Diplo olyan előadókkal dolgozott már együtt, mint M.I.A., akinek ’Papar Planes’ című dalát Grammy-díjra is jelölték. De megtalálható a sorban Beyoncé, Kid Cudi, Usher, Chris Brown, Robyn és Shakira is. Snoop Lion-nal (a korábbi Snoop Dogg-gal) pedig a reggae műfaját élesztették újra, melynek bizonyítéka a 2013-as Reincarnated című albumon hallható.

Diplo studio 2

2008-ben Switch brit producerrel és DJ-vel megalapították a Major Lazer nevű együttest. Első közös albumuk pedig 2009-ben jelent meg Guns Don’t Kill People…Lazers Do címmel. Ez sokkal több lett a kritikusok által feltételezett kultikus lemeznél, a számos vendégelőadónak is köszönhetően ugyanis inkább a mainstream irányába mozdultak el vele. A változatos stílusok Diplo önálló munkáiban is megjelennek, legyen szó funky-ról, reggae-ről, mathcore-ról vagy New Orleans jellegzetes bounce zenéjéről.

A Major Lazer 2013-as, Free the Universe című albuma pedig még az elsőnél is nagyobb siker lett. Ez olyan zenészek közreműködésével készült, mint Santigold, Amber Coffman, Flux Pavilion, Elephant Man, Peaches, Ezra Koenig, Shaggy, Wyclef Jean, Bruno Mars és a The Partysquad.

Az együttes azóta is folyamatosan dolgozik, az MØ és DJ Snake közreműködésével készült, különleges hangzásvilágú ’Lean On’ című daluk például világszerte népszerű sláger lett.

Diplo pedig szintén töretlenül halad előre, az alábbiakban pedig többek között azt is elárulja, hogyan él a Universal Audio UAD-2 Satellite és a UAD-Powered plug-inok nyújtotta lehetőségekkel.

Érdekel hogyan lehet Diplo stílusú zenéket írni ? Gyere el bemutató napunkra és ismerkedj meg képzéseinkkel.

Diplo, a zenéidben mindig többféle stílus keveredik. Mi az oka mindennek?

Floridában nőttem fel és már kissrácként is vonzott a rádiós DJ-k – például DJ Laz és a Jam Pony Express – világa. Imádtam a Miami bass, a freestyle, a pap, majd a Florida break zenéket – de leginkább a hiphop-os bass-t. Mivel Floridában gyakorlatilag mindenki ilyet hallgat, így ez nem számított különösebben meglepő dolognak. Később aztán egyre inkább elmélyültem a metal és a hardcore punk műfajában, majd a produkciós „oldal” kezdett el érdekelni. Olyanok inspiráltak, mint a The Bomb Squad (Public Enemy), J-Swift (The Pharcyde). De nem maradhatott ki a sorból például a Dr. Dre vagy a Hieroglyphics Crew (Hieroglyphics) sem. De sokat hallgattam a Cypress Hill, Q-Tip, Pete Rock és DJ Shadow dalait is. Ezenkívül megszállottan gyűjtöttem a régi zenéket is. Azonban klub DJ-ként a floridai stílus állt hozzám a legközelebb- És ez a mai napig így  van – teszi hozzá Diplo.

Miből állt a legkorábbi felszerelésed?

Először csak egy Gemini keverőm volt öt másodperces sampling-gel. Alapvetően furcsa mintákat loop-oltam és scratch-eltem. Az első „valódi” készülékem egy Akai S20 volt, amelyet egyszerűen elloptam az orlandoi zeneboltból. Emiatt olyan ideges voltam, hogy egy hétig el sem mertem hagyni a házat, mert azt hittem, a rendőrség kint vár rám – meséli Diplo. Aztán kölcsönkértem egy E-mu SP-1200-t a floridai System D-128-tól (egy avantgárd multimédiás művész). Ő avatott be a produceri munka műhelytitkaiba. Végül pedig sikerült megvennem az első desktop-omat, egy srác pedig megajándékozott az ACID 2.0-val. Így el tudtam mélyedni a helyes zenei sorrendiségben és teljesen új ismeretekre tehettem szert. Diplo studio 1

Jól sejtem, hogy most is szoftvereket és kontrollereket használsz leginkább.

Igen, elsősorban lágy szintiket használok. Habár ezekkel gyakran csak egy adott hangsávon lehet dolgozni, nem pedig VST MIDI effekteket létrehozni. Idővel szerintem még inkább jellemző lesz a vezérlő billentyűzetek és a Native Instruments Maschine, valamint az Ableton Push használata. Ugyanakkor magát a dalt ettől függetlenül a DAW programban építjük fel – avat be műhelytitkaiba Diplo.

Diplo, évek óta használsz UAD plug-in-okat. Mesélnél egy kicsit ezekről?

Már korábban is hallottam róluk, de amíg turnéztam és amíg az UAD-2 Satellite elérhetővé nem vált, kissé szkeptikus voltam. A stúdiónkban viszont van egy UAD-2 DSP kártyánk az egyik Mac Pro-nkban. Hamarosan pedig az Apollo-t is frissítjük. De vannak teljes egészében UAD plug-inekből álló channel strip-jeim is.

Diplo, mit jelent számodra az UAD plug-inek kreatív használata?

Úgy gondolom, az UAD-cuccok más plug-ineknél nehezebben beilleszthetők, így hosszú út vezet még a „valós” hardverek elhagyásához. Ugyanakkor a resampling és a hangszerkesztés során UAD plug-inek használatával lenyűgöző eredményeket lehet majd elérni. Példának okáért egy szétszabdalt hang esetén sokféle effekt kialakítható úgy, hogy azok mindegyike használható is marad.

Mondanál konkrét példákat is?

A Free The Universe dalainak többségénél használtunk UAD plug-ineket, de néha csak a végső keverésnél vagy a hang felturbózására. Utóbbi esetben a hangot plug-okkal manipiláljuk, aztán viszont új régióba „ugrunk át” a plug-in folyamatosa alkalmazása helyett. A ’Get free’ című szám esetében például a kemény kick/snare hangokat egyszer vagy kétszer a Teletronix LA-3A kompresszor plug-injén futtattuk, más rétegekkel együtt feldolgozva – árulja el Diplo.

A reggae és az arra épülő dancehall irányzat eredetileg a „magnószalagos” korszakból származik. Hogyan lehet ezt a hangzást manapság elérni?

Korábban Galaxy Tape Echo plug-int használtam. A FATSO Jr./Sr. Tape Sim and Compressor plug-in analóg tömörítése jelenleg is zajlik. A FATSO-t gyakran használják a dobok és ének, valamint az instrumentális hangok rögzítésére. A ’Playground’ című nótában például a drums and bass hangzás eléréséhez dobták be, de ez inkább hagyományos felhasználást jelent. Resampling esetén inkább kreatív célokra használható. A ’Get free’ esetében például a szám vége felé felhangzó érdes vokált a Roland RE-201 Space Echo-val és többrétegű tömörítéssel és resamplinggel értük el, ezzel adva egyfajta „keménységet” a dalnak.

Van valamilyen „kezdőcsomagod” a virtuális hangszerekhez vagy mindig a nulláról kezded a munkát?

Sok strip-em van, de vannak olyan sávok, amelyeket teljes mértékben a UAD plug-inekkel hozok létre és amelyek sokat segítenek egy adott hangszer vagy hang inspirációjában.

Jellemzően ugyanazokat a „go-to” plug-inokat használod?

Igen. A vokálhoz szinte mindig a Pultec EQP 1-A-t és az 1176 Compressort veszem igénybe. Előbbivel „ütősebb”, ragyogóbb vagy frissebb hangszín érhető el, utóbbival pedig minden a helyén marad.

Diplo, milyen UAD plug-inokat preferálsz?

Még mindig van mit tanulnom az új cuccokkal kapcsolatban. Most épp olyan felhasználókat keresek, akiknek már több tapasztalata van a témában, így adhatnak részemre tippeket. Ariel Rechtshaid például nagyon profi az analóg hangzás és a reprodukció területén. Jelenleg az UAD Studer A800 Multichannel Tape Recorder és az Ampex ATR-102 Mastering Tape Recorder plug-injával kísérletezem.

Használsz bármilyen Universal Audio analóg felszerelést?

Igen, a stúdiónkban megtalálható a 6176 Vintage Channel Strip és a 1176LN frissített változata is. Sok vokált vettünk fel ezekkel. A tömörítés így egyszerűen megoldható, ezért majdnem minden esetben az UAD Powered plug-in verziókat választjuk később a végső mix elkészítéséhez vagy a további hangzás kialakításához.

Min dolgozol éppen?

Mindig bajban vagyok, amikor felteszik ezt a kérdést, mivel mindig túl sok mindenen pörgök – árulja el nevetve Diplo.

https://www.uaudio.com/blog/artist-interview-diplo/