Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Trap stílus, zenealkotás Ableton segítségével – 1. rész

A trap zenei stílus az utóbbi pár évben fejlődött ki. A legismertebb jellegzetessége az öblösebb basszus. A fejbólintásra késztető, rap-szerű ütemet és a kemény lead-et (mint amilyen a Flosstradamus-ban is van), az EDM világ egyik legnépszerűbb stílusává tették.

A 808-as szintetizátor jellegzetes hangjával és az erőteljes dobjaival a trap stílus számos EDM lejátszási listáján megvetette a lábát. Nagy a változatosság a stíluson belül, de az alapvető elemek minden számban megtalálhatók.

A cikkben bemutatjuk a trap zenék kulcsfontosságú elemeit, amelyeket ajánlott minél jobban megismerni, ha ebben szeretnénk alkotni:

  • 808-as szintetizátor
  • Basszus- és pergődob kiválasztása
  • Sidechain
  • Dobfeldolgozás
  • Erőteljes lead
  • Feszültség felépítése
  • Drop készítése
  • Referenciatrack használata
  • Melodikus elemek hozzáadása
  • Dobkitöltés és más ütősök
  • Kísérletezés
  • Mix & Master

1. Roland TR-808

Az erős basszus megkerülhetetlen eleme a trap zenének. Egy jó 808-as hangminta kiválasztásával, amely kitűnik a zenéből, már nagy lépést tettünk előre. A 808-as dobokat importálása (bármelyik DAW-ba) egy remek kiindulási pont. Mindehhez vezérlést, esetleg kis túlvezérlést, szaturációt kell csak hozzáadni, hogy harmonikusan erős eredményt kapjunk.

Ügyeljünk arra, hogy a sub hallatszódjon hangfalon, laptopon, de kis túlzással még telefonon is. Ne féljünk EQ-t használni, hogy az ízlésünkhöz igazítsuk a hangokat! csak arra ügyeljünk, hogy a sub frekvenciákat ne erősítsük, mert ez ronthatja a hangok szinkronját.

A szaturáció használata

Egy egyedi módja, hogy feldolgozzuk a basszust, ha send/return-t állítunk be oda, ahová az EQ frekvencia-szétválasztást tettük a szaturátorral együtt, hogy magasabb harmonikusokat is hozzáadjunk.

Az alábbi képeken láthatjuk az effektracket az Ableton-ban. Chain highpass-t (magasvágó szűrőt) tartalmaz, hogy a 100 Hz alatti frekvenciákat kivágjuk, valamint egy lowpass-t is, amely ugyanezt teszi a 100 Hz felettiekkel.

HighpassLowpass

Egyszerűen némítsuk le az alacsonyabb frekvenciákat azzal, hogy a kis szürke hangszóró szimbólumot szürkévé tesszük.  A highpass-re már csak rá kell tennünk a kedvenc szaturátorunkat, és meg is vagyunk. Küldjük a subot ehhez a visszatéréshez és kísérletezzünk, hogy mekkora szaturáció és gain hangzik jól.

Ezek a lépések segítenek, hogy a sub hallható legyen és még kisebb hangszórókon is kijöjjön a öblösség, amit így a hallgató érzékelhet akkor is, ha a hangszóró nem egészen szól ennyire mély tartományokban.

2. Láb és pergődob kiválasztása

Nem sok olyan hangszer van, ami annyira kitűnik a zenékből, mint a láb vagy a pergődob. Mindkét dobféle kemény, ütős hangot ad, ezért különösen érdemes rájuk odafigyelni, főleg a trap stílusban.

A lábdob

A kiválasztáskor ügyeljünk arra, hogy ugyanaz legyen a zenei kulcs, mint amilyenben a zene íródik. A legegyszerűbb és leggyorsabb módja, hogy ezt kiderítsük, ha a lábdob (kick) trackjére tunert vagy EQ-t teszünk és megnézzük, hol van a legnagyobb csúcs lejátszásnál. Ez lesz az alapvető hangjegy a dobnál. Az általános szabály, hogy a lábdobot a zene kulcsához igazítjuk.

Ugyancsak fontos a jó középső frekvenciák megtalálása, így a 808-as öblös hangján át is hallható lesz a dob. E két tényezőt mindenképpen jól össze kell hozni, hogy a zene alapja jó legyen. A lábdob és a 808-as kombinációja a trap stílus egyik kulcseleme. Bánjunk vele kiemelt figyelemmel!

A pergődob

A pergődob ugyanolyan fontos, mint a lábdob. A pergődob az, ami egyszercsak megszólal és megragadja a hallgatót.

A dobra jellemző, hogy erős, ütős hangja van, kitűnik a tömegből, de paradox módon mégis jól illeszkedik hozzá. Ennek eléréséhez több pergődob hanggal kell dolgoznunk. Mivel azt szeretnénk, hogy kitűnjön, ezért legalább kettő réteg kell, egy a frekvenciatartomány alsó, egy pedig a felső felén.

Ügyeljünk arra, hogy a pergődob illeszkedjen a lábdobhoz. Válasszunk összepasszoló hangokat! Egy kis gyakorlás után a fülünkkel gyorsan meg fogjuk találni az összeillő párosokat, de ez csak a kezdet, ezeket össze is kell illeszteni.

3. Sidechain

A trap zenékben a sidechain kompresszió az ember legjobb barátja, amely egyszerűen csak lenyomja a hangerőt, így a frekvenciák ütközését orvosolja. A kompresszor mellett egy szellem-dobot is szokás használni.

A trap stílusban a 808-at sidechain-kompresszáljuk, hogy a subot visszaszorítsuk, így az alsó frekvenciatartomány nem lesz túl zavaros az ütközések és erősítések miatt.

Amennyiben Ableton Live-ot használunk, úgy a Lookahead beállítással érdemes kísérletezni. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a kompresszor előrébb lásson és így jobban tömörítsen. A nagy előrelátás azonban kiöli az életet a hangból, ezért csak óvatosan bánjunk vele.

trap sidechain lookahead

Most, hogy a dobok már jól illeszkednek, csak bele kell dolgozni őket a zenébe. Ezt többféleképp tehetjük meg.

4. Munka a trap dobokkal

A legnagyobb hiba, amit a producerek el szoktak követni, hogy túlságosan vagy éppen túl kevéssé dolgozzák be a dobokat. A dobok (különösképpen a basszusos zenékben) jól ki tudnak emelkedni, ezért fontos, hogy rendesen megcsináljuk őket.

Az alábbiakban olvashatsz néhány tanácsot, hogy hogyan tedd kiemelkedővé a dobokat. Ne felejtsük el, hogy a 808-as mellett a dob a másik kulcseleme a trap stílusnak, így erre bőven szánjunk időt.

Alkossunk, mint egy dobos

A dob programozásakor, vagy a hangjegyek elhelyezésekor, mindig tegyük fel a kérdést: ezt egy valódi dobos le tudná játszani? A dobosnak csak két karja és két lába van, amivel zenélhet. A legkönyebb módja, hogy a zenénket zsufoltá tegyük ha túl sok dobot rakunk bele.

Dobok

Ez nagyon igaz a trap stílusnál is. Drop esetén több fő hangszer lép akcióba: láb- és pergődob, cintányér, sub és lead szintetizátor. Ha túl sok dobhangot adunk hozzá, akkor nagyon zűrzavarosnak fog tűnni a zene, és csak elvonja a hallgató figyelmét arról, amit hallani akar: basszust és a leadet.

Glue kompresszor használata

A glue kompresszor tökéletes módszer arra, hogy a dob elemeit egységbe fogjuk, vagyis összeragasztjuk őket. A dobcsoportnál (drumbus) kisebb attack-ot és gyorsabb release-t használjunk, így nem öljük ki a dinamikát a hangból.

Ez a módszer jól összedolgozza a dobokat, de ennél többet igazából nem tesz hozzá a zenéhez.

Parallel-kompresszió használata

A parallel-kompresszió alapvetően return/send, ahol összenyomjuk a dobokat, hogy nagyobbnak, ütősebbnek, élettelinek tűnjenek. Ez a fajta kompresszió látványos eredményeket tud produkálni.

trap párhuzamos kompresszálás

Ezt úgy érhetjük el, hogy létrehozunk egy drumbus-t, vagy egy return csatornát, az 50 Hz alatti frekvenciákat kiszedjük EQ-val, majd az egészre ráteszünk egy kompresszort. Kísérletezzünk a beállításokkal, miközben a dobot visszaküldjük a bus-hoz. A Glue kompresszor lehetőséget biztosít a paralel-kompressziora. Az egyetlen dolog amit itt állítani kell, a Dry/Wet paraméter.

Minden kompresszornak saját beállítása van, hogy ezt a hangzást elérjük vele, de vannak általános beállítások is.

Ratio: Legalább 3:1 vagy ennél magasabb, hogy igazán összepréseljük a hangokat.
Threshold: Amennyire csak le lehet venni. Figyeljük a kompresszor release-ét a leütések végén!
Attack: Gyors (2 ms vagy gyorsabb), ha vastagabb hangzást akarunk elérni. Lassabb (10 ms vagy több) beállítást alkalmazzunk az ütősebb hangért.
Release: Automatikus vagy lassú (100 ms vagy több).
Gain: Vagy a group hangerejét vezérli, vagy azt szabályozza, hogy a csoportból mennyi jusson el a grouphoz. Ügyeljünk arra, hogy az általános hangerő ne változzon, miután a kompresszált hangot hozzáadtuk a trackhez.

A pergődob szaturációja

Egy nagyon jó lehetőség arra, hogy többet hozzunk ki a pergődobokból, ha szaturáljuk őket. Tegyünk egy szaturátort a csatornára és emeljünk néhány dB-t.

trap szaturátor
trap szaturátor

Az output potméteren csökkentsük annyival a jelet, amennyivel felpumpáltuk. Hasonlítsuk össze a dB értékeket úgy is, hogy ki, majd be van kapcsolva a szaturátor. Figyeljük meg a különbséget.

5. Az erőteljes trap lead

A hangtervezés vitathatatlanul a legfontosabb eleme egy produkció elkészítésének. A lead, amely kiemelkedik az öblösebb subból a drop idején, egy meghatározó eleme a trap stílusnak. Ebből kifolyólag a hangtervezés (Sound Design) teszi lehetővé, hogy a track kitűnjön a tömegből. Egy jó lead elválaszt a versenytársak tömegétől.

A hangtervezés nem olyan valami, amit egy éjszaka alatt meg lehet tanulni. Bár könnyű a rajt, mivel számos lead preset közül választhatunk a legkülönbözőbb hangkönyvtárakat felkutatva, de az igazán jó leadhez ennél több kell.

trap lead serum

Fentebb az effektek láncolatát láthatjuk Serumban. Nagy reverb, multiband kompresszor és a torzítás gyakori effektek a leadeknél ennél a stílusnál. Bátran kísérletezzünk a kedvenc szintetizátorainkkal és presetjeinkkel.

Minél erőteljesebb a lead, annál nagyobb lesz a drop. A NGHTMRE & Dillon Francis – Another Dimension mindezt remekül bemutatja. Figyeljünk a leadre! Vegyük észre a hangokat, a basszus- és pergődobot, subot és az erőteljes leadet. Mindössze néhány zenei elem elég ahhoz, hogy jó legyen a drop. Használjuk a reverb-öt, delay-t és más effekteket ahhoz, hogy helyet csináljunk a hangoknak, amit utána kitölthetnek.

A „Mono” engedélyezésével a szintetizátorban a „Glide”-dal egyetemben lehetővé teszi, hogy a hangjegyek átfedjék egymást, ezzel a pitch (hangmagasság) hatása növelhető vagy csökkenthető. Amennyiben a Sound Design nem az erősségünk, a képzéseink között megtalálod az alapokat is bemutató kurzust.

Minden nagy trap zene fokozatosan építi fel a feszültséget, ahogyan halad előre, egészen addig, amíg a lead és a kemény basszus be nem jön a képbe. Egy igazán jó belépőhöz viszont a feszültséget is jól kell felépíteni.

6. A feszültség felépítése

Ha a hallgató már várja, hogy mikor jön a drop, az azt jelenti, hogy jól megragadtuk a figyelmét egy jól felépülő feszültséggel. Ennek elérésére több lehetőségünk is van.

Új elemek hozzáadása

Remek módja, hogy felépítsünk egy feszültséget, ha a zene előrehaladtával újabb és újabb elemeket adunk a hallgatóknak. A RL Grime – Stay For It remix nagyon jól példázza ezt a fajta módszert. Ha figyelmesen hallgatunk, észrevehetjük, ahogyan megjelennek az újabb zenei elemek (basszusdob, cintányér stb.), ezzel generálva feszültséget. Lassan adagolva az új darabokat fokozatosan felépíthetjük a feszültséget, hogy végül a drop zárását már várja a hallgató.

Mindez részben a feszültség és kioldás elmélete miatt működik. Számos elemet adunk a zenéhez, majd hirtelen eltüntetjük őket, de csak azért, hogy valami mással pótoljuk, ez a drop.

A növekvő Pitch Band

Egy másik zenei megoldás a feszültség növelésére a hangjegyek pitch emelése, amikor elérjük a drop-ot. A Dillon Francis Mi Gente remixét meghallgatva megérhetjük, hogy miről is van szó.

Emelkedő hangjegyet, azaz úgynevezett Pitch Band-et használva nyugtalanságot és feszültséget idézhetünk elő a hallgatóban. Klasszikus lépés az EDM világában a dobpergés használata, amely a trap stílusban sincs másképp.

A klasszikus dobpergés

Általában ezt először 1/8-os, majd 1/16-os ütéssel, végül 1/32-es pergéssel érik el a producerek. Itt is érdemes kísérletezni, mert a dobpergésnél számos variációból választhatunk. Zedd dobpergése az Adrenaline című számban kiváló példája ennek a technikának.

A feszültséggel teli zene önmagában nem ér sokat, ha nem oldjuk ki az összpontosult erőt. Ahhoz, hogy a drop tényleg üssön, ahhoz a vezető hangnak kell igazán kitűnnie.

7. A trap drop elkészítése

Egy jó lead az egyenletnek csak az egyik fele, amikor dropról beszélünk. A jó dobminta kiválasztása, a stílus, a zene folyása, egyedi fordulópontok megalkotása az, amire még oda kell figyelnünk.

trap basszus drop

Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás

Ezt talán nem is kell magyarázni. Ha úgy érezzük, hogy a drop nem sikerült olyanra, mint amilyeneket hallani lehet, nem kell csüggedni. Egy jó drop elkészítése nem fog menni gyakorlás nélkül.

Nyissuk meg a DAW-ot és állítsuk be a BPM-et valahova 140 és 170 közé, majd helyezzünk el egy sima dob loopot. Kezdjünk 8 barral, majd menjünk fel 16-ra. Készítsünk drop-ot drop után egyazon projekten belül. Miután úgy érezzük, hogy kész egy drop, és nem tudunk rajta már mit javítani, akkor kezdjünk egy másik dropot ugyanitt.

Használjunk referenciatracket, hogy mutassa az utat az elemek elhelyezésénél, hogy melyik dob és melyik szintetizátor hova kerüljön. Minél több ilyet megcsinálunk, annál könnyebben fog menni.

Módosítsunk a szakaszvégeken

A legtöbb trap drop 16 bar hosszúságú, aminek az eredménye az, hogy a hallgató füle belefáradhat abba, amit hall. A legkönnyebben ezt úgy tudjuk elkerülni, ha a drop első fele után változtatásokat eszközölünk.

Ha megfigyeljük a RL Grime – Core című számát, akkor észrevehetjük, hogy a drop második felében nem csak a lead pitch-ét csökkenti egy oktávval, de cintányérokat is hozzáad, ezzel pedig a hallgató érdeklődését fenntartja. Egy új elem hozzáadása vagy egy már meglévő megváltoztatása hosszabb távon is érdekessé teszi a dropot.

Egy Arpeggiator-t is használhatunk, hogy a dropot átvezessük a második felébe. A lehetőségek száma végtelen, így van bőven helye a kísérletezésnek.

Fordulópont elhelyezése

A fordulópont csupán egy zenei átmenet. Általában a második félbe való átmenetnél szokták használni, esetleg a drop utáni letörésnél. A Zeds Dead and Diplo – Blame jól bemutatja, hogy miről is van szó. Egy dobot használnak, valamint egy futurisztikus hangzást, amely a szám kivezető szakaszába visz át minket.

A fordulópontok jól használhatók az dropintenzitás fenntartására, és ezt számtalan módon elérhetjük. Akár csöndet is használhatunk ezeken a helyeken, hogy mélységet és kreativitást adjunk a drop-hoz. A sok lehetőség közül nehéz kiválasztani, hogy melyik illik igazán a zenéhez, de egy referenciatrack mindig sokat segít, ha holtpontra jutunk.

A trap stílus készítéséről szóló sorozatunk második része ide kattintva olvasható.

Forrás: https://cymatics.fm/

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapj extra kedvezményeinkből!

Megosztás:

További bejegyzések