Iskolánkba nagy figyelmet szentelünk a sub bass keverésére. Ebben a tutorialban az alapvető sub keverési technikát fogjuk nektek bemutatni.
Annak érdekében, hogy tiszta low end mixet kapjunk, nagyon fontos, hogy foglalkozzunk a mély bass-ekkel. Néhány egyszerű technika segítségével nemcsak javíthatunk a sub bass-eken, hanem kordában is tarthatjuk a mély tartományt. Az első és legfontosabb, hogy megfelelő lehallgató rendszerünk legyen.
Érdemes figyelni arra, hogy a sub bass ne legyen túl hangos, mert nagyon sok headroom-ot elvesz és nehéz lesz a többi hangszert előtérbe helyezni. Különösen fontos, hogy kontrolláljuk a mély frekvenciákat, így a mix nem fog veszíteni ’fényességéből’. Az alábbiakban megismerkedünk a legáltalánosabb sub bass mixelési technikákkal.
EQ-zás
Az EQ-zás az egyik legfontosabb eleme a sub bass formálásának. Érdemes levágni a magas frekvenciákat 100-200Hz felett, hogy teret engedjünk a többi hangszernek a mixben. A cél az, hogy a mély frekvenciákra koncentráljunk és eltüntessük azokat a magas frekvenciákat, amelyek zavaróak lehetnek. Mindezek mellet az infra hangokat is tüntessük el, hiszen ezek a frekvenciák az emberi fül számára nem hallhatóak, azonban ez a tartomány is a headroom-ból vesz el. A 30Hz alatti vágás fényességet (clarity) és ütést ad (punch). A legtöbb esetben a nagyon mély frekvenciák vágása segít abban, hogy a sub bass hangosabb legyen. A sub bass emelése energiátlanná teheti a mixet és headroom-ot vesz el, ha pedig túl sokat vágunk, akkor vékonynak fogjuk érezni a mixet. Szintén nagyon fontos, hogy a többi hangszerről távolítsuk el a mély frekvenciákat, ezzel teret adva a sub bass-nek.
Sub bass szaturálás
A szaturátor használata kiváló megoldás, hogy feldobjuk a sub frekvenciákat, mivel felharmonikusakat ad hozzá. Szaturálni az EQ-zás előtt érdemes, hogy biztosan eltávolítsuk a szükségtelen magas frekvenciákat.
A következő eszközünk a kompresszor, amivel további ütést (punch) adhatunk a mély bass-nek. A közepesen gyors attack és közepesen gyors release kitartott, egyenletes basszust fog eredményezni, illetve elkerülhetjük a clippelést is. Nincs általános beállítása a kompresszornak, ezért fontos, hogy hallgassunk a fülünkre és annyi kompresszálást használjunk, amennyire épp szükség van. Egy másik fontos elem a sidechain kompresszálás, ezzel a technikával szétválaszthatjuk a mély bass-t és a lábdobot. A lábdob és a sub bass hasonló frekvenciákon mozog, ezért lényeges, hogy mindkettőnek teret adjunk.
Sub bass mono kompatibilitás
Végül, de nem utolsó sorban győződjünk meg róla, hogy a mély bass mono. A mono szignálnak nagyobb az ütése (punch) és jelenléte (presence), mint a sztereó hangoknak. Emellett a legtöbb klubban mono hangrendszert használnak, emiatt veszíthetsz a mélytartomány energiájából. Hasznos, ha frequency analyzer-t és stereo analyzer-t használsz, hogy vizuálisan nyomon követhesd a basszusodat.
Maddow
Iratkozz fel hírlevelünkre és kapj extra kedvezményeket kurzusainkból!
[mc4wp_form id=”2149″]
BEVEZETÉS A MODERN ZENESZERZÉS VILÁGÁBA
Nem tudod felmérni, érdemes-e egyáltalán belevágnod és ha igen, akkor ehhez mire lenne szükséged?
Gyere el alapozó képzésünkre! Ismerkedj meg tanárainkkal!
Érdekel a zeneszerkesztés, a zeneszerzés?
Bemutatjuk képzéseinket!
Nem ismered a szoftvereket?
Végigjárjuk a zeneírás teljes folyamatát! Bemutatjuk zenei képzéseink!
A képzés árát később – ha eljössz további képzésekre – beszámítjuk azok árába.
Biztosítunk neked egyedi hangmintákat, amivel elkezdheted az otthoni zeneszerkesztést.