Hogyan érjük el produkciós céljainkat 2018-ban? – 2. rész

Track kiadása egy label-en keresztül

Lbael logók, cél

Aláírni egy label-lel maga az álom, nem? De hogyan érjük el ezt a célt? Ezt számos úton megtehetjük. Ne felejtsed el, hogy mielőtt megkeresel egy label-t, előtte legyen minőségi zenéd. A legtöbb label néhány másodpercnyi hallgatás után meg tudja mondani, hogy a dal professzionálisan lett-e elkészítve, így mindenképp dolgozz sokat a minőségen.

 

Érdeklődés felkeltése zenei blogon keresztül

Az egyik hatékony módszer, ha be tudod mutatni egy label-nek, hogy vannak, akik figyelemmel kísérik a zenei alkotásaidat. Számos producer szerzett már a blogokon keresztül ismertségre. Ezek a blogok megvilágítják az adott művészt azzal, hogy beszélnek a brand-jéről, a zenéjéről, hogy mit szeretne elérni vele. Nézzed meg az egyik kedvenc blogodat és figyeld meg, hogy ki írta az adott cikket. Az esetek többségében egy gyors Google kereséssel megtudhatod az e-mail címüket. Ez a te esélyed, légy barátságos és fejezd ki, hogy szeretnél a blogon megjelenni. Mint mindig, most is legyél biztos abban, hogy a zenéd tip-top mielőtt megkeresed vele a blogszerzőket. Ha nem megfelelő minőségű zenével állsz elő, könnyen felégetheted a hidakat még az indulás előtt. Első benyomást csak egyszer lehet kelteni. Az ismertség növelése blogokon keresztül az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy egy label felfedezze a munkádat és remélhetőleg meg is akarja jelentetni.

 

Elküldés közvetlenül az A&R-nek

A label-eknek van egy A&R (artist and repertoire) csapata, akik a tehetségek felfedezéséért, énekeltetéséért és fejlesztéséért felelősek. A legtöbb ilyen csapatnak a nagyobb label-eknél van egy elérhetősége, ahova demókat küldhetsz. Néhányuknak azonban csak Twitter-en küldhetsz demót, így jobb előtte tájékozódni. Az információkat könnyen megtalálod, ha Google-ben rákeresel a kinézett label-ekkel kapcsolatban az “A&R rep” kifejezésre. Jó ötlet ezeket az elérhetőségeket egy táblázatba összegyűjteni,hogy összeszedett maradj az után is, hogy kiküldted az anyagaid. Ha tetszik nekik, amit kaptak, akkor ők fognak megkeresni a megbeszéléssel és a szerződéssel kapcsolatban. Ezek a szerződések többnyire egy adott számú zenéről szólnak, így mindig legyen kéznél indításra készen pár zenéd.

 

Légy fizetett producer

Dollár, cél

Sok útja-módja van, hogy pénzt keress a zenédből, legyen az zeneszerzés, élő fellépés vagy a zeneiparban történő munka maga. A zeneipar sokat változott az elmúlt években, ezért találhatunk számos „házi producert”, akik nevet szereztek maguknak. A technológia minden eddiginél könnyebbé tette a zeneszerzést. Ezekből kifolyólag az online indulásra érdemes fókuszálni. Az egyik legnyílvánvalóbb pénzkeresési út a jogdíjak.

 

Jogdíjak

Megszámlálhatatlanul sok weboldal foglalkozik, ahol regisztrálhatod a zenéd, hogy begyűjtsed a jogdíjakat a lejátszás, letöltés vagy online vásárlás után.

 

Zene licenszelése

Tulajdonképpen a zenei licensz egy dokumentum, amely meghatározza a szellemi terméked (a zenéd) felhasználási módját, időtartamát egy bizonyos célhoz. Ez azt jelenti, hogy kifizetik a zenéd reklámokban, filmekben vagy videójátékokban történő használatának díját. Vegyük például ezt a Nike reklámot. Hallod a zenét a háttérben? A producer, akik ezt csinálta, fizetséget kapott, hogy a cég használhassa az alkotását. Néhány producer elég jól meg tud élni abból, hogy licenszeli a zenéit, így ne felejtsük el a lehetőséget sem mint producer.

 

Produkciós szolgáltatási weboldalak

Ezeket a fajta oldalakat sem szabad elfeledni, ha pénzt szeretnénk keresni a munkánkkal.

cél

Az ilyen oldalak az alábbi szolgáltatásokat adják:

 

  • Mix
  • Master
  • Ghost producerkedés
  • Vokál felvitele
  • Egyéb hangmérnöki munkák

Olyan oldalak, mint például az Upwork , hasonlóan működnek, mint az apróhirdetéses oldalak. Kirakhatod a képességeid a profilodra és az oldalt használók felbérelhetnek a nekik szükséges feladatok, problémák megoldására. Az AudioJungle -hoz hasonló weboldalak lehetővé teszik, hogy a hatalmas, jogdíjmentes zenei könyvtárukba feltöltsed a zenéd. Itt a kisebb hirdetők, Youtube-osok kereshetnek és megvásárolhatják a zenéd. Minél több zenédet vásárolják meg, annál több pénzt fogsz keresni. Kiváló oldal még a Beatstars . Ezen az oldalon beat-eket készíthetsz és zenét adhatsz el exkluzív vagy nem exkluzív szerződés formájában. Beállítod az árat és már szállíthatod is az árud egységenként vagy MP3/WAV formátumban.

Beatstars, cél

Ha jó a zenéd, az emberek ráharapnak és megveszik! Két verziója van a weboldalnak, egy ingyenes és egy Pro. A Pro verzió 9.99 USD-ba kerül havonta, amely tartalmaz egy professzionális weboldalt, egy Soundcloud Pro hozzáférést, közösségi hálós kapcsolatot, hogy a lehető legtöbbet hozhassad ki a beat-jeidből. Az oldal automatikus generál licensz-szerződéseket az érdeklődőknek. Egy saját szerződés írása fáradságos és frusztráló lehet, de így mindennél könnyebbé tették, hogy a művész pénzt kereshessen. Tartsuk észben, hogy több módja is van annak, hogy pénzt kereshessünk.

 

Ha kapcsolataid vannak a zeneiparban, akár ghost producerként is dolgozhatsz vagy énekes-dalszövegíró szerepet is felölthetsz, így eladhatod a zenéd mások nevével, akik valami ütőset akarnak tudni a márkanevük alatt. Tulajdonképpen a sok út ugyanannak a célnak az eléréséhez vezet: pénzkeresés producerként. Használd a fantáziád és kemény munkával biztosan el fogod érni az álmaid. Függetlenül attól, hogy melyik utat választod, a pénzkeresés producerként promóciót igényel és a modern világban ennek a legjobb módja a közösségi média.

 

Több közösségi hálós megjelenés

Mint minden producernek, akik professzionális zenét akarnak szerezni fontos, hogy legyen vagy csináljanak nevet maguknak. Rengeteg anyag érhető el a közösségi médiák fontosságáról a zeneiparban és hogy hogyan változtatta ez meg a dolgok menetét.

 

Brand definiálása

Azzal kell kezdeni, hogy legyen egy egységes kinézete a közösségi hálós megjelenésnek. Legyen egy brand, aminek nagyon fontos, hogy kinézete, hangja egy üzenetet hordoz. Nézzed meg példának a kedvenc művészed, akinek sok követője van. Mi tűnik ki? Mi ragadja meg a figyelmed és késztet arra, hogy mélyebbre áss az oldalon? Az egész az akadályok áttöréséről szól, ami közted és a hallgatók között van. Ezt egy folyamatosan közvetített üzenettel éred el, így ösztönözve a követőket, hogy megértsék azt és rendszeresen kapcsolatba lépjenek veled. A különböző előadók különböző megközelítéseket használnak brand-jüknél és közösségi oldalukon. Dillon Francis például komikus karakterét, átláthatóságot és a „vicces fickó” imidzset használja ehhez.

Dillon Francis

Elohim a misztikus megközelítést választotta. Eltakarja az arcát és női robothangot használ az interjúk során a kérdések megválaszolásakor.

Elohim

Ez egy bemutatója annak, hogy milyen személyiség, milyen művész vagy. Legyen egy szilárd üzented. A folyamatosság fontos ezen az úton, mivel a közvetített karakter vonzza be az embereket, ezért közvetíts rendszeresen. Ha folyamatosan változtatod az üzenetet a márka mögött, akkor az érdeklődök nehezen fognak veled kapcsolatot kiépíteni.

 

Legyen a tartalmad érdekes

Prezentáció

Hányszor mentél föl egy művész Instagram oldalára és láttad a tulajdonképpen ugyanolyan stílusú képek sorozatát változatosság nélkül? Ez gyakrabban előfordul, mint hiszed. Ha a közösségi hálós oldalad nem érdekes, az emberek nem fognak annyira követni. Gondolj arra, hogy mit találsz érdekesnek és arra, hogy mit szeretnél elérni. Készíts videókat, lőj érdekes fényképeket vagy mutasd meg, hogy hogyan készítetted el a zenéd egy darabját. Legyen terved arról, hogy mely platformot mire fogod használni. Talán a Facebook-ot fogod használni az eseményekhez és show-khoz, míg a Twitter-t a többi művésszel történő kapcsolatoknál fogod előtérbe helyezni vagy csak egyszerűen csak a napi eseményeket írod le.

 

Talán az Instragram lesz az a hely, ahol közzéteszed azokat a helyeket, ahol voltál vagy azokat a munkákat, amiken éppen dolgozol. A Snapchat is remek a „kulisszák mögött” című tartalmakhoz. Ez mindenkinek fog adni egy kis rálátást arra, hogy ki vagy és mivel is foglalkozol. Nézzük meg Zedd egyik videóját, amely egy kiváló példa. Habár nem feltétlenül hasznos abban az értelemben, hogy hogyan is készíti pontosan a jellegzetes basszust, de mégis ad egy képet a személyiségéről. A lehetőségek száma valóban végtelen hogy hogyan ragadhatod meg valakinek a figyelmét, akik a következő kedvenc művészüket keresik.

 

Tervezz előre

Az egy dolog, hogy van számos remek ötleted, vagy egy tökéletes elképzelésed a brand-ről, de ezek tervezés nélkül semmit nem fognak érni. Ez azt jelenti, hogy tervezd meg előre a posztjaid, hogy tudjad mikor mit kell tenned. Írjad le és készíts ütemtervet, így nem fogod elfelejteni. Megvan az új single kiadásának dátuma és szeretnéd az embereket erre rápörgetni? Megjelentethetsz egy ízelítőt egy vagy két hónappal előtte a tényleges kiadási dátummal együtt. Tegyél ki képeket arról, amikor épp készíted el a zenéd és hogy hogyan érzed magad ezzel kapcsolatban vagy hogy hogyan illik ez bele a teljes zenei víziódba, mint művész. Számtalan lehetőséged van. Az alapötlet az, hogy tartsad frissen a bizsergést a zenéd körül, így ragadva meg azokat, akik kapcsolatban állsz. Egy jó terv, amely leírja, hogy mikor és hogyan jut el valahova, elvezet a valódi sikerhez.

 

Kötelezettségek

Ez elvezet minket a fontos algoritmusokhoz, amik a közösségi hálók mögött vannak. A hashtag-ek, kulcsszavak és maga a tartalom csupán a felszín kapargatása annak, hogy hogyan érhetsz el nagyobb megjelenést. Egy egész tudomány van a mögött, hogy hogyan működnek ezek az algoritmusok. Vannak szabályok is, hogy miket kell követni ahhoz, hogy több interakciót hozzon egy poszt. Hogy mennyi hashtag-et kell használni Facebook-on és Instragram-on, mikor érdemes kirakni egy tartalmat ahhoz, hogy a legtöbb embert érjed el, mind észben tartandó dolgok. Ez sok információ, de az oldalunkon találsz tippeket a közösségi hálók használatához.

 

Mix & Master

A mix és a master a zenekészítés végső fázisa. Ez az a szakasz, ahol a zenéd készen lesz a lejátszásra, stream-elésre, letöltésre az összes elérhető platformon. Kényes folyamat lévén nem meglepő, hogy sokan kérdezik azt, hogy mi is a titok, ha a master-elésre kerül a sor. Széles körben tartja magát az a tévhit, hogy a master egy mágikus mindent javító technika az a zene összes problémájára. A valóságban a master csak a végső simításokat csinálja a zenén, hogy kijöjjön annak igazi szépségeés megfelelő hangereje. A zenédnek már a master előtt nagyszerűnek kell lennie vagy máskülönben problémákba fogsz ütközni. 

 

Master-elés alapjai

A téma nagyon mély, köteteket lehetnek megtölteni a témával, ezért ha igazán érdeklődsz a master-elés iránt, javasoljuk az oldalunkon fellelhető anyagokat.

 

1. Dinamikus kontroll az általános hangerő maximalizálásáért

Amit igazán akarunk az az, hogy elkapjuk a zenében az igazán nagy ugrásokat. Ez többnyire a basszusdob, pergődob, de az akkordoknak is lehetnek csúnya peak-jei, amelyek problémákat okozhatnak, ha a hangerőállítási szakaszba ér a master. Jó ötlet egy transzparens kompresszort használni gyors attack-kal és release-sel, hogy elfogjuk ezeket a peakeket. Legfeljebb 1 dB-lel kompresszáljunk. Ne felejtsük el fogyelni a kompresszor arányát. A kezdés 1.5-tel elég biztonságos és javasoljuk, hogy ne menjünk 4:1 fölé. Ez alapból egy agresszív beállítás (master esetén), így ha jobban kezelni kell a mixet, akkor azt inkább a mixelési fázisban tegyük. Fontos megjegyezni, hogy nem a dal összepréselése a cél, csak a peak-eket akarjuk szabályozni, hogy kezeljük a dinamikát és hogy az általános hangerő minél egyenletesebb legyen.

 

2. Tónusok korrekciója – dal kiegyensúlyozása

Ebben a szakaszban EQ-zunk, erősítünk, kivágunk területeket annak érdekében, hogy a zene kiegyensúlyozottabb legyen. Érdemes spektrum analizálót használni, hogy lássuk ha esetleg van egy nagyobb gödör vagy csúcs a frekvenciákban, majd próbáljuk meg kiegyenlíteni. Talán a középső tartománynak lesz szüksége erősítésre vagy a magasakat kell visszavágni. Ez nagyban függ az elkészült track típusától, így ez minden zenénél más és más. Használd a füled, hogy észrevedd a problémás területeket és csak finom módosításokkal próbáld meg orvosolni azokat. Kerüljed a drasztikus beavatkozásokat. Itt a kicsi hibákra kell figyelni. Olyan részeket vizsgálj, amelyek díszítik a track-et. Figyelj, de nincsen tökéletes mix, így nem kell semmi őrültséget csinálni. Bármi, aminél úgy tűnik, hogy nagyobb dB-es erősítést vagy vágást igényel, azt inkább az előző szakaszokban kell kezelni mielőtt továbblépnél.

 

3. Fejleszd a hangot színezéssel

Úgy, mintha csak erősítenél vagy vágnál egy bizonyos frekvenciát, hogy egy tónussal kapcsolatos gondot javíts, egy vintage típusú EQ jó módszer arra, hogy színezetet, gazdagságot adj a track-hez. A legtöbb producer ezt a típusú EQ-t arra használja, hogy szimulálja az analóg eszközön történő munkát. Akárcsak a normál EQ-val, ezzel is az ízlésedhez szabhatod a track-et azzal, hogy kicsit megfűszerezed. Ezt azonban csak mértékkel érdemes használni. Az eddigiekben hibajavításokat végeztünk, ezzel a technikával csak karaktert adunk a zenének. Kísérletezz a szaturációval és exciter-ekkel. Próbáld megőrizni az eredeti vibrálását a dalnak, ne vidd túlzásba. Tekintsed ezt úgy, hogy szereted a fűszerezést, de h sokat teszel a tányérra, akkor elrontod az egészet. Az alábbi képen láthatod az iZotope exciter-t:

 

4. Sztereókép erősítése

A mixdown szakaszban ne felejtsed el, hogy nem jó az, ha minden pontosan középen van. Órákat töltöttél a zenéd elkészítésével és azt akarod, hogy mindenki hallja, tehát adj neki teret. Alapszabályként elmondható, hogy a basszusdobokat, pergődobokat, a vokált és a lead-et középre, míg a háttér-vokált, gitárokat és egyéb hangszereket kicsit szélebbre érdemes elhelyezni. Ebben a szakaszban a szteróképet fogod erősíteni egy imager segítségével. Figyelj arra, hogy az alsó tartományok teljesen monók legyenek (így kerülve el a fáziskéséses problémákat), míg a felsőbb tartományokat finoman szórjad szét, hogy nagyobb sztereóképet éreztess. Mint mindent, ezt is ízlés szerint csinálhatod. Az iZotope is kínál erre a feladatra egy remek eszközt.

 

5. Ha szükséges, ismét kompresszáljunk

Ha az eddigi lépéseken végigmentünk, akkor talán szükség lehet arra, hogy ismét nagyon kicsit kompresszáljunk, mielőtt a hangerő szakaszba lép a master-elés. Ne erőltessük a kompressziót, nem mindig szükséges ez a lépés. Emlékezz minden feldolgozási folyamatra, amit a zenén végrehajtottál, itt sem akarod túlzásba vinni. Nagyon nyílvánvaló, ha egy zene túlkompresszált. Itt hallhatunk egy remek példát arra, hogy miért is kerüljük el a túlzott kompressziót. Egy nagyon pici azonban segíthet abban, hogy a zene egységesebbnek tűnjön.

 

6. Többlépcsős limitálás

A végső simitások elvégzése után arra kell törekedni, hogy a zene minél egységesebbnek hallatszódjon. A hangerőt fel kell készíteni a rádióban és stream-en történő lejátszásra. Az egyik módszer erre a limiter használata. Vedd fel a dB-t addig, amíg a keresett RMS értéket el nem éred. A legtöbb elektronikus zenéhez többnyire csak erre van szükséged. Amennyiben a track-et hangosnak akarod és a nem kívánt digitális vágásokat el akarod kerülni, akkor a többlépcsős limitálást érdemes megpróbálni.

 

Tegyél több limitert egymás után és minden lépésnél csal 1 dB-t csökkents. Lehetőségek azonban bőven vannak, a helyzettől függően több kombinációt is kipróbálhatsz. Ha 8 dB-t szeretnél erősíteni, tehetsz két limitert, amelyek egyenként 4 dB-t erősítenek. Kipróbálhatod még a 4-2-2 felállást is. Kísérletezz, hogy a zenédnél melyik megoldás hozza meg a legkevésbé észrevehetően a kíván eredményt. Hasonlítsad össze az eredményeket az egy limiteres megoldással. Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb stílushoz ez nem szükséges, de ha például trap stílusban alkotsz, akkor segíthet a track-nek eljutni arra az állapotra, ahova szeretnéd.

 

Ez a leírás nem egy mindenütt bemutató mastering útmutató. A téma nagyon mély, mi csak a felszínt kapargatjuk. Általános szabályokról és tippekről olvashattál eddig, de ezek segítségével könnyebben indulsz el a megfelelő irányban a kereséssel. A mix és master témáról számos cikk, még akár egy könyv is kijönne, de az alapvető ismeretekkel is érezhetően tudsz javítani a zenéden. Iskolánkba is külön képzés formájában foglalkozunk ezzel a témával.

 

Otthoni stúdió létrehozása

Egy otthoni stúdió megalkotása időt, energiát, sok kutatást és pénzt igényel. Elsőre talán nehéznek tűnik, de nem az. Az alapot állítsuk fel, készítsünk egy költségvetés. Gondoljad végig, mi az az abszolút minimum, amire szükséged van az induláshoz. Itt egy lista, hogy mire lehet szükséged:

 

  • Számítógép (laptop vagy asztali)
  • DAW (Digital Audio Workstation)
  • Audió interfész
  • Studió hangfalak
  • Fejhallgató
  • MIDI billentyűzet
  • Mikrofon & pop szűrő

Több minőségi szintet képviselő eszköz elérhető, ezért mindennek a pénztárcád fog határt szabni. Nem szükséges mindenből a legújabbat és legjobbat venned ahhoz, hogy elindítsad a karriered. Amennyiben még nullához közeli zenei tapasztalattal rendelkezel, akkor egy fejhallgatót érdemes megfontolni egy stúdió hangfallal szemben. A zenédet így magaddal viheted és több hangfalon is meghallgathatod, mielőtt választanál. A tesztek és leírások nem pótolják a személyes próbát. Számos belépőszintű termék van, nem kell egyből a legdrágábbat megvenni. Egy stúdió sem egy nap alatt készül el, hanem folyamatosan fejlesztik.

 

Összegzés

Kezdők és haladók különböző célokat tűzhetnek ki erre az évre, de egy dolgot mindenkinek be kell tartani, ha sikert akar elérni. A zenei producerkedés elköteleződést és ehhez illő életstílust igényel. Összeszedettnek kell lenni, ami önmagában is egy kihívás. Legyen bármi is a célod, reméljük, hogy ez az útmutató segít abban, hogy elérd céljaid. A hozzászólások között kérünk, osszad meg velünk a 2018-as terveidet és hogy miképp tervezed ezeket elérni.

 

Forrás: Cymatics.fm
Szerző: Skeldar

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések