5+1 tipp kezdő producereknek!
Amennyiben szeretnénk megtanulni a zeneírás alapjait, úgy nem árt tisztában lenni azokkal az eszközökkel és módszerekkel, melyeket a profi zeneszerzők is használnak. Ebben a cikkben összeszedtünk néhány olyan alapvető lépést, amelyek betartásával könnyebbé tehetjük az indulást a kezdő producerek számára.
1. Sample pack-ok és preset-ek kezdő producereknek!
A sample pack-ok vagy magyarul hangminta pakkok remek lehetőségeket adnak a kezdő producereknek, ahhoz, hogy inspirálódjanak és könynedén elkezdhessenek egy track-et. Nem ritka, hogy profi producerek is minőségi sample pack-ból kiválogatott loop-okból kezdik el a produceri munkájukat felépíteni. Azonban sokan beleesnek abba a hibába, hogy szinte csak összeollózzák a track-eket, emiatt „tucatzenéket” hoznak létre, ami karrierjük szempontjából nem túl előnyős.
Ezért a Sonic School-ban az egyik legfontosabb feladatunknak tartjuk a szintetizátorok olyan szintű megismertetését, amivel könnyedén személyre szabhatjátok a meglévő vagy vásárolt preset-jeiteket. Az egyediség egyik legfőbb ismérve, hogy tudjuk használni eszközeinket és a meglévő hangokból valami újat tudjunk alkotni.
Dinamika és hangerő
Az egyik legtöbbet vitatott téma a hangerő nagysága és a dinamikai kompresszió. A dinamika lényegében egy zenei mű leghalkabb és leghangosabb hangja közötti távolságot jelenti. A mai zenei kultúra a hangos zenéket részesíti előnyben. Ennek senki sem tudja a pontos okát, de minél tisztább és hangosabb egy zene, annál kelendőbb. Manapság a kompresszió extrém mértékeket öltött. Az újabb és újabb kompresszorok szinte 0-ra redukálják a dinamikáját a mai zenéknek.
Ettől függetlenül a kezdő producerek egyik legnagyobb problémája, hogy rosszul használják és állítják be a kompresszorokat, ezért vagy egyáltalán nem kompresszálnak, vagy túlzott kompressziót hoznak létre. Az egyik leggyakoribb hiba, hogy hova kellene kompresszor. Ott nem használnak ahova kellene, ahova pedig nem, oda rögtön hármat is raknak. A legfontosabb kérdés amit fel kell tenned a kompresszor használatakor az, hogy szűkséges-e a kompresszió? Vajon a hangerőnövekedés, és a dinamikai csökkenés kedvezően befolyásolja-e a produkciónkat, vagy csak temészetellenesen szétlapítja azt. Nagyon fontos, hogy a kompresszorhasználat megtanulása éveket vesz igénybe.
A Sonic School-ban megtanítjuk a kompresszor megfelelő használatát, de a pontos használatához a hallásodnak el kell érnie azt a küszöböt, amivel már könnyedén megállapítod mi a jó és rossz kompresszió közötti különbség.
A limiterek
A kompresszorokkal ellentétben a limiterek lényege, hogy a küszöbérték (treshold) felett nem engedi át a hangerőt. Másképpen az úgynevezett 0 decibel felé sosem engedi a szignált. Így folyamatosan tudjuk erősíteni egy szignál hangerejét anélkül, hogy digitális clipp-elés jönne létre.
Azonban, egy bizonyos szint után elmosódnak a tranziensek, és az egész track csak egy torzított massza lesz. Ezért érdemes nagyobb figyelmet fordítani a különböző limitertípusok irányába. Próbáljatok ki több gyártó álltal kínált limitert. Észre fogjátok venni mennyire megváltozik egy-egy zene dinamikája és hangereje bizonyos limiterek hatására.
Hangolás/tuning
Egyik fontos dolog a mai zeneírásban a megfelelő harmóniamenet. Ugyan vannak stílusok amik ettől elrugaszkodnak és direkt diszonáns hangokat hoznak létre (pl. Future bass, Bass House), azonban a jó minőségű zene ismérve, a megfelelő harmóniamenet. Ne legyél lusta! A doboknál, cineknél, tapsoknál, ugyanúgy fontos a megfelelő hangmagasság (pitch) mint az összes többi hangszernél.
Ha lábdobod (kick) rossz hangmagasságon van, EQ-zhatod napestig, sosem fog összepasszolni basszusmeneteddel. A megfelelő harmóniamenet kialakítása a lekeverést is nagyban megkönyíti. Ha nem tudod éppen milyen hangmagasságon szólal meg egy adott hangszer akkor használj spektrum analyzer-eket vagy Tuner plugin-eket. Ezekkel játszva megállapíthatod, hogy milyen hangamgasságon van egy adott hangszer, és könnyen korrigálhatod azt.
Tudatos választás
Manapság annyi elérhető profi eszköz fellehető a piacon, hogy a bőség zavara igenis valós probléma. Az egyik legtipikusabb hiba amit egy kezdő producer elkövethet az, hogy megvesz minden eszközt ami elsőre megtetszik neki. Ez azért probléma mert sok eszközben sokkal több lakozik, mint, amit a gyártók beletápláltak. A kevesebb néha több. Ez, ebben szakmában fokozottan megállja a helyét. 3-4 szintetizátor bőven elég egy egész életre.
Ez nem azt jelenti, hogy ne probálj ki többet, viszont érdemes egy-két szintetizátort mélységeiben megismerni. Amit viszont tanácsolni tudok, hogy ha nagyon elakadtok egy számmal, akkor érdemes egy új szintetizátort vagy hangminta, esetleg preset csomagot kipróbáni. Sokszor át tud lendíteni bárkit egy új hangzás kipróbálása.
Az analizis paradoxon!
Ez a jelenség nálam is elő szokott fordulni. A lényege az, hogy elkészítesz egy témát vagy egy menetet, és oda-vissza játszod (loop-olod), majd várod a csodát. Elemezgeted, vizsgálgatod és arra vársz, hogy történjen valami. Jöjjön egy impulzus, ami beindítja a kreatív folyamatot. Viszont pont ez a túlzott elemzés gátol majd téged abban, hogy folytasd a track-edet.
Egyetlen megoldás van erre a problémára: probálkozz, de ne elemezgess túl sokágig egy dolgot, mert könnyen leragadhatsz egy öteletnél. Ha viszont végképp nem jön az ihlet, akkor ne örlődj a dolgon, hanem kezdj új projektet! Félreértés ne essék, nem mindenki tudja előre mit szeretne létrehozni. Nem mindenkinek jelenik meg a fejében a következő projekt refrénje.
Én sem ezek közé a producerek közé tartozom. Nálam az ihlet általában akkor jön, amikor elkezdek össze-vissza tekergetni vagy véletlenszerűen hangjegyeket leütni. Szerencsés esetben a fülem elkap egy-egy menetet, és onnatól már tudom mit szeretnék csinálni. Szóval ne add fel! Ne hidd, hogy tehetségtelen vagy! Lehet, hogy te is pont ilyen producer vagy.
Szerző: Inbetween