Ebben a cikkben elmagyarázzuk, mik azok a tranziensek, miért fontosak a mixelésben, és hogyan használhatod őket előnyödre, jobb, ütősebb mixek létrehozására vagy hangszerek kiemelésében.
Az audio szakemberek szívesen beszélnek felvételeikről és a produkcióik hangjáról. Rengeteg zümmögő szót használnak a hangok leírására, amelyek közül néhánynak alig van jelentése, vagy nincs is értelme.
Mindent megteszünk, hogy a rendelkezésünkre álló szókincsünkkel megfelelően leírjuk a művészetünket. Néha ezek a leírások egy hang ismeretéből származnak. A meleget és a hőt gyakran olyan dolgok leírására használják, amelyek harmonikusan sűrűk, általában torzítás vagy természetes csőtorzítás eredményeként.
Az olyan kifejezések, mint a „testes” és a „vastag”, a hang alsó közép- és mély tartomány leírására szolgálnak. Ez a lista egy darabig folytatható, de bármennyire szórakoztató is lehet hanganyagunkat olyan kifejezésekkel leírni, amelyek bárki számára ismerősek. Elengedhetetlen, hogy professzionálisan fejezd ki magad a többi audio szakértő számára. A tranziensek tökéletes példái annak, hogy miért van ez így.
A közös munka
Akár átadod a munkádat egy másik producernek vagy hangmérnöknek, hogy mixelje össze, akár az interneten keresel tippeket, hogyan kellene csinálni, az a kulcsa, hogy el tudd mondani, hogy mit is keresel pontosan. Tegyük fel például, hogy a zenekarod mixét hallgatod, és a pergő nem úgy üt át, ahogy szeretnéd. El kell kezdened a kérdezősködést:
- Hogyan tehetem jobbá a pergőm hangját?
- Hogyan érhetem el, hogy a pergődobom átvágja a mixet?
vagy a konkrétabb lehetőség, amelybe ma belemerülünk…
- Hogyan érhetem el, hogy a pergő átvágjon a mixen átmeneti formázással?
Mik azok a tranziensek?
A tranziensek rövid energialöketek, amelyeket bármilyen hang elején hallasz. Tehát a tranziens egy rövid hang egy hangminta elején. Ez egy ütős kattanás, pukkanás vagy csattanás, amit akkor hallunk, amikor egy Kick vagy Snare dob megszólal a hangszórókon keresztül. A tranziensek közül a leghangosabbak az olyan hangszerek tranziensei, mint a például dobütések, amikor a dobfejen lévő pálcika reccsenése hangos hanghullámot küld a mikrofonba.
A tranziensek azonban mindenhol jelen vannak – a gitárhúrok attack-jaitól kezdve az ének mássalhangzójáig. Használtál már popfilter-t felvétel közben? A popfilter fő célja, hogy felfogja az előadók szájából erősen kiáramló levegőt – hasonlóan a tranziensekhez.
A tranziensek elengedhetetlenek az artikulációhoz. Meg kell értenünk a hangok formáját, és hogy a fülünk másképp értelmezi a hangokat attól függően, hogy a tranziens hogyan keletkezik. A legtöbb tranziensre „átlag feletti” vagy „átlag alatti” mentalitásban gondolhatsz.
Folytatva a pergődob példáját, egy „átlag feletti” tranziens szintekkel rendelkező pergősáv kissé megrázó vagy durva lehet a trackedben. Eközben előfordulhat, hogy egy „átlag alatti” tranziens szinttel rendelkező pergősáv nem üt át olyan jól, vagy tompa hangon szólal meg. Bármilyen probléma megvitatásakor, ha a szaknyelvet használod, más producerek képesek lesznek azonnal értelmezni és ennek megfelelő tanácsot adni.
Tranziensek komprimálása
A producerek leggyakrabban vezérelni akarják tranzienseiket, mielőtt bármilyen formázást vagy egyéb feldolgozást végeznének velük. Ez a vezérlés kiegyenlíti a teljesítményt – a leghangosabb tranzienseket kissé lágyabbá teszi, és összhangba hozza őket a sáv többi tranziensével. Lényege – minden dinamikus feldolgozás a sáv tranzienseire hat.
Emeld ki EQ-val a tranzienseket a fő frekvencia körül, és mi történik? Növelted az átütést anélkül, hogy bármilyen formázóeszköz jelen volt. Néha azonban a szabványos eszközök nem elegendőek. A munka megfelelő elvégzéséhez átmeneti specifikus processzorokra van szükség, mint például a Transify.
Többsávos tranziens processzorok
Ne aggódj – nem csak belevágtunk egy új beszélgetésbe… A többsávos tranziens processzorok a legegyszerűbb módja annak, hogy leírjuk, mire kell képesnek lennie egy nagyszerű tranziens-alakító eszköznek. A többsávos üzemmóddal meghatározott frekvenciatartományokon dolgozhatsz, miközben az összes többi dolgot érintetlenül marad.
Ha tudod, hogy a basszusgitárból kihúzni kívánt tranziens a közepén van, összpontosítsd oda az erőfeszítésed, és hagyd békén a mély tartományt. Az átmeneti processzoroknak valójában két fő vezérlője van: az attack és a sustain. Azoknál a számoknál, amelyeknél jobban átüt a mix, mint szeretnéd, lejjebb veheted az attack-ot, és növelheted a kitartást (sustain), hogy egy kicsit tovább csengjen.
Amennyiben nehezen sikerül átütni a mixelésen, egyszerűen csak fel kell erősíteni az attack-ot. A többsávos tranziens processzorok nagyszerűek, mert a munkafolyamat bármely szakaszában használhatók. A producerek egyes sávokon használják őket, hogy az izolált hangokat jól eltalálják, míg a mastering mérnökök a végső mixnél alkalmazzák, hogy kiemeljék a tranzienseket a különböző tartományokban, és még automatizálják is őket a dal különböző részeihez!
Végül…
A tranziensek fontos kifejezések a zenei produkciók világában. A nemkívánatos tranziensek eltávolítása és, vagy azok hangsúlyozása, elengedhetetlen ahhoz, hogy tiszta, összefüggő mixet kapjunk. A tranziensekkel kapcsolatos gyakorlati ismeretek csak egy részét képezik az audio mixelési nyelv nagy rendszerének.
A legtöbb producer az EQ-val és a komprimálással kezdi – ez két leggyakoribb tapasztalt út. Innentől fejlettebb automatizálási technikákba és többsávos processzorokba merülnek.