Robin Schulz tippjei
A német DJ és producer, Robin Schulz olyan remix-ekkel hívta fel magára a figyelmet, mint Mr. Probz-tól a Waves,vagy a Lilly Wood & The Prick-kel közösen készített Prayer In C.
Robin Schulz saját YouTube-csatornája is nagy népszerűségnek örvend, már több mint 2,9 millió feliratkozót tudhat magáénak. A lemezlovas 10 tippjét mindenkinek érdemes megfogadnia, aki komolyan gondolja a zenélést! Lássuk tehát Robin 10 tippjét!
1. Találd meg a megfelelő dobot!
„Azt hiszem, ezt gyakran alábecsülik, de amikor zenét készítesz, mindig érdemes a megfelelő dob alapokkal kezdeni. Persze ez ízlés kérdése is, ugyanakkor a dob mindennek az alapja. A dobolás megváltoztatása az egész zenére kihatással lehet.
Példának okáért Gnash – I Love U, I Hate U címú számának remix-éhez viszonylag normális kick drum-ot használtam a dal elején. Később viszont, amikor a fő dob bejött, átváltottam egyfajta „piszkos”, gyengébb verzióra, ami különleges, „mély” érzést adott a dalnak. De van olyan is, amikor a basszushoz igazítom a dob szekciót.
Ez természetesen nem működik minden esetben, de mindig érdemes kísérletezni. Légy te is bátor, próbálj ki több verziót is, hiszen már egy kis csavarral is teljesen megújíthatod a hangzást!”
2. Ne mindig az EQ-t emeld!
„Ugyan ebben sem lehet általánosítani, de néha jobb, ha az EQ emelése helyett inkább a frekvenciát vágod vagy csökkented. A munkám során azt tapasztaltam, hogy ha az adott zeneszámban túltolom az EQ-t, akkor a magas frekvenciák megsokszorozódnak. Ez pedig megnehezíti a mixelés folyamatát.
Érdemes tehát óvatosnak lenni a frekvenciaemeléssel az EQ-ban, kivéve, amikor igazán hangot akarsz formázni. De itt is vigyázni kell, mivel a szélsőséges vágás teljesen megváltoztathatja a hangzást. Kedvenc EQ-im egyébként a FabFilter Pro Q és az Ableton Live EQ Eight, amelynél valóban tapasztalható javulás az Ableton 9-hez képest.”
3. A túl sok piros tilos!
„DJ-ként és producerként nyilván a hangos zenét szeretjük. Amikor azonban túl sok csatorna villog pirosan az Ableton-ban, az azt jelenti, hogy a szám túl hangos, ami valószínűleg problémákat okoz majd a végső keverésnél. A „túlhangzás” és a torzítás elkerülése érdekében érdemes már a szám elején visszavenni a hangerőből, így később több lehetőség lesz a tömörítésre és a korlátozásra a mastering során.
Ha mindezt csak a szám végén teszed meg, azzal a teljes produkciót hazavághatod. Ilyenkor ugyanis a dinamika teljesen megváltozhat, így minden csatorna esetén külön-külön kell ellenőrizned a hangerőt! Ami nemcsak időigényes, hanem roppant idegtépő is.”
4. Csak okosan a sztereó szélességgel!
„Néha rájövök, hogy egy-egy szám túl ’’masszívra’” sikeredik, és túl sok cuccot tolok egyszerre a sztereó mix közepén. Ilyenkor elkezdem jobbra-balra tolni a csatornákat, ezzel téve „nyitottá” az egész számot. Azonban próbálom elkerülni, hogy minden hang eltolódjon egyik vagy másik irányba, mivel elegendők a „finom” váltások is.
Nyugodtan lehet kezdeni magas hangokkal – például hi-hat-ekkel vagy ütősökkel – , de legalább ekkora jelentősége van a mid-sound-oknak is – legyen szó vonósokról vagy pengetős hangszerekről (strings or keys?). Így olyan fontos elemek, mint az énekhang és a különféle dallamok is helyet kaphatnak a mix-ben. Mindenesetre a fentieket ne a basszus-hangsúlyos szakaszban végezd.”
5. Hozz létre Ableton-láncokat!
„Az Ableton nagy előnye, hogy sok különböző VST-t lehet vele csoportosítani. Felépítheted a saját plugin-láncaidat a kedvenc FX-eiddel vagy szintijeiddel, majd elmentheted ezeket sablonként. Ez lehetővé teszi az ismételt felhasználást bárikor, bármilyen produkcióban.
Van olyan, hogy sikerül egy cool basszust létrehoznom az FX-szel, de nem feltétlenül akarom azt használni az éppen játszott dalnál. Ilyenkor áthúzom a sorozatot egy másik mappába, hogy később bármikor hozzá tudjak férni. Érdemes úgy is visszahallgatnod a mentett sorozatokat, hogy nem csinálsz belőlük dallamot, így amikor visszarakod a hangokat az aktuális zenébe, még mindig változtathatsz rajtuk.”
6. Ne ess túlzásokba!
„A produkció során érdemes a fő alkotóelemekre koncentrálni. Időnként rájövök, hogy túl sok track vagy hang van a produkciómban. Ez minden producerrel előfordulhat, de ilyenkor nagyon nehéz nem átlépni azt a bizonyos határt.
Miután már vagy ezerszer meghallgattam a dalomat, vagy megunom, vagy belerakok egy új beat elemet vagy FX-et, hogy feldobjam. Amikor ez viszont túl sok, akkor muszáj kényszerítem magam, hogy megszabaduljak a felesleges összetevőktől. Ilyenkor elnémítok blokkokat, vagy az egyes frekvenciákra koncentrálok és igyekszem eldönteni, hogy tényleg valóban szükség van-e mindegyikre. Ezzel kapcsolatban csak azt tudom tanácsolni: Fókuszálj!”
7. Ne ragadj le egy dolognál!
„Gyakran azon kapom magam, hogy egyszerűen „megrekedek” az adott produkciónál. Ilyenkor hiába próbálok változtatni a dallamon vagy a hangokon, semmi sem jó. Ha veled is előfordul ilyesmi, egyszerűen mentsd el a dalt és kezdj valami újba!
Tarts néhány nap szünetet és később „tiszta fejjel” térj vissza az adott számhoz (betartva persze a határidőket, ha vannak)! Ilyenkor sokkal könnyebben rájössz a probléma okára és arra, min kell változtatnod. Így nemcsak időt, de rengeteg idegeskedést is megspórolhatsz magadnak.”
8. Három produkciós lépés
„Három lépés alapján igyekszem dolgozni. Először jöhet a ritmus, a basszus, a dallam, az akkordok sorozata és az ének. Ha ugyanis megvan a megfelelő tempó, az elégedettséggel tölt el és ilyen állapotban sokkal könnyebb alkotó munkát folytatni.
Utána képzelj el a zenédre táncoló embereket! Ez nagy segítség lehet. Mivel a dal szerkezetét a legnehezebb felépíteni, így a második szakaszban érdemes az egyes elemekre összpontosítani és megszabadulni a felesleges dolgoktól. Ugyanakkor mindenképpen győződj meg róla, hogy a legfőbb összetevő valóban alkalmas a jó drop létrehozásához. Előbb tehát fejezd be a a teljes dalszerkezetet, a részleteket csak ezt követően dolgozd ki!
A dalkészítés harmadik szakasza a szünetek beiktatásáról és az FX hangok – például dobolás, filter-ek – hozzáadásáról szól. Ezután kezdődhet a mix-elés. Mindenképpen győződj meg róla, hogy a fő elemek hangereje megfelelő! Ellenőrizd az összes átmenetet és apró részletet!”
9. Használj különféle hangszórókat!
„Először is szükséged van egy jó monitorkészletre. Én Neumann KH 310-eket használok, amelyekkel tényleg minden részlet ellenőrizhető. Továbbá nagyon hasznos lehet, ha több hangszórón is meghallgatod a végső keveréket. Így megbizonyosodhatsz arról, hogy a zenéd tényleg mindenhol jól szól.
Amikor turnézom és épp a repülőn ülök, akkor fejhallgatót használok. A hotelszobában azonban már a MacBook Pro-mat vetem be. Ezzel már tudok koncentrálni az énekre és a fő hangokra és ellenőrizhetem, hogy tényleg minden elem tökéletesen passzol-e egymáshoz.”
10. Mindig viselj napszemüveget!
„Nem számít, hogy nappal van-e vagy éjszaka, ezzel mindig nagyon menő lehetsz” – zárja le a beszélgetést viccesen Robin Schulz.
Forrás: https://www.musicradar.com/news/tech/robin-schulzs-top-10-tips-for-producers-646754
Szerző: skeldar