A reverb az egyik legalapvetőbb effekt a zenei produkciód eszköztárában. Teret ad hangoknak, valamint élettel telivé teszi az amúgy száraz hangszereket. Amilyen hasznos, olyan sokszor elsiklanak eme nagyszerű lehetőség felett a producerek. Mad Zach segítségével bemutatunk három hangtervezési technikát, amelyek jól jönnek a reverbökkel való munkánál.

Ring Mod Reverb

Az első technikában LFO-val moduláljuk a zengető jel hangerejét. Ezzel a trükkel hasonló hangot hozhatunk létre, mint amikor Optimus Prime átalakul a csatához. Ezt a típusú hangot számos alkalommal lehetett hallani a mozifilmekben és D&B produkciókban, mint például amilyenek a Noisia művei.

reverb

Abletonban könnyen készíthetünk ilyen hatást úgy, hogy a reverböt egy audiorackbe csoportosítjuk és készítünk egy chaint a dry és a wet jelnek, majd alkalmazzuk az autopant a zengető jelre. Az autopan, amely tipikusan a két hangszóró közötti mozgást hivatott modellezni: itt most a fázist fogjuk mozgatni, így kapunk egy lassú tremolo típusú modulációt.

Definíció: A tremolo moduláció egy olyan hangeffekt, amely a hang amplitúdióját modulálja, amellyel úgynevezett tremolo hatást hoz létre. Ez a hang lágyítható extrém eredményekig azáltal, hogy az LFO-t hogy moduláljuk. Nagy sebességnél futurisztikus robothangokat, gyomorhangokat és agybizsergető hangokat kapunk, míg alacsony sebességnél dobbanást, pulzálást hallhatunk. Utóbbira remek példa Nancy Sinatra “Bang Bang” című száma.

Tömörített zengető

Ring mod helyett kompresszorral is játszhatunk a reverb dinamikájával. Ez a trükk jól összehozza a jeleket és egy kontrollált helyet ad a hangoknak. Jól működik beszéden, rövid hangoknál, mint például taps, cintányér és dobbantás.

Az elmélet mögötte az, hogy lassú attackot használunk a kompresszoron, így lesz átmenete a hangnak mielőtt kompresszálod, hogy dinamikusan változtassad a reverböt. Az eredménye ennek az, hogy a reverb vége összeragad a hang dinamikájával, így a hang feszesebb és élettel telibb lesz.

Tetszik a poszt, érdekel a zeneírás világa? Akkor gyere el az egyik bemutató napunkra!

Ennek a technikának a használatához a zengető jelet a dry szignálon alkalmazzuk, és a dry/wetet 20-30%-ra húzzuk. Adjuk hozzá a kompresszort, de a makeupot kapcsoljuk ki. Az attack-p-t 30 ms körülire, a release-t pedig 500 ms-től 1,5 s-ig állíthatjuk. Fontos, hogy az arányt magasra tegyük, de ne túl magasra, 3/1 vagy 4/1-re. Innentől már csak ízlés szerint kell változtatni a thresholdot, amíg nem találunk egy jól szóló eredményt.

Reverb resampling

A resample alkalmazása egy klasszikus reverb technika, amely segít olyan atmoszférát teremteni, amely egyezik a dal tónusával. Ez az atmoszféra kontrollt biztosít a dinamika felett és nagyszerű a buildupokhoz, sweepekhez és lead-inekhez is.

reverb tail

Reverb “farok” (tail)

A technika használatához egy kis előkészület szükséges:

  1. Készíts egy tracket, hogy tartsd a lecsengést, majd tedd a hangot resamplingre.
  2. Töltsed be a reverböt abba a trackbe, amelyiket forrásként használnád a zümmögéshez, majd adj hozzá dry/wetet 100%-on 15 s decay-jel.
  3. Legyen a reverbös track szóló, majd élesítsed a resample tracket.
  4. Válassz ki egy helyet, amelyikkel össze akarod hozni a lecsengést, például az első énekszó vagy az első átmenet a közepes/magas szintetzátor vonalon. Mozgasd az egered a reverb freeze gombra.
  5. Ha kész vagy, kezdd el a lejátszást, majd freeze-elj egy pillanattal később. Lefagyasztottad a reverböt, itt az idő a resamplinghez.
  6. Menj egy szabad helyre a projectben és nyomd meg a felvételt. Mivel a lefagyasztott reverbet szóló volt, így fel tudod venni csak azt az egy hangot. Általában 8 bar elég.

Miután végeztél a felvétellel, töröld vagy kapcsold ki a reverböt, kapcsold le a szóló üzemmódot a forrásról, így már használhatod a fadeeket, automatizációs íveket stb., hogy az új audioklippeden alkalmazhasd őket.

Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj egyedi kedvezményeket kurzusainkból!

Skeldar

Forrás: DJTechTools