Az ismert zenész, DJ és producer, Sonny Moore – művésznevén Skrillex – stúdióként is szolgáló turnébuszában beszélgetett a Computer Music Specials magazin újságírójával arról, mi is az igazán „ütős” zene titka.
A hírek szerint előszeretettel használod az Ableton Live szoftvert. Mit gondolsz, miben jobb ez a többi digitális audio munkaállomásnál?
Úgy vélem, ennek a megoldásnak az egyik nagy előnye, hogy könnyen és gyorsan használható, ami különösen jól jön, ha valaki laptopról dolgozik. Mivel sok mindent szinte „magától” tud, így nem kell például az automatizálás vagy a plugin-ek után kutakodni. Más hasonló programról ez nem mindig mondható el.
A hangszerkesztést részben autodidakta módon sajátítottad el. Mennyire segít neked ez abban, hogy olyan dolgokat valósíts meg, amik a kézikönyvekben nem szerepelnek?
Alapvetően nem mondanám magam makacs embernek, de a múltbéli tapasztalataim hozzájárultak ahhoz, hogy eljussak oda, ahol most tartok. Szeretek egyedi és eredeti dolgokat alkotni. Lépésről lépésre, megfontoltan haladtam előre a kiválasztott úton annak ellenére, hogy eleinte laptopokkal és hagyományos hangfalakkal dolgoztam.
Skrillex, mik a kedvenc termékeid?
A legjobban a Native Instruments Massive és az FM8 apreggiátort szeretem. Utóbbi kiválóan alkalmas a basszus hangok előállítására. Sokan azt hiszik, hogy minden hang a Massive-ból származik, de valójában a legtöbb esetben az FM8 adja a zenei alapot. Szívesen használom a Sylenth és Tone Gladiator soft-szintetizátort és hasonló társaikat is.
Ezeken kívül másra alapvetően nincs is szükségem. Az Operator digitális FM szintetizátorral dolgozom még, amely a zenei mátrixok eltérése miatt másfajta hangok létrehozására is alkalmas.
Milyen filtereket és torzítókat használsz a jellegzetes Skrillex-hangzás létrehozásához?
Nagyon jónak tartom az iZotope Trash és a Ohmicide plugin-t. Utóbbival teljesen „őrült” hangzás érhető el, gyakorlatilag bármit meg lehet vele csinálni.
Mit gondolsz a programozásról? Élvezetesnek vagy inkább „szükséges rossznak” tartod azt?
Amikor sietek és káosz van a projekt fájljaim között, akkor inkább utóbbinak. Ettől függetlenül számomra mindig örömet jelent a zenealkotás folyamata. Baj szerintem akkor van, ha valami akadályozza az embert. Például leáll a CPU processzora és órákig ott kell a gépnél ülnie, hogy a MIDI szinti hagokat audio fájlokká alakítsam.
Mivel hozod létre az énekhangokat?
Melodyne-t használok a formantokhoz és alapszintű hangzáshoz, ezt követően viszont a teljes hangsort ki írom audiora. Őszintén szólva a vágásnál is a saját hangomat vagy másvalakiét használom fel és ezzel dolgozom előre meghatározott módon a Melodyne-ban. A jellegzetes stílusjegyek kialakítását, a hangvágást és az akkordok transzponálását a Live segítségével oldom meg. A Melodyne-t azért szeretem, mert igény szerint lehet vele az egyes hangokat akkordokká alakítani, elkülöníteni, aztán pedig szükség szerint bármelyiket megváltoztatni.
Hogyan érhető el az igazán ütős Skrillex-drop?
A legegyszerűbb trükk alapvetően az, ha meggyőződünk róla, hogy az általunk használt hangminta eléri a 200 hertz-es frekvenciát. A spektrumanalizátoron ez egyértelműen ellenőrizhető. A tranziensek helyén először tégla formát kell látnunk, amely mintha „buborékos” jegyekből épülne fel. Ez olyan „kiugrást” eredményez, amely a teljes zenei tartományt befolyásolja arra az egy percre. Egyetlen pillanat erejéig pedig a dob lesz a leghangosabb elem.
Van valami műhelytitkod, amit megosztanál az olvasókkal?
Lehet, hogy létezik valami „mágikus” technika odakint, amelyről nekem nincs tudomásom. Gyakran kérdezik tőlem, mi a titkom. Véleményem szerint manapság az emberek túl nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek a témának. Számomra a zenélés nem csupán arról szól hogy „összerakok” egy számot. Ha konkrétumokat kellene megneveznem, akkor az iZotope Maximizer és egy kis EQ lenne az, összevegyítve egy kis „harmonikus izgalommal”. Ennyi az egész és ez az, aminek köszönhetően mindig mosolyogva zárom a napom.