Zenei producer képességek: az 5 legfontosabb tulajdonság

ZENEI PRODUCER KÉPESSÉGEK: AZ 5 LEGFONTOSABB TULAJDONSÁG

A jó hír, hogy kiváló minőségű zenét lehet készíteni. A rossz hír, hogy ehhez millió aspektust figyelembe kell venni, ami a zenekészítést illeti. A legtöbb ilyen dolog kicsi, mondhatni észrevehetetlen, de együtt komolyan befolyásolni tudják a zenei élményt. A legtöbb zenei producer ezen képességek birtokában van. A legtöbb zenei producer egy szint fölött már nem igazán fejleszti a produkciót, mert kényelmesen hozzák a számukra megfelelő minőséget.

 

A sok kis részlettel nem foglalkoznak, pedig nagy hatással lehetnek a zenére. Ez az úgynevezett „elég jó ez” hozzáállás. Ennek a szintnek az elérése után megrekednek és nem fejlődnek tovább. Ha ezen tovább tudsz lépni, akkor máris a legtöbb producer előtt jársz. Lássunk hát 5 gyakorlatot és tanácsot, amikkel túl lehet lépni ezen a szinten.

 

1. Szervezés

Az első, ami hosszútávon is nagy hasznodra válik, az a megfelelő szervezés. Mindig nevezd el, szedd csoportba a sávokat, hangokat, így később hatékonyabban keresheted ki őket. Könnyen elsiklanak a producerek eme látszólag jelentéktelen dolog fölött, de az idővel való gazdálkodáshoz elengedhetetlen a szervezés. Amikor elkezdesz egy zenét, még át lehet látni a sávokat és hangokat, valamint az alapanyagokat, amikből dolgozol.

 

Ahogy haladsz előre, a felénél már nagy káosz tud kerekedni és ez bizony a munka kárára megy. A zene a hangok szervezett egysége. A zenekészítés folyamatában is használjuk ezt megállapítást. A sávokat bátran címkézzük, lássuk el színkódokkal. A vizualizáció egy zenénél is hasznos tud lenni. Ha több érzékszervből is érezzük a zenét, könnyebben megtaláljuk a harmóniát. A zeneíráshoz nem csak hallás kell.

zenei producer

A munka során használt fájlokat se felejtsük el rendezett formába tenni! Ez különösen igaz, ha ko-produkciót készítünk. Azt mondják, hogy a zseni átlát a káoszon, de csak a saját maga által teremtett káoszon. A partnereinkkel folytatott hatékony munka megköveteli a felek által is áttekinthető rendszer alkalmazását. A zene struktúráját azonnal láthatod, ha time markereket, csoportokat és színkódokat alkalmazol. Ha a zenei projekt átlátásával kellene sokat foglalkozni, az csak a kreatív munka elől venné el az időt.

 

2. Sound design

A hangok megtervezése a gyökere egy jó produkciónak, ezért ezt nem lehet eleget gyakorolni. A fejlődéshez hozzájárul, ha más zenéket elemezve megértjük a hangok mechanikáját és azt, hogy hogyan épülnek egymásra. A reverse engineering segítségével, vagyis visszafejtéssel a már befutott produkciókat vizsgálhatjuk meg és tanulhatunk belőlük. Ez egy gyakran figyelmen kívül hagyott forrása a fejlődésnek, pedig igencsak hatékony. 

 

Az elemzés azonban nem könnyű, jó hallást is követel, de az egyes hangokig lebontva a produkciót, majd onnan újra felépítve meg lehet érteni a zene logikáját. Más, a stílusodon kívül eső zenét is érdemes atomjaira szedned, hogy jobban láthatóvá váljanak azok a szabályok, amik a harmóniát jellemzik, hisz ezek a szabályszerűségek függetlenek a zene műfajától.

 

3. Automatizáció

Az automatizáció új szintre emelheti a hang designt. A legtöbb hang, amit hallani lehet, a véletlen műve, egy baleset. A kísérletezés jól csengő hangokat eredményezhet. A producerek nem csak úgy légből kapott ötletből csinálnak egy basszust, ami pont úgy hangzik, mint ahogy azt megálmodták. Az ilyesmi elképesztően ritkán fordul elő. A valóságban a szintetizátorból különböző megközelítésekből új hangokat csalogatnak ki, amelyek között bizony lesznek jól csengők is. 

 

Ugyanez játszódik le az automatizálásnál. A szintetizátor különböző paramétereinek automatizálásával érdekes hangzásokat tudsz létrehozni, legtöbbször csak a véletlennek köszönhetően. Különböző elemeknél is érdemes ezt kipróbálni, azoknál is, ahol meg se fordult volna a fejedben, hogy automatizálást alkalmazz.

 

4. Dalszerzés

Volt már olyan, hogy elvesztél egy track-ben? A dal és a zene struktúrája annyira együtt mozog, hogy sosem válnak el. Az, hogy a track jól hangzik, csak a kirakós egyik része. Az egésznek a struktúrája az, ami vonzza a hallgatót. Két módja van, hogy fejlesszük eme képességünket:

 

  • Gyűjts össze több népszerű track-et és elemezd a struktúrájukat. Az eljárás hasonló, mint a sound design esetében. A zene visszafejtése és vizualizálása segít, hogy megértsük annak felépítését. Töltsd be a DAW-ba a zenét és jelöld be, ahol észreveszed, hogy megváltozik a struktúra. A végeredmény a zene csontváza lesz, de a felépítménybe hangok is kellenek, és itt kapcsolódik be a már említett sound design. Rá kell érezni, hogy az adott helyre miért az adott hang passzol.

     

  • Project fájlok elemzéséből még hamarabb juthatunk információhoz a zenéről. Mielőtt akár lejátszanád a zenét, már „láthatod” a dinamikáját, hisz kezedben a dal és a zene térképe.

A producerek közül sokan a már meglévő hangokat keresik. Az innováció valójában sokkal értékesebb, mint a már meglévő dolgok replikálása. A hangokból, struktúrákból inspirációt nyerhetünk, de törekedjünk az újításra, hiszen csak így válhatunk egyedivé. Az igazi sikerhez ki kell tűnni a tömegből.

 

5. Mix és Master

Mielőtt a mixelésre vagy a master-elésre gondolsz, 100%-ig biztosnak kell lenned abban, hogy a legjobb hangokat tetted a zenédbe. Csak jó anyagból lehet jól dolgozni.

zener producer mix és masterHa úgy látod, hogy egy rakás EQ-t alkalmazol és egyéb más feldolgozást eresztesz a hangokra, hogy elérd azt a célt, amit akarsz, akkor talán jobb, ha magán az alapanyagon változtatsz. Nem az EQ-val és társaival kell zenét írni. Ha a zene nem olyan, mint amilyennek szeretnéd, azon a mix master nem fog érdemben segíteni. Ha vannak jó hangmintáid, az félsiker, de az, hogy jó helyre is tedd őket, egy másik történet. A hangok között legyen kohézió, folyjon át a zene egyikből a másikba. A hallás fejlesztése itt nagy segítséget jelent.

 

Összefoglaló

Ez az az 5 képesség, amelyket ha mesterszintre fejlesztesz, a zenéid minőségét nagyságrenddel javíthatod. Mindig légy figyelmes, hiszen az úton többször fogsz falakba ütközni. Amikor megrekedsz, helyezd más területre a fókuszt, az majd lendületet ad, hogy egy kapcsolódó témában túljuss a ponton, ahol leragadtál. Amennyiben veled is megesett már, hogy megrekedtél, oszd meg velünk, hogy neked hogyan sikerült átlépned az akadályon. A hozzászólások között várjuk tapasztalataidat!

 

 

Forrás: Cymatics.fm
Szerző: Skeldar

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések