Tippek trükkök az equalizerek használatához

A Sonic School-ban a legnagyobb hangsúlyt az EQ-zásra fektetjük. Ez szinte az egész kurzust végigkíséri. Ez egy olyan topic, amiről nem lehet eleget tanulni. Folyamatosan jönnek ki az új módszerek és maguk az equalizer-ek is folyamatosan fejlődnek.

 

Az EQ-záson nagyon sok múlhat. Ugyan kezdetben nem ez az elsődleges szempont egy zenei mű összerakásánál, azonban csak az EQ-val tudsz a számaidnak olyan mélységet és tisztaságot adni, amitől kiadhatóvá válik a projekted. Az EQ-zást alapjába véve bizonyos frekvencia tartományok erősítésére (boost), csillapítására (attenuation), és vágására (cut) használják.  Az equalizer célja a zavaró más hangszerek által gerjesztett felesleges frekvenciatartományok megszűntetése, és ezáltal a szép tiszta hangzás létrehozása.

 

Equlizer típusok dióhéjban

Többfajta equalizer típussal találkozhattok. Ebből többet is bemutatunk az iskolánkban. A legelterjedtebb equalizerek több típusba sorolhatók, és ezek szinte a legtöbb mixer pultban megtalálhatóak.

 

Shelving equalizer

shelvingeq

 

Az úgynevezett shelving EQ-k egy bizonyos frekvenciatartományt erősítenek vagy csillapítanak, általában egy előre meghatározott görbe segítségével. Két fajtáját különböztetjük meg, a magasáteresztő (HPS), és mélyáteresztő szűrőket (LPS). A mélyáteresztő filter csillapítja a frekvenciákat egy általunk meghatározott frekvenciatartományban, a Cutoff vagy vágási frekvencia felett pedig érintetlenül hagyja a frekvenciaspektrumot. A magasáteresztő természetesen ennek a fordítottját csinálja. Vannak fixált frekvenciatartományok.

 

Ezekben a LPS filtert általában 150 hz alatt szokták igénybe venni, míg a HPS-t 10 kHz fölött. Ezeknek a filtereknek általában magas (High) mély (Low) és középtartományt (Mid) szabályzó gombjai vannak. Az analog equalizer-ek ezenfelül még a hangszerek karakterét is képesek nagymértékben befolyásolni, egyfajta melegséget (warm) adva a hangszerekhez. Ebből eredendően kijelenthetjük, hogy nem csak frekvenciák szűrésére, hanem hangszínezésre is használhatjuk az equalizereket.

 

Paragraphikus EQ

A paragraphikus equalizer nem annyira elterjedt, de sok helyen megtalálható, pl. a hifi rendszereken vagy a windows media player-en. Lényege, hogy előre meghatározott frekvencia tartományokat tudunk erősíteni vagy gyengíteni!

 

equalizer

Parametric Equalizer

A parametrikus equalizer-ek a legelterjedtebbek az equalizer-ek között. A multiband EQ-nak egyik legnagyobb előnye, hogy bármelyik frekvenciát erősíthetjük, vághatjuk, és csillapíthatjuk kedvünk szerint, ezért is használják őket előszeretettel. Valamint sokkal precízebbek a többi EQ-nál. Ezek az EQ-k általában digitálisak. Precizitásuk miatt főként bizonyos frekvenciatartományok eltávolítására vagy szűrésére használják. A legtöbb DAW szoftverben szinte csak efféle equalizer található.

 

paragrafikus-eq

A leggyakoribb paraméterek a parametrikus vagy grafikus EQ-kon

Frekvencia (frequency): Az egyes frekvenciatartományok paraméterezését befolyásolja.

 

Gain: Az adott frekvenciatartomány hangerejét állítja. Ez kikapcsolásra kerül, ha a HP vagy LP filter-eket használjuk.

 

Szűrőmeredekség (Filter Slope): Az adott filter-típus meredekségét állítja. Minél nagyobb, annál drasztikusabb változást érhetünk el egy adott hangban. A HP/LP filter-ek bekapcsolásánál használhatóak.

 

Rezonancia (Resonance) vagy Q: A lefedett frekvencia szélességét hivatott befolyásolni. Szűkre és tágra lehet vele venni egy adott frekvenciatartományt.

 

Filtertípus (filter type): A különböző filtertípusokat itt tudjuk kiválasztani.

 

Gyakran használt filtertípusok

Fontos megértenünk a különböző filter-típusok működését. A mit, mikor és hogyan kérdés nem olyan egyszerű a zeneírásban. Hosszas kísérletezgetés és gyakorlás szükséges az equalizer professzionális felhasználásához. Többek között erre is kiemelt hangsúlyt fektetünk a Sonic School-ban.

 

Low Shelf: Átenged minden frekvenciát, de az általad meghatározott mélytartományban erősíti vagy gyengíti a frekvencia hangerejét.

 

lowshelf

 

Bell görbe vagy haranggörbe: egy meghatározott frekvenciatartományt erősít vagy gyengít! A haranggörbe szélessége állítható!

 

eqbell

 

Notch szürő: ez egy fordított haranggörbe. Minden frekvenciát megszűr egy adott tartományban.

 

notch

 

High Shelf: lényegében a Low Shelf ellentéte.

 

highshelf

 

Low Pass vagy mélyáteresztő filter: ez a szűrő a magas hangokat szűri meg a vágási ponttól, a mélyeket pedig átengedi.

 

lp

 

High Pass vagy magasáteresztő: a Low pass filter ellentéte itt a magas frekvenciákat engedi át és a mélyeket szűri.

 

hp

EQ tippek és technikák

A következő példákban a Abbleton EQ 8 segítségével fogjuk szemléltetni az EQ-zás technikáit. Ezek a tippek bármely parametrikus equalizeren hasznáhatóak. Az EQ-zás lényege, hogy erősítsük vagy csillapítsuk az egyes frekvenciatartományokat, így a különböző hangszereknek teret és mélységet adjunk a mixben. A nem EQ-zott hangszerek szinte mindig oltják a többi hangszer frekvenciáját, ezért koszos és rossz lesz a mix.

 

Vágj ki minden felesleges frekvenciatartományt!

 

Ezt legkönnyebben egy nyitott cinen (Open Hihat) lehet érzékeltetni. Alapvetően ez egy olyan hangszer, aminek a magastartománya dominál. Ha ráraksz egy spectrum analyzer-t, meg is állapíthatod, hogy mennyi felesleges frekvenciatartomány van csupán egy cinen. Itt a legcélravezetőbb 750 hz vagy magasabb frekvenciatartományon egy High Pass filter-rel mindent levágni, így nem fogja zavarni a többi hangszerünket. Hasonlóan bass-eknél a felesleges magastartományokat is megszűrhetjük.

 

Subtractive EQ-zás

 

Ennek a technikának a lényege a csillapítás, szemben az erősítéssel. Példával élve, ha két Lead szintetizátor más-más tartományokon játszik, egyik a frekvenciaspektrum mély felén, a másik a magas felén, akkor ahelyett, hogy a magasat tovább emelnénk (ezáltal erősítve a zajokat is), próbáljuk meg a mélytartományban játszó szintetizátorban, egy High Self filter segítségével redukálni a meglévő magas frekvenciákat. Mély frekvenciáknál is ugyanez a helyzet. Bátran vágjuk a nem basszus típusú magas és középszintetizátorok mélytartományát. Ezzel a technikával ugyan nehezebb boldogulni, de a végeredmény egy sokkal tisztább mix lesz, mintha folyamatosan erősítenénk a különböző frekvenciatartományokat.

 

subtractive-eq

 

Egyben nézzük a mixet!

 

Nagyon fontos, hogy ne külön-külön, hanem egyben nézzük a mixünket. Nem önmagában kell jól szólnia egy hangszernek, hanem a mixben. Tanítás közben észrevettem a tanulókon, hogy sokak önmagukban szeretnék, ha jól szólna egy adott hangszer. A hangszerek, ha nem csak magukban vannak, akkor teljesen mindegy, hogy milyen tisztán és szépen szólnak. Nem tudsz sok hangszert belerakni egy mixbe. Ha minden tartományát kiemeled, bizonyos tartományokat fel kell áldozni. Melyiket? Ez mindig helyzetfüggő.

 

boost-wide

 

Ismerjük a frekvenciatartományok tulajdonságait!

 

Egy szám mélységét többféleképpen létrehozhatjuk, egyik leggyakoribb módszer mégis maga az equalizer használata. Példának okáért a magas frekvenciák kiemelése azt eredményezi, hogy a hangszer előrébb kerül a mixben, sokkal prominensebb lesz. Ha viszont csillapítjuk ezt a frekvenciát, akkor pont, hogy kevésbé hangsúlyossá tesszük az adott hangszert. Ha megvizsgáljuk a mélytartományt, ott teljesen más szabályok érvényesülnek. Ha ezt a tartományt erősítjük, akkor erőteljesebbé, ütősebbé tehetjük a mixünket. Ha viszont csillapítjuk, akkor mixünk erőtlenné válhat.

 

band-eq

 

Hangszeparáció harmonikus felépítés

 

Az egyik leghangsúlyosabb dolog, amit a Sonic School-ban megtanítunk, hogy a lekeverésnek már akkor álljunk neki, amikor még csak a dallamokat próbáljuk összerakni. Nagyon fontos tudni, hogy minden hangjegynek (note) van saját frekvenciatartománya. Így már a dallammenetek és harmóniák megfelelő megválasztása nagyban segítheti a lekeverést. Kevésbé hangsúlyos dolog a panolás. Ennek sokan nagy jelentőséget tulajdonítanak, azonban a reverb-ök és a delay-ek megfelelő használata másodlagossá teszi a használatukat.

 

Zavaró frekvenciatartományok szűrése

 

Sokszor elő fog fordulni, hogy bizonyos frekvenciatartományok nagyban zavarják a teljes mix hangzását. Ezeket többféleképpen is megszüntethetjük. Az egyik legegyszerűbb módja, ha egy harang (Bell) szűrővel nagyon kis EQ beállítás mellett végig pásztázzuk a frekvenciatartományt az egyes hangszereken. Hallani fogjuk, hogy egy-egy frekvenciatartomány különösen zajos és kilóg az átlagból. Ezeket ilyenkor csak megfelelő mértékben kell csillapítani, és sokkal tisztább mixet kapunk.

 

eq-fixing

 

Az EQ-zás végigkíséri a zeneírás teljes folyamatát. Szinte a leghosszabb folyamatok egyike. Fontos szerepe van hangszerek elhelyezésében, szeparálásában, kiemelésében, érzelmek befolyásolásában, és a sztereotér manipulálásában. Ezért nem lehet eléggé sokat beszélni ebben a témában. Remélem hasznosnak találtad a cikket, ha igen, kérlek oszd meg vagy kommentelj! Segítsd a munkánkat, küldj be téma ötleteket!

 

 

Szerző: Inbetween

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések