Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hangszer EQ segédletek 20 hangszerhez – 3. rész

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jw68agru’ admin_preview_bg=”]

Zenekari hangszer


Húros hangszer szekció

Húros hangszer

Hangszer alsó korgás: 0-50 Hz

40-50 Hz-es Highpass-szal megszabadulhatunk a nem kívánt alsóbb frekvenciáktól.

Tömeg/melegség/zavarosság: 80-300 Hz

A 80-100 Hz-es tartomány erősítésével nagyobb tömeget adhatunk a hangnak, míg a 100-300 Hz-es tartomány a melegséget fokozza. A 200-500 Hz közötti sávot érdemes figyelni, ha zavarosságot észlelünk a csúcspontokon.

Hangszer attack: 500-1000 Hz

Erősítsük az 500-1000 Hz-es sávot, ha több attackot szeretnénk! Csökkentéssel lágyabb hangot is létrehozhatunk.

Hangszer húros hangzás/légiesség: 2-5 kHz

Finomhangoljuk a 2-5 kHz-es tartományt, hogy több húros hangzást kapjunk.

Szikrázás/pezsgés: 7-12 kHz

Nagyobb erősítés 7-10 kHz-nél szikrázóbb hangzást ad, míg a 8-12 kHz erősítésével inkább pezsgőbb, légiesebb hangot kapunk.
[/av_textblock]

[av_promobox button=’yes’ label=’További infomációk’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ label_display=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ box_color=” box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ gradient_color_direction=’vertical’ gradient_color_1=’#000000′ gradient_color_2=’#ffffff’ gradient_color_3=” border_promo=” border_promo_width=” border_promo_width_sync=’true’ border_promo_color=” border_radius_promo=” border_radius_promo_sync=’true’ box_shadow_promo=” box_shadow_promo_style=’0px,0px,0px,0px’ box_shadow_promo_color=” link=’manually,https://sonicschool.hu/mixing-masteing-kepzes/’ link_target=” hover_opacity=” sonar_promo_effect=” sonar_promo_color=” sonar_promo_duration=’1′ sonar_promo_scale=” sonar_promo_opac=’0.5′ id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-jw68cus3′ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
Érdekel, hogy hogyan lehet a különböző hangszereket lekeverni? Tanuld meg nálunk!
[/av_promobox]

[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-desktop-font-size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-jw68azwr’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

Cselló

Alsó korgás: 0-80 Hz

60-80 Hz-es Highpass javasolt, ízlés szerint.

Zavarosság: 200-300 Hz

Keressünk zavart 200-300 Hz környékén, és távolítsuk el egy szűk vágással!

Teljesség: 400-600 Hz

Próbáljunk erősíteni 400-600 Hz között a kerekebb, és teljesebb hangzásért!

Jelenlét: 6-8 kHz

Nagyobb és határozottabb jelenlétet adhatunk a hangnak, ha 6-8 kHz-es tartományban erősítünk.

Rekedtség: 14-200 kHz

14-15 kHz környékén Lowpass-szal csökkenthetjük a távoli, rekedt hangzást.

Viola

Alsó korgás: 0-100 Hz

100 Hz feletti Highpass javasolt, ízlés szerint.

Zavarosság/teljesség: 150-250 Hz

Keressünk zavart 150-250 Hz között. Erősítsük szélesen 180-250 Hz-nél a teljesebb hangzásért!

Húros és vonós hangzás/attack: 1-4 kHz

A 2,4 kHz erősítésével a húros hangzást növelhetjük, míg a 4 kHz-es sáv inkább a vonósabb hangzásra teszi a hangsúlyt. Az attack növeléséhez az 500 és 1000 Hz közötti sávot kell erősítenünk. A sáv csökkentése lágyítja a hangot.

Hegedű

Alsó korgás: 0-100 Hz

100 Hz feletti Highpass javasolt, ízlés szerint, hogy a nem szükséges korgó-morgó zajoktól megszabaduljunk.

Zavarosság/teljesség: 100-250 Hz

Keressünk zavart 150-250 Hz között! Erősítsük szélesen 200-300 Hz-nél a teljesebb hangzásért!

Húros és vonós hangzás: 2-10 kHz

A 2,4 kHz erősítésével a húros hangzást növelhetjük, míg a 7-10 kHz-es tartománnyal a kaparósabb érzést segíthetjük elő.

fúvós hangszer

Fagott

Alsó korgás: 0-60 Hz

50-60 Hz-es Highpass-szal megszabadulhatunk a nem kívánt alsóbb frekvenciáktól.

Zavarosság: 60-250 Hz

Közepes szélességben, óvatosan vágjuk ki a zavaró hangokat a 60-250 Hz-es sávból!

Klarinét

Alsó korgás: 0-140 Hz

120-140 Hz-es Highpass-szal tisztítsuk meg a frekvenciasávot.

Zavarosság: 140-300 Hz

Figyeljünk a 200-300 Hz-es tartományra, és keressünk zavart! Vágjunk szűken!

Fuvola

250-400 Hz-ig Highpass javasolt.

Zavarosság: 250-400 Hz

Ebben a tartományban keressük a zavarosságot!

Lágyság: 2-4 kHz

Gyengítsünk a tartományban, ha lágyságot szeretnénk elérni!

Világosság: 10-12 kHz

Erősítsünk 10-12 kHz-nél nagy ívvel a nagyobb jelenlétért!

Pikoló

Alsó korgás/zavarosság: 0-300 Hz

350-400 Hz-nél Highpass javasolt.

Teljesség: 500-1000 Hz

Kicsit erősítsünk 500 és 1000 Hz között a nagyobb tömegért.

Lágyság: 2-4 kHz

Ha nagyobb lágyságot szeretnénk, csökkentsünk ebben a tartományban!

Légzés: 5-6 kHz

Az 5-6 kHz-es tartományt figyelve és csökkentve, eltávolíthatunk néhány légzésből fakadó hangot.

Világosság: 10-12 kHz

A 10 és 12 kHz közötti sávot erősítsük, ha világosabb érzést akarunk adni a hangnak, de vigyázzunk, mert könnyen csikorgó hangot generálhatunk!

Rézfúvós hangszer szekció

Alsó: 0-125 Hz

Highpass 125 Hz-ig, így kiszűrhetjük a nem kívánt frekvenciákat és a zavarosságot. Ne essünk túlzásba, mert könnyen elvékonyíthatjuk a hangot!

Teljesség/zavarosság: 200-500 Hz

Figyeljünk a 200-500 Hz-es sávra és keressünk zavart. Közepes mértékkel erősítsünk, hogy teljesebb hangzást kapjunk.

Kerekség: 1-5 kHz

Egy erősítés 800-1000 Hz körül kerekebb hangzást biztosít, valamint 5 kHz-nél történő erősítéssel könnyedebb hangot is készíthetünk.

Világosság/határozottság: 5-10 kHz

Ezt a tartományt nagy körültekintéssel kezeljük! A sötétebb hangzású kürtöket világosabbá lehet tenni ezzel a frekvenciasávval, de a túl sok könnyen tönkreteheti a zenét, mivel éles, sistergős hang is lehet az erősítés vége. Az 5-8 kHz közötti erősítéssel növelhetjük a határozottságot.

Tuba

Alsó: 0-80 Hz

A tubának nagyon mély az alaphangja, így bánjunk óvatosan a mély hangok kivágásával!

Teljesség: 65-95 Hz

Kicsit növeljünk 80 Hz körül, ezáltal teljesebb, melegebb hangzást kapunk.

Zavarosság: 15-250 Hz

Figyeljünk a 150-250 Hz-es sávra! Ha szükséges, akkor szűken vágjunk!

Rezonancia: 450-550 Hz

500 Hz körül találhatjuk a rezonanciát, amelyet szűken vágva csökkenthetünk.

Harsona

Alsó korgás/teljesség/zavarosság: 0-250 Hz

Highpass 100 Hz-ig ajánlott. Erősítsünk 100-200 Hz között a teljesebb hangzásért! Csökkentsünk ugyanebben a sávban, ha összeolvadást hallunk más, fontosabb, alacsony-közepes frekvenciájú hangszerekkel. A basszusharsonával óvatosan bánjunk, mert könnyen elvékonyíthatjuk a hangot!

Világosság/öblösség: 4-10 kHz

A 4-8 kHz erősítése világosságot ad a hangnak, míg a 8-10 kHz csökkentése öblösebb hangzást biztosít.

Trombita

Alsó korgás: 0-200 Hz

A mixhez illeszkedve 200 Hz-ig Highpass javasolt.

Teljesség/zavarosság: 200-500 Hz

Figyeljünk a 240-500 Hz-re a zavarosság miatt! A teljesebb hangzásért erősítsünk a 180-240 Hz-es frekvenciákon!

Világosság: 4-5 kHz

Figyeljünk a 4-5 kHz-re a túlzottan világos hangok és áthallások miatt!

Szaxofon

Hangszer alsó korgás: 0-100 Hz

100 Hz-ig Highpass javasolt.

Kürtölés/zavarosság: 120-400 Hz

A játékos szaxofonjától függően, amely lehet szoprán vagy bariton, az alsó-közép frekvenciákat találjuk ebben a sávban. Figyeljünk a 240-400 Hz-re a zavarosság miatt, erősítünk a 120-240 Hz-es tartományon, ha teljesebb hangzást szeretnénk!

Vijjogás: 1-2 kHz

A szaxofon típusától függően ez a tartomány felelős a hangszer rekedtes tónusáért. A sáv kivágása csökkenti a sistergős hangzást és a túl erős attack-ot.

Sípolós zajok: 5-7 kHz

A vékony, vibráló fa a hangszerben adhat ilyen hangokat, ezt a kellemetlen hangot legtöbbször ebben a tartományban találjuk. A 6 kHz-es frekvencia környékén szűken kivághatjuk.

Öblösség: 11-14 kHz

Kicsit erősíthetünk a 12-13 kHz-en, hogy csökkentsük a légzési hangokat és az öblösséget!

Moog basszus hangszer szintetizátor
Moog basszus szintetizátor

Basszus szintetizátor

Hangszer alsó korgás: 0-80 Hz

A Highpass 60-80 Hz-ig eltávolítja a szubszónikus hangokat, ha a zene kategóriája úgy kívánja.

Test/nyomás: 60-250 Hz

Erősítsünk 80-150 Hz között, így nagyobb testet és tömeget adunk a hangnak! Egy 160 Hz körüli erősítéssel nagyobb nyomása lesz a mixnek.

Zavarosság/melegség: 250-500 Hz

A 250 Hz körüli erősítéssel melegséget adhatunk a zenének, de óvatosan vágjunk a 250-500 Hz-es sávban!

Jelenlét: 2-3 kHz

Nagyobb jelenlétet adhatunk a 2-3 kHz erősítésével.

Szintetizátor hangszer padok

Alsó korgás: 0-160 Hz

A hang designhoz igazodva 160 Hz-ig Highpass-t, 500 Hz-ig Lowpass-t használhatunk, ha a basszus töményebb a zenében.

Zavarosság: 250-450 Hz

Figyeljünk a 250-450 Hz-re és keressük a zavart! 2-3 dB-es vágásokat alkalmazhatunk a mixhez igazodva.

Vastagság: 400-600 Hz

Vastagabb hangzást adhatunk a zenének, ha a 400-600 Hz-et erősítjük. Legyünk nagyon óvatosak, mert ez a sáv könnyen szétesik!

Lead szintetizátorok

Alsó korgás: 0-160 Hz

80-160 Hz-nél Highpass, ízlés szerint.

Zavarosság: 160-450 Hz

Számos szintetizátor zavaros lesz ebben a tartományban, amely közvetlenül hat a zene minőségére, főleg több szintetizátor használata esetén. Keressünk zavart a 250-450 Hz-es sávban!

Karakter: 1-2 kHz

A szintetizátorok karakterének zöme itt található, ezért a vágások, erősítések nagy befolyásolják, hogy elrejtjük vagy előrehozzuk-e a hangszert. Odafigyeléssel mixeljünk ebben a tartományban!

Jelenlét: 2-3 kHz

Erősítsünk 2-3 kHz-nél, hogy kicsit több csikorgást kapjunk, így a hangszer jobban kiemelkedik a mixből!

Tisztaság: 3-4 kHz

Hasonlóan a gitárokhoz és a vokálhoz, itt sok légies tónust és karaktert találunk. A 3-4 kHz közötti erősítés izgalmat és a tisztaságot ad a hangnak. Akárcsak a többi hangszernél, a túlzott erősítés itt is sistergős hangot eredményez.

Élesség: 7-9 kHz

Szélesen erősítsünk a 7-9 kHz közötti sávon, hogy tisztább és élesebb hangzást érhessünk el!

Vokál

vokál hangszer

Alsó korgás: 0-100 Hz

A legtöbb hang ebben a tartományban haszontalan, többnyire zaj a mikrofonból, vibrációból, padlóból vagy más külső forrásból. Highpass 100-120 Hz-ig, így kiszűrhetjük a nem kívánt hangokat. Érdemes megjegyezni, hogy a mássalhangzók zárhangjai 90-120 Hz körül találhatóak.

Zavarosság: 200-500 Hz

Próbáljunk meg 3-4 dB-lel vágni a 325-350 Hz-es sávban férfi vokálnál! 200 Hz körüli erősítéssel teljesebb hangzást adhatunk a vokálnak. A női vokál egy picivel magasabb spektrumon található, de jó kezdés, ha a nyitó tónusokat már itt visszavesszük egy picit.

Kürtszerűség/orrhangok: 800-1500 Hz

Ezen frekvenciák erősítése elősegíti, hogy a vokál jobban érthető legyen. A keskeny vágások 800-1500 Hz között csökkentik a kürtös, dobozos hangzást.

Jelenlét: 2,5-4,5 kHz

Több energiát, zöngétést, és határozottságot adhatunk a vokálnak 3 kHz körül. Fontos, hogy itt óvatosak legyünk, mert a túl sok valójában fájdalmassá teszi a vokál hallgatását! Vágjunk szűken 2,5 és 4 kHz között, hogy lágyítsunk a vokálon.

Tisztaság: 5-10 kHz

Kicsit erősítsünk 5-10 kHz-en, hogy jobban kitűnjön egy tompa vokál! Figyeljünk erre a frekvenciára, mert a sziszegő hangok többnyire innen származnak!

Légiesség: 10-16 kHz

Több légiességet adhatunk a hangnak 10 kHz körül, de ne essünk túlzásba, hagyatkozzunk a fülünkre, hallgassuk meg következő nap is, hogy valóban szükséges-e az erősítés! A vágások ebben a tartományban csökkentik az „s” hangot.

Fehér zaj

Alsó: 0-500 Hz

Highpass 500 Hz-ig, igazodva a mixhez és a koncepcióhoz.

Jelenlét: 1500-2500 Hz

Erősítsünk 2-3 dB-lel a közepesen széles jelenlétért és karakterért!

Világosság: 10-20 kHz

A 14,5 kHz szűk erősítése több világosságot ad a hangnak. A Lowpass 17-18 kHz körül csökkentheti a rekedtséget, ha szükséges.

A leírás előző részét ezen a linken találod meg.

Skeldar
[/av_textblock]

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések