ZEDD MÓDSZERE: MUZIKALITÁS ÉS EDM
Az EDM elképesztő dolog, sokan sok mindent kihoznak belőle, másoknál viszont egyszerűen unalmassá válik. Időnként szeretem az ilyen dalokat élőben játszani, mivel az EDM-nek van egy „bizonyos energiája” – vallja a német producer, Anton Zaslavski, művésznevén Zedd.
„Egy eltorzított kick magában foglalhatja az összes alsó szintet, ilyenkor már csak egy pár hangra van szükség a felsőbb régiókhoz. Általánosságban a ’’kevesebb több’’ elve a jellemző erre a műfajra. Ha nem zsúfolsz mindenfélét bele a dalba, akkor több hely marad az egyes elemeknek. Ha péládul változó basszussal akarsz kialakítani komplex hangzást, akkor később ezt nehéz lesz mixelni vagy igazán ’’ütőssé’’ tenni. Ugyanakkor számomra egy csupán négy felső hangból álló torzított kick nem túl izgalmas.”
„Az EDM időnként inkább a funkcionalitásról szól és kevésbé a zenéről” – teszi hozzá Zedd.
„Gondolok itt az emelkedésekre, a drop-okra és a breakdown-okra. Sok EDM dal nem feltétlenül a készítőjéről árulkodik, egyszerűen ott van, működik és kész. Ezeket magunk között „DJ-eszközöknek” hívjuk. Amikor ott állsz 40.000 ember előtt és a tömeg nem reagál a zenédre, akkor egyszerűen be kell vetned az egyik ilyet, hogy felhívd magadra a közönség figyelmét. Tök jó, hogy van ilyen, én magam is csináltam már ezt, de jelenleg inkább a zeneiségre és a dalszerzésre koncentrálok. Hallgatni akarok valamit. Olyan zenét akarok létrehozni, amelyet mindenki élvezhet, amely nem ’’fárasztja le’’ a hallgatót és ami nem csupán a fesztiválokon működik. A Clarity-t például minden egyes nap lejátszom évek óta és még mindig lépes lelkesedést kiváltani belőlem” – osztja meg műhelytitkait Zedd.
Zedd: Igazságot mindenkinek
Zedd még 2013-ban futtott be a brit énekesnő, Foxes közreműködésével készült dallal. A Clarity közel 260 milliós megtekintésnél jár a YouTube-on, elnyerte a legjobb dance felvételnek járó Grammy díjat is és több milliós eladásokat produkál. Zedd szekere pedig azóta csak egyre jobban fut. A producer egészen egyedi módon közelíti meg az EDM műfaját, utalva ezzel a ’’klasszikus’’ zene iránti szeretetére, George Benson-ra, a Beatles-re, a Deep Purple-re és a King Crimson-ra. Az 1989-es születésű Zedd már gyerekkorában magába szívta zene szeretetét: orosz származású édesapja ugyanis gitáros, szintén orosz édesanyja pedig zongoratanár. A család Zedd négyéves korában költözött Németországba, a zenész így németnek vallja magát.
„Három vagy négy éves lehettem, amikor a szüleim elkezdtek zongorázni tanítani” – emlékszik vissza a zenész. „Főként klasszikus dalokat játszottam, kicsivel később azonban már lett egy saját billentyűzetem 12 dallal és egy floppy-val. Minden nap írtam egy dalt, amit aztán édesapám ’’kielemzett’’. 12 évesen kezdtem el dobolni a Dioramic nevű bandában a testvéremmel. Akkoriban leginkább a Muse-hoz hasonló zenét játszottunk. Később volt egy jazz-rock korszakunk, majd alternatív rock-ot csináltunk, végül pedig belemerültünk a metal-ba, ami idővel nagyon durva hardcore-ba ment át. Később valaki megmutatta nekem a Cross zenekar Justice című albumát, amibe teljesen beleszerettem. Innentől kezdve azon gondolkodtam, hogyan tudnék én is hasonlót létrehozni.”
Zedd: Újszerű megközelítés
Habár a fiatalember ekkor még csak 18 éves volt, sorsa innentől kezdve gyakorlatilag megpecsételődőtt. Zedd még csak 30 éves, olyan előadók számait remixelhette, mint Skrillex, Lady Gaga és BoB. De együtt is dolgozott Lady Gaga-val és Justin Bieber-rel. Olyan szólóalbumai jelentek meg, mint a Clarity (2012) és True Colors (2015), vendégelőadó volt Ariana Grande – Break Free (2014), valamint Hailee Steinfeld és Grey – Starving (2016) című produkciójában és 14 kislemezt adott ki saját neve alatt.
Az Alessia Cara éneklésével készült Stay című száma 2017 tavaszának és nyarának egyik legnagyobb slágere volt, amely 2 milliós példányszám feletti eladással és több mint 400 milliós Youtube-nézetséggel büszkélkedhet. A Get Low című dal pedig a One Direction-os Liam Payne közreműködésével készült. Zedd elmondása alapján a Justice alapjaiban változtatta meg számára a zenei alkotói folyamat teljes perspektíváját.
„Előtte körülbelül csak annyit tudtam, hogy használod a lábdobot, beraksz elé egy mikrofont, és kész. Nem tudtam mintacsomagokról (sample pack-ekről), riser-ekről vagy sweep-ekről. Tehát elkezdtem elektronikus zenét készíteni a Cubase használatával, de akkor még csak szórakozásból csináltam a barátaimnak. CD-ket adtam nekik, és semmit sem töltöttem fel. Utána viszont elkezdtem feltölteni a zenéimet és azt láttam, hogy az embereknek tetszik, amit csinálok. Esetemben még jól is jött, hogy korábban nem ismertem az EDM-et, mivel így nem a szokásos klisék alapján dolgoztam. Csakis olyan zenét készítettem, ami tetszett, ez pedig újszerűvé tette számomra az EDM-et” – avat be Zedd.
A zenész 2010-ben töltötte fel első számát a Soundcloud-ra. A Lucky Date Ho’s & Disco’s című dalának remixe Zedd klasszikus és progresszív rock zenei tapasztalatának köszönhetően egészen egyedire sikeredett. A nagy áttörés pedig hamarosan be is következett, amikor a zenész az interneten keresztül kapcsolatba lépett Skrillex-szel, aki feltette Zedd egyik dalát saját MySpace oldalára. Ezt követte a közös turné. A szívesség viszonzásának jegyében Zedd pedig újramixelte Skrillex – Scary Monsters And Nice Sprites című dalát. Ezt követően Zedd az Amerikai Egyesült Államokba költözött és a Blood Company nevű céggel kezdett el együtt dolgozni. Ugyanazzal a csapattal, amelyik Skrillex-et is menedzseli. Sőt, Zedd Skrillex kiadójával, az OWSLA-val is szerződött, mielőtt átment volna az Interscope Records-hoz.
Kaliforniai álom
Zaslavski egy ideig a Los Angeles-i Interscope stúdióban dolgozott, 2015-ben azonban a Hollywood Hills-re költözött, ahol saját házi stúdiót alakított ki. Elmondása szerint nincs szüksége sok felszerelése.
„Itt csak az Augspurger hangszóróim vannak. A nagyobb példányok, amik a legtöbb nagy stúdióban megtalálhatók. Ezenkívül két kicsi, öt hüvelykes KRK monitor, egy Mac Pro Cubase-zel, egy (Antelope Audio) Orion hangkártya, a Slate Raven vezérlőképernyő, egy Slate Digital virtuális mikrofonrendszer, két MIDI billentyűzet – a Roland SV1 Stage Vintage és a Nord Stage EX88. Valamint egy nagyon kicsi, két oktávos MIDI vezérlő apró gombokkal, csak azért, hogy valóban gyorsan ellenőrizni lehessen a szinti hangot vagy a mintát.”
„Az Augspurger-ek a fő hangszóróim, rengeteg alacsony szintű információval, amiket szükség esetén „keményen” vezethetek. Ellenőrzéshez viszont a KRK-kat használom, leginkább az ének megkomponálásakor. Utóbbi célra véleményem szerint a kicsi hangszóró vagy akár a MacBook a legalkalmasabb. Gyakran órákon át hangoltam a vokált és úgy éreztem, hogy tökéletesre sikerült. Amikor aztán a laptopomon keresztül lejátszottam a dalt, hallottam kissé éles vagy tompa hangokat. Ilyenkor sokkal jobban „előjön” minden, mert csak egy nagyon szűk frekvenciatartományon mozogsz. Ha viszont túl sok basszust használsz, az elfedi a dolgokat. A Roland a fő billentyűzetem, amit a súlyozott billentyűk nagyon ’’valóságossá’’ tesznek – szeretek rajta játszani. A Nord Stage-t pedig azért használom, mert nagyon kedvelem az elektromos zongora hangját és ezzel adott esetben egy bizonyos hangmagasságot is elérhetek.”
„Vokál egyelőre nincs a saját stúdiómban. Ha éneket akarok felvenni, akkor inkább átmegyek a házamtól mindössze 10 percre lévő Westlake Studios-ba – nekem ez így bevált. Mivel a hangmérnöki munkát nem én végzem el, így az ének előállítására és annak hangszerelésére összpontosíthatok, ügyelve arra, hogy az énekhang valóban megfelelően szóljon. Ha stúdiómban szeretnék néhány demót vagy háttéréneket felvenni, akkor a Slate Digital virtuális mikrofonrendszert használom. Ugyanez a helyzet a hangkártyával is. Egyszerűen keresni kell olyat, ami működik és aminek nem nagy a késleltetése, ami szerintem a legfontosabb. Lehet, hogy hihetetlennek hangzik, de sokáig egyszerűen a laptopom belső hangkártyáját használtam” –árulja el Zedd.
Forrás: https://www.soundonsound.com/people/producing-edm
Szerző: Skeldar