ÉNEK FELPEZSDÍTÉSE EGYSZAVAS DELAY-EKKEL
Talán sosem gondoltad volna, de ha ének esetében bizonyos szavakon delay-t alkalmazol, akkor nagyban javíthatod a vokált. Számos zenehallgató még a dallamnál is jobban figyel a vokálra, ezért fontos, hogy minél izgalmasabbá és kifejezőbbé tegyük azt. Ha van valamilyen fontos szó, kifejezés vagy hangjegy, amit ki szeretnél emelni, akkor ezt a delay-el teheted meg. Két módszer van, az első elég egyszerű, amely egy return track-et használ, a másik több kontrollt ad. Az Ableton Live Audio Effect Rack segítségével finomhangolhatod is az eredményt. Mindkét módszer egyaránt alkalmazható élő fellépés vagy stúdiómunkák során.
Egyszavas ének delay visszatérő trackkel
A legegyszerűbb eljárás, hogy a kívánt szóhoz vagy kifjezéshez delay-t tegyünk, ha a return track-et delay-ezzük. Tegyünk be bármilyen delay effektet: a Ping Pong Delay itt jól használható, mert az ismétlést visszaadja a sztereótér bal és jobb oldalán egyaránt. Miután a elhelyeztük a delay-t, a Send knob-ot kössük be bármely gombra a MIDI kontrolleren. Valahányszor delay-ezni akarod a kifejezést, csak meg kell nyomnod a gombot.
Ennek a módszernek az az előnye, hogy a segítségével bármilyen track-et küldhetsz delay-ezni. Megeshet, hogy szeretnél a későbbiekben valamilyen dobhoz delay-t adni, amit így a return track-kel meg is tehetsz. Bár a fenti módszer nagyon sok esetben működik, arra nem ad lehetőséget, hogy automatizáld a return track effektjeit a Session View-ban. Ehhez rack-et fogunk használni.
A rack két chain-ből áll. Az első chain nem tartalmaz semmilyen effektet, csak átengedi a vokált mindféle feldolgozás nélkül. A második chain az, ahol az effektek képbe kerülnek. A képen elhelyeztünk egy Ping Pong Delay-t és a vezérlést bekötöttük a Macro Knob-okra. Mivel csak egy szót vagy kifejezést akarunk delay-ezni, ezért van egy Gate is a delay előtt.
A Gate korlátja 6 dB, a Floor -inf dB. Ez azt jelenti, hogy hacsak a vokál nem lépi át a 6 dB-t (amit sosem fog), a Gate blokkol minden audió jelet, hogy elérje a Ping Pong Delay-t. Ha kikapcsoljuk a Gate-et, a vokál eléri a célt. Ez a vezérlés legkritikusabb pontja, ezért a Gate kapcsolót érdemes Macro Knob-ra kötni, amit nevezzünk most One Word Delay-nek. Ha ki akarunk emelni egy szót, elég csak megnyomni a MIDI kontrolleren a gombot, és máris kinyílik a Gate, így a vokál delay-t kap. Ha még egyszer megnyomjuk a gombot, a Gate bezáródik.
Az ének delay ne tegye tönkre az vokált!
Ha a delay-eket jó sokszor szeretnénk ismételni, akkor vigyázni kell, mert zavarhatják a vokál többi részét, és végül egy zavaros valamit kaphatunk, ha túlzásba visszük. Csökkenthetjük a negatív hatást, ha kompresszort alkalmazunk, amely visszafogja a késleltetett jelet.
A kompresszor effektnél tegyünk a vokál track-re a Sidechain input-ot, és aktiváljuk. A késleltetett jel így kikerül az útból és megmarad a vokál tisztasága, még akkor is, ha valamivel intenzívebb delay-t alkalmazunk. Érdemes megjegyezni, hogy nem csak Ping Pong Delay-t használhatunk. Bármilyen késleltetésen alapuló effektből jót hozhatunk ki, de akár a Reverb-bel is kísérletezhetünk. Sosem tudhatjuk, melyikkel lelünk kincsre!
Forrás: DJTechTools
Szerző: Skeldar