SUB-BASS KÉSZÍTÉS ÉS MIXELÉS FL STUDIÓVAL
Sub-bass hármas oszcillátor használatával
Az első, amire szükség lesz egy sub-bass létrehozásához, hogy egy csatornát adj hozzá a Channel ablakban, valamint egy step sequencer-t. Minden csatornát vehetünk egy hangszernek vagy sample-nek. Ahhoz, hogy ezt megcsináld, kattints az Add new-ra és válaszd ki a 3xOSC-t. Miután hozzáadtad, meg fog jelenni a Channel ablakban, a csatorna beállításai pedig a jobb oldalon lesznek elérhetőek.
3xOSC beállítások
A Channel settings rész az a terület, ahol a csatornát állíthatjuk, hogy a megfelelő basszus tónust elérjük. A beállítási ablakban van az OSC2 és OSC3 szekció. Az OSC2-höz és OSC3-hoz tekerd a hangerőt teljesen balra (0 hangerő). Ha MIDI billentyűzettel rendelkezel, akkor a C2 környékén egy sub-bass hangot hallhatsz. Ha nincsen MIDI billentyűd, akkor is játszhatsz hangokat a csatorna vagy a piano roll ablakban. A beállításokat ehhez a lépéshez az alábbi képen találod meg. Következő lépésként keresd meg a Course Tuning (CRS) knob-ot az első oszcillátornál és tekerjed teljesen balra, amely csökkenteni fogja a pitch-et 24 félhanggal vagy két oktávval.
A sub mixelése
Fontos, hogy tudjunk sub mixelésben alkotni, mivel ez elengedhetetlen a beat-ek készítéséhez. Ez az elem meghatározó a legtöbb hip-hop és R&B számban. Sajnálatosan ez az a zenei elem, amit a producerek nehezen szoktak jól elhelyezni a track-ekben. A legtöbb sub egy szintetizátor szinusz hullámából készül. Népszerű módszer, hogy egy 808 hangmintából készítik el. Az emberek többsége megszenved azzal, hogy jó basszust készítsen, mivel vagy sub szintetizátort használnak, amely nem szerepel jól egy mixben, vagy egy olyan 808-as hangot, amely ugyancsak nem illik a zenébe. Kezdőként elsőnek analizálni kell a hang forrását. Lehet használni sample-t vagy szintetizátor hangot, amely túl sok és túl erős.
Sub-bass kompresszálása
A sub hangást nagyban segíti a kompresszálás. Ha nagyon figyelsz, amikor szól egy sub-bass, gyakran észreveheted, hogy néhány hang hangos, míg más hangok eléggé halkak. Kompresszálással beállíthatod, hogy a hangerők egyensúlyban legyenek és konzisztens hangzást adjanak.
Basszus 3xOSC használatával
Mielőtt effekteket adhatnánk a basszushoz, hozzá kell rendelnünk a saját track-jéhez a mixerben. Ezt úgy tehetjük meg, hogy kiválasztjuk a track-et és megnyomjuk a Ctrl+L gombokat. Az első lépés, hogy csökkentsük az átlag rms-t olyan -18 dB körüli értékre. Ennek a célja az, hogy a hangszer optimális értéken legyen az effekthez, amit majd a basszuson fogunk alkalmazni. Ha ki szeretnéd hagyni ezt a lépést, akkor arra figyelj, hogy a bass csúcspontja -6 dB körül legyen a mixernél.
EQ sub-bass
Az EQ-zás nagyszerű módszer arra, hogy megakadályozzuk azt, hogy a sub elnyomja a többi hangszert. Jó kezdés lehet az EQ plugin egy analizálóval, mint például az EQ 2 az FL Studio-ban. Az analizáló segítségével láthatod a domináns frekvenciákat, amikor lejátszod a zenét. Általában nem szeretnénk, hogy a sub 60 Hz fölé menjen, de a basszus frekvenciák lehetnek ennél sokkal magasabbak is, akár 85-90 Hz is. Ha igazán arra összpontosítasz, hogy mély basszust készíts, akkor érdemes a 80 Hz feletti hangokat teljesen kiszűrni. Alkalmazhatsz még HPF-et néhány kisebb frekvencián is 20 Hz körül, így a tartomány alja tisztábban fog hangzani.
Ez az a területe, ahol nincsen teljes egyetértés. Néhányan szeretik bent hagyni ezeket a frekvenciákat, mivel hallani nem lehet őket, de érezni igen. Használd a saját füled és dönts te magad, hogy neked melyik megoldás tetszik jobban. A példában HPF és LPF is jelen van meredek ívekkel. Ezek a látszólag kis finomítások hatalmas hatást tudnak gyakorolni és meghatározzák, hogy milyen jól szól majd a basszus. Sokan félreértik a lényegét a sub hangoknak és emelik a frekvenciát, így azonban a végeredmény csúnya lesz, hisz a basszus kezd összeolvadni más hangszerekkel. Itt is érvényes az a szabály, hogy a kevesebb sokszor több. Ha találsz egy jó hangot, tisztítsd, EQ-zd és kompresszáld, hogy része legyen a zenének az eredmény, ne pedig elnyomja azt.
Effektek alkalmazása a basszuson
Az FL Bass plugin használatával felturbózhatjuk a basszusunkat. Ez kicsi erősítést ad a hangnak, de az eredmény annál jobb lesz. Ha a sub-nak nagyobb mélységet szeretnél adni, akkor a „stereo widener” effektet érdemes használni. Az effekt láncolatba az Izotope Ozone 4-et betéve pedig a hangot izgalmasabbá lehet varázsolni.
Miután minden kívánt effektet alkalmaztunk, egy trim plugin használatával állítsuk be, hogy a hang olyan -18 dB körüli rms értéket üssön meg. Előfordulhat, hogy nincsen ilyen plugin-ed, ebben az esetben ügyelj arra, hogy a csúcs a sub-bass csatornán -6 dB körül legyen.
Forrás: FL Beat Tutorials
Szerző: Skeldar