Ha érdekel, hogy a kezdő lemezlovas, mit is csinál azzal a sok gombbal, csúszkával és tekerővel, akkor ez az írás neked való. Összefoglaljuk a DJ-zéshez alapvetően szükséges képességeket és megnézzek, hogy az egyes hardverek mire jók egy tipikus DJ felszerelésben.

Először is nézzük meg, hogy pontosan mit és mit nem csinál egy DJ!

A kezdő lemezlovas zenéket játszik le sorozatban, összeállítva egy listát és átmixelve egyiket a másikba. Meglepő tévhit az, hogy a DJ készíti a zenét a helyszínen. A valóságban a zenekészítés hosszú idő alatt történik stúdiókban, sok felszereléssel, szintetizátorral, hangmintákkal és más technikai dologgal. Néhány DJ élőben játszik le zenét, de ez többnyire rock bandáknál megfigyelhető és ez teljesen más felállást igényel, valamint alapvetően különbözik a klasszikus értelemben vett DJ-től.

A kezdő lemezlovas képességei:

  • Következő szám kiválasztása, sorbaállítás,
  • Beatmatch szükség esetén,
  • Bar-számlálás és lejátszás indítása,
  • EQ-zás.

Zene kiválasztása

A DJ legfőbb munkája a jó zene lejátszása, amely nagyon szubjektív téma. A kiválasztás a körülményektől függ, a megfelelő track lejátszása a megfelelő időben.

Az ízléstől eltekintve vannak olyan elemek a kiválasztásban, amelyek teljesen tudományosak. Egy szám keverése, amelynek kulcsa harmonizál az előzővel, jól fog hangzani, míg egy erős pitch egy zenében lehetetlenné teheti a szép keverést. A jelentősen eltérő BPM-ek is problémát okozhatnak, ez különösen az eltérő stílusú zenéknél jelentkezhet.

Nagyon sok dolgot kell figyelembe venni a kiválasztásnál.

Beatmatch

A zene sebességét “beat-per-minute” mértékegységgel mérjük, ez az ütemek számát jelenti percenként. Minden zenének egy állandó sebessége van. A legtöbb stílusnak van egy jellemző BPM-je, például a deep house 120 körüli, míg a techno 130-as BPM-mel rendelkezik, a Drum & Bass pedig felmehet akár 170 BPM-ig is.

A DJ felgyorsítja vagy lelassítja a zenét a dekken lévő vezérlők segítségével, hogy illeszkedjenek a BPM-ek. Ezt a folyamatot nevezzük beatmatch-elésnek. Miért is csináljuk ezt? Ha két beatmatch-elt track szól párhuzamosan, minden cintányér, dob és más leütés együtt fog történni, így a ritmus nem esik szét. Ha csak egy kicsit is rossz a szinkron, akkor az egész mix egy borzalmas zavarrá válik és a végén nem is lesz ritmus a hangzavarban.

Kezdő lemezlovas Bar-számlálás

Egy alaptudás a zenék felépítéséről a DJ-zéshez elengedhetetlen, de szerencsére ezt könnyen meg lehet tanulni. A legtöbb house 4/4-es beattel rendelkezik, amely egy dobütést jelent minden beatnél. Az alábbi videóban ez jól hallható.

A “bar” egy zenei szegmens, amelyet egy adott beat-szám határoz meg. Ha egy 4/4-es house-t veszünk példának, akkor a bar lehet 8, 16 vagy 32 ütem. Ez miért fontos? Nézzük egy house tracket és számoljuk meg az ütemeket 32-ig. Mi történt? A zene általában úgy van megírva, hogy újabb és újabb zenei egységeket hoz be, amely egy új barral indul, mivel így hangzik jól. A DJ-zés is így működik.

Miután kiválasztottad és beatmatch-elted a következő zenét, hallgassad meg a 32 beates bart, majd indítsad a lejátszást, amikor elkezdődik egy új bar. Ezt megcsinálva kimenő és bejövő trackek párhuzamosan kivezetnek és behoznak új egységeket, amelyek szépen fognak szólni.

A tánczenék elsöprő többsége 4/4-ben íródott, így a 32-es szabály elég megbízható a DJ-zésben. Akkor válik nehezebbé a dolog, amikor a Radiohead elkezdi 10/4-ben írni a zenéit.

Kezdő lemezlovas EQ-zás

EQ

Játszd le a zenét az elejétől a végéig a laptopod vagy a telefonod hangszóróján. Hallottad a zenét? Nem, valójában csak a zene felét hallottad.

Miért? A laptop és a telefon csak fele akkora frekvenciasávot tud visszaadni, mint ami egy átlag zenében megtalálható. Ez azt jelenti, hogy az igazán ütős elemek, mint például a pergődob vagy más basszus elem ereje elveszik. Különösen a tánczenében ezek nélkül a ritmikus elemek nélkül nem lehet mit csinálni.

Két tudományos koncepció van arról, hogyan EQ-zzunk:

A fül nehezen tesz különbséget a hasonló frekvenciák között. Észrevetted már, hogy nem hallod a basszust a fejhallgatódon olyan jól, amikor vonaton, buszon vagy repülőn ülsz? Ez azért van, mert a motorok alacsony frekvencián morognak, hasonlóan a basszushoz. A füled a két zajforrás között nem tud különbséget tenni az azonos frekvenciatartomány miatt, így az egész zavaros lesz, kiveszik a tisztaság a zenéből.

Két azonos frekvenciájú hangot egyszerre lejátszva növekszik a hangerő. Más dolog is történik azonos frekvenciák találkozásánál. Az erejük összeadódik, ezért hangosabbá válnak. A hangrendszerek egy bizonyos amplitúdóig tudják fogadni az erősebb jelet, utána levágják a többletet, így torzítás és kellemetlen hangzás lesz a vége.

Egy buszon vagy repülőn az egyetlen lehetőséged, hogy feltekered a hangerőt, mivel a járművet nem tudod lehalkítani. Szerencsére a DJ-knek nincs ilyen problémájuk, mivel képesek a mixeren frekvenciákat gyengíteni vagy erősíteni.

A EQ-zás egy olyan folyamat, ahol a frekvenciákat egyensúlyozzuk ki, hogy a mixben tisztán, torzítások nélkül szóljanak. Az EQ-zás önmagában egy külön művészet, amelyről részleteiben további cikkeket olvashatsz az oldalon.

Szeretnéd tudni, hogyan lehetsz a legjobb lemezlovas?

A hardver megértése

Most, hogy tudod, mit is csinál egy DJ, az a kérdés marad, hogy hogyan is csinálja mindezt. A DJ kontroller sokszor úgy néz ki, mint egy űrhajó vezérlője, de valójában nem annyira nehéz megtanulni a kezelését. A trükk az egészben, hogy meg kell érteni, hogy hogyan változik a hang a forrástól a hangszóróig eljutva.

Bemenet, a hang forrása

Dugd be a telefonod, pendrive-od a lejátszóba és máris hallhatod a zenét. A CDJ-k vagy a bakelit dekkek is pontosan ezt csinálják, ezek az eszközök a zenék forrásai. A CD vagy a 12″-es lemez behelyezése és a lejátszás indítása után az eszköz kiküldi a jelet kábelen a hangszóró felé. A CD és vinyl dekkek annyiban különböznek, hogy rendelkeznek pitch vezérlővel azért, hogy a zenéket lehessen beatmatch-elni.

Amit egy telefon nem tud, az az, hogy két zenét játsszon le egyszerre, ezért két telefonra lesz szükség. Ez a koncepció ugyanaz, mint a CD és bakelit dekkek esetén. Több dekkre lesz szükséged, ha több zenét akarsz lejátszani egyszerre.

Talán csodálkozol, hogy hol jön a képbe az MP3 és a laptop DJ-zés. A laptop is egyfajta MP3 lejátszó, egy forrás, amelyet bekötsz a mixerbe. Szerencsére nincs szükség több laptopra a megfelelő hangkártyával, DJ szoftverrel (pl.: Serato vagy Traktor) több jelet is küldhetsz a mixer felé.

A mixer

A mixer fogja össze a bemeneteket, vezérli a hangerőt, a frekvenciák szintjét, itt történik maga az EQ-zás is. A mixer nem csinál hangot, csupán hatást fejt ki a hangokra. A hang keresztülhalad a mixeren, az egyik végétől a másikig. A zenei szakszóval ezt hívjuk “envelope”-nak.

A mixereknek legalább két csatornájuk van, de a klubokban található mixerek többségénél négy vagy hat darab is előfordulhat. Minden csatorna saját hangerő faderrel és frekvencia vezérlőkkel rendelkezik, amelyek általában alacsony, közép és magas frekvenciákra vannak bontva. A DJ ezeken a csatornákon küldi keresztül a hangot, illetve keveri össze őket a vezérlők segítségével.

Minden bemeneti jel a csatornán végighaladva egyesül a többivel a master kimeneten, amelyet a hangszórókhoz kötünk be. Ez a végterméke a zene kiválasztásának, beatmatch-elésnek, EQ-zásnak bar-számlálásnak, ez maga a mix.

A fejlhallgató

A végtermék fontos, így a DJ külön dolgozik a fejhallgatóján. A mixer lehetővé teszi a DJ számára, hogy meghallgassa, beatmatch-elje és EQ-zza a különböző csatornákat anélkül, hogy a master kimenetbe beleavatkozna. Ez a folyamat a “cueing”, a következő szám előkészítése.

Kezdő lemezlovas elindulás

Ha kedvet kaptál hozzá, akkor szükséged lesz egy mixerre, egy pár hangfalra, egy fejhallgatóra és két bakelit vagy CD-s dekkre, esetleg laptopra néhány DJ szoftverrel, de ne feledjük el a nagy adag zenét sem ezek mellé. A CDJ-k elég drágák, az MP3-ak elég olcsók a bakelithez képest. A legolcsóbb módja a DJ-zés elkezdésének, ha veszel egy MIDI kontrollert, amely egyben mixer is, majd letöltesz egy DJ szoftvert, ilyen például a Serato vagy a Virtual DJ.

Nem fogsz túl sokat beatmatch-elni, mivel ezeket a program megcsinálja helyetted, de megtanulod az igazán fontos képességeket, az EQ-zást és a szekventálást. A DJ Börze tele van használt hardverrel, így érdemes ott szétnézned. Ne feledd, hogy el is adhatod a felszerelésed, ha fejleszteni akarsz!

Van egy elgondolás, hogy a digitális DJ-zés nem valódi DJ-zés, hogy az túl könnyű beatmatch-elés nélkül. Ami valójában számít, az a végtermék minősége.

Sok dolgot kell figyelembe venni, amikor egy számot egy másikkal mixelsz össze, de ha belejöttél, akkor már gyerekjáték. Igaz, az indulás kicsit költséges lehet, de egyben szórakoztató hobbi is, így ha érdekel a DJ-zés, mindenképp érdemes belekóstolnod!

Forrás: TechBeats

Skeldar