Master: 9 eljárási hiba és a megoldásaik

MASTER: 9 ELJÁRÁSI HIBA ÉS A MEGOLDÁSAIK


Mastering

A legtöbb zenész, hangmérnök és producer jól tudja, hogy egy master mekkora különbséget tud okozni. A master-elés önmagában egy művészet. Azonban nem árt tudni, hogy ez a folyamat önmagában csak 10%-ot ad a végső produktumhoz. Ezért nem szabad csodát várni ettől sem. Még a legnagyobb tudású hangmérnökök is csak annyira tudnak jók lenni, amilyen jó a hozott anyag. Mielőtt még master-elésre vinnénk a művünket, mindig győződjünk meg róla, hogy valóban kész a zene, minden a helyén van benne, és már csak az utolsó simítások hiányoznak. A tippjeit Pete Doell, a Universal Mastering Studios West veterán hangmérnöke osztja meg, így megtudhatjuk, hogy hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a master-ből.

 

1. Túl sok mély

A túlzott mély használata a leggyakoribb hiba, amit el szoktak követni, és ez leginkább a projekt stúdióknál jelentkezik. Ez általában közvetlenül függ össze a mixelési környezettel. Az átlagos otthoni stúdió vagy project szoba nem rendelkezik túl sok akusztikus elemmel, sok visszaverő felület, valamint basszus csapda található bennük. Ennek eredménye a kiegyensúlyozatlan visszaverődés a spektrumok között, így néhány hang túlságosan is kitűnik, míg mások csaknem teljesen elvesznek. A végén egy szintén kiegyensúlyozatlan alsó-mély spektrumunk lesz. A helyiség akusztikájának javítására találhatsz írást az oldalunkon.

 

Pete Doell egy fontos dologra felhívja a figyelmet: a legszembetűnőbb hiba, hogy az emberek monitor hangfalai nincsenek megfelelően elhelyezve. A hangfalaknak olyan távol kell lenniük egymástól, amilyen távól vannak a hallgatótól. Tehát ha a hallgató 1 méterre van a hangfalaktól, akkor a hangfalaknak is 1 méterre kell lenniük egymástól. Továbbá, ha a hangfalak túl közel vagy túl távol vannak a faltól, akkor a basszus visszaverődés nem lesz a helyén.


2. Borzasztó fúvósok

A spektrum másik vége, a legmagasabb tartomány is okozhat problémákat. Bár nem lehet olyan erősen hallani őket egy projekt stúdió környezetben, ezek a frekvenciák máshogy tudnak megjelenni a masterelési fázisban.

 

„A legtöbb mixnek csak egy kis csiszolás és fényesítés kell a masterelésnél.” – mondja Doell.

 

„Ha a jó cuccokat rátesszük, akkor a sziszegősség eléggé kijöhet. Tégy magadnak egy szívességet, a vokált de-esseld, esetleg még a cintányérokat akkor is, ha esetleg nem hallanál túl sok ilyen hangot. A hangmérnököd meg fogja köszönni.”

 

Összefoglalásként: az EQ-t bölcsen és óvatosan kell használni és nem megerőszakolni.

 

3. Dinamikus tartomány hiánya

Ez a leggyakrabban tárgyalt téma a modern zenei mixelési körökben. Az elmúlt évtizedben a rádiós sugárzás utáni hajsza egy csatát hozott létre, amely a figyelemért irányult és ez hangosságban manifesztálódott. Ebben a felfogásban, hogy ha hangosabb egy track, akkor jobban megragadja a hallgatót. Ez a mentalitás a TV-s és rádiós reklámozókkal indult (figyeld meg, hogy egy hangos reklám mennyire megragadja a figyelmed) és ez egy közvetlen következménye volt a kompresszoros technológia fejlődésének, amely lehetővé tette „radio mixek” elkészítését, ahol minden hangos és az ember arcába mászik.

 

A probléma a mix látszólagos hangerejének emelésével az, hogy ez összetömöríti a track dinamikus tartományait is. A dinamikus tartomány definiálja a leghangosabb és a leghallkabb hangjait a track-nek. Optimális esetben egy tracknek -3 dB-es csúccsal a leghangosabb elemnél (pl. egy pergődob megütése), míg a track többi részének -6 és -8 dB közötti tartományban kéne lennie. Ez 3 és 5 dB közötti dinamikus tartománybeli csúcsokat eredményezne.

 

4. A dinamikus tartomány kompresszálása

A dinamikus tartomány kompresszálása (vagy hasonlóan káros hangerő normalizálás) eszközöket vesz el a hangmérnöktől, megnehezíti azt, hogy végezze a munkáját. Egy mastereléssel foglalkozó mérnök aprólékos és többlépcsős kompresszálást használ, ütősebbé és kiemelkedőbbé téve a basszust, tisztaságot adva a magas hangoknak és csillogást a legmagasabbaknak, mindezt különböző kompresszálási algoritmusokkal az egyes frekvenciák esetén.

 

Számos tapasztalatlan mixer egy „mastering compressor” plugin-t használ, egy preset-tel amely hangos és zavaros alsó tartományt, világos és agresszív felső tartományt eredményez. Nem marad hely a master-elésre. Nincs lehetőség kiemelni vagy háttérbe szorítani zenei elemeket.

EQ Mastering

Néha az ügyfél egy hangos mixet szeretne, de nem tesz sokat azért, hogy kezelje a dinamikát a mixében.

 

„Szeretem a kocsifestés analógiáját. Ha megkéred a mastering mérnököt, hogy az egészet egy réteg festékkel csinálja, az nem a legokosabb lépés. A limitálás rétegezése (pl. kompresszálva a vokált, basszust, pergődobot) sokkal szebb részleteket, csillogást enged kihozni a kész terméken.”

 

Ugyancsak érdemes elkerülni a túlkompresszálást, hasonló ok miatt. A mastering mérnök a track-et úgy kapja meg, hogy az jóval a dinamikus tartományon belül van, de a vokál a torzítás határáig van normalizálva. Ismételten, ez megint nagyon kevés helyet hagy a master-elésre, hogy ki lehessen hozni finom részleteket a vokálból. Jellemzően a master csatornának -4, -6 decibelen kell master előtt szólnia különben, nem lesz masterelhető a zene.

 

5. Master tervezés hiánya

Fontos, hogy a mixünknek dimenziót adjunk azzal, hogy kiegyensúlyozzuk az elemeket egy szép, széles sztereó térben. Gyakori eset, hogy mindent középtájra tesznek, így nagyon tömött, zavaros mix alakul ki, ami nem tud formát ölteni. Bár vannak olyan tipikus elemek, amiknek középen a helyük (pergődob, basszusdob, vokál), a szeparálás a gitár, a háttérvokál és más elemek esetén jó ötlet.

 

„Mindig jó ötlet pár elemet kicsit oldalra tenni a mixben.” – mondja Doell.

 

„Ha gitárok, dudák, hátsó vokálok stb. keveréke van, a közepet kevésbé zsúfoltnak megőrizve a fülünk különállóbnak fogja hallani a produkciót, amin dolgoztál. Ugyancsak kevesebb EQ-ra és effektre lesz szükség ahhoz, hogy kiemeld ezeket a mixből.”

 

6. Master fázis problémák

Miután a legtöbb DAW felső korlát nélküli track-számot tesz lehetővé, a kísértés ott van, hogy mindent sztereóban rögzítsünk és az olyan elemek, így mondjuk egy akusztikus gitár sztereóban mélységet és karaktert tud adni a track-nek. Legyünk azonban óvatosak, ellenőrizzük a mixet monóban, hogy elkerüljük a fáziskioltást a rosszul elhelyezett mikrofonok miatt. Csak a sávok szólózásával lehet észrevenni, hogy vajon bizonyos frekvenciák eltűnnek-e, amikor két csatorna összeolvad monóban.

 

Nem csak a sztereó hangszerek fázisai tudják kioltani egymást. Doell szerint a hiper-széles elemek „hangfalon kívüli” hatást érnek azzal, hogy az egyik oldalt kioltják. Csak nyomjuk meg a monó gombot és figyeljük a billentyűket, string padokat, háttérvokált, amik eltűnnek. Akkor is, ha még nem érezted szükségét a monónak, ezzel a trükkel láthatod, hogy az egyensúly nem olyan, amilyennek mindig hiszed.

master

Ugyanez a szabályszerűség érvényes a reverb-re is. Nagyon gyakori, hogy egy nagy termet használva a vokál egyszerűen eltűnik.

 

7. Rossz vokál pozícionálás

Nehéz objektívnek maradni, ha a vokál elhelyezéséről van szó a mixben, főleg akkor, ha az a Te dalod. Te ismered a dalszöveget, így könnyű elfelejtkezni arról, hogy más ember viszont nem. Bizonyos esetekben ugyanolyan „helyesen” szól, ha a vokál kicsit előbbről vagy kicsit hátrébbról szól. Számos profi két vagy három alternatív mixet készít, egy kicsit előbb lévő vezető vokállal, aztán egy kicsit hátrébb elhelyezett vokállal, valamint egy középtájon lévővel. Ez egy igazi luxus, ha a mastert készítő választhat.

 

8. Nem jól igazított sávok

Itt nem kell gondolkodni. Ha külön küldöd a sávokat (dobcsoportok, gitár, háttérvokál stb.), akkor ügyelned kell arra, hogy minden ugyanonnan induljon. Ha egy vokál nem jön be az első 30 másodpercben, akkor a sáv első 30 másodpercében teljes csendnek kell lennie.

 

9. A master szoba nem ismerete

„Mindig azzal kezdem a mixelős napom, hogy meghallagatok néhány zenét, amit szeretek, ideális esetben abban a stílusban, amiben éppen dolgozok.” – magyarázza Doell.

 

„Innentől sokkal könnyebb az almát az almával összehasonlítani. Szerencsés vagyok, hogy egy ZR Acoustics-szal dolgozhatok a Universal Masteringnél. De ha máshol dolgozom, akkor fontos, hogy ismerjem azt a szobát, amiben épp dolgozom, hogy hogyan járul hozzá ahhoz, amit hallok még azelőtt, hogy bármilyen döntést meghoznék.”

 

Ahogy azt sejteni lehetett, megszámlálhatatlan buktató van, ami belerondíthat a mixedbe és kihívás elé állíthat, mint masterelési mérnök. Sokkal több, mint amit fel lehetne sorolni. De mint mindig, hallgassunk a fülünkre, figyelemmel hallgassuk a zenét és tanuljuk meg a szabályokat, mielőtt megszegjük őket. Ha ezek a módszerek nem működnének, akkor a fentebb említett leggyakoribb hibákat tartsuk észben, ezzel máris jó úton leszünk a jobb eredmények felé.

 

 

Forrás: UAudio
Szerző: Skeldar

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések