REVERB (ZENGETŐ) TIPPEK ÉS TRÜKKÖK TECHNIKÁK ABLETONBAN
A reverb (zengető) az egyik legalapvetőbb effekt a zenei produkciók eszköztárában. Teret ad hangoknak, valamint élettel telivé teszi az amúgy száraz hangszereket. Amilyen hasznos, olyan sokszor elsiklanak eme nagyszerű lehetőség felett a producerek. Mad Zach segítségével bemutatunk három hangtervezési technikát, amelyek jól jönnek a reverb-ökkel való munkánál.
Ring Mod Reverb
Az első technikában LFO-val moduláljuk a zengető jel hangerejét. Ezzel a trükkel hasonló hangot hozhatunk létre, mint amikor Optimus Prime átalakul a csatához. Ezt a típusú hangot számos alkalommal lehetett hallani a mozifilmekben és D&B produkciókban, mint például amilyenek a Noisia művei.
Ableton-ban könnyen készíthetünk ilyen hatást úgy, hogy a reverb-öt egy audio rack-be csoportosítjuk és készítünk egy chain-t a dry és a wet jelnek, majd alkalmazzuk az autopant a zengető jelre. Az autopan, amely tipikusan a két hangszóró közötti mozgást hivatott modellezni: itt most a fázist fogjuk mozgatni, így kapunk egy lassú tremolo típusú modulációt.
Definíció: A tremolo moduláció egy olyan hangeffekt, amely a hang amplitúdióját modulálja, amellyel úgynevezett tremolo hatást hoz létre. Ez a hang lágyítható extrém eredményekig azáltal, hogy az LFO-t hogy moduláljuk. Nagy sebességnél futurisztikus robothangokat, gyomorhangokat, és agybizsergető hangokat kapunk, míg alacsony sebességnél dobbanást, pulzálást hallhatunk. Utóbbira remek példa Nancy Sinatra – Bang Bang című száma.
Tömörített zengető
Ring mod helyett kompresszorral is játszhatunk a zengető dinamikájával. Ez a trükk jól összehozza a jeleket és egy kontrollált helyet ad a hangoknak. Jól működik beszéden, rövid hangoknál, mint például taps, cintányér és dobbantás. Az elmélet mögötte az, hogy lassú attack-ot használunk a kompresszoron, így lesz átmenete a hangnak mielőtt kompresszálod, hogy dinamikusan változtassad a zengetőt. Az eredménye ennek az, hogy a zengető vége összeragad a hang dinamikájával, így a hang feszesebb és élettel telibb lesz.
Ennek a technikának a használatához a zengető jelet a dry szignálon alkalmazzuk, és a dry/wet-et 20-30%-ra húzzuk. Adjuk hozzá a kompresszort, de a makeup-ot kapcsoljuk ki! Az attack-ot 30 ms körülire, a release-t pedig 500 ms-től 1,5 s-ig állíthatjuk. Fontos, hogy az arányt magasra tegyük, de ne túl magasra, 3/1 vagy 4/1-re. Innentől már csak ízlés szerint kell változtatni a threshold-ot, amíg nem találunk egy jól szóló eredményt.
Reverb resampling
A resample alkalmazása egy klasszikus reverb technika, amely segít olyan atmoszférát teremteni, amely egyezik a dal tónusával. Ez az atmoszféra kontrollt biztosít a dinamika felett és nagyszerű a buildup-okhoz, sweep-ekhez és lead-in-ekhez is.
A technika használatához egy kis előkészület szükséges:
- Készíts egy track-et, hogy tartsd a lecsengést, majd tedd a hangot resampling-re!
- Töltsd be a reverb-öt abba a track-be, amelyiket forrásként használnád a zümmögéshez, majd adj hozzá dry/wet-et 100%-on 15 s decay-jel!
- Legyen a reverb-ös track szóló, majd élesítsed a resample track-et!
- Válassz ki egy helyet, amelyikkel össze akarod hozni a lecsengést, például az első énekszó vagy az első átmenet a közepes/magas szintetzátor vonalon! Mozgasd az egered a reverb freeze gombra!
- Ha kész vagy, kezdd el a lejátszást, majd freeze-elj egy pillanattal később! Ha lefagyasztottad a zengetőt, itt az idő a resampling-hez!
- Menj egy szabad helyre a projectben és nyomd meg a felvételt! Mivel a lefagyasztott zengető szóló volt, így fel tudod venni csak azt az egy hangot. Általában 8 bar elég.
Miután végeztél a felvétellel, töröld vagy kapcsold ki a zengetőt, kapcsold le a szóló üzemmódot a forrásról, így már használhatod a fade-eket, automatizációs íveket stb., hogy az új audioklippeden alkalmazhasd őket.
Forrás: DJTechTools
Szerző: Skeldar