Megjelent a Pioneer DJ új kontrollere, a DDJ-REV5
A DDJ-REV5 kontroller egy rendkívül erőteljes performance DJ eszköz. Szinte minden olyan funkcióval rendelkezik, amire szükséged lehet, ha kiváló minőségű open-format DJ szetteket szeretnél játszani a mellékelt Serato DJ Pro segítségével, beleértve a Pitch’nTime kiegészítőt is. Ha tetszett a REV7 kinézete, de CDJ-stílusú jog-okat szeretetnél, akkor ez neked készült! Ugyanis ez az első olyan DJ egység, amely rendelkezik ezzel a CDJ érzéssel és elrendezéssel.
Bár külső keverőképessége nincs, és a négy „fizikai” csatornája is hiányzik, mégis olyan új funkciókat tartalmaz, amelyek még a REV7-nél sincsenek. Ilyenek például a Piano Play vagy az Auto Beat Transition.
Pioneer DDJ-REV5 kontroller: Első benyomások
Az első benyomások alapján a DDJ-REV5 kontroller kezdetben kissé gyengébbnek tűnik, mint a nagyobb REV7. Sokkal könnyebb (nincsenek beépített motorok, mivel statikus, CDJ-stílusú tárcsái vannak). Kicsit sekélyebb, lekerekített sarkakkal rendelkezik, és „műanyagabb” érzést kelt. Ezt az érzést fokozza, hogy a pad-ek kisebbek, mint a REV7-nél, valamint az is, hogy a jog-ok nem olyan prémium minőségűek, mint például a CDJ-3000-nél, különösen a viszonylag csalódást keltő központi kijelzők tekintetében.
Azonban ez az érzés elhalványul, amikor a funkcióiról van szó. Ugyanis gyakorlatilag szinte minden olyan szoftveres irányítási funkcióval rendelkezik, mint a DDJ-REV7, és még annál is többel. Például négydekkes vezérlés, valamint néhány olyan hasznos és izgalmas új funkció, amelyeket korábban még nem láttunk egyetlen Serato DJ kontrolleren sem. Nem meglepő módon, miután a Serato DJ Stems funkciójának érkezése után került piacra, teljes mértékben támogatja a Stem-ek vezérlését is, néhány kiváló funkcióval. Bár alapvetően a Serato-hoz készült, kezeli a Rekordbox-ot is.
CDJ-stílusú jogtárcsák, turntablist elrendezés
A legnagyobb változás a REV7-hez képest azon kívül, hogy áttértek a CDJ-stílusú jog-okra, az az, hogy nincs külső keverőképessége. a REV7-nek két phono/line bemenete van, amely lehetővé teszi külső keverőként való használatát is, de a REV5-ön ilyeneket nem találunk. Csak egy Aux bemenete van, egyetlen extra forráshoz. Ennek ellenére más bemenetek és kimenetek terén sem gyenge.
Két mikrofoncsatornával, szimmetrikus és aszimmetrikus fő kimenetekkel, TRS booth kimenetekkel és két USB-vel két laptop számára (USB-C), valamint USB PD tápellátással rendelkezik (a transzformátort mellékelik).
Mivel a REV5 négy deck-et képes kezelni (a szokásos módon, „layer” gombokkal), rendelkezik egy „dual deck” móddal is. Itt mindkét bal és jobb oldali pár deck-et össze tudjuk zárni, és gyakorlatilag egyetlen deck-ként lehet kezelni őket. Így egyszerre két deck-en tudunk scratch-elni stb. Az RGB pad-ek jól érezhetők, és sok információt kínálnak a pad módokon keresztül. A Magvel crossfader pedig (ami nem „Magvel Pro”, mint a REV7-nél) vajpuhán mozog.
Csak szoftveres effektjei vannak, melyek a Serato beépített effektjeihez tartoznak. Hat független effekt ki/be kapcsolását tudjuk vezérelni, és lehet váltani az egységben két effect bank között. a REV7-nek a scratch funkciója már nincs meg, hanem a Stems került a helyére. Az EQ-kat könnyedén átválthatjuk Stems vezérlésre a hangerőszintek módosításához. Ez nagyon jó, bár így a melody és a bass össze vannak vonva.
Automatikus BPM átmenet
Ez egy olyan funkció, amely megkíméli az open-format DJ-ket attól, hogy manuálisan változtassák a sebességet. Nagy, feltűnő és észrevehető BPM változásokhoz használható átmeneteknél, amelyeket a funkció szorosan és simán tart. Az ötlet az, hogy választunk egy hosszt (egy ütem és nyolc ütem között), amelyen belül a számítógép automatikusan megváltoztatja a lejátszó track BPM-ét. Ezt követően a legegyszerűbb változatban megnyomunk egy különleges „átmeneti lejátszás” gombot, és a lejátszó deck BPM értéke, a megadott ütemek számáig, a másik deck-en lévő szám előző BPM értékére változik (amikor a szinkronizálás aktív), vagy a másik deck-en lévő szám BPM értékére (amikor a szinkronizálás nem aktív).
Az okos rész az, hogy miközben ez történik, a másik deck-en lévő szám is ideiglenesen összekapcsolódik az induló deck BPM értékével, így bármikor elindíthatjuk a másik deck-et, és a BPM-ek összhangban maradnak, ami másképp nehezen lenne megvalósítható, különösen ha nem használnánk a szinkronizálást. A tényleges mixelés, időzítés stb. a mi kezünkben van, ez csak a BPM-eket tartja azonos értéken, miközben mindkettőt megváltoztatja.
Azonban van még egy remek dolog. Amikor az ütemek számát állítjuk be, mindössze három extra érintésre van szükség ahhoz, hogy meghatározzuk, hogy melyik stem-et szeretnénk lejátszani az átmenetben, beállítsunk egy automatikus loop-ot az átmenethez, és eldöntsük, hogy a keylock be legyen-e kapcsolva az átmenetben. Amint megnyomjuk az átmeneti lejátszás gombot a BPM változtatás megkezdéséhez, a választásunknak megfelelően be- vagy kikapcsolódnak a stem-ek, a loop-ok és a keylock. Tehát valójában ezeket a dolgokat kissé előre beállítjuk.
Piano Play funkció
Ez egy nagyon okos megoldás. A keverő elrendezésben az összes teljesítményre szolgáló gomb egymás mellett helyezkedik el, nyolc az alsó sorban. Ezért a Pioneer DJ-nél gondoltak egyet, és a lenti sorban található nyolc pad-et, egy zongora nyolc oktávnyi billentyűjének nyolc kulcsaként állították be, melyből az öt felső kezeli a fekete billentyűket.
Így született meg a Piano Play, amely a Pitch Play ötletre épít, ahol meghatározunk egy hot cue pontot, majd „játszhatunk” ezen a cue ponton (alapvetően a számot elindítva) a pad-eken keresztül különböző hangmagasságokon. A fekete billentyűket kék, míg a fehér billentyűket fehér színű fény világítja meg. A paraméter gombokkal tudjuk változtatni a hangmagasságot, de választhatunk még nagy és kicsi pentatonikus skálákat is.
DDJ-REV5 kontroller: Összegzés
A DDJ-REV5 kontroller Olyan dolgokat kínál a Serato felhasználók számára, amelyekkel még a Rane Four sem rendelkezik. Ugyanakkor hiányoznak is belőle dolgok, melyek viszont a Rane Four-ban megtalálhatók, és amelyek közül a legtöbbet valószínűleg a négy fizikai keverőcsatorna hiánya okozza. Mindazonáltal a különálló keverő hiánya mellett, jól felszerelt, jól elkészített, és magas minőségű vezérlésekkel rendelkezik.
Ez a kontroller egyértelműen több, mint egy javított jog-os REV7, még úgy is, hogy a tárcsák belső kijelzője nem túl hasznos (ami azért visszalépés a REV7-hez képest). Serato kontrollerként a Rane Four, talán még mindig egy picivel jobb, viszont az ára is magasabb.
Forrás: https://www.digitaldjtips.com
Szerző: Kopi