HANGSZER EQ SEGÉDLETEK 20 HANGSZERHEZ – 3. RÉSZ
Zenekari hangszer
Húros hangszer szekció
Hangszer alsó korgás: 0-50 Hz
40-50 Hz-es Highpass-szel megszabadulhatunk a nem kívánt alsóbb frekvenciáktól.
Tömeg/melegség/zavarosság: 80-300 Hz
A 80-100 Hz-es tartomány erősítésével nagyobb tömeget adhatunk a hangnak, míg a 100-300 Hz-es tartomány a melegséget fokozza. A 200-500 Hz közötti sávot érdemes figyelni, ha zavarosságot észlelünk a csúcspontokon.
Hangszer attack: 500-1000 Hz
Erősítsük az 500-1000 Hz-es sávot, ha több attackot szeretnénk! Csökkentéssel lágyabb hangot is létrehozhatunk.
Hangszer húros hangzás/légiesség: 2-5 kHz
Finomhangoljuk a 2-5 kHz-es tartományt, hogy több húros hangzást kapjunk.
Szikrázás/pezsgés: 7-12 kHz
Nagyobb erősítés 7-10 kHz-nél szikrázóbb hangzást ad, míg a 8-12 kHz erősítésével inkább pezsgőbb, légiesebb hangot kapunk.
Cselló
Alsó korgás: 0-80 Hz
60-80 Hz-es Highpass javasolt, ízlés szerint.
Zavarosság: 200-300 Hz
Keressünk zavart 200-300 Hz környékén, és távolítsuk el egy szűk vágással!
Teljesség: 400-600 Hz
Próbáljunk erősíteni 400-600 Hz között a kerekebb, és teljesebb hangzásért!
Jelenlét: 6-8 kHz
Nagyobb és határozottabb jelenlétet adhatunk a hangnak, ha 6-8 kHz-es tartományban erősítünk.
Rekedtség: 14-200 kHz
14-15 kHz környékén Lowpass-szal csökkenthetjük a távoli, rekedt hangzást.
Viola
Alsó korgás: 0-100 Hz
100 Hz feletti Highpass javasolt, ízlés szerint.
Zavarosság/teljesség: 150-250 Hz
Keressünk zavart 150-250 Hz között. Erősítsük szélesen 180-250 Hz-nél a teljesebb hangzásért!
Húros és vonós hangzás/attack: 1-4 kHz
A 2,4 kHz erősítésével a húros hangzást növelhetjük, míg a 4 kHz-es sáv inkább a vonósabb hangzásra teszi a hangsúlyt. Az attack növeléséhez az 500 és 1000 Hz közötti sávot kell erősítenünk. A sáv csökkentése lágyítja a hangot.
Hegedű
Alsó korgás: 0-100 Hz
100 Hz feletti Highpass javasolt, ízlés szerint, hogy a nem szükséges korgó-morgó zajoktól megszabaduljunk.
Zavarosság/teljesség: 100-250 Hz
Keressünk zavart 150-250 Hz között! Erősítsük szélesen 200-300 Hz-nél a teljesebb hangzásért!
Húros és vonós hangzás: 2-10 kHz
A 2,4 kHz erősítésével a húros hangzást növelhetjük, míg a 7-10 kHz-es tartománnyal a kaparósabb érzést segíthetjük elő.
Fagott
Alsó korgás: 0-60 Hz
50-60 Hz-es Highpass-szal megszabadulhatunk a nem kívánt alsóbb frekvenciáktól.
Zavarosság: 60-250 Hz
Közepes szélességben, óvatosan vágjuk ki a zavaró hangokat a 60-250 Hz-es sávból!
Klarinét
Alsó korgás: 0-140 Hz
120-140 Hz-es Highpass-szal tisztítsuk meg a frekvenciasávot.
Zavarosság: 140-300 Hz
Figyeljünk a 200-300 Hz-es tartományra, és keressünk zavart! Vágjunk szűken!
Fuvola
250-400 Hz-ig Highpass javasolt.
Zavarosság: 250-400 Hz
Ebben a tartományban keressük a zavarosságot!
Lágyság: 2-4 kHz
Gyengítsünk a tartományban, ha lágyságot szeretnénk elérni!
Világosság: 10-12 kHz
Erősítsünk 10-12 kHz-nél nagy ívvel a nagyobb jelenlétért!
Pikoló
Alsó korgás/zavarosság: 0-300 Hz
350-400 Hz-nél Highpass javasolt.
Teljesség: 500-1000 Hz
Kicsit erősítsünk 500 és 1000 Hz között a nagyobb tömegért.
Lágyság: 2-4 kHz
Ha nagyobb lágyságot szeretnénk, csökkentsünk ebben a tartományban!
Légzés: 5-6 kHz
Az 5-6 kHz-es tartományt figyelve és csökkentve, eltávolíthatunk néhány légzésből fakadó hangot.
Világosság: 10-12 kHz
A 10 és 12 kHz közötti sávot erősítsük, ha világosabb érzést akarunk adni a hangnak, de vigyázzunk, mert könnyen csikorgó hangot generálhatunk!
Rézfúvós hangszer szekció
Alsó: 0-125 Hz
Highpass 125 Hz-ig, így kiszűrhetjük a nem kívánt frekvenciákat és a zavarosságot. Ne essünk túlzásba, mert könnyen elvékonyíthatjuk a hangot!
Teljesség/zavarosság: 200-500 Hz
Figyeljünk a 200-500 Hz-es sávra és keressünk zavart. Közepes mértékkel erősítsünk, hogy teljesebb hangzást kapjunk.
Kerekség: 1-5 kHz
Egy erősítés 800-1000 Hz körül kerekebb hangzást biztosít, valamint 5 kHz-nél történő erősítéssel könnyedebb hangot is készíthetünk.
Világosság/határozottság: 5-10 kHz
Ezt a tartományt nagy körültekintéssel kezeljük! A sötétebb hangzású kürtöket világosabbá lehet tenni ezzel a frekvenciasávval, de a túl sok könnyen tönkreteheti a zenét, mivel éles, sistergős hang is lehet az erősítés vége. Az 5-8 kHz közötti erősítéssel növelhetjük a határozottságot.
Tuba
Alsó: 0-80 Hz
A tubának nagyon mély az alaphangja, így bánjunk óvatosan a mély hangok kivágásával!
Teljesség: 65-95 Hz
Kicsit növeljünk 80 Hz körül, ezáltal teljesebb, melegebb hangzást kapunk.
Zavarosság: 15-250 Hz
Figyeljünk a 150-250 Hz-es sávra! Ha szükséges, akkor szűken vágjunk!
Rezonancia: 450-550 Hz
500 Hz körül találhatjuk a rezonanciát, amelyet szűken vágva csökkenthetünk.
Harsona
Alsó korgás/teljesség/zavarosság: 0-250 Hz
Highpass 100 Hz-ig ajánlott. Erősítsünk 100-200 Hz között a teljesebb hangzásért! Csökkentsünk ugyanebben a sávban, ha összeolvadást hallunk más, fontosabb, alacsony-közepes frekvenciájú hangszerekkel. A basszusharsonával óvatosan bánjunk, mert könnyen elvékonyíthatjuk a hangot!
Világosság/öblösség: 4-10 kHz
A 4-8 kHz erősítése világosságot ad a hangnak, míg a 8-10 kHz csökkentése öblösebb hangzást biztosít.
Trombita
Alsó korgás: 0-200 Hz
A mixhez illeszkedve 200 Hz-ig Highpass javasolt.
Teljesség/zavarosság: 200-500 Hz
Figyeljünk a 240-500 Hz-re a zavarosság miatt! A teljesebb hangzásért erősítsünk a 180-240 Hz-es frekvenciákon!
Világosság: 4-5 kHz
Figyeljünk a 4-5 kHz-re a túlzottan világos hangok és áthallások miatt!
Szaxofon
Hangszer alsó korgás: 0-100 Hz
100 Hz-ig Highpass javasolt.
Kürtölés/zavarosság: 120-400 Hz
A játékos szaxofonjától függően, amely lehet szoprán vagy bariton, az alsó-közép frekvenciákat találjuk ebben a sávban. Figyeljünk a 240-400 Hz-re a zavarosság miatt, erősítünk a 120-240 Hz-es tartományon, ha teljesebb hangzást szeretnénk!
Vijjogás: 1-2 kHz
A szaxofon típusától függően ez a tartomány felelős a hangszer rekedtes tónusáért. A sáv kivágása csökkenti a sistergős hangzást és a túl erős attack-ot.
Sípolós zajok: 5-7 kHz
A vékony, vibráló fa a hangszerben adhat ilyen hangokat, ezt a kellemetlen hangot legtöbbször ebben a tartományban találjuk. A 6 kHz-es frekvencia környékén szűken kivághatjuk.
Öblösség: 11-14 kHz
Kicsit erősíthetünk a 12-13 kHz-en, hogy csökkentsük a légzési hangokat és az öblösséget!
Basszus szintetizátor
Hangszer alsó korgás: 0-80 Hz
A Highpass 60-80 Hz-ig eltávolítja a szubszónikus hangokat, ha a zene kategóriája úgy kívánja.
Test/nyomás: 60-250 Hz
Erősítsünk 80-150 Hz között, így nagyobb testet és tömeget adunk a hangnak! Egy 160 Hz körüli erősítéssel nagyobb nyomása lesz a mixnek.
Zavarosság/melegség: 250-500 Hz
A 250 Hz körüli erősítéssel melegséget adhatunk a zenének, de óvatosan vágjunk a 250-500 Hz-es sávban!
Jelenlét: 2-3 kHz
Nagyobb jelenlétet adhatunk a 2-3 kHz erősítésével.
Szintetizátor hangszer pad-ek
Alsó korgás: 0-160 Hz
A sound design-hoz igazodva 160 Hz-ig Highpass-t, 500 Hz-ig Lowpass-t használhatunk, ha a basszus töményebb a zenében.
Zavarosság: 250-450 Hz
Figyeljünk a 250-450 Hz-re és keressük a zavart! 2-3 dB-es vágásokat alkalmazhatunk a mixhez igazodva.
Vastagság: 400-600 Hz
Vastagabb hangzást adhatunk a zenének, ha a 400-600 Hz-et erősítjük. Legyünk nagyon óvatosak, mert ez a sáv könnyen szétesik!
Lead szintetizátorok
Alsó korgás: 0-160 Hz
80-160 Hz-nél Highpass, ízlés szerint.
Zavarosság: 160-450 Hz
Számos szintetizátor zavaros lesz ebben a tartományban, amely közvetlenül hat a zene minőségére, főleg több szintetizátor használata esetén. Keressünk zavart a 250-450 Hz-es sávban!
Karakter: 1-2 kHz
A szintetizátorok karakterének zöme itt található, ezért a vágások, erősítések nagy befolyásolják, hogy elrejtjük vagy előrehozzuk-e a hangszert. Odafigyeléssel mixeljünk ebben a tartományban!
Jelenlét: 2-3 kHz
Erősítsünk 2-3 kHz-nél, hogy kicsit több csikorgást kapjunk, így a hangszer jobban kiemelkedik a mixből!
Tisztaság: 3-4 kHz
Hasonlóan a gitárokhoz és a vokálhoz, itt sok légies tónust és karaktert találunk. A 3-4 kHz közötti erősítés izgalmat és a tisztaságot ad a hangnak. Akárcsak a többi hangszernél, a túlzott erősítés itt is sistergős hangot eredményez.
Élesség: 7-9 kHz
Szélesen erősítsünk a 7-9 kHz közötti sávon, hogy tisztább és élesebb hangzást érhessünk el!
Vokál
Alsó korgás: 0-100 Hz
A legtöbb hang ebben a tartományban haszontalan, többnyire zaj a mikrofonból, vibrációból, padlóból vagy más külső forrásból. Highpass 100-120 Hz-ig, így kiszűrhetjük a nem kívánt hangokat. Érdemes megjegyezni, hogy a mássalhangzók zárhangjai 90-120 Hz körül találhatóak.
Zavarosság: 200-500 Hz
Próbáljunk meg 3-4 dB-lel vágni a 325-350 Hz-es sávban férfi vokálnál! 200 Hz körüli erősítéssel teljesebb hangzást adhatunk a vokálnak. A női vokál egy picivel magasabb spektrumon található, de jó kezdés, ha a nyitó tónusokat már itt visszavesszük egy picit.
Kürtszerűség/orrhangok: 800-1500 Hz
Ezen frekvenciák erősítése elősegíti, hogy a vokál jobban érthető legyen. A keskeny vágások 800-1500 Hz között csökkentik a kürtös, dobozos hangzást.
Jelenlét: 2,5-4,5 kHz
Több energiát, zöngétést, és határozottságot adhatunk a vokálnak 3 kHz körül. Fontos, hogy itt óvatosak legyünk, mert a túl sok valójában fájdalmassá teszi a vokál hallgatását! Vágjunk szűken 2,5 és 4 kHz között, hogy lágyítsunk a vokálon.
Tisztaság: 5-10 kHz
Kicsit erősítsünk 5-10 kHz-en, hogy jobban kitűnjön egy tompa vokál! Figyeljünk erre a frekvenciára, mert a sziszegő hangok többnyire innen származnak!
Légiesség: 10-16 kHz
Több légiességet adhatunk a hangnak 10 kHz körül, de ne essünk túlzásba, hagyatkozzunk a fülünkre, hallgassuk meg következő nap is, hogy valóban szükséges-e az erősítés! A vágások ebben a tartományban csökkentik az „s” hangot.
Fehér zaj
Alsó: 0-500 Hz
Highpass 500 Hz-ig, igazodva a mixhez és a koncepcióhoz.
Jelenlét: 1500-2500 Hz
Erősítsünk 2-3 dB-lel a közepesen széles jelenlétért és karakterért!
Világosság: 10-20 kHz
A 14,5 kHz szűk erősítése több világosságot ad a hangnak. A Lowpass 17-18 kHz körül csökkentheti a rekedtséget, ha szükséges.
A leírás előző részét ezen a linken találod meg.
Szerző: Skeldar