HAMAROSAN A YOUTUBE-ON: „MIT NÉZZÜNK?”
A videómegosztó portál művész és kiadó promóciókat tesz az ajánlási mátrixba. Valahányszor a Youtube videót ajánl a több, mint 1 milliárd havi látogatójának, hogy mit nézzenek meg következőként, mindig a nézők ajánlásai szerint teszi ezt, akik már látták a videót. Ebben az évben azonban bevezet egy új elemet az ajánlati rendszerébe. A nézők már javaslatként a kiadók ajánlatait is látják majd, ezzel a lépéssel már nem csak a nézők pörgethetnek fel videókat.
A Youtube zenei vezetője, Lyor Cohen szerint:
„Finomhangoljuk az ajánlásokat, hogy a sok tényező mellé, amit az algoritmus számba vesz, a művészek és label-ek promóciós aktivitását is beillesszük.”
A zenei veteránnak nagy tapasztalata van a kiadói oldallal kapcsolatban, hiszen maga is 2012-ig vezető volt a világ harmadik legnagyobb lemezkiadójánál, a Warner Music Group-nál.
„A cél az, hogy új zenét tegyünk a jövendőbeli fogyasztók elé”, ahogyan a Lyor fogalmaz.
A rajongó, aki nem hallgat mást csak Michael Jackson-t a 80-as évekből, a Youtube a jövőben lehet ajánlani fog neki újabb pop zenéket olyan művészektől, mint például Bruno Mars. Ez a lépés építeni vagy rombolni fogja-e az élményt még nem tudni és az ajánlati track listák is elég zavarosak. A rádiók szűkös, ismétlődő listáik megszenvedhetik a túl nagy promóciót.
Nagyobb kiadók dominálhatják a toplistákat azzal, hogy túlköltekeznek, ezzel a kisebb kiadókat és művészeket ellehetetlenítik. A múltban ennek a kivédésére 1950-től törvényt hoztak, hogy az úgynevezett „payola” módszert visszaszorítsák. A rádióknak kötelező nyilvánosságra hozni, ha egy zene lejátszásáért pénzt kapnak és jelezni kell, hogy éppen most miért játszák le a zenét.
A nagy kiadók most is dominálják a toplistákat és a streaming piacot a listáikkal, többek között a licenszelési megállapodások miatt, amit olyan cégekkel kötöttek, mint a például a Spotify, hogy legyen garantált, promóciós idejük a zenei kategóriákban. A Spotify azonban az olyan előadókat is próbál felszínre hozni, akik már maguktól megszerezték a kezdő lendületet. Az Apple ugyancsak közeli kapcsolatot ápól a nagyobb kiadókkal, de promótál más zenéket is, mint például Frank Ocean 2016-ban megjelent albumát a Blonde-t, az R&B zenész első albumát miután elhagyta az Universal Music Group-ot.
A Youtube azt várja, hogy a kiadók prioritásait hozzáadva az algoritmushoz javítani fogja a felhasználói élményt azáltal, hogy az új, hallgató által valószínűleg kedvelhető zenéket gyorsabban a felszínre hozza. A jelenlegi rendszerben a Youtube-nak több nap kell, mire ajánlani kezdi az újabb zenét a rajongónak. Ha a felhasználó nem nézi meg vagy kihagyja a kiadó által promótált videót, akkor a rendszer nem fogja többet felhozni neki. Számos további tényező, mint a nézési szokások tovább fogják finomítani a felajánlott listát az új rendszerben. Az elképzelés szerint ez a rendszer nem fogja előnyben részesíteni a nagy kiadókat és zenészeiket.
A világ zenei és technológiai ipara egyre inkább találkozik és a zenei streaming segítségével újra mozgásba hozza a zeneipar szekerét, hiszen az Internet megjelenése óta folyamatosan esnek a lemezeladások és zeneletöltések. Bár a technikai emberek inkább a felhasználói alapú ajánlást részesítik előnyben, a kiadók érthető módon saját maguk akarjuk megszabni, hogy mi legyen a „menő”. Ezt a két érdeket kell összekapcsolni.
A Youtube irányváltása lehet az első lépés afelé, hogy a kiadók jobban kiaknázhassák a Youtube masszív nézettségét, hogy zenét adhassanak el. A portál ugyan kísérletezett promóciós kampányokkal, de azok sosem voltak kiadó méretű marketing gőzhengerek. Jelenleg a Youtube nézettségének 80% az ajánlásokból jön, így komoly erő rejlik ennek irányításában. Jelenleg a Youtube a kiadók szemében inkább akadály a növekedésük előtt, hiszen a rajongók bármilyen zenét meghallgathatnak ingyen, ahelyett, hogy CD-t vennének, letöltenének vagy streaming-szolgáltatásra fizetnének elő.
A Youtube ugyan 4 milliárd dollárt fizetett a reklámbevételeiből a zeneiparnak az indulása óta, de a zeneipar vezetői szerint ez egy pici összeg ahhoz képest, amennyi a meghallgatások után szerintük járna. és kompenzálná őket az immáron évtizedes hanyatlásért. A BMG szerint ugyan a Youtube partner szeretne lenni, de az új marketing eszközök biztosítása nem elegendő. Egy igazán értékes partnerséghez az szükséges, hogy a Youtube jelentősen növelje a zenei jogdíjakból adódó összeget, mielőtt bármi másra is fókuszál.
Szerző: Skeldar