[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-desktop-font-size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-jxk5c6j0′ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
A basszus ritmusa lehet egyszerű vagy komplex, attól függően, hogy mire van szükséged a zenédhez. Vannak viszont olyan alapvető szabályszerűségek, amelyekről nem árt pár szót ejteni. Mivel ezek általános szabályszerűségek, így a példákat is az elektronikus zenén kívülről fogjuk hozni, hogy lássuk, mennyire stílusfüggetlen dolog is ez.
Basszus, a kick (lábdob) kiegészítése
Robert Miles: Children című száma klasszikus példa arra, hogy hogyan egészíti ki a basszus a kick dob mintát. Nehéz elképzelni ennél egyszerűbb basszust. A pitch hangja a basszusnak egy gyökér hangja az akkordnak, ez egy egyszerű pulzálás, ami megegyezik a kick dob ritmusával. Ahhoz, hogy maximális tisztaságot érjünk el a basszus hangnál, és elkerüljük az interferenciát a kick dobbal (amelyek elég hasonló frekvencián szólnak), a basszus pulzálás minden páratlan ütemen történik
[/av_textblock]
[av_promobox button=’yes’ label=’Jelentkezek’ link=’manually,https://sonicschool.hu/bevezetes-a-modern-zeneszerkesztes-vilagaba/’ link_target=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ label_display=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ box_color=” box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ av_uid=’av-jxk5ea7g’ admin_preview_bg=”]
Érdekel, hogyan lehet ütős basszusokat csinálni? Gyere el bemutató napunkra és ismerkedj meg iskolánkkal!
[/av_promobox]
[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-desktop-font-size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-jxk5cixv’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
Ennek amolyan „húzzad-toljad” hatása van, ami a house beatre jellemző. Ha az ütemre mozgatod a fejed föl és le, akkor azt fogod észrevenni, hogy fent lesz a fejed, amikor a basszus hang elindul. Ezért van az, hogy a tánctéren ütemesen táncolsz. Az ilyen basszus a trance-ben is elterjedt úgy egy évtizede, hiszen igencsak hatásos. Nagyon erőteljesen használják ezt Kylie Minogue – Can’t Get You Out Of My Head című számban is.
Basszus összezárás a kickkel
A basszus ritmusa kellemes, ha nem szól együtt a kick dobbal, így van ideje kicsengenie a hangnak, hogy tisztán szóljon. A kivétel azonban erősíti a szabályt. A legtöbb basszus együtt mozog a kick dobbal. A basszusnak és a kick dobnak is ugyanaz a ritmusa, habár nem kell feltétlenül egyszerre szólniuk. Ennek olyan hatása van, mintha a kick megerősítené a basszust, ez pedig jól azonosítható pitch-csel. Cam’ron – What Means The World To You című szerzeménye egy remek példát mutat arra, hogy hogyan zárnak össze a hangok.
Mario – C’mon című száma egy másik remek példa. Ez a típusú basszus a hip-hop és az R&B stílusokban a leginkább népszerű, hiszen helyet hagy a vokálnak.
Bass riff készítése
Eddig olyan basszusokat néztünk, amik megerősítették a ritmust vagy a harmóniát, esetleg mindkettőt. Vannak azonban esetek, amikor a basszus ennél többet csinál, ha riffekkel együtt használjuk. A riff egy rövid, ritmusos zenei szakasz, amit ismétlődve játszanak le.
50 Cent – In Da Club című dalának basszusa egy elég egyszerű ismétlést tartalmaz. Figyeljük meg, hogy a bass követi a kick dobot! Ez a bass riff rendelkezik egy különös tulajdonsággal: nem az akkord gyökér hangján szól, csak a legvégén. Szokatlan és ezért kelti fel az ember figyelmét, kiemelve a zenei feszültséget, amely végig érezhető ebben a dalban.
A Led Zeppelin kis híján 48 éves száma, a Whole Lotta Love tartalmazza az egyik legismertebb riffet. Fülbemászó, elegáns és legendás, ezzel mindent el is mondtunk róla.
[/av_textblock]