Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Masterelés tippek kezdőknek haladóknak egyaránt

MASTERELÉS TIPPEK KEZDŐKNEK HALADÓKNAK EGYARÁNT

 

Szeretném nektek bemutatni, hogy én miket, milyen sorrendben és miért rakok a master-láncomba. Mielőtt belevágnék a masterelés rejtelmeibe, szeretnék pár dolgot tisztázni. Szerintem, az első és legfontosabb, hogy mindenkinek megvan a saját masterelés-i stílusa. Ez azt jelenti, hogy mindenki valamilyen szinten mást használ és arra esküszik, hogy az a legjobb. Persze megvannak a „szabályok” is, pl.: a limiter a master-lánc végére kerüljön stb. A lényeg, hogy a végeredmény jó legyen. Ahhoz, hogy a végeredmény jó legyen ismerned kell a plugin-eket/vasakat, amiket használsz.

 

Tudnod kell, hogy hogyan működik a kompresszor, milyen kompresszorok vannak – gondolok itt a karakterükre. Légy tisztában vele, hogyan használd a limitered és a EQ-d, hogy a maximumot hozd ki a dalodból! Ehhez iskolánk képzései remek segítséget nyújtanak. Tehát ezeket kell először megtanulnod, mert, ha random dobálod rá a plugin-eket, akkor csak rosszabb lesz a helyzet.

masterelés

A következő dolog a masterelés túlértékeltsége. Tapasztalataim szerint a masterelés 10-15%-ban fogja befolyásolni a dalod minőségét. Ez nem azt jelenti, hogy a jó master nem fontos. Igenis fontos, de a jó master-t meg is kell alapozni. A sample-ök, és az általad használt plugin-ek preset-jeinek, vagy a saját magad által kikevert hangok minősége a legfontosabb ahhoz, hogy megalapozd a dalod minőségét.

 

Ez 50%-ban befolyásolja majd a végterméket. A fennmaradó részt pedig a mixing teszi ki. Erre nem úgy kell tekinteni, mint fix értékekre. Évek tapasztalata mutatja, hogy körülbelül ez a felosztás érvényes. Nekem is megvan a saját masterelés-i stílusom, ami folyton változik. Elveszek belőle, hozzáadok valamit, ahogy az ízlésem, a trend változik, vagy megismerek egy új plugin-t. Vannak állandó bevált plugin-jeim is, például a Fabfilter limitere vagy EQ-ja, de amint említettem, a saját stílusomat mutatom be. Ez csak egy irányadás, és szeretném megmutatni, hogy nálam mi a menete a masterelés-nek. A sorrend a következő.

maszterelés mixer

1.  Masterelés fázis: Fruity Soft Clipper

Először ezt szoktam betölteni. Ez azt szolgálja, hogy a zene egyes részeinek az egymáshoz viszonyított hangerejét befolyásoljam, tehát a kiállás, build up, drop, intro, outro egymáshoz képest megfelelő hangerőarányban legyenek. A kiállás legyen halkabb, a drop legyen a leghangosabb, a build up halkuljon el a drop felé közelítve. Azért alkalmazom ezt a módszert, mert általában nem figyelek arra, hogy az egyes részek milyen arányban vannak egymáshoz képest, csak arra, hogy az egyes részekben megfelelőek legyenek a hangerőarányok és a végén ezzel korrigálom. Fontos, hogy ez a master-lánc első eleme legyen, hogy ne a kompresszált audió sáv hangerejét változtassuk. Az alábbi képen ezt látjátok.

masterelés

2. Maszterelés fázis: EQ

Nem hibajavításra szolgál, hanem filter-ezésre. A build up végeit filter-ezni szoktam, körülbelül 400Hz-ig fokozatosan automatizációval vágom az alját.

masterelés

3. Maszterelés fázis: Fabfilter Pro-Q 2

Kedvenc szoftveres EQ-m. Csak ajánlani tudom, rengeteg jó beállítást tartalmaz. Ezt az EQ-t már javításokra, monosításra használom. Mielőtt nekiállnánk kompresszálni, multiband kopresszálni, ajánlatos az EQ-val kezdeni, hogy ne a processzált audiót ekvalizáljuk, hanem a nyers audiót. Személy szerint nem szeretek a master-en EQ-t használni, ha javítgatni kell, inkább visszamegyek a mix fázisra, ha lehetséges, és ott javítok. Amennyiben javításra szorul a dolog, akkor +- 3dB-t emeljünk vagy vágjunk, ne többet. Az én dalomban egy 2.5dB-es emelést végeztem, 49Hz-nél (G1), hogy a sub frekvenciákat finoman kiemeljem.

 

Ezután 25Hz alatt mindent levágtam 96dB/oct meredekséggel és 19800Hz felett is ugyanezzel a beállítással. Végül Mid-Side ekvalizálási technikával 180Hz alatt mindent monosítottam, hiszen ott a sub frekvenciák helyezkednek el és azt monoban szoktuk hagyni. Azt, hogy hol kezdjünk el monosítani mindig az adott dal választja meg. Az én esetemben ez 180Hz volt, mert ott már csak subbass és lábdob szólt, de ez minden dalnál változik.

masterelés

4. Maszterelés fázis: Fruity Filter

Semmi extrát nem takar, egy-két helyen filter-ezésre volt szükségem és egyszerűbb beállítási lehetőségeket kínált, mint az EQ.

 

5. Maszterelés fázis: Waves S1 Stereo Imager

Build up-ok végét szoktam monosítani automatizációval. Nem teljesen vezetem monoba, kb 85%-ig. Ez arra szolgál, hogy a drop-nak még nagyobb legyen az impact-je. Alább láthatjátok, hogy mennyire húzom össze a build up végére init pozícióból.

stereo imiger

6. Maszterelés fázis: Xfer OTT

A mai modern elektronikus zenélésnek elengedhetetlen kelléke. Az OTT egy multiband upward/downward kompresszor, hihetetlenül szép karakterrel. Ráadásul ingyenes. A master-láncomon az OTT beállításai 90%-ban mindig hasonlók. A Depth(Dry/Wet) értéke 20-25%, ennél feljebb nem érdemes menni a master-en. Illetve az egyes band-ek hangerején és a downward compression-ön szoktam állítani. Ha jobbra tekered, akkor eltűnnek a tranziensek, ha balra akkor pedig felerősödnek. Alább láthatjátok, hogyan állítottam be.

OTT kompresszor

7. Maszterelés fázis : Slate Digital – Red

Az utolsó előtti elemem egy kompresszor. Az előre beállított Glue preset-tel szoktam indítani, majd ezt a dalhoz igazítani. Amire odafigyelek, hogy a gain reduction ne legyen 2dB-nél több, hiszen az OTT már jól összerántotta a dalt előzőleg. Ezt a kompresszort azért használom, hogy még jobban kisímítsam az audió fájlt és még nagyobb hangerőt érjek el.

Slate Digital kompresszor

8.  Maszterelés fázis: FabFilter Pro-L

A master-lánc vége a limiter. Erre nekem tökéletesen bevált a Fabfilter terméke. Ezzel szoktam a végleges hangerőt, tranzienseket megadni a zenének. Mivel még nagyban folyik a loudness war, ezért az alábbi beállításokat használom, hogy a legnagyobb hangerőt érhessem el. Stílus ’’dynamic’’: ez az opció azt kinálja, hogy meg tudjuk tartani az eredeti dal erősségét, fényességét. Emellé a beállítás mellé nagyon rövid lookahead-et, ajánlok (< 0,5ms). Én nullán hagytam, hogy még nagyobb hangerőt érjek el. Attack és release körülbelül fél állás. A gain beállítása függ attól, hogy mennyi headroom-ot hagytunk. Itt +9.7 dB. Ezzel a dal -6RMS-ig megy fel, ami a modern elektonikus zenében már-már standard lett.

Pro L limiter Remélem tetszett a cikk, és tudtam segíteni abban, hogy jobb master-t érjetek el és kialakuljon a saját stílusotok.

 

 

Szerző: Maddow

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések