[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-jwkrwjyb’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
Sub-bass hármas oszcillátor használatával
Az első, amire szükség lesz egy sub-bass létrehozásához, hogy egy csatornát adj hozzá a Channel ablakban, valamint egy step sequencert. Minden csatornát vehetünk egy hangszernek vagy sample-nek. Ahhoz, hogy ezt megcsináld, kattints az Add new-ra és válaszd ki a 3xOSC-t. Miután hozzáadtad, meg fog jelenni a Channel ablakban, a csatorna beállításai pedig a jobb oldalon lesznek elérhetőek.
3xOSC beállítások
A Channel settings rész az a terület, ahol a csatornát állíthatjuk, hogy a megfelelő basszus tónust elérjük. A beállítási ablakban van az OSC2 és OSC3 szekció. Az OSC2-höz és OSC3-hoz tekerd a hangerőt teljesen balra (0 hangerő). Ha MIDI billentyűzettel rendelkezel, akkor a C2 környékén egy sub-bass hangot hallhatsz. Ha nincsen MIDI billentyűd, akkor is játszhatsz hangokat a csatorna vagy a piano roll ablakban. A beállításokat ehhez a lépéshez az alábbi képen találod meg. Következő lépésként keressed meg a Course Tuning (CRS) knobot az első oszcillátornál és tekerjed teljesen balra, amely csökkenteni fogja a pitch-et 24 félhanggal vagy két oktávval.
A sub-bass mixelése

Fontos, hogy tudjunk sub-bass mixelésben alkotni, mivel ez elengedhetetlen a beatek készítéséhez. Ez az elem meghatározó a legtöbb hip-hop és R&B számban. Sajnálatosan ez az a zenei elem, amit a producerek nehezen szoktak jól elhelyezni a trackekben.
A legtöbb sub-bass egy szintetizátor szinusz hullámából készül. Népszerű módszer, hogy egy 808 hangmintából készítik el. Az emberek többsége megszenved azzal, hogy jó basszust készítsen, mivel vagy sub-bass szintetizátort használnak, amely nem szerepel jól egy mixben, vagy egy olyan 808-as hangot, amely ugyancsak nem illik a zenébe. Kezdőként elsőnek analizálni kell a hang forrását. Lehet használni sample-t vagy szintetizátor hangot, amely túl sok és túl erős.
Sub-bass kompresszálása
A sub-bass hangást nagyban segíti a kompresszálás. Ha nagyon figyelsz, amikor szól egy sub-bass, gyakran észreveheted, hogy néhány hang hangos, míg más hangok eléggé halkak. Kompresszálással beállíthatod, hogy a hangerők egyensúlyban legyenek és konzisztens hangzást adjanak.
[/av_textblock]
[av_promobox button=’yes’ label=’Érdekel’ link=’manually,https://sonicschool.hu/bevezetes-a-modern-zeneszerkesztes-vilagaba/’ link_target=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ box_color=” box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ av_uid=’av-jwkrymm3′ admin_preview_bg=”]
Érdekel, hogy hogyan lehet nagyon ütős basszusokat készíteni? Gyere el bemutató napunkra és megtudod!
[/av_promobox]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jwkrwzbh’ admin_preview_bg=”]
Basszus 3xOSC használatával
Mielőtt effekteket adhatnánk a basszushoz, hozzá kell rendelnünk a saját trackjéhez a mixerben. Ezt úgy tehetjük meg, hogy kiválasztjuk a tracket és megnyomjuk a Ctrl+L gombokat. Az első lépés, hogy csökkentsük az átlag rms-t olyan -18 dB körüli értékre. Ennek a célja az, hogy a hangszer optimális értéken legyen az effekthez, amit majd a basszuson fogunk alkalmazni. Ha ki szeretnéd hagyni ezt a lépést, akkor arra figyelj, hogy a sub-bass csúcspontja -6 dB körül legyen a mixernél.
EQ sub-bass
Az EQ-zás nagyszerű módszer arra , hogy megakadályozzuk azt, hogy a sub-bass elnyomja a többi hangszert. Jó kezdés lehet az EQ plug-in egy analizálóval, mint például az EQ 2 az FL Studióban. Az analizáló segítségével láthatod a domináns frekvenciákat, amikor lejátszod a zenét. Általában nem szeretnénk, hogy a sub-bass 60 Hz fölé menjen, de a basszus frekvenciák lehetnek ennél sokkal magasabbak is, akár 85-90 Hz is. Ha igazán arra összpontosítasz, hogy mély basszust készíts, akkor érdemes a 80 Hz feletti hangokat teljesen kiszűrni. Alkalmazhatsz még HPF-et néhány kisebb frekvencián is 20 Hz körül, így a tartomány alja tisztábban fog hangzani.

Ez az a területe, ahol nincsen teljes egyetértés. Néhányan szeretik bent hagyni ezeket a frekvenciákat, mivel hallani nem lehet őket, de érezni igen. Használd a saját füled és dönts te magad, hogy neked melyik megoldás tetszik jobban. A példában HPF és LPF is jelen van meredek ívekkel.
Ezek a látszólag kis finomítások hatalmas hatást tudnak gyakorolni és meghatározzák, hogy milyen jól szól majd a basszus. Sokan félreértik a lényegét a sub-bass hangoknak és emelik a frekvenciát, így azonban a végeredmény csúnya lesz, hisz a basszus kezd összeolvadni más hangszerekkel.
Itt is érvényes az a szabály, hogy a kevesebb sokszor több. Ha találsz egy jó hangot, tisztítsd, EQ-zd és kompresszáld, hogy része legyen a zenének az eredmény, ne pedig elnyomja azt.
Effektek alkalmazása a basszuson
Az FL Bass plug-in használatával felturbózhatjuk a basszusunkat. Ez kicsi erősítést ad a hangnak, de az eredmény annál jobb lesz. Ha a sub-bassnak nagyobb mélységet szeretnél adni, akkor a „stereo widener” effektet érdemes használni. Az effekt láncolatba az Izotope Ozone 4-et betéve pedig a hangot izgalmasabbá lehet varázsolni.
Miután minden kívánt effektet alkalmaztunk, egy trim plug-in használatával állítsuk be, hogy a hang olyan -18 dB körüli rms értéket üssön meg. Előfordulhat, hogy nincsen ilyen plug-ined, ebben az esetben ügyelj arra, hogy a csúcs a sub-bass csatornán -6 dB körül legyen.
Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!
Skeldar
Forrás: FL Beat Tutorials
[/av_textblock]