os dry wet,
- Reverb: 2.5 Size, 0 Stereo, 593 ms decay, 16 predelay, 40%-os dry wet,
- Limiter: alapbeállítás.
Phase beállítás
Az Operator-ban beállíthatjuk fokokban az induló fázisát a hullámnak. A megfelelő beállítással olyan hangot hozhatunk létre, amelynek nagy része klikkszerű.
3-as band használata 2 helyett
A 3-as band is működik a kick spektrumában. A három band az jelenti, hogy alacsony, közepes és magas. EQ-val, hangszeres rack-kel és effekt rack-kel könnyen előállítható.
Bónusz tipp
Érzésed szerint cserélgesd az effekteket! Sosem lehet tudni, mikor bukkansz egy neked kellő hangra. A Limiter azonban többnyire a chain végére megy, hogy megelőzzük vele a pattogást.
Forrás: Tuts+ Burucs Ádám cikke!
Szerző: Skeldar